Husfrua Skrevet 16. juli 2011 #161 Skrevet 16. juli 2011 Facebook ... hva kranglet man om før i tiden? Det er en del av dere her inne som oppfører dere som om det er en menneskerett å få legge ut bilde av andre personer på Facebook. Slik er det ikke. Fra tid til annen tar jeg bilder - enten det er fra en tur, fra en fest eller naturbilder. De aller fleste vennene mine har ikke noe i mot at jeg legger ut disse bildene. Men hvis en av dem hadde bedt meg fjerne bildet så hadde jeg faktisk gjort det. Og jeg hadde håpet at mine venner så det like ens hvis jeg ba dem fjerne bilder av meg. Hvorfor skal det være anderledes når det gjelder barn? I dette tilfellet er det uansett ikke noe problem å løse dette: faren kan legge dette ut istedet. Problem løst. Jo, i følge den linken Cata la ut, så kan bf gi ts tillatelse til å legge ut disse bildene uten bm's tillatelse. Men ellers har du selvfølgelig helt rett i at ikke gud og hverman kan legge ut bilder av hvilken som helst unge uten samtykke fra foreldrene..
Gjest Koseklumpen Skrevet 16. juli 2011 #162 Skrevet 16. juli 2011 JEG har ikke sagt årevis. Jeg synes bare det er svært raskt å gå fra å finne en kjæreste, til samboende og forlovet på 1. år. Hvis du ikke er enig er det helt greit, men JEG synes det er for raskt. Det er klart at det er viktig at barnet går bra sammen med en det skal dele 50 % av livet med. Det er også veldig bra om barnet ikke blir introdusert for nye kjærester 1 gang pr måned. Ser du den eller? Den ser jeg selvfølgelig. Jeg har jo også sakt det selv at man ikke burde introdusere en kjæreste for barn før man vet at man er seriøs med partneren. For noen er det tidligere en andre. Jeg mener man må være sammen en stund før man blir samboere. Og før man blir samboere er det naturlig å introdusere barnet. Jeg kjenner noen som ble samboere etter 5 uker. De kjøpte hus sammen og hele pakken og forholdet varte noen år. Men pga hastverket oppdaget de etterhvert at de ikke passet sammen egentlig. Veldig synd, hadde de tatt seg litt bedre tid hadde de kanskje sett dette før de flyttet sammen. Jeg selv giftet meg alt for ung. Vi var sammen alt for kort før vi ble forlovet. Det ble litt sånn at bordet fanget, når vi først var i gang med bryllupsforberedelser var det ikke helt min stil å bryte forholdet, selv om jeg hadde mine voldsomme tvil. I dag vet jeg at når jeg finner en ny er det ikke unaturlig for meg at man er sammen kanskje nesten et år før man flytter sammen. Hvis han har barn ville det vært naturlig for meg at barnet og jeg ble introdusert når vi har vært sammen en stund, uten at barnet skal behøve å bo under samme tak som meg. Når man ser at barnet og kjæreste går bra er det tid for gradvis sammenflytning. Hans samværsgrad med barnet har lite med dette å gjøre. Dette er min mening - du må gjerne ha en annen. Jeg tror vi har helt forskjellig mening av hva "en stund" er. Jeg mener at en stund er runt 4-5 mnd kanskje, mens det virker som om du mener lengre tid. Tror det er derfor vi er uenige. Har jeg sagt noe annet? Nei, men det virker ikke som om det har noe å bety for deg. Og jeg har sett litt for mange barn som er blitt kasteballer og våpen mellom foreldre som ikke skjønner at barnet ikke skal være en del av kjærlighetslivet deres. Far som flytter og første samværshelg har han ny-damen med hjem og råkliner i sofaen foran sine barn. Mor som skifter partner og som introduserer "onkler" raskere enn du kan si det. Fordi om noen stemødre er "onde" og ikke vil ha noe med sin partners barn å gjøre betyr ikke det at de med gode hensikter ikke har noen plikter. Dette har jeg heldigvis kun opplevd med en person. Så det er vel også en grunn til at vi er uenige. 1
Gjest regine Skrevet 16. juli 2011 #163 Skrevet 16. juli 2011 Aktørene i dramaet her er 19, 20 og 21. Begrenset hvor mye modenhet en kan forvente av dem. At en 19 åring velger å kalle seg stemor etter et forhold på 1 år, er for meg ubegripelig.. Sannsynligheten for at ts vil være en varig og stabil omsorgsperson for dette barnet er desverre liten. Men statistisk så er desverre sannsynligheten veldig liten for at dette forholdet vil vare pga: - svært ung alder - forlovet/gift etter svært kort tid - konfliktsituasjon med tidligere partner - den ene parten har allerede vært gjennom et samlivsbrudd - evt. mine/våre barn-konflikter Dette barnet kommer nok til å møte en lang rekke kjærester/samboere/forloveder på begge foreldrenes sider. Hadde foreldrene vært litt mer moden hadde de ikke latt en "steforeldre" få så mye innflytelse etter så kort tid. Det tror jeg og - ikke minst også pga måten ts skildrer forholdene på, både i denne og andre tråder. og som en annen sa - for å holde meg til temaet: det er ingen menneskerett å publisere bilder av andre på facebook, uansett hvem disse "andre" er. 5
Casall Skrevet 16. juli 2011 #164 Skrevet 16. juli 2011 Jeg synes det er litt spesielt at hun nekter deg å ha bildnee ute når hun selv og andre har det, men det er vel fordi hun ikke liker deg. Jeg ville nok likevel ha fjernet de.
Gjest Nanette Skrevet 16. juli 2011 #165 Skrevet 16. juli 2011 Jeg synes det er litt spesielt at hun nekter deg å ha bildnee ute når hun selv og andre har det, men det er vel fordi hun ikke liker deg. Jeg ville nok likevel ha fjernet de. Det er nok fordi hun ikke liker å miste kontrollen over bildene til barnet sitt. Når stemor legger ut bilder, har barnemoren null oversikt over hvem som ser bildene. På facebook kan man skjule bildene for de man vil skjule de for, og vise for de man ønsker å vise de for. Jeg forstår barnemoren, jeg ville heller ikke ha likt at hvemsomhelst skal kunne se bildene av mine barn. Respektløst. 2
Maryell Skrevet 16. juli 2011 #166 Skrevet 16. juli 2011 Jeg er stemor selv, og kunne aldri funnet på å lagt ut bilder av stesønnen på FB. Jeg vet ikke om mor hadde reagert på det, men av respekt for henne så lar jeg være. Har ikke et spesielt godt forhold til henne (om noe forhold i det hele tatt) og synes hun har mye rart for seg, men hun er mamman hans og jeg vil helst unngå konflikter. Med mindre det er noe som virkelig påvirker hverdagen vår. (som feks. at hun mener vi må begynne å ha han på ferie i fellesferien nå, sånn at han venner seg til det til han begynner på skolen om noen år) Og uansett hva det er, er det far som får ta seg av det. Du gjorde helt rett i å slette bildene, sånne bagateller er ikke verdt å starte krig for. Når du har skaffet deg en mann med barn, må du instille deg på å svelge noen kameler. Du kan ikke regne med å bli satt pris på, men om du er en god stemor vil barnet og far sette stor pris på deg, og det er det viktigste Kjipt, ja. Men lite å gjøre med. Hold deg i bakgrunnen og la de to ordne opp i ting, det er den enkleste måten å få aksept fra henne på. 2
Ciara Skrevet 17. juli 2011 #167 Skrevet 17. juli 2011 Bra du fjernet bildene, TS. Personlig skjønner jeg ikke at så mange legger ut bilder av barna sine i det hele tatt. Jeg er sterkt i mot å dokumentere barnas oppvekst på nettet - jeg synes de skal få velge dette selv når de blir store. Jeg hadde derfor overhodet ikke likt det om noen la ut bilde av mitt barn på facebook. Men det blir jo en annen diskusjon. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2011 #168 Skrevet 17. juli 2011 Som jeg har sagt før så synes jeg barnets mor er svært lite voksen. Det er ikke akkurat fredens vei hun har valgt. Men nå er det jo slik at TS har fjernet bildene og dermed vist seg litt mer voksen i denne saken enn barnets mor. Hurra for det. Sitat fjernet som ledd i rydding. Phaedra,mod
Casall Skrevet 17. juli 2011 #169 Skrevet 17. juli 2011 Det er nok fordi hun ikke liker å miste kontrollen over bildene til barnet sitt. Når stemor legger ut bilder, har barnemoren null oversikt over hvem som ser bildene. På facebook kan man skjule bildene for de man vil skjule de for, og vise for de man ønsker å vise de for. Jeg forstår barnemoren, jeg ville heller ikke ha likt at hvemsomhelst skal kunne se bildene av mine barn. Respektløst. Neida, det er jo et poeng. Nå ser ikke jeg helt det hysteriet med at man ikke kan ha bilde av barnet på facebook, men jeg ser at om det hadde vært bilder av meg f.eks, så hadde jeg villet ha kontrollen selv. Så det blir vel samme sak.
Phaedra Skrevet 17. juli 2011 #170 Skrevet 17. juli 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Phaedra,mod
Gjest Stinius Skrevet 17. juli 2011 #171 Skrevet 17. juli 2011 vet ikke hvorfor jeg skriver til deg ts , men tror du må tenke deg om litt her.. Kan det tenkes at du egentlig er litt sjalu selv? Hvordan kan du si her uten moren sitt forsvar at du har gjort alt for å gjøre moren til lags?? Handler bildene om din familie?? Send de en mail med bildene da vel, så kan de printe de ut hjemme og se de så ofte de vil!! Egentlig er jeg litt motstander av å ha for mange bilder av barn på fbook uansett. Barnet kan ikke godta dette eller ikke, så spar meg for dårlige unnskyldninger!! Jeg har selv profil og er sammen en mann med barn fra før, jeg legger ikke ut bilder for å glede min fam. eller hva du skrev. Moren til barnet, hun er ikke super begeistret for meg. Jeg er jo tross alt sammen med hennes ex og barnet far. Men jeg gjør ikke noe for å være kjip! Det er jo det du er, kjip rett å slett! Bare vent til barnet blir eldre, kan være det begynner å mislike deg om du fortsetter å være kjip mot bm! I dine innlegg leser jeg egentlig jeg meg jeg meg osv Istedenfor barnets beste m.m! 1
tingeling Skrevet 17. juli 2011 #172 Skrevet 17. juli 2011 Hvis dere er 19 og 21, og barnet et 2 år - hvordan har dere da rukket å være sammen lenge nok til å forlove dere? Når kom du inn i bildet? Det kan godt hende at det forklarer en del av BM's heller kjølige følelser for deg. BTW. hvis du og denne mannen faktisk gifter dere og fortsetter å være sammen, så kommer du til å måtte forholde deg til henne i all fremtid. Også når gutten er voksen (bryllup, barnedåp etc). Lykke til! (du vil trenge det) 3
Sulosi Skrevet 17. juli 2011 #173 Skrevet 17. juli 2011 Hvis dere er 19 og 21, og barnet et 2 år - hvordan har dere da rukket å være sammen lenge nok til å forlove dere? Når kom du inn i bildet? Det kan godt hende at det forklarer en del av BM's heller kjølige følelser for deg. BTW. hvis du og denne mannen faktisk gifter dere og fortsetter å være sammen, så kommer du til å måtte forholde deg til henne i all fremtid. Også når gutten er voksen (bryllup, barnedåp etc). Lykke til! (du vil trenge det) Reagerte også på at TS skrev hun la ut bildene for å glede sin familie som ikke fikk se barnet så ofte. Mye på "1" år som tyder på at det har vært aktivitet i kulissene før far gikk fra mor.
MaxUflax Skrevet 17. juli 2011 #174 Skrevet 17. juli 2011 Hadde ALDRIG fjernet bildene.. Du er nå en del av livet deres, Hvist hennes venner,familie,henne selv og faren har bilder på FB av barna selv, så er hun passe blåst mellom ørene å nekter deg. Hun burde være glad for at du bryr deg om dem og inkluderer dem i livet ditt istede. Å så lenge barnefar ikke nekter deg så hvorfor skal da dette kvinnemenneske nekte deg?? Å foresten, alle bilder som legges ut på FB eies av FB, derfor kan ikke moren komme NOEN vei med å anmelde deg. Hadde barne moren selv ikke hatt bilder av dem der og hun hadde nektet ALLE andre, så kunne hun kaaaaansje vunnet fram til et kompromiss.. men nå har hun ingenting å gå på. Så kos deg med barna og vis verden at du bryr deg om dem og foreviger minner med dem!
Gjest Thessie! Skrevet 17. juli 2011 #175 Skrevet 17. juli 2011 Hadde ALDRIG fjernet bildene.. Du er nå en del av livet deres, Hvist hennes venner,familie,henne selv og faren har bilder på FB av barna selv, så er hun passe blåst mellom ørene å nekter deg. Hun burde være glad for at du bryr deg om dem og inkluderer dem i livet ditt istede. Å så lenge barnefar ikke nekter deg så hvorfor skal da dette kvinnemenneske nekte deg?? Å foresten, alle bilder som legges ut på FB eies av FB, derfor kan ikke moren komme NOEN vei med å anmelde deg. Hadde barne moren selv ikke hatt bilder av dem der og hun hadde nektet ALLE andre, så kunne hun kaaaaansje vunnet fram til et kompromiss.. men nå har hun ingenting å gå på. Så kos deg med barna og vis verden at du bryr deg om dem og foreviger minner med dem! Det å legge ut bilder av barnet er ikke det samme som å vise at en bryr seg. Det er også mange andre måter å vise at man bryr seg på.(Jeg sier ikke at ts ikke gjør det, for det er jeg helt sikker på)
MaxUflax Skrevet 17. juli 2011 #176 Skrevet 17. juli 2011 Det er jeg enig i, men i dette tilfelet holder jeg absolutt med TS. Så lenge barnemor selv har bilder ute og mange andre, så blir det feil å nekte damen som faktisk er en del av dette barnets hverdag nå. Jeg er nå selv i en slik siuasjon å ser ikke problemet med å dele bildene.. så lenge det ikke er nakenbilder så er det jo ikke akkuratt farligt heller da.. men en ting er sikkert, hadde jeg vært barnefaren her ville jeg spent av meg tøflene å fortalt X`en litt om logisk tankegang og barnets beste med tanke på voksne folk som lager problemer for hverandre for fille ting.. Moren burde lagt forholdet bak seg og svelgt unna sjalusien og stoltheten sin..
Ciara Skrevet 18. juli 2011 #177 Skrevet 18. juli 2011 Okay, da tror jeg jammen du vil høre om min situasjon. Her var vi gift og gravid innen det første året nemlig, til tross for at vi var mye eldre da selvfølgelig. Allikevel ikke klokere med andre ord.. Vi holder fortsatt sammen og har det bra med mine og dine barn For det første: Det er ingen som sier at det må gå galt med en slik pangstart på forholdet. Men risikoen er veldig mye større. For det andre: Når man er eldre, har man ofte erfaringer bak seg som gjør at man tidligere ser om et forhold er levedyktig. Jeg synes derfor det er stor forskjell på et par som haster inn i forhold når de er tidlig i tyveårene og et par som er i tredveårene. Men ja - jeg synes faktisk at bør gå en tid mellom forhold - spesielt når man har barn. Her har man forelsket seg, introdusert barnet for den nye, flyttet sammen og forlovet seg - alt i løpet av 1. år. For meg er dette veldig hastig. Og problemer med barnets mor kan vel skyldes akkurat denne voldsomme hasten med å springe inn i et nytt forhold. Jeg dømmer ingen. Jeg forteller hva JEG reagerer på ut fra en fart med å introdusere ny partner som jeg aldri ville gjort selv. Fullstendig enig med deg. Jeg hadde reagert hvis min eks hadde vært helt etablert på nytt ett år etter bruddet - men selvsagt, jeg ville jo måttet respektere det. Jeg hadde ikke reagert fordi jeg var sjalu, men fordi jeg hadde vært skeptisk til at barnet mitt ble involvert, og dermed også stod i fare for å bli involvert i et nytt brudd. Jeg ville måtte trenge litt tid (mer enn ett år!)på å se at forholdet så ut til vare. Barnets mor blir forhåpentligvis også mer samarbeidsvillig etterhvert som årene går. 1
Carrot Skrevet 18. juli 2011 #178 Skrevet 18. juli 2011 (endret) Nå har jeg ikke lest alle svarene i denne tråden, men har fått med meg at det er forholdsvis unge mennesker dette - når det er sagt, jeg var 19 når jeg ble mor og har aldri vært en ustabil eller dårlig omsorgsperson for mine barn av den grunn så å dra alderskortet som et fasitsvar på hvorfor denne saken ble så stor er i mine øyne helt feil. Jeg leser alle svarene TS gir ut over de første fire sidene eller så, og det som skår meg er "Sjalusi" - kanskje hadde TS og BarneFar et forhold og BarneMor er såret og derfor irrasjonell - men så burde kanskje TS og BF ta hensyns til dette..? På den andre siden, hvor mye skal BM få innvirke på deres rett til selv å bestemme hva de vil gjøre når de har barnet? Rent generelt ville jeg satt piggene veldig ut om BF skulle fortelle meg hva jeg kunne og ikke kunne gjøre når mine barn var hos meg - og jeg garanterer at han ville reagert tilsvarende om jeg skulle diktere hans samvær og handlinger.. Respekt går begge veier, selv om man er ung, men ett sted går grensen liksom... La meg legge til; at jeg personlig nok ville begrenset min FB profil slik at bildene KUN var synlige for de i familien som jeg ønsker skulle se bildene og ikke for alle på vennelisten min, slik sett ville problemet vært løst uten dramatikken Endret 18. juli 2011 av Carrot
Husfrua Skrevet 18. juli 2011 #179 Skrevet 18. juli 2011 Nå har jeg ikke lest alle svarene i denne tråden, men har fått med meg at det er forholdsvis unge mennesker dette - når det er sagt, jeg var 19 når jeg ble mor og har aldri vært en ustabil eller dårlig omsorgsperson for mine barn av den grunn så å dra alderskortet som et fasitsvar på hvorfor denne saken ble så stor er i mine øyne helt feil. Jeg leser alle svarene TS gir ut over de første fire sidene eller så, og det som skår meg er "Sjalusi" - kanskje hadde TS og BarneFar et forhold og BarneMor er såret og derfor irrasjonell - men så burde kanskje TS og BF ta hensyns til dette..? På den andre siden, hvor mye skal BM få innvirke på deres rett til selv å bestemme hva de vil gjøre når de har barnet? Rent generelt ville jeg satt piggene veldig ut om BF skulle fortelle meg hva jeg kunne og ikke kunne gjøre når mine barn var hos meg - og jeg garanterer at han ville reagert tilsvarende om jeg skulle diktere hans samvær og handlinger.. Respekt går begge veier, selv om man er ung, men ett sted går grensen liksom... La meg legge til; at jeg personlig nok ville begrenset min FB profil slik at bildene KUN var synlige for de i familien som jeg ønsker skulle se bildene og ikke for alle på vennelisten min, slik sett ville problemet vært løst uten dramatikken Helt enig med deg Jeg syns det er dårlig gjort å trekke frem dette med alderen når de allerede er i situasjonen hvor de har fått barn og forlovet seg. Og nei, det sier ikke nødvendigvis så mye om personene. Det blir feil å sitte bak en pc å dømme her. Jeg syns det er rart at ingen ser at dette er en person som faktisk bryr seg oppriktig om sin forlovedes barn, når det er så mange som reagerer på "onde stemødre" her på kg, som ikke bryr seg. Jeg får ikke noe inntrykk av noen hevnlysten kjæreste, men en hevnlysten ex. Og når man selv har vært "den nye kjæresten", så vet man at det ikke er lett med en ex i bildet, og det gjør ikke saken bedre at denne eksen ikke godtar at du er i bf's liv. All credit til ts som holder ut i dette kaoset, det tror jeg nemlig ikke jeg hadde gjort som 19 åring.
Gjest regine Skrevet 18. juli 2011 #180 Skrevet 18. juli 2011 Helt enig med deg Jeg syns det er dårlig gjort å trekke frem dette med alderen når de allerede er i situasjonen hvor de har fått barn og forlovet seg. Og nei, det sier ikke nødvendigvis så mye om personene. Det blir feil å sitte bak en pc å dømme her. Det er verken dårlig gjort eller dømmende å trekke fram det med alder - det ER et faktum at en 19-åring ikke har samme forutsetninger for å vurdere livet og verden som en som er ti år eldre. Lik det eller ei. I dette tilfelle synes det heller ikke å handle om en veldig moden 19-åring, det er mye hyl,skrik, hjertesmerte og hvor grusom alle andre er. Både hva gjelder beskrivelser av mor, men også de som mener at ts faktisk IKKE har rett til å publisere bilder av andres barn på FB. Nå skal jeg ikke trekke fram det hun har skrevet i andre tråder, men ser man på det er ikke modenhet det første som slår en. Og skal man innlede forhold til noen med barn - ja da må man faktisk skjønne at det har en del konsekvenser. Bl.a. at det finnes en mor/far der ute som faktisk har mer å si for barnets oppdragelse etc. enn en selv. Selv om en er aldri så mye "del av barnets liv". Et - etter min mening - tåpelig argument, det er MANGE som er det uten at de krever særrettigheter etter to måneder...... Jeg syns det er rart at ingen ser at dette er en person som faktisk bryr seg oppriktig om sin forlovedes barn, når det er så mange som reagerer på "onde stemødre" her på kg, som ikke bryr seg. Jeg får ikke noe inntrykk av noen hevnlysten kjæreste, men en hevnlysten ex. Og når man selv har vært "den nye kjæresten", så vet man at det ikke er lett med en ex i bildet, og det gjør ikke saken bedre at denne eksen ikke godtar at du er i bf's liv. All credit til ts som holder ut i dette kaoset, det tror jeg nemlig ikke jeg hadde gjort som 19 åring. Hvorvidt ts bryr seg om forlovedens barn eller ei er da overhode ikke saken her. Det er - så vidt jeg kan se - ingen som har betvilt det heller, men det mange av oss påpeker er at selv om hun bryr seg om ungen så er situasjonen faktisk sånn at mor godt kan reagere. Jeg skjønner at du har vært i samme situasjon som ts selv, dvs. blitt kjæreste og del av barnas liv superraskt etter et brudd. Dermed blir det selvsagt veldig viktig for deg å påpeke hvor bra dette har gått, hvor flinke du og faren har vært, og at dette også gjelder ts. Det gjør det ikke. Bl.a. fordi de er mye yngre enn du sier dere var. Cred til ts for å holde ut "kaoset"?? Hvilket kaos? All den tid hun ikke innser at det er far og mor som må bli enige om og diskutere seg i mellom ting som gjelder barnet - så bidrar jo hun selv til et evt. kaos. Hadde ts vært hakket modnere så hadde hun forstått at hun både burde holde en lav profil ifht. barnet foreløpig OG at det ikke er unaturlig at mor er såret over at far så raskt har etablert seg på nytt. Helt uavhengig av hvorfor det ble slutt etc. Det er nemlig noe som kommer med modenhet - å ha evnen til å sette seg inn i andres følelser, og å ta konsekvensen av det: nemlig ikke insistere på "Jeg har rett til - og jeg SKAL gjøre ditt og datt, uavhengig av hva det påfører andre av smerte e.l.". 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå