Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Cred til ts for å holde ut "kaoset"?? Hvilket kaos? All den tid hun ikke innser at det er far og mor som må bli enige om og diskutere seg i mellom ting som gjelder barnet - så bidrar jo hun selv til et evt. kaos.

Hadde ts vært hakket modnere så hadde hun forstått at hun både burde holde en lav profil ifht. barnet foreløpig OG at det ikke er unaturlig at mor er såret over at far så raskt har etablert seg på nytt. Helt uavhengig av hvorfor det ble slutt etc. Det er nemlig noe som kommer med modenhet - å ha evnen til å sette seg inn i andres følelser, og å ta konsekvensen av det: nemlig ikke insistere på "Jeg har rett til - og jeg SKAL gjøre ditt og datt, uavhengig av hva det påfører andre av smerte e.l.".

Ja for det du skreiv her var jo meget mye mer modent :sukk:

Det der grenser til noe som kalles å være trangsynt og forhåndsdømmende, me et snev av "bedrevitende" holdning.

Skal vedde på at jeg i en alder av 18 var mer voksen en det du framsto som nå.

Erfaring og modenhet kommer ikke med alder men med livserfaring og oppdragelse! Så å dra fram kortet med alder blir for teit. TS burde selv få avgjøre hva hun og BF mener er riktig fart for forholdet, er ikke forholdet hun ville diskutere her, men en sjalu og uretferdig BM som ikke har noe annet å gjøre på en å henge seg opp i ting hun burde la ligge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er verken dårlig gjort eller dømmende å trekke fram det med alder - det ER et faktum at en 19-åring ikke har samme forutsetninger for å vurdere livet og verden som en som er ti år eldre. Lik det eller ei.

Hva vet man om hvor modne andre er når de er nitten år? Jeg var veldig moden, jeg hadde tatt vare på min yngre bror fra jeg var ti år pga situasjonen hjemme, jeg hadde sett og opplevd ting et barn ikke bør og hadde erfaringer fra livet som du ikke har noen forutsetning for å vite om - så å si at alle som er nitten er umoden er naivt i beste fall og veldig fordømmende.

I dette tilfelle synes det heller ikke å handle om en veldig moden 19-åring, det er mye hyl,skrik, hjertesmerte og hvor grusom alle andre er. Både hva gjelder beskrivelser av mor, men også de som mener at ts faktisk IKKE har rett til å publisere bilder av andres barn på FB. Nå skal jeg ikke trekke fram det hun har skrevet i andre tråder, men ser man på det er ikke modenhet det første som slår en.

Videre syns jeg at å dra med seg andre tråder inni nye til stadighet vitner om at manikke evner skille person og sak - noe som kan karakteriseres som umodent - så her slår vel riset tilbake på egen bak?

Og skal man innlede forhold til noen med barn - ja da må man faktisk skjønne at det har en del konsekvenser. Bl.a. at det finnes en mor/far der ute som faktisk har mer å si for barnets oppdragelse etc. enn en selv. Selv om en er aldri så mye "del av barnets liv". Et - etter min mening - tåpelig argument, det er MANGE som er det uten at de krever særrettigheter etter to måneder......

Hvorvidt TS innledet et forhold til en med barn har da ikke noe å si for hvordan den andre parten i foreldrerollen oppfører seg? Man skal da ikke ta imot alt mulig og bøye av for andres irrasjonalitet bare fordi man er den som er partner til mor/far? Og så må også den som ser at eksen får ny partner være såpass voksen at man lar fortid være og gjør sitt for å bidra til et godt klima rundt barnet, noe man altså ikke gjør om man ber BF holde kjekt foran barnet for eksempel.. Så her har vel alle et ansvar som de burde være bevisst, det er feil her å kun si at TS er den som ikke viser seg moden i beste fall..

Hvorvidt argumenter er tåpelige eller om det er du som finner dem tåpelig er også verdt å ta med seg..

Hvorvidt ts bryr seg om forlovedens barn eller ei er da overhode ikke saken her. Det er - så vidt jeg kan se - ingen som har betvilt det heller, men det mange av oss påpeker er at selv om hun bryr seg om ungen så er situasjonen faktisk sånn at mor godt kan reagere.

Jeg skjønner at du har vært i samme situasjon som ts selv, dvs. blitt kjæreste og del av barnas liv superraskt etter et brudd. Dermed blir det selvsagt veldig viktig for deg å påpeke hvor bra dette har gått, hvor flinke du og faren har vært, og at dette også gjelder ts. Det gjør det ikke. Bl.a. fordi de er mye yngre enn du sier dere var.

Igjen alder trenger ikke bety at de ikke kan oppføre seg og at det her er mor som er urimelig. Hvis hun har bilder av barnet på FB, BF har det, sikkert mange andre hun kjenner også - og det er greit, så burde det virkelig ikke være et stort tema at TS har det heller..

Cred til ts for å holde ut "kaoset"?? Hvilket kaos? All den tid hun ikke innser at det er far og mor som må bli enige om og diskutere seg i mellom ting som gjelder barnet - så bidrar jo hun selv til et evt. kaos.

Hadde ts vært hakket modnere så hadde hun forstått at hun både burde holde en lav profil ifht. barnet foreløpig OG at det ikke er unaturlig at mor er såret over at far så raskt har etablert seg på nytt. Helt uavhengig av hvorfor det ble slutt etc. Det er nemlig noe som kommer med modenhet - å ha evnen til å sette seg inn i andres følelser, og å ta konsekvensen av det: nemlig ikke insistere på "Jeg har rett til - og jeg SKAL gjøre ditt og datt, uavhengig av hva det påfører andre av smerte e.l.".

Og når skal man slutte gi etter for hva eksen ønsker da og få lov å ha råderett over eget liv? Jeg evner sette meg inn i andres følelser - men bør ikke den evnen gå begge veier?

Skrevet

En 19 åring kan faktisk være moden. Tro det eller ei. En 19 åring kan faktisk væe mye mere moden enn en på 30. Alder har ikke alltid noe å si på hvor moden og voksen man er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men velger å dele mine tanker og erfaringer likevel.

Jeg er stemor, men til barn som er flere år eldre enn stesønnen til ts. Jeg er generelt svært tilbakeholdende med å legge ut bilder av mennesker på facebook, og særlig barn. Jeg har lagt ut 2-3 bilder av stesønnen min, men jeg har strenge kriterier for meg selv der: Det er ikke nærbilder, så man må nesten kjenne gutten og omgivelsene godt for å skjønne at det er ham. Jeg har spurt både gutten (14 år) og faren på forhånd. Hvis mor hadde reagert negativt hadde jeg tatt bildene bort.

Det er ikke sånn at jeg er en dørmatte for mor og hennes eventuelle urimelige påfunn, men jeg velger mine kamper med omhu. Hvis jeg føler mor er urimelig i forhold til bilder på facebook så er ikke det en kamp det er verdt å ta, da er det mye enklere å fjerne bildene og glemme hele greia. Hvis det er familiemedlemmer som vil se bilder så kan man sende på mail, i innboksen på facebook eller i godt gammelt brev.

Som stemor har jeg opplevd at mor har vist ønske om å bestemme ting hun ikke har noe med, f.eks. i forhold til sønnens oppførsel hjemme hos far og meg. Der har vi satt foten ned og sagt at hjemme hos oss bestemmer vi (så lenge det ikke skader barnet på noe vis selvsagt). Mor kan ikke diktere hvordan vi skal leve våre liv, så der er vi helt tydelige på at sånt aksepterer vi ikke. Men om hun har ønsker som er uproblematiske for oss å innfri så gjør vi gjerne det for å ha et godt samarbeid. F.eks. betaler ikke vi 200 kr for at 14-åringen skal vaske stua selv om hun gjør det hjemme hos seg. Men vi kjører samme linje som henne i forhold til innetid, leggetid, godterispising osv.

Så mitt råd er definitivt å velge sine kamper med omhu og finne en grei balanse mellom å ikke la mor overkjøre far/samboer samtidig som mor heller ikke blir overkjørt. Man skal tross alt ha et visst samarbeid i masse år framover, så da er det litt dumt å ødelegge dette pga en bagatell som noen bilder på facebook.

Sunniva

• Liker 8
Gjest regine
Skrevet

En 19-åring KAN være moden - men er det som regel ikke.

En 19-åring vil som oftest SELV mene at h*n er moden - men vil også som oftest innse noen år senere at det var h*n ikke.

og Carrot: din barndom høres fryktelig vanskelig ut og du var sikkert en moden 19-åring pga det, MEN - de fleste som vokser opp under "normale" forhold er faktisk ikke det. Det har ingenting med at jeg er fordømmende at jeg mener det - det er fakta.

Et tegn på modenhet er nettopp evnen til å se utover seg selv og sine umiddelbare erfaringer. Det handler om å abstrahere - om å evne å sette en konkret situasjon inn i en større sammenheng. Og i en større sammenheng, hvis man evner å se utover seg selv, så ER ikke den gjennomsnittlige 19-åring særlig moden.

Slik jeg leser ts innlegg så er hun en nokså naiv og umoden 19-åring. Jeg VET selvsagt ikke at hun er det, men ut fra det hun selv skriver, framstår hun på den måten. Også ut fra hvordan hun faktisk synes å takle situasjonen hun står i, og hennes manglende forståelse og empati for øvrige involverte.

Når man leser litt her inne så ser man jo hva forskjellige skriver. Som i alle andre sammenhenger her i verden så bruker man hele sin erfaring for å gjøre seg opp en mening - så også ifht. brukere som skriver om sin livssituasjon. Ingen lever i et vakum, og når man velger å legge ut detaljert informasjon om seg og sitt i ymse innlegg - så er det ikke unaturlig at øvrige lesere danner seg et bilde ut fra det. Uten at man dermed ikke greier å skille person og sak.

til slutt: flere mener at "mor skal ikke komme her og bestemme - far og stemor skal ha råderett over eget liv". Det har de jo i aller høyeste grad - men de lever ikke i et vakum. De kan faktisk ikke gjøre nøyaktig som de vil når de vil, nettopp fordi barnet også har en mor. Og som i alle livet sammenhenger: man kan bare endre seg selv. Dersom ts mener at mor er urimelig - så hjelper det fint lite, fordi mor vil uansett ikke endre seg ut fra hva ts mener. Ts kan kun gjøre noe med seg og sin oppførsel/holdning.

• Liker 5
Skrevet

Min sønn er 20 og viser seg som en moden ung mann til tross for en "normal" oppvekst, det samme gjelder noen av hans venner - mens andre ikke er så modne - så å fortsette insistere på at unge mennesker ikke er modne er for min del helt feil uavhengig av hvilke oppvekst de har hatt..

definere moden kan man gjøre men i alle sammenhenger handler det om å være klar, kjønnsmoden, skolemoden, en moden frukt etc etc - en moden person er klar til å møte det livet byr på, det handler ikke om å abstrahere da dette er å fjerne en del eller et trekk ved en individuell helhet. Altså skille ut visse egenskaper ved tingene gjennom en tankeprosess og betrakte dem isolert fra den sammenheng de vanligvis opptrer i.

På en måte skille tankene fra resten av livet - som overhode ikke kan ses på som en måling på et menneskes modenhet slik jeg ser det, for i så fall er det utrolig få som er modne - da de aller fleste nettop ser ting ut fra eget perspektiv og erfaringer det meste av tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om både du og sønnen din er og har vært modne for aldern virker ikke TS å være det...

• Liker 3
Skrevet

Min støtte til TS her uansett hva andre mener..

AnonymBruker
Skrevet

Min støtte til TS her uansett hva andre mener..

Super argument!

Nå kan vi bare slutte å diskutere dere.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville bare fram til at alle kan diskutere så mye de bare vill, de kan ikke endre denne saken uansett, så hvorfor krangle slik??

Å ja, jeg mener fult ut at den komentaren min er like go som mange andre i denne tråden..jeg skrev den for å få fram at folk har samme menning uansett hva andre mener.. at du tok deg tid til å kommentere det innlegget sier mer om deg en meg.

Skrevet (endret)

Hei, trådstarter. Også jeg er blant de som mener at du bør slette bildene fra FB. Men hvis bildene du har er tatt fra offentlige arrangementer slik som 17. mai og lignende, så har ikke barnemor noe hun skulle ha sagt.

Selvfølgelig har du lov til å legge ut bilder av eventuelle felles barn du skulle få med barnets far. Men du (som alle andre) må nok sladde din stesønn fra bildene (så sant det ikke er fra offentlige arrangementer) .

Dette er fordi det står i loven at om du ikke har fått samtykke til å legge ut bilder eller å bruke dem, så kan du ikke gjøre det. Eller rettere sagt: Hvis du har fått et FORBUD fra den som er avbildet (eller en verge for den som er avbildet), så er det dette forbudet som gjelder.

Loven kan blant annet fortelle:

Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke (av den avbildede), unntatt når:

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Siden barnet i denne saken ikke er myndig (og derfor ikke kan gi sitt samtykke), kan man her betrakte det som at det er kommet et FORBUD mot å legge ut bildet. Et forbud fra en av barnets verger teller mer enn at din samboer sier ja. Og ja, barnets mor kan definitivt anmelde deg, da du faktisk bryter loven. På lik linje som at barnefar også kan anmelde henne. Håper at dette var klargjørende.

Endret av nettvenninnen
  • Liker 3
Skrevet

Det er verken dårlig gjort eller dømmende å trekke fram det med alder - det ER et faktum at en 19-åring ikke har samme forutsetninger for å vurdere livet og verden som en som er ti år eldre. Lik det eller ei.

I dette tilfelle synes det heller ikke å handle om en veldig moden 19-åring, det er mye hyl,skrik, hjertesmerte og hvor grusom alle andre er. Både hva gjelder beskrivelser av mor, men også de som mener at ts faktisk IKKE har rett til å publisere bilder av andres barn på FB. Nå skal jeg ikke trekke fram det hun har skrevet i andre tråder, men ser man på det er ikke modenhet det første som slår en.

Og skal man innlede forhold til noen med barn - ja da må man faktisk skjønne at det har en del konsekvenser. Bl.a. at det finnes en mor/far der ute som faktisk har mer å si for barnets oppdragelse etc. enn en selv. Selv om en er aldri så mye "del av barnets liv". Et - etter min mening - tåpelig argument, det er MANGE som er det uten at de krever særrettigheter etter to måneder......

Hvorvidt ts bryr seg om forlovedens barn eller ei er da overhode ikke saken her. Det er - så vidt jeg kan se - ingen som har betvilt det heller, men det mange av oss påpeker er at selv om hun bryr seg om ungen så er situasjonen faktisk sånn at mor godt kan reagere.

Jeg skjønner at du har vært i samme situasjon som ts selv, dvs. blitt kjæreste og del av barnas liv superraskt etter et brudd. Dermed blir det selvsagt veldig viktig for deg å påpeke hvor bra dette har gått, hvor flinke du og faren har vært, og at dette også gjelder ts. Det gjør det ikke. Bl.a. fordi de er mye yngre enn du sier dere var.

Det har jeg aldri sagt. jeg kom inn i bildet noen år etter. Min manns ex, derimot, ble sammen med en ny rett etter. Og de har holdt sammen i mange år, og er gift i dag.

Jeg mener bare rett og slett at ingen av oss har noen rett til å sitte å dømme noen ut ifra de få opplysningene vi får i en slik tråd, det blir feil i mine øyne...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slettet bildene og bedt om "fred". Sa vi måtte komme overens pga gutten. Hun brydde seg lite, men sa iallefall takk. Enda en gang er det vi som gir oss...

TS

Hallo. Du hadde ikke noe med å publisere bilder av andres unger på nettet i utgangspunktet. :filer:

En uting å publisere bilder av unger på nettet i det hele tatt, barn er faktisk individer de også! :rope:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tolker det faktisk motsatt. At det er barnets biologiske mor som kun er etter å score billige poeng og ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp.

Nå har jo TS fjernet bildene, men det er vel bare et spørsmål om tid før den biologiske moren skal finne noe nytt å ta stemor for.

..og hva er poenget med ordet "biologiske" her? Kun hvis barnet er adoptert vekk ser jeg en grunn til å ta i bruk "biologisk" for å presisere hvilken mor det er snakk om. Barnet har en mor og en far. Eventuelle nye kjærester til foreldrene er stemor eller stefar. "Bonusmor" er et latterlig teit tulleord.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

..og hva er poenget med ordet "biologiske" her? Kun hvis barnet er adoptert vekk ser jeg en grunn til å ta i bruk "biologisk" for å presisere hvilken mor det er snakk om. Barnet har en mor og en far. Eventuelle nye kjærester til foreldrene er stemor eller stefar. "Bonusmor" er et latterlig teit tulleord.

Siden vi er på pirkern: Man er ikke stemor eller stefar før man er gift med henholdsvis far eller mor. Frem til da er man fars/mors kjæreste.

• Liker 2
Gjest hogwash
Skrevet

Du synes ikke dette er veldig off-topic da?

Grunnen til at jeg brukte teskje er at jeg ofte opplever at brukere her inne trenger å få det inn med teskje.

Skrevet

Meningsløst å diskutere hva som er rimelig og urimelig i en sånn situasjon. Det handler om følelser, de er ofte irrasjonelle men like fullt til stede.

Mitt beste tips (utifra egne erfaringer selvsagt) er: TA DET MED RO.

Det kan ta laaaaang tid, men etterhvert vil aksepten falle på plass.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis BF sier det er greit, hvorfor må jeg da rette meg etter henne?

Greit, jeg høres kanskje ut som en liten drittunge som ikke vil høre etter. Men hun gjør alt hun kan for å ødelegge mellom meg og BF og skal alltid ha viljen sin. Hvorfor er det vi som må rette oss etter henne hver gang?

Nå skal det også sies at jeg har lenge prøvd å være "venn" med BM og gjort alt i min makt for å ha et forholdsvis godt forhold. Jeg har bestandig kommet med en ekstra sutte om det har vært behov for det. Jeg har gjort ALT jeg kan for å fortjene respekten hennes, men hun har bestemt seg for å ikke like meg.

Du skal velge dine slag med omhu, dette er en filleting du skal respektere.

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør man om far vil ha bildene liggende ute, mens mor ikke vil?

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og kommentarer til disse.

Kråkesaks, moderator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...