Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om far sier det er ok, så kan ikke barnemoren gjøre noenting faktisk.

Slik er det bare.

Ta bilder av barnet, kos dere og vis fram det dere vil.. Juridisk kan barne moren anmelde så mye hun vil og ikke komme noen vei.

Tror dere politiet bruker resurser på et FB bilde? "saken er henlagt pga bevisets stilling"

Videoannonse
Annonse
Gjest rusle
Skrevet

Men hvis BF sier det er greit, hvorfor må jeg da rette meg etter henne?

Greit, jeg høres kanskje ut som en liten drittunge som ikke vil høre etter. Men hun gjør alt hun kan for å ødelegge mellom meg og BF og skal alltid ha viljen sin. Hvorfor er det vi som må rette oss etter henne hver gang?

Nå skal det også sies at jeg har lenge prøvd å være "venn" med BM og gjort alt i min makt for å ha et forholdsvis godt forhold. Jeg har bestandig kommet med en ekstra sutte om det har vært behov for det. Jeg har gjort ALT jeg kan for å fortjene respekten hennes, men hun har bestemt seg for å ikke like meg.

Fordi det ikke er juridisk ditt barn, derfor så fjerner du det. Uavhengig av hva bf måtte mene. Jeg hadde blitt rasende var det meg. Ingen andre enn meg selv får poste noen bilder av meg eller min famile uansett hvor det måtte være. Hadde noen gjort det hadde jeg troppet opp på døren personlig og bedt de fjerne det. Hva om noen oppsøker dette barnet fordi du har lagt ut ett bilde det kan gjenkjennes på? Har du tenkt på det?

Fjern det.

Skrevet

Å hva om barnet blir oppsøkt på bakgrunn av bildet more, faren venner til moren ++ har lagt ut hva da???

For et teit argument du hadde der.. hjelpe meg...

Gjest rusle
Skrevet

Fordi jeg som klassekontakt på en skole i oslo feks vet att enkelte elever ikke kan taes bilde av òg legge ut på hjemmesidene til skolen. Noen lever i skjul fra andré. Det var bare ett eksempel, men hva om noen tilfeldig forbipasserende tok bilde av HI i en "uheldig" situasjon òg la det ut da feks? Med navn ol, slik att det var lett gjenkjennbart. Ville det vært ok? Barnet er ikke gammel nok til å bestemme selv, så juridisk sett er det nok begge foreldrene som bestemmer ja. Men unnskyld meg, for en dåre av en BF å ikke respektere BM når hun ikke ønsker. Uavhengig av hvilket forhold de har. Slett bildet. Òg hvis du har prøvd å få en gid tone òg ett godt samarbeid er vel neppe dette måten å gjøre det på? Da må det vel være bedre å si til BM att du setter stor pris på barnet hennes òg ønsker å vise andré så flott ste-barn du har òg spørre om hun kanskje har ett pent bilde du kan få lov å bruke. Sier hun nei er vel saken grei i grunn.

Merkelig dilemma egentlig, for hvorfor må alle egentlig legge ut masse bilder av seg selv. Men det er en annen tråd...

Gjest Gjest
Skrevet

I utgangspunktet skal foreldre med foreldrerett gi sitt samtykke om det legges ut bilder av barn under 15 år. Mange reagerer nok på at det ikke kreves samtykke fra begge foreldre, men per dags dato holder det med samtykke fra en. En kan for eksempel se for seg at det skal tas klassebilde og en av foreldrene er bortreist. I så fall vil det anses som uheldig om barnet ikke får bli med fordi en av foreldrene ikke kan gi samtykke. Samme problem oppstår selvfølgelig ved skilsmisse. Dette vil kun skade barnet i en slik sammenheng. Noen skoler har nok ordninger hvor begge må gi samtykke, men loven stiller altså ikke krav om dette.

Dermed gjelder samme lov også på nett. Dette føles selvfølgelig krenkende for mange, og det er desto viktigere at far og mor blir enige. Enda mer sårende blir det når nye samboere legger ut bilder av barna med den ene partens samtykke. Likevel strider ikke dette mot loven. En må derfor heller fokusere på en god og grundig prat rundt dette. I denne praten er det barnas privatliv som må stå i fokus.

Uten samtykke fra foreldre med foreldrerett kan INGEN legge ut bilder av andres barn. Der er loven soleklar.

Dette sier slettmeg.no

Fint og oppklarende svar. TS behøver med andre ord ikke å frykte noe fra barnets mor. Men selv om jeg personlig hører til gruppen damer som har et anstrengt forhold til mine stebarns mor, må jeg si meg enig i alle de som skriver her i tråden at TS bør fjerne bildene hun har lagt ut på facebook av stesønnen. Jeg kan forså at barnets mor i dette tilfellet føler seg overkjørt, gutten er tross alt bare 2,5 år, og da blir det helt feil for meg at farens nye kjæreste begynner å opptre som om hun har et eierforhold til gutten. Om noen år, når gutten er blitt eldre og ting har roet seg, så blir det kanskje annerledes, spesielt når TS får egne barn som blir søsken til gutten, da får hun jo også litt mer "eierskap" og større rett til å legge ut bilder...

Skrevet

Uavhengig av hva som er juridisk osv; Når noen ber noen om å fjerne bilder av en selv eller ens barn, så fjerner man det - enkelt og greitt! Det er ikke noe å sutre på, eller be vedkommende om å oppgi "gyldig" grunn på, engang! Det er bare normal folkeskikk!

• Liker 4
Skrevet

Orker ikke lese hele tråden, men fra det lille jeg har lest TS har skrevet om BF og BM og gud vet så syns jeg hu er ei møkkakjerring! Fjern bildene, man har ikke lov til å legge ut bilder uten den andres samtykke som i dette tifellet er foreldrene/mor. Hva er problemet ditt egentlig? Fjern dem!

• Liker 1
Gjest hogwash
Skrevet

Orker ikke lese hele tråden, men fra det lille jeg har lest TS har skrevet om BF og BM og gud vet så syns jeg hu er ei møkkakjerring! Fjern bildene, man har ikke lov til å legge ut bilder uten den andres samtykke som i dette tifellet er foreldrene/mor. Hva er problemet ditt egentlig? Fjern dem!

Hadde du orket å lese hele tråden hadde du sett at juridisk sett har TS sitt på det rene.

Du ville også sett at TS har fjernet bildene.

• Liker 2
Gjest Linda sofie
Skrevet

Ts har fjernet bildene for lengst, så ro dere ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...