Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Barnehagetilvenning, dag to:

Plan: Sove i barnehagen

Resultat: ALDRI i verden!

Prøvde å legge henne i reisesengene de har (hun er jo vant til å sove i sengen sin, så vi så litt mørkt på vognsoving og ble glad for at hun kan sove i seng) da hun var trøtt i 10:30-tiden, men da var det allerede en pappa inne for å legge jenta si, så da ville jo Frøken Fryd stå og se på dem istedenfor. Men de gikk ut etter noen minutter for de hadde prøvd en stund. Og så var det litt turning og smokkekasting før frøkna falt til ro og jeg la dyna over henne. Satt ved siden av henne og det var like før hun sovnet, men så kom det plutselig ei lita jente til med mamma'n sin og ville sove, så da var det opp igjen, og litt sutring og turning. Den andre jenta sovnet, men Frøken Fryd hadde ingen planer om det selv om hun var stuptrøtt og gnidde seg i øynene. Etter 45 min tok jeg henne opp og så fikk hun lunsj og var i full vigør igjen etterpå. Så sånn gikk det...

Vi har kjøpt sovevogn, så jeg skal ta den med i morgen, og om det ikke går og legge henne i sengen, så får vi ta i bruk vogna. På en måte blir det jo litt roligere ute, for inne er det jo skrik og skrål fra de små. Og så er det jo nye omgivelser og mange ny inntrykk, så det er ikke rart at det blir litt kluss. (Men jeg håper nestemann blir en sovebaby...)

Frøkna sovnet tvert i bilen, og etter en liten matbit sovnet hun 14:30. Litt sent, men hun kan jo ikke gå en hel dag uten å sove (selv om jeg visstnok kuttet ut dagsoving når jeg var 1 år), så jeg skal lage middag nå og da våkner hun vel av at jeg åpner/lukker skuffer, trykker på platetoppen og sånt :)

Det er ihvertfall godt å se at hun trives og kan bevege seg fritt uten å hele tiden sjekke at mamma'n er med, og strekke hender til andre voksne for å komme opp og leker med barna. Lille babyen vår som ikke er noen baby lenger. Tiden går så fort! :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For Snorkfrøkens del (og Turneroses også, da hun begynte i bhg) har det ikke vært sjans til å få henne til å sove mens vi har vært der (mannen eller jeg), men de ansatte har fått det til uten problemer. Så det kan kanskje være en idé å la dem gjøre et forsøk? Hvis de vil, da. Hos oss sover de også inne, i noen små feltsenger.

(Forøvrig sov ikke Snorkfrøken i bhg første gang før på fredag, og hun begynte forrige mandag. Så det tok litt tid også, altså. Men vi prøvde både onsdag og torsdag uten hell, da var hhv jeg og mannen der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt godt å høre at det er flere som opplever det samme, Joyce :Nikke: I dag var jeg sammen med frøkna en liten stund, og nå er jeg hjemme. Skal hente henne om et par timer, så da er det de ansatte som skal legge henne. Er nok noe i det som du sier, at det er vanskeligere når mamman eller pappa'n er med. Spent på å høre hvordan det har gått i dag. Søvn har jo vært et problem siden hun var nyfødt, men det er betraktelig bedre nå, så litt ulumskheter når man starter på en helt ny hverdag er ikke noe rart.

---

Litt rart å gå fra Frøken Fryd og la henne være hos fremmede som ikke kjenner henne og rutinene hennes, men det er vel bare en følelse man må kjenne på når man velger å ha barnet i barnehage. Og hun har jo trivdes veldig godt disse to første dagene, så jeg tror nok det går bra. Så er spørsmålet: husarbeid eller bok og kaffe for å få tida til å gå? :klo::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna sov 45 minutter (hun pleier å sove 60-90 minutter) i barnehagen og det er jo kjempebra! Damen som er kontaktpersonen til Frøken Fryd er en godt voksen dame som har lagt maaaaaange små barn i sin karriere, så hun har vel sine knep ;)

Og ellers møtte hun meg med skrubbsår rundt nesa og på høyre kinn for hun hadde visst snublet i en asfaltkant, stakkar. Men det var ikke noe grining visstnok. Kun én gang i løpet av dagen da det var flere andre som gråt.

Jeg har fri i morgen også, så satser på å la henne være der fra 9-15 i morgen, og så blir det full dag 7:30-15:15 på fredag for da skal jeg på jobb igjen, men så er det helg for små barnehagefrøkner. Bare synd at jeg skal jobbe. Men sånn er (arbeids)livet :)

Før jeg hentet frøkna i dag var jeg innom hobbybutikken og fikk med meg noen nøster med Drops Baby Merino i "guttefarger" (grønn, mintgrønn, turkis, lysblå, beige og brunt, men én av sistnevnte skal antagligvis ikke brukes. Klarte bare ikke å bestemme meg i butikken :tongue: ) og "jentefarger" (mørk rosa, lys rosa, lys gul, beige og natur), så nå blir det Pickles På Veg helseteppe til oktober-gutten og desember-jenta. Kjekt å ha strikketøy i hendene igjen :)

Fikk forresten bekreftelse på navneendring i posten i dag, så nå er vi offisielt en liten familie med samme etternavn :hjerte: I morgen får jeg starte jobben med å informere der det trengs, og skaffe nytt pass, nytt førerkort og nytt bankkort (hurra for nye bilder! :nigo: )

Men nå skal jeg kose meg videre med strikketøyet mitt. Nyyyydelig grønnfarge (grønt som gresset) :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en dag hvor jeg har fått gjort mye husarbeid :husarbeid: Utrolig som det hoper seg opp, og det er ikke nok å bare ta "det verste" i lengden. Føles mye bedre når man vet at det ikke er hauger med rot bak soveromsdøra og på boden! Så nå fortjener jeg en god lunsj, en kaffekopp og litt strikkekos før jeg skal hente frøkna i 15-tiden :kaffekopp:

I dag blir det forøvrig fisk og grønnsaker i folie i ovnen. Det lager seg jo praktisk talt selv, og så er det både godt, sunt og barnevennlig :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens syssel: Lage fotobok til Frøken Fryd, 0 - 1 år. Såååå koselig å mimre og se på bilder! For et fantastisk år det har vært :rodmer: :rodmer: :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så flink du er som lager fotobok! Digital bok eller hjemmelaget? ;) Det skal jeg også... ;)

og så kjekt med samme etternavn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med den digitale nå, men skal lage et scrappet album fra hennes første år med viktige milpæler og sånt :jepp:

---

Åh nei! Drømmehuset har dukket opp på Finn! :daane: Kommer sikkert til å gå langt over takst og langt utenfor våre økonomiske grenser :sukk: men fy søren så gøy det hadde vært å prøvd seg med et bud... (selv om vi gjerne skulle hatt litt mer enn 115m2...) Eller i det minste gå på visning. Jeg er såååå sugen på eget hus og hage! :bond:

Ellers kjennes det ut som om det er EL på gang her, så da blir det vel litt :sengekos: i dag (også) :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at dere er i gang med prøving igjen! :) Håper det går like greit med frøken i barnehagen fortsatt. Her var det bare fryd og moro de to-tre første dagene, så ble det verre og verre... nå er det ikke noe moro i det hele tatt (med mindre det er mat)!

Godt med strikketøy igjen etter en lang og varm (!!??) sommer - det hører jo høsten til! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er så spennende! Veldig klar for en liten en :gravid:

Frøkna stortrives i barnehagen, og det er kjempegodt. Ikke noe gråting når vi går og hun har knapt tid til å bli med hjem :fnise: Men jeg vet at det kommer til å skje en eller annen gang, så i mellomtiden får vi bare nyte det. Det går nok bedre med Lille etterhvert :jepp: Det er jo en stor omveltning for disse små.

---

Åh, fødselsprogram på TV! :cry3: Skulle tro jeg hadde PMS eller var gravid :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge seg på sofaen mens Frøken Fryd tar dagens første lur, eller kaffe, strikketøy og stearinlys? Tror jeg går for sistnevnte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Deilig lørdagsmorgen! Lykke til med prøving, kjenner jeg er litt misunnelig, det er jo så spennende :jepp: Håper det klaffer raskt :)

Hus er gøøøy! Skal dere by visst det ikke går så høyt? Eller er det bare en drøm ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Krysser fingrene for TB i løpet av helga ;)

Vet ikke helt om vi skal dra på visningen eller ikke (skal vi utsette oss for skuffelsen hvis det går mye over takst eller skal vi unngå fristelsen og heller se på noe annet, kanskje litt mer tilgjengelig, og ikke tenke flytting før neste vår/sommer/høst? that's the question). Tror ikke Mannen har det sååå travelt med å flytte, som jeg har (desverre) :tongue:

---

Kjenner etter stadig vekk, og merker både oppblåsthet, litt "kramper", kvalme (som varer i type 5 sekunder) og litt korsryggsmerter, men det kan jo like gjerne være symptomer på TR (eller innbilning fordi jeg kjenner så hardt etter :roll: )... DPO6 i dag, så jeg får vel vente med å teste til neste helg (om jeg klarer å ligge unna) :bond:

Neste helg skal forøvrig Frøken Fryd og jeg kjøre 8-9 timer helt alene (Mannen kommer etter med fly) for å besøk frøknas oldemor og annen familie på min side. Det kan bli en prøvelse for hun er ikke så glad i å sitte i bilen lenge av gangen. Men vi får ta med noen leker, rosiner, frukt, kjeks, smoothies og andre godsaker, så blir det kanskje ikke så verst. Egentlig er jeg veldig glad i å kjøre den turen, så det blir helt sikkert bra :) Og Mannen skal kjøre sammen med oss hjem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, jeg hadde ikke turd å bryne meg på så lang kjøretur med lita alene. Det lengste jeg har kjørt med henne er en times tid :sjenert: Det blir bra med en tur til slekt :) Vil hjemover en tur jeg også men det ser ikke ut som det blir før til jul :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også hjem en tur! Men som Pusilus så tør jeg ikke med lille helt alene så langt. Bedre med fly da! Ser ut til at det er for travelt her framover også... Krysser for TB for deg snart!! Hadde nesten glemt hvor spennende dette er...! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sa akkurat det samme som dere, pusilus og Mayami :ler: Men jeg ser på det som en tur og tar det som det kommer. Vi har jo ikke noe tidsskjema å følge, så om vi bruker hele dagen pga mange stopp, så gjør ikke det meg noe. Sutring blir det nok, så det er jeg forberedt på. Vi reiser hjem til mine foreldre på torsdag, så får vi ihvertfall én time kortere reisetid på fredag :) Fly kunne vært en mulighet, men jeg ser for meg litt styr med bagasje, uro på flyet og problem med bussen fra Gardermoen når vi ikke kan ha med bilsete... Det får bli en annen gang, når vi kan planlegge litt mer - og Mannen skal være med :tongue:

---

Åh, jeg har så lyst til å test i morgen... :pasha: Da er jeg DPO9, og med Frøken Fryd så testet jeg positivt nettopp på DPO9 :tommel:

Jammen ikke lett å plukke ut "bare" 25 bilder fra bryllupsfotografen når vi har nesten 250stk å velge blant! :daane: Men det er kveldens (veldig koselige) oppgave :bryllup:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spennende ned testing altså :)

Flytur alene med lita er ikke noe problem, synes faktisk det er mer stress når kjære er med fordi han stresser ifht lita :ler: Ja jeg har flydd en del alene med lita :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er særlig stress med fly, så lenge man beregner god tid! Lille liker godt å fly, og han sjarmerer bestandig noen som så underholder han hele turen! :fnise: Tar også bussen fra Gardemoen, og den vi tar har i alle fall integrert barnesete foran i bussen. Da lille var bitteliten tok jeg med Maxicosien, men det går jo ikke lenger.. Skulle ønske jeg var modigere med lange kjøreturer, men liker ikke å kjøre langt med bare meg selv en gang! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hva man er vant med, kanskje. Jeg har kjørt den strekningen én gang helt alene, men ørten ganger med Mannen, og med min familie når jeg var yngre, så det blir koselig å dra på jentetur med Frøken Fryd. Er jo vant til å fly også, men har aldri prøvd med barn.

----

I dag er frøkna tilbake i barnehagen. På torsdag måtte pappa'n hente henne pga diaré (men det kom ikke en eneste bæsjebleie til den dagen, og bare normal konsistens på fredagen, så det var vel neppe diaré), og i helga ble hun skikkelig forkjølet med snørrete nese og vansker med å sove, men heldigvis ingen feber. Fremdeles litt snørr og hoste, men det gjør jo alle barna i barnehagen på denne tida. Jeg tok saccosekken inn på rommet hennes, la et pledd over, tok henne i armene og satte meg ned og lot henne sovne i armene mine - O' herlige mammalykke! Det er så deilig når hun vil ha kos, trygghet og nærhet :rodmer: Jeg hadde nesten ikke lyst til å legge henne ned i sengen igjen, men jeg hadde jo ikke klart å sove sittende hele natta :fnise:

...og testen var naturligvis blendahvit :glare:

Men ingen TR heller, selv om det fort kan gå 1-3 dager til før hun egentlig skal komme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, kanskje testen vil endre seg om noen dager! :) Kjenner igjen den følelsen med små som vil ha kos og nærhet - de er plutselig oftest mer interesserte i andre ting! Ta vekk forkjølelse så er det perfekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...