Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

pusilus: Kjekt å høre at det er flere som tenker det samme! Jeg har liksom inntrykk at de fleste vil vente til minst uke 12, men gjerne lengre også før de sier noe. Jeg har jo aldri opplevd SA/MA selv, men mamma har hatt en SA og jeg er veldig glad for at hun har vært så åpen om det. Vet at vi får støtte av både familie og venner om det skulle skje.

Pasjonsblomst: Blir spennende å se om det kommer en liten juli/august spire til der snart! Jeg har vært ganske oppblåst, men nå begynner det å gi seg, så nå er det babymagen som titter fram. Ikke så mye ennå (ihvertfall ikke om morgenen), men jeg tror jeg blir raskt avslørt om jeg går i tettsittende topper ;) Kåpen kjøpte jeg på Ebay *minner meg på at jeg må hente den på posten på mandag*

---

I går var jeg på tapaskveld (Forelsket meg i dadler med bacon :sikle: ) med 11 andre gode kolleger, og det var så kjekt å komme seg ut! Sikkert noen som la merke til at jeg bare drakk Farris, men ingen som spurte direkte, så da sa ikke jeg noe heller :)

Frøkna er forkjølet med snørr og hoste, men i dag var ihvertfall feberen borte. Men aktivitetsnivået er det ikke noe å si på. Da er det verre med mamma'n.. Er så DRITTLEI av å være trøtt, sliten og ha vondt i hodet/være tung i hodet. Paracet har null virkning, så det gidder jeg ikke en gang å ta. Prøver å fylle på med mat og drikke, og frisk luft, men det er kortvarig effekt. Gleder meg til å legge meg hver eneste kveld, selv om jeg gjerne sover 1-2 timer midt på dagen også (og noen ganger også sover til kl. 10). Andre venninner/kolleger sier at det er tyngre å være gravid med nr to fordi man da har en fra før som skal ha oppmerksomhet, men jeg tror ikke det er bare det i mitt tilfelle. Jeg var ikke så dårlig så lenge forrige gang. Går bare og venter på at jeg en dag skal våkne og føle meg skikkelig bra - og at det varer til det er leggetid.

Uff, blitt skikkelig pessimist den siste måneden :tongue:

Nå skal jeg ha i meg litt kveldsmat og så er det ikke så lenge til det er leggetid.. På en lørdag :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsatt i zombie-land :glare:

Jeg holdt meg hjemme fra jobb i dag, og i 12-tiden ble det plutselig satt en nøkkel i døra! Sikkert Mannen som vil spis lunsj hjemme med sin syke kone. Men nei, det var mann med sovende baby barn på armen. Frøkna hadde visst ikke vært seg selv når de var ute på formiddagen. Gått rundt og grått, stakkar. Så de ringte Mannen (siden det var han som leverte) og mens de ventet på at han skulle hente så spiste de lunsj og *vips* så var hun i mye bedre humør. De hadde visst litt dårlig samvittighet, men trodde kanskje hun hadde feber (måler de ikke det i barnehagen? :klo: ), så Mannen tok henne med seg hjem. Så fort hun fikk av seg ytterklærne, bukse og genser og bare hadde på seg ullundertøyet og så meg, så ville hun slett ikke sove og var både blid og i full vigør. Ingen tegn til sutring eller feber...

Men når det var leggetid en times tid senere så hoppet både hun og jeg til sengs i to timer, mens Mannen fikk litt alenetid. Sliter virkelig med å komme meg opp av senga for tida. Ikke fysisk, men psykisk. Såååå tiltaksløs..

I morgen skal vi ut og kjøpe vintersko til frøkna :tommel:

Julegaven til mine foreldre og mine to søsken m/kjærester er i boks (bestemt, men ikke bestilt): Vi søsken spanderer en helg i København i januar/februar på foreldrene våre og oss selv. Blir nok kjempekoselig å dra på tur hele "storfamilien" :rodmer: Jeg har vært der to ganger før (på sommerstid og senhøstes), men synes det er en utrolig fin by som jeg mer enn gjerne reiser tilbake til.

Da er det bare alle andre julegaver igjen :tongue:

...og forresten så har jeg drømt at vi hadde en liten babygutt når vi skulle i et selskap ;)

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite :duskedame: for 10 uker!

Og et stort :strix: til den fantastiske Mannen min som passer så godt på sin trøtte, ugne, tiltaksløse gravide kone. Jeg må finne på en finfin belønning til formen min er bedre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Snø! :danse: (Drittlei av grått høstvær...) Frøkna ville ikke sette seg inn i bilen når vi skulle i barnehagen i dag, for det var jo så stas med alt det hvite! Søta :hjerte:

Gjett når jeg gikk og la meg i går da... Kl 18! :sjokkert: Var riktignok våken en halvtimes tid i 22-tiden, og en times tid i løpet av natta (Frøken Fryd hoster så hun ikke får sove, stakkar), og mellom kl 07 og 08 lå jeg og slumret litt, før vi stod opp til snøværet. Utrolig deilig! Så nå frøkna var levert i barnehagen i 09:15-tida, tok jeg meg en tur på butikken og handlet litt middagsmat, pålegg og frukt/grønt - og en solskinnsbolle :sikle: Fikk satt på en maskin med sengeklær i stad, og nå koser jeg meg i sofaen med tente lys og oppdatering på hva som skjer ute i verden.

Fiiiin dag :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø er stas! Samme reaksjon her :) Håper de får gå ut en tur i barnehagen, og tenker vi må finne akebrett i ettermiddag :hoppe:

For en deilig natt/morgen! :hjerte: Her er også lysene tent og jeg har funnet meg pepperkake til lunch :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pyton dag i dag med konstant hodepine og konstant sult til tross for at jeg har spist mye og jevnlig. På slutten av arbeidsdagen var jeg faktisk redd for at jeg skulle svime av... Ekkelt!

Men nå vet sjefen det - og hun var ikke overrasket for det var jo tross alt ganske normalt tidspunkt å bli gravid med nr 2 - og jeg har fått fritak fra alle nattevaktene mine dette svangerskapet! O'lykke! Skulle hatt tre netter neste uke, så jeg følte det var på tide å si det slik at jeg kunne slippe de.

Mannen disket opp med middag etter mitt ønske - pannekaker :sikle: (selv om vi hadde det til lunsj på lørdag også, tihi)

Men nå er det leggetid, kjenner jeg.. (Bladde meg frem i dagboka og fant ut at når jeg var ca. 12,5 uke på vei sist så følte jeg meg som meg selv igjen. Så vær så snill å la de neste to ukene gå lynkjapt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 uker :rodmer:

I går var nok en pyton dag, i dag er det en ganske grei dag. Tung i hodet, men har ihvertfall hatt energi til å bli med venninne, sønnen hennes og Frøken Fryd på Lekeland. Det var stas! Og deilig for de små å bruke litt energi. Men når vi var ferdige så var det vel allikevel de to gravide mødrene som var mest slitne :ler:

Det snør, det snør! Og jeg synes det er herlig! Vil mye heller ha snø enn regn på denne tiden av året. Får litt julestemningen og det kjennes helt greit nå som vi snakker bikker over i desember og advent. Skal bli koooos! :jepp:

Og den kommende uken er det tid for første svangerskapskontroll, hos lege. Gleder meg! Da er ting liksom litt i gang. Får vel innkalling til ordinær UL også ikke så lenge etter legetimen, og det blir vel i midten/slutten av januar en gang. Kjenner egentlig at jeg er veldig i gutte-modus, men om det er fordi Mannen mener han har bestilt en gutt, fordi en venninne med guttebaby sier at hennes svangerskap var hlt likt mitt så langt, fordi det på en måte føles naturlig å få en gutt når man har ei jente fra før eller om det faktisk er en magefølelse, det vet jeg jammen ikke. Blir spennende å se :)

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 uker allerede, wow så fort tida flyr!

Løye med det, hvordan hodet plutselig blir innstilt på kjønn... blir jo spennende å vente på UL for å se da. Kanskje du får deg en overraskelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Pasjonsblomst, denne gangen går det virkelig fortere enn forrige gang (selv om det ikke kjennes sånn akkurat når man ligger på sofaen og kjemper mot kvalme, ekstrem trøtthet og hodepine :tongue: )

En overraskelse er hjertelig velkommen, hehe. Det hadde jo unektelig vært praktisk å kunne bruke alle klærne om igjen!

---

Første svangerskapskontroll - check!

Litt lavt BT, men det har jeg også til vanlig. Ellers var alt fint. Fikk tatt noen ekstra blodprøver fordi jeg har vært så plaget med trøtthet og hodepine, men selv tror jeg det rett og slett er hormon-hodepine. Legen brukte et sånt snurre-hjul og fant ut at termin ble 14. juni og at jeg er 11+4 i dag, men det stemmer ikke med mine beregninger som er termin 18. juni og at jeg er 11+2. Men et par dager til eller fra spiller ingen rolle, det er jo tross alt UL-datoen de går etter på sykehuset, så da venter vi i spenning på innkalling.

Og forøvig kjenner jeg meg ikk fullt så trøtt lenger, og hodepinen har gått over til "tung i hodet". Så nå øyner jeg håp om å bli meg selv igjen! O'lykke! :biggrin:

Frøkna var tydelig trøtt og sliten i dag (til tross for at hun fikk sove en hel time lenger enn vanlig på hverdager), så hun gikk til køys allerede for et kvarter siden og vi har ikke hørt et knysst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med første kontroll! :) Blir nesten to bursdager samtidig da! Ellers kan jeg anbefale 15.juni som termin - veldig fin dag å føde på! :fnise: Lykke til med å bli deg selv igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir en travel bursdagsmåned, med to barn + meg selv (i slutten av måneden). Og i tillgg så har Mannen bursdag bare en måned etter meg :ler:

---

I kveld er det julebord på jobben, men jeg innså for flere uker siden at jeg aldri kom til å være i form til det, så jeg meldte meg aldri på, og er glad for det - selv om det hadde vært utrolig koselig. Satser heller på en sammenkomst med et færre antall kolleger i midten av desember :)

Mannen har vært hjemme med sykt barn i to dager nå (p.g.a. oppkast), men i morgen blir det jobb og barnhage på dem igjen, og det tror jeg de gleder seg til begg to. Pappa'n blir rastløs av å gå hjemme, og frøkna synes nok det er langdrygt å bare ha én å leke med. Selv kjenner jeg på noe i halsen i kveld, så jeg skal ta meg en dose svensk c-vitamin, og et par klementiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag kveld. Kjærestekveld. Frøken Fryd ble hentet av tante og bestemor for et par timer siden og skal overnatte der, men mine planer om å pynte til advent og rydde opp litt (les: pakke vekk str. 80) i klærne til frøkna renner visst ut i laber energi. Men Mannen og jeg skal kose oss med taco og film i sofakroken, så jeg tror det blir bra uansett. Gleder oss til en natt med sammenhengende søvn (selv om vi egentlig er ganske bortskjemte med det for tiden, da) og laaang sovemorgen (det er vi ikke bortskjemt med, selv om mange nok vil mene at vi ikke kan klage når frøkna vil opp kl. 6:30-7:30 ;) Det er bare det at vi er B-mennesker begge to - eller Mannen er kanskje til og med C-menneske :fnise: ). Så kanskje er energien mer på plass i morgen formiddag før vi skal hente skatten vår.

Frøknas første julegave er handlet inn; en Tangle Teezer-blomst ;) Håret hennes begynner å bli så langt og tykt - og med masse fine bølger rundt ørene og nedover nakken/skuldrene :hjerte:

I morgen er jeg 12 uker på vei! Og tidligere denne uken kjente jeg en leamus-følelse som minner meg veldig om de første sparkene til Frøken Fryd, men jeg synes det var veldig tidlig å kjenne, så helt sikker er jeg ikke. Men regner med at det ikke er så mange ukene igjen til det ikke er noen tvil lenger. Forrige gang var jeg ca 15-16 uker på vei når jeg kjente spark første gang uten å være i tvil. Spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jammen fort med deg! :) Sprelling allerede! Godt med en kjørestekveld av og til - det burde vi osgå prøve en gang! Litt verre å omplassere tre røvere enn en da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig ikke bare en myte at det går fortere med nummer to :ler:

---

Var våken x antall ganger i natt p.g.a. vind og regn på ruta/veggen (hvem fant ut at det var lurt å legge soverommene på værveggen? :klo: ), og når kl. var 07:20 ville ikke kroppen sove mer, så når jeg hadde prøvd i nærmere en time ga jeg opp og lagde meg frokost og en kopp te. Ikke så verst med litt alenetid på morgenen heller :)

Men ååååh, så deilig å se frøkna igjen i dag. Og hun var i ekstase over at mamma og pappa kom. Søta vår :hjerte:

Ellers har vi fikset noen julegaver, så nå er det bare gave til Mannens foreldre, hans to søsken og en samboer, pluss to/tre av mine venninner og Frøknas kompis som gjenstår. Og gave til Mannen.. Like vanskelig hvert år... :sukk:

Og i løpet av uka vi få fikset bilde til julekort! Antrekket er klart; hvitt og rødt strikket sett fra frøknas oldemor/min farmor. Det blir nok stas å vise frem :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna sliter med å sovne om kvelden etter helgebesøket sitt.. Vi legger henne når hun er trøtt, men hun sutrer med en gang vi går ut av rommet. Så det er noen turer inn og ut, og både i går og i dag har det tatt 1-1,5t :sukk: Og så våkner hun tidligere enn hun pleier 05:30 mot ihvertfall 06:30-07:30 før helga. Og ikke minst våkner hun 1-2 ganger om natta og trenger trøst / hjelp til å finne smokken.. Mon tro om det er noe annet som plager henne også? Tenner, kanskje? Får håpe det gir seg snart ihvertfall.

Fikk melding av legen tidligere i uken om at jeg hadde lav blodprosent så det var bare å ta jern en måneds tid. Er veldig klar for å få mer energi og bli mindre tung i hodet, for nå blir jeg det også etter en fridag som i dag. Men på den positive siden så fikk frøkna kort dag i barnehagen (litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har henne hjemme når jeg har fri, men det var den energien da...), jeg fikk lagd skikkelig middag, jeg fikk kjøpt meg et par nye støvletter og kvittet meg med noen slitte tupper og kortet inn litt på luggen. Bare 4 måneder siden forrige frisørbesøk (bryllupsdagen)...

Magen vokser og nå kan jeg ikke skjule den i mine vanlige klær, heller ikke om morgenen, men det er bare kos! Føler meg litt tjukkas ennå, men det går vel snart over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper det går seg til med både innsovning og søvn igjen.

Her er det ikke uvanlig at Lita bruker 1-1,5 time på å sovne ei heller ikke at morgenen starter 5-5.30, men det er himmelen i mot hva det var når hun var oppe 5 ganger ila natten. Her plages vi med jekselen nå og har noen netter der hun har skreket til en 5-6 ganger uten å våkne, heldigvis sovner jeg med en gang jeg legger meg igjen.

Det går da råfort dette svangerskapet, herlig :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, føler med dere, pusilus! Jeg har sagt det før, men sier det igjen; jeg gleder meg til frøkna ikke er så sårbar i forhold til søvn lenger. At hun kan fortsette sine gode rutiner selv om hun/vi sover borte en natt eller to, at hun skjønner at det er bare å finne igjen smokken og sove videre, at mamma og/eller pappa alltid er i nærheten når hun sover. Ved sykdom må man jo regne med litt innsovnings-/søvnproblemer, men det går jo som regel over på relativt kort tid. Men så skal vi jo ha en til, så da blir det sikkert søvnmangel i noen år til :fnise: Men jeg ville aldri byttet dem ut mot mer søvn.

Ja, på søndag bikker jeg allerede over i 2. trimester! :sjokkert:

---

I dag har jeg drukket den første kaffekoppen på 7 uker! Riktignok "kaffe med melk" (Cappucino fra Nespresso'n vår), men det var ganske godt! Men lukten av kaffe er fremdeles ikke særlig fristende (og jeg som alltid (bortsett fra i først halvdel av forrige svangerskap) har likt den lukten, fordi den minner meg om koselige helgefrokoster og bilturer på ferie). Det kommer vel tilbake etterhvert, og selv om jeg i det siste har hatt lyst til å ha lyst på kaffe, så smaker det innmari godt med en stor kopp te også ;)

Snop er også på ikke lyst på-lista, så det har jeg ikke kjøpt på sikkert nærmere 7 uker det også. Vldig ulikt meg, men veldig sunt og bra for både mor og barn da! Et par pepperkaker, noen kakemenn og litt is på fredagslunsjen har det jo blitt, men søtsuget er helt borte. Forrige svangerskap var det også sånn, men det kom jo gradvis tilbake, ihvertfall når jeg begynte å amme.

Snøen laver ned og det blåser rundt husveggene. Skikkelig kos (når man er inne), men etterpå skal jeg på seinvakt (arbeidshelg) og må måke fram bilen.. Ikke fullt så gøy! Men Frøken Fryd synes det er stor stas med snø og aking, så hun storkoser seg nok i barnehagen i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 uker og 2. trimester! Veeeldig klar for den "enkle" delen av svangerskapet nå.

Og i morgen har jeg fri etter arbidshelg. Én dag er ikke mye fri å skryte av, men pytt pytt. Om noen måneder blir det permisjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Fryd er nok på vei til å bli forkjølet igjen.. Veldig snørrete i dag, og i går kveld våknet hun til på kvelden (og forstyrret litt etterlengtet :humpe: ), men sovnet heldigvis nokså raskt. Og kl. 04 i natt våknet jeg av at hun hostet, småsutret og pratet for seg selv. Det eskalerte og både Mannen og jeg var inne et par ganger hver, men det var helt uaktuelt å stå opp kl. 04, altså! Så Mannen endte med å bysse henne til søvn og da våknet hun ikke før jeg vekket henne i 06:30-tiden. Jeg føler meg altså som en zombie igjen og har gjespet i hele dag. Ble litt avslapping på sofaen mens Mannen tok seg av kveldsmat, tannpuss og legging. Og for et kvarter siden begynte sutringen.. Krysser fingre og tær for at vi får sove natta gjennom, men er forberedt på det stikk motsatte..

Så sånn går nå dagene... ;)

Vi har også fått time til ordinær UL, i slutten av januar, og gleder oss masse :hjerte: Jeg kjenner veldig på at det er nok med to svangerskap (og det er litt trist, for jeg hadde jo et så fint svangerskap sist, og vi har alltid sett for oss tre barn) slik som formen er nå og har vært hittil (selv om man aldri skal si aldri. Attpåklatt er jo ikke et ukjent fenomen), men uansett om det blir jente eller gutt så er vi fornøyde. Praktisk og koselig med ei jente til (og jeg kjenner at jeg egentlig er litt innstilt på at det blir det, av en eller annen grunn), men gøy å ha en av hver også. Vi får bare vente i spenning og håpe at h*n vil vise seg frem :)

På fredag blir det sosialisering - og sushilaging - med gode kolleger. Det blir kjekt! Er ikke sååå bevandret i sushi-verden, men liker smaken, og når man kan spise det som gravid (så lenge det er ferskt og ikke tunfisk/hval) så må man jo bare slenge seg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...