Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Jeg jinxa tydlgvis hele sovegreia ved å skryte av det :sinnatagg:

Planen er å starte prøving igjen etter bryllupet, og innen den tid er det helt uaktuelt med graviditet, så nå er minipillen i hus. Må bare vente på et par tester i posten. Ble så kvalm like før vi skulle spise middag på søndag og fikk helt noia for om jeg kunne være gravid, så da ble det bestilt tester i en fei. Jeg har ikke kjent noe i ettertid heldigvis (og jeg var kanskje kvalm fordi jeg var sulten?), men må ta en test for sikkerhets skyld hvis ikke mensen dukker opp i løpet av uka. Den kan jo være litt uregelmessig i begynnelsen, og jeg hater følelsen av å gå å vente på den når man vil den skal komme.. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Får håpe det ikke ha skjedd en liten "ulykke" :fnise:

Jeg tenker gravid-tanken heeeele tiden! Må stadig overbevise meg selv om at jeg har gått på prevensjon mange mnd og at det er umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj altså, tenk at det skal være så vanskelig med denne sovingen :kjefte: Hvordan er den på dagen forresten?

Min mens var fryktelig uregelmessig den første tiden, to på en måned, 4 uker til neste og så var det 7,5 uke før den neste etter der. Har hatt en runde (2mnd) med minipillen og sluttet på den for et par uker siden og venter nå i "spenning" på når den kommer igjen.

Flinke frøkna som er mer mobil nå, setter hun seg på rumpen med bena frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det ikke ha skjedd en liten "ulykke" :fnise:

Jeg tenker gravid-tanken heeeele tiden! Må stadig overbevise meg selv om at jeg har gått på prevensjon mange mnd og at det er umulig!

Testen var negativ i dag og jeg puster lettet ut! :fnise: Tror det er en ganske vanlig tanke når man absolutt ikke vil bli gravid :Nikke:

Æsj altså, tenk at det skal være så vanskelig med denne sovingen :kjefte: Hvordan er den på dagen forresten?

Min mens var fryktelig uregelmessig den første tiden, to på en måned, 4 uker til neste og så var det 7,5 uke før den neste etter der. Har hatt en runde (2mnd) med minipillen og sluttet på den for et par uker siden og venter nå i "spenning" på når den kommer igjen.

Flinke frøkna som er mer mobil nå, setter hun seg på rumpen med bena frem?

Dagsovingen går veldig bra. Sover gjerne 1,5-2 timer den første duppen, 1-1,5t neste dupp og 1 times tid på siste duppen, så at ikke det kan ha noen innvirkning på nattesøvnen er litt irriterende...

Mensen lar vente på seg, og syklusen er nå på dag 31. Men heldigvis var testen i dag negativ, så jeg kan puste lettet ut :)

Ja, hun reiser seg opp så hun sitter med beina ut i en V :)

---

Som sagt; negativ test i dag og jeg puster veldig lettet ut! Jeg har jo gått og kjent på litt mensmurringer de siste par dagene, men det skjer liksom ikke noe mer. Så i natt fikk jeg litt småpanikk og stod nesten opp for å ta en test :ler: Nå er bare spørsmålet om jeg skal begynne på Cerazette før mensen dukker opp eller vente til den kommer. En eventuell graviditet er jo utelukket så det er vel bare å begynne i grunn.. Kvisene har dukket opp og jeg håper inderlig at minipillen har like positiv virkning på de som p-pillene hadde..

Frøkna endte opp i senga mi natt til i går, fordi hun nektet å sove både i senga og vogna . Vi var en tur hjemme hos mine foreldre og hun sov godt helt til jeg kom å la meg :murvegg: Neste gang tror jeg at vi skal flytte senga hennes inn på soverommet til broren min, så hun ikke trenger å bli forstyrret av meg/oss. Men hun sov bedre enn hun har gjort på lenge når hun først sovnet da, så det er nesten fristende å samsove.. Men det fungerer nok ikke når Mannen også skal ligge opppi 1.50 senga vår (og snorke :roll: ) Gleder meg allerede til vi skal kjøpe ny seng, 1.80, selv om det sikkert ikke skjer før nestemann kommer til verden, eller vi flytter til noe større.

I går morges kunne jeg kjenne en liten skarp bit nede i gommen til Frøkn Fryd, så nå er det nok ikke så altfor mange dager til den er helt ute. Og vi håper intenst på bedre netter! Vet liksom ikke om jeg skal le eller grine til tider. Men Mannen er ihvertfall enig i at vi skal sette inn neste gir og få mer skikk på sovinga, for han er minst like fortvilet som meg, stakkar. Så vi får krysse fingrene og se hvor prinsippfaste vi klarer å være når hun er våken for n'te gang i løpet av natta :glare:

Frøkna sover nå, og om en times tid skal vi ut på lunsj med noen gode kolleger. Det er så kjekt å treffes jevnlig og få med seg litt av det som skjer. Permisjonen min er jo egentlig over i dag, men med ulønnet perm så skal jeg være hjemme til etter påske. Jeg overhørte reklame for et program på TV2 for noen dager, noe om at 1 åringer blir stresset av å begynne i barnehage. Min umiddelbare reaksjon var at da må de jo legge bedre til rette for at vi kan være hjemme med barna lengre da! Det er ikke bare bare å ta seg ulønnet permisjon i 6-12 måneder og leve på én inntekt med huslån, studielån og andre faste utgifter.

Mannen kom hjem med en flott bukett roser, sjokolade og et gavekort på massasje (av han) i går. Kjekke, snille, flotte Mannen min :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsovingen går veldig bra her også, det et kveld/natt vi sliter med og øver på nå. De to siste nettene har hun havnet oppi til oss i halv-seks sekstiden når hun har vært urolig med veldig trøtt- roer seg fint da som vesla di.

Tuppa mi har begynt å ta frem bena når hun sitter noen ganger nå, men enn så lenge ser det ut til at hun trives best på knærne med rumpen godt plantet mellom bena.

Herlige mannen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom og sier hei :klemmer:

:klemmer: Hei på deg, Tusle! Koselig at du titter innom!

---

Tror jeg snart blir sprø av denne anti-sove-babyen. Nå er det ingenting som fungerer og jeg føler at dagene mine kun går til byssing (i 20-30-60 minutter og så sover hun 15-20-30 minutter), trøsting av sur baby, bleieskift og mating. Og frustrasjon. Om kvelden tar Mannen henne litt, men så kommer natta med oppvåkning 3-4-5-6-7 ganger og da er det jeg som står opp i 98% av tilfellene, for Mannen hører henne ikke. Synes vi (jeg) fortjener en skikkelig pause med god soving både på dag og natt etter 8 måneder med det tullet her..

Begynte på minipillen forrige uke, og jeg lurer på hvor fort bivirkninger (nedstemthet) av den kan dukke opp. Eller om jeg bare er sint og drittlei fordi jeg sover maks 3 (oftest 1-2) timer sammenhengende, har soveproblemene langt oppi halsen og føler meg som om jeg kun er til for å serve andre..

I går skulle jeg kjøre en tur med frøkna så hun skulle få sove mer enn bare 20 minutter og for å få tak i litt mer grøt og frukt (og en trøste-sjokolade til mor..), men ute var det speilblankt og siden vi ikke har fått tak i ny bil etter kræsjen ennå så kjører jeg Mannens bil - som er piggfri! Og den kom seg jo ikke opp bakken :roll: Og ikke hjalp det å strø heller.. Kan tro jeg var blid da :tongue:

Puste med magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klemmene, søte dere :klemmer:

---

Ny uke, nye muligheter!

Frøkna begynte å krabbe skikkelig forrige uke, så nå er hun "all over the place" :ler: Men over dørstokkene og hvis det er for glatt på gulvet, så åler hun seg. Artig å se på, og gøy med denne utviklingen (selv om manglende søvn til tider nesten tar knekken på en stakkar..)

Det føles ut som om jeg har svelget en eske med knappenåler, så jeg hiver innpå md c-vitaminer, tran, vekk i morgen og masse drikke i håp om at det ikke skal bli verre. Venter nemlig besøk av to gode studievenninner til helgen, og da MÅ jeg jo bare være frisk. De har ikke sett frøkna ennå, så det blir stas å vise henne frem ;) Mannen får være litt barnevakt mens mor finner på noe gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke frøkna :klappe: Her har jeg tatt lånesengen ut i stuen etter vi fikk opp ny-sengen til Lita på rommet hennes, så nå kan jeg endelig gå alene på do igjen uten å være bekymret for at hun gjør noe hun ikke bør.

Trodde jeg skrev noe i forrige uke ang søvnmangel, men det er ut til at det bare var i tankene at jeg gjorde det da jeg leste. Jeg nikket i allefall gjenkjennende og føler med deg, vi hadde en god natt i natt men da blir det nok en oppvåkning på et par timer minst i natt og maks en time søvn i gangen.

Håper dere får bedre netter.

Høres koselig ut med studievenninner på besøk, har bare kontakt med ei jeg traff i studeietiden og det går alt for lenge mellom hver gang vi ses når begge har bosatt seg utenfor allfarvei på hver sin kant av landet. Kaskjevi må avtale et møte midtveis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt! Vi har tenkt på å kjøpe lekegrind ganske lenge, men enda ikke fått gjort det :roll:

Det er ekstra stas når man endelig får til å møtes, men synd det ikke blir oftere. I år blir det nok litt annerledes da, for både jeg og en av studievenninnene mine skal gifte seg, så da blir det mange fine anledninger til å treffes :jepp:

God bedring med søvnen deres også! :)

---

I dag har vi også vært på 8 måneders-kontroll, og Frøken Fryd er fremdeles lang og slank med sine 72,5cm og 7735 gram. Neste kontroll er kombinert 11 måneders og 1 års kontroll, på selveste bursdagen til frøkna :)

HS mente at jeg godt kunne avvenne nattmåltidet, og det har i grunnen vært planen min før permisjonen min er over, så det er vel bare å sette i gang. Kjenner bare at tiltakslysten er litt laber. Selv om gevinsten forhåpentligvis er roligere netter.. Men på den lyse siden så har frøkna endelig skjønt at hun kan putte inn smokken selv på nattestid. Jeg våkner riktignok av klagingen hennes når hun leter etter smokken, men jeg slipper ihvertfall å gå inn hver kan :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Tenk at de snart er 1-åringer :sjokkert: Helt utrolig altså! Jeg tar meg selv i å sitte å planlegge første guttebursdag i ny og ne...

Og som nesten-1-åringer, så hører det vel med å sove hele natten også..Holder vi oss frisk og alt går som det skal denne uken, så får T også klare seg uten nattmat snart. Jeg gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken som krabber!!! Her er det hurtig-åling det går i, men det går jammen fort nok det også! :fnise: Ja tenk at det snart er 1 år.... Håper ikke tiden går lke fort videre i livet, for da må jeg snart begynne å tenke på pensjon og barnebarn og leiligheter i Spania! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at de snart er 1-åringer :sjokkert: Helt utrolig altså! Jeg tar meg selv i å sitte å planlegge første guttebursdag i ny og ne...

Og som nesten-1-åringer, så hører det vel med å sove hele natten også..Holder vi oss frisk og alt går som det skal denne uken, så får T også klare seg uten nattmat snart. Jeg gleder meg :)

Sitter og planlegger litt bursdag innimellom jeg også :fnise:

De burde absolutt sovet hele natten nå snart, ja! Det skjer vel akkurat i tide til at pappa'n i huset skal ut i perm om en måneds tid :roll:

Frøken som krabber!!! Her er det hurtig-åling det går i, men det går jammen fort nok det også! :fnise: Ja tenk at det snart er 1 år.... Håper ikke tiden går lke fort videre i livet, for da må jeg snart begynne å tenke på pensjon og barnebarn og leiligheter i Spania! ;)

Ja, her er det en salig blanding av åling, krabbing og rumpeaking, alt etter som hun finner det for godt :fnise:

Jeg er redd det kommer til å gå like fort - og fortere - om jeg skal tro min kjære farmor ;) Men vi får prøve å nyte én og én dag, eller én og én uke i det minste ;)

---

I natt tenkte jeg å prøve å ikke amme, men planen var så halvhjertet at jeg endte med å gi etter i 03-tiden :roll:

Svigers var på besøk i går ettermiddag/kveld for å avlaste oss litt, så de tok med seg frøkna ut på trilletur på kjøpesenter og kom tilbake etter to timer. Litt godt med fri, men jammen kjenner man det på kroppen når det lille mirakelet ikke er i nærheten. (Mon tro hvordan det skal gå nå vi skal være borte 2 netter i mai og i juni. Og en eventuell bryllupsreise.. Men det er vel verst for foreldrene..) Når de kom tilbake var det på tide med grøt, så de ga henne det og tok kveldsstellet. Svigermor tok seg av leggingen, og gjett om det var protester! Både inne hos frøkna og i hjertet mitt når jeg hørte henne sutre. Vi pleier å bysse, og jobber med å trappe ned, men svigermor brukte sin egen metode og bare la henne oppi senga og strøk på henne og snudde henne riktig vei når hun protesterte. Vi har også prøvd det, men det funker ikke. Etter 45 min ga frøkna seg og sovnet, men for meg føltes det som en skrikekur.. Ikke noe kjekt. Men er jeg tøff nok til å si ifra da? Nei... Og Mannen likte heller ikke å høre på skrikingen, men moren hans jobber i barnehage og "der gjør de alltid sånn, og selv om det er tøft i starten, så går det seg til" :glare: Alle andre rutiner vi har skulle de følge, men ikke leggingen.. Og Mannen mente at frøkna bare må bli vant til å legges på forskjellige måter hvis hun skal ligge borte. Jeg mener at hun er såpass vár på forandringer at det beste for henne er å ha ting på en noenlunde fast måte. Dessuten er det vårt barn, og dermed oss de må lytte til. Og "kanskje det er for varmt for frøkna med saueskinnet i senga?" sa svigermor, men frøkna har ligget på det fra første dag, og det har aldri vært noe problem. Ikke har hun sovet noe bedre når vi har vært bortreist og ikke hatt med oss skinnet heller..

Dagens lille utblåsning :murvegg:

Ellers er det stadig nye ting som faller i smak på matfronten, og de store favorittene er fiskeboller, makaroni, kylling, kalkun, paprika, agurk, gulrot, sukkererter (uten ertene), mango, banan, sviske, pære og leverpostei. Både mamma og svigermor synes det er litt skummelt at jeg gir (og har gjort det i over 2 måneder allerede) Frøken Fryd biter med frukt, grønt, og annen mat, men det er jo tydelig at det er mye morsommere å få plukke og tygge (med gommene og den ene tanna hun har) selv enn å bare få mat på skje hele tiden. Tror de har litt vanskelig med å følge med på utviklingen. Det er jo tross alt nesten 25 år siden de hadde siste babyene sine selv..

Det er litt uvant å ha mensen i 6-7 dager, mot 3-4 før. Og dermed også større mengder.. Men kanskje det går seg til? Minipillen kan jo fungere både den ene og den andre veien angåend blødninger har jeg skjønt.

I dag er det forøvrig 5 måneder til vi gifter oss! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratuler med bare 5 måneder igjen!! :) Det kan være ganske krevende med svigers med egne ideer ja... Man må bare vurdere om det er verdt å ta opp kampen, eller om det er viktigere med familiefred! Men for all del, det kan jo hende skrikekuren til svigermor hjelper på frøkna, ogndet er jo kjempefint at dere slipper å ta den og måtte stå imot dårlig samvittighet... Av og til skulle jeg ønske noen kom pg tok skrikekur på lille også, men da vil jeg helst være lykkelig uvitende om det på et lukseriøst hotell! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare 5 mnd til :strix: ( Da er jaggu Lita 1 år også :daane: )

Utblåsning er godt! Hadde trengt en skikkelig jeg også kjenner jeg men er for sliten til å gjøre noe med det.

Vi gav/gir lita biter av mat fra begynnelsen for å holde på med, men supplementerer med mos etterhvert slik at hun får i seg litt siden aktivitetsnivået er av en annen verden og fordi vi fikk beskjed av legen da hun var forstoppet at det var det beste for henne til magen hadde kommet seg igjen. Nå ser det ut til å ha bedret seg litt så da blir det mer fingermat igjen :) I dag klisjet hun med spagetti, det var litt ekkelt ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratuler med bare 5 måneder igjen!! :) Det kan være ganske krevende med svigers med egne ideer ja... Man må bare vurdere om det er verdt å ta opp kampen, eller om det er viktigere med familiefred! Men for all del, det kan jo hende skrikekuren til svigermor hjelper på frøkna, ogndet er jo kjempefint at dere slipper å ta den og måtte stå imot dårlig samvittighet... Av og til skulle jeg ønske noen kom pg tok skrikekur på lille også, men da vil jeg helst være lykkelig uvitende om det på et lukseriøst hotell! :fnise:

Takk! :)

Ja til familiefred :tommel: Når det bare skjer én gang her og én gang der, så er nok det lurest.

Bare 5 mnd til :strix: ( Da er jaggu Lita 1 år også :daane: )

Utblåsning er godt! Hadde trengt en skikkelig jeg også kjenner jeg men er for sliten til å gjøre noe med det.

Vi gav/gir lita biter av mat fra begynnelsen for å holde på med, men supplementerer med mos etterhvert slik at hun får i seg litt siden aktivitetsnivået er av en annen verden og fordi vi fikk beskjed av legen da hun var forstoppet at det var det beste for henne til magen hadde kommet seg igjen. Nå ser det ut til å ha bedret seg litt så da blir det mer fingermat igjen :) I dag klisjet hun med spagetti, det var litt ekkelt ja :fnise:

Ja, tenk at da har vi ettåringer! :rodmer:

Supplerer med mos/grøt vi også når hun får "fingermat" :jepp:

---

Frøken Fryd har trappet ned på sovingen den siste uken, så nå er det to dupper istedenfor tre. Klokka blir som regel 20-21 før hun sovner for kvelden, og i løpet av natten våkner hun til 3-5 ganger. Noen ganger sovner hun igjen på egenhånd, men jeg er som regel inne hos henne 2-3 ganger for å legge henne til rette og noen ganger bysse. Det går faktisk bedre med søvnen etter at vi sluttet med nattamming, men hun får av og til vann på flaske om natta hvis hun ikke roer seg ved annen hjelp (så vi må vel venne av det også med tiden..). Og morgen er det som regel mellom 07 og 07:30.

Og i går begynte hun virkelig å reise seg opp ved TV-benken, sofaen, stuebordet og andre ting hun kan nå. Så nå har vi ryddet unna det mest knuselige :fnise:

Apropos rydde, så har jeg også lagt bort 90% av klærne i str. 68 og funnet fremt alt i str. 74. Før frøkna kom til verden virket str. 50 såååå lite, men når vi fikk henne så var jo str. 50 helt perfekt og klær i str. 68/74 virket såååå stort og det var sååååå lenge til hun skulle bruke det. Mon tro hvor tida har blitt av?! Straks 9 måneder allerede! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, tenk at de har blitt så store allerede!!! Hvor ble tiden av??? Jeg har ryddet bort det meste i 74 og begynt med 80... Prøvde også å trappe ned nattmating, men det virker som om lille er så sulten om natta at han må ha mat. Kanskje det blir bedre når han begynner å like middagsmat, for det metter jo mer enn både melk og grøt. Krysser for det! ;)

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok viktig at de spiser godt til måltidene med fast føde før de kan sove natta gjennom uten MM/MME. Frøkna gjør det, men hun våkner x antall ganger uten at det alltid er så lett å vite hvorfor. Av og til er det smokken, noen ganger er det kanskje drømmer, og så vil hun ha kos og nærhet.

---

Frøken Fryd er 9 måneder i dag! Store lille jenta vår :babyjente:

Åh, jeg er så lei av folk som spør om frøkna har sovet om natta - nesten hver dag. "Nei, hun har ikke det, og TRO MEG, dere kommer til å høre det når hun en gang bestemmer seg for å sove om natta" :glare:

Og på dagtid er hun i full vigør. Lander på rumpa av og til når hun ikke klarer å holde balansen skikklig når hun står ved bord/sofa/stol o.l. så noen ganger er det kjempekrise og tårene triller, men som regel fortsetter hun bare leken uten å merkes noe mer med det. Vi ser det at hvis vi stormer til med bekymede ansiktuttrykk og "stakkar liten", så begynner hun nesten alltid å grine, men hvis vi bare sier at "det går bra, opp igjen" så fortsetter hun som om ikke noe har skjedd. Men besteforeldrene er litt mer "pass på ditt, pass på datt! Uff nei, slo du deg nå da, kom opp i hendene og få trøst"... Synes det er viktig at hun får prøve seg litt uten at vi syr puter under armene hennes (og det snakket svigers myyyye om under svangerskapet, men nå er det en del sying på gang, gitt :ler: ). Det er et under at det ikke har blitt noen blåmerker ennå, men de kommer vel tidsnok.

Ei god venninne fikk en liten gutt før helga, så i dag må pakke med pledd til lillegutt og te til mamma'n sendes avgårde. Så kos å bli "tante" :rodmer: Men først skal frøkna ha seg en dupp snart, mamma'n en dusj og handleliste må skrives, for da tar vi ukeshandlingen samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...