Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Når jeg leser dette skjønner jeg at jeg bare må prise meg lykkelig for at lille har hatt så lite søvnproblemer!! Jeg fungerer rett og slett ikke med så lite søvn, så jeg vet ikke hvordan det skulle ha gått.... Men, bra å få innspill fra helsestasjonen, og :hoppe: for kraftig bedring i nattesøvn!! Det fortjener dere (og vesla - skal se hun blir en ny unge når hun får sove bedre) virkelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unner ingen de problemene vi har (hatt) med legging/søvn, men nå føler jeg endelig at vi har fått hodet litt over vannet og kan se lyset i enden av tunnelen :jepp:

Første kvelden tok leggingen 2 timer, noe á la det vi var vant med, men i går gikk det bare 45 minutter! O'lykke! Men jeg prøver å ikke ta gledene helt på forskudd, for det kan jo gå litt opp og ned regner jeg med. Og hun sov fra 01 til 07 den første natta, og det har jo ikke skjedd mer enn én gang siden hun ble født, tror jeg. Suuuuperdeilig! Og i natt våknet hun 01, 03 og 07 for amming og sovnet rett etterpå (bortsett fra kl. 07 da hun og pappa'n stod opp). Ingen byssing eller nattevåk. Gjør underverker på både kropp og sinn :nigo:

Frøkna er ingen frokostspiser, akkurat som pappa'n sin, men litt grøt får hun da i seg (+ amming naturligvis). Og så har hun begynt å stikke tunga ut og blåse med grøt i munnen. Rotete, ja! :fnise:

I dag har vi montert og pyntet pepperkakehus, og jeg har bakt pepperkaker og kransekakestenger. Føler meg som ei skikkElig husmor :ler: Koselige juleforberedelser :nisselue:

Nå gleder jeg meg til mat og kanskje litt :vin: til. Fortjener det, synes jeg ;)

..og så tror jeg mensen snart kommer tilbake :glare: Kjente lette smerter/murring nederst i magen og i korsryggen tidligere i dag, pluss litt rosa utflod (Beklager detaljene!). Men kan vel ikke klage når den har vært borte i snart 14 måneder :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med mensen igjen ja! :jepp: Har liksom gått rundt og telt dager og uker i over 4 år, og så var det ingenting i nesten 1,5 år, og nå skal alt liksom være "normalt" igjen! Rart... jeg skriver fortsatt opp EL og greier da, litt av gammel vane og litt mtp nytt forsøk om en god stund. Greit med alt som er dokumentert! :fnise:

Synes jeg ser grøtfontene! Sånn er det her også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ingenting annet enn litt spor av og til og litt murring, men jeg venter ikke i spenning :tongue:

6 månederskontroll i dag, på dagen 6 måneder etter at godjenta vår kom til verden :rodmer: Nå er hun 68,4 cm lang og 6875 gram, så hun har vokst 18,4 cm og lagt på seg 3575 gram på 6 måneder. Utrolig å tenke på! Ikke rart hun har slitt med kolikk og søvn, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var nok så lik Lita da hun ble født, hun var 50 og 3120. Vi skal på 5 mnd kontroll i morgen, spent på hvor stor hun er nå.

Så godt nettene er bedre :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayami: Ja, voksesmerter er jo ikke akkurat behagelig og når de er så små så skal jo absolutt alt i kroppen vokse, både hud, skjelett og indre organer.

Pusilus: Spennende å høre hvor stor Lita har blitt på 5 mnd-kontroll :jepp:

---

Ufattelig trist, men dog litt ventet... I går døde morfaren min, 90 år gammel. En utrolig flott mann på alle måter. Jeg er veldig glad for at vi var nedover på sensommeren så han fikk hilse på sitt første oldebarn. Bare synd han ikke fikk treffe henne mer :( Pga lang reisevei (8 timer (+ 1-2 timer med stopp pga Frøken Fryd) blir det nok til at vi drar nedover neste torsdag, for å gå i begravelsen på fredag. Jeg har undersøkt mulighetene for fly, og korrespondanse med buss videre, men det var jammen ikke lett. Så spørs det om Mannen får fri to dager nå når han nettopp (kommende søndag) er ferdig med sykemeldingen.. Kan alltids sitte på med mine foreldre, men pappa vil gjerne fra A til Å så fort som mulig, mens vi er avhengig av noen ekstra stopp for mating, bleieskift og strekke på ryggen.. Får vel bare se om Mannen får fri eller ikke, og ta det derfra..

På den positive siden så er Frøken Fryd virkelig på nippet til å begynne å åle seg fremover nå, tror jeg. Rumpa i været og knærne oppunder. Men det var den koordinasjonen med over- og underkropp da. Blir mest som en skikkelig faceplant hver gang hun prøver å komme seg fremover :fnise:

Nettene går atskillig bedre. Fra å bysse, og ta henne opp-ned-opp-ned i 2-3 timer er vi nå nede på 10-30 minutter hvor mesteparten av tiden ikke går til byssing, men til å få henne til å finne roen selv og bare være tilstede! Ubeskrivelig deilig! Blir litt sene kvelder, men det kommer nok til å gå seg til etterhvert :jepp:

I dag fikk jeg meg en tur ut på egenhånd, så da ble siste julgave handlet, en stor bukett med hvite tulipaner til kjøkkenet (der er det mest adventsstemning med lilla gardiner, duk og lysfat i sølv/lilla) og røde julestjerner til stuen (hvor det er jul med røde gardiner, duker, starinlys, kongerøkelse osv) samt et par plagg til meg selv :lur: Og så ble det baking av lussekatter :sikle: Deilig kveldsmat sammen med litt gløgg. Fikk skikklig julestemning i dag fordi det har kommet så mye snø og så var det kaldt og sol :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist når disse gamle dør, kondolerer. Godt for både dere og han at han fikk treffe Frøken Fryd.

Lita øver på krypeteknikken sin, men enn så lenge er nesen nedi her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist med morfaren din... Enda godt at han fikk treffe frøken før det var for sent! Mormoren min døde mens vi var midt i ivf og prøving men før jeg ble gravid. Hun visste at vi prøvde da, men det blir liksom ikke det samme. Skulle ønske hun hadde truffet lille...

Høres veldig koselig ut med deg! Både julepynting OG nattesøvn!! :hoppe: Jeg mangler veldig inspirasjon og ork til å pynte til jul (og får jo ikke noe særlig julestemning heller da) men kom på nå at jeg også skal ha hvite tulipaner! :jepp: hmm... Tro om det finnes en blomsterbutikk som ikke et på det fryktede, julemyldrende senteret....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om morfaren din! Han fikk en god alder, selv om han godt kunne levd lenger ja. Håper det blir en fin begravelse (lang tur ja).

Åh det hørtes så koselig ut hos dere med blomster og lys og gløgg og lussekatter ;) Advent er kos!

Og lille frøkna som er på vei fremover snart...! Hvor gammel er hun nå? heia heia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanken, pusilus, Mayami og Pasjonsblomst :klemmer: Som sagt så var det ventet og kom ikke som noe stort sjokk, men man kan jo aldri forberede seg helt på noe sånt. Men vi har mange gode minner og fine bilder å se tilbake på :hjerte:

pusilus: De finner nok snart ut av ålingen :jepp:

Mayami: I år har jeg skikkelig julefølelse, noe jeg ikke har hatt så veldig mye av de siste par årene. Må være noe med at Frøken Fryd har kommet i hus og at jeg er hjemme og således har tid til å pusle litt med forberedelser. Spørs om ikke nestemann også må bli født på sommeren slik at jeg får være i permisjon i jula :fnise: I fjor jobbet jeg på julaften og selv om jeg var ferdig kl 15, så ble det ikke helt det samme når jeg måtte kjøre hjem til foreldrene mine (1 times kjøring) da, og tilbake til byen igjen på formiddagen 1. juledag p.g.a. jobb. Og i følge turnusen i år skulle jeg jobbet nattevakter i jula, så frøkna kom i perfekt tid :ler:

Uff, kjøpesentre nå i julestria er helt pyton. Folk blir jo helt ville - ikke minst i trafikken :roll:

Pasjonsblomst: Advent er nesten mer kos enn selve jula på mange måter, for da bygges forventningene opp, mens i jula blir det liksom litt antiklimaks synes jeg. Ihvertfall har det vært litt sånn de siste årene. Men nå med ei lita i hus og ikke jobbing så tror jeg det blir riktig så koselig :)

Frøkna er 6 måneder (hvor har tida blitt av?!) Er nok ikke så lenge til hun knekker koden ser det ut som, for i går kveld var det skikkelige mark-beveglser med beina oppunder seg og armene fram :fnise:

----

Er det lov å si at min favorittmusikk er julemusikk? :fnise: Listpop og 80-talls rock kan bare gå og legge seg, for ingenting gir så god følelse som julemusikk :hjerte: Men kanskje ikke midt på sommeren :tongue:

I dag drar vi innover til Mannens foreldre og skal ligge over til i morgen for da er det førjulsmiddag med noen av hans slektninger. Spent på hvordan leggingen blir når vi ikke er hjemme. Men neste helg blir det jo også krøll p.g.a. begravelse, og i julen kommer vi jo til å være litt hos Mannens og litt hos min foreldre, så vi får bare ta det som det kommer og starte på ny frisk etter nyttår. Tror ikke det blir så galt altså, men det er noe med å ha de fast rutinene på et kjent sted. Ordner seg nok! Gjør jo alltid det for snille piker :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det kakemann-baking på agendaen. Jeg har aldri lagd det selv, så er veldig spent på resultatet. Jeg håper de blir myke og gode :jepp:

Og så blir det pizza med tynn bunn, ruccola og spekeskinke til middag :sikle:

Leve sunt får jeg gjøre på nyåret :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det kakemann-baking på agendaen. Jeg har aldri lagd det selv, så er veldig spent på resultatet. Jeg håper de blir myke og gode :jepp:

Og så blir det pizza med tynn bunn, ruccola og spekeskinke til middag :sikle:

Leve sunt får jeg gjøre på nyåret :ler:

Må ikke skrive sånt her, fikk enormt lyst på pizza nå! :sikle:

Her tok vi julemennene i går, ble litt flere enn jeg hadde tenkt, så vi kommer til å spise julemenn til påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondolerer med morfaren din. Det er trist når de som har vært der bestandig går bort, selv om det er ventet. :klem: til deg.

Dersom kakemannen ikke ble myk og god så har jeg en oppskrift som garanterer myke menn :ler: bare rop ut.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må ikke skrive sånt her, fikk enormt lyst på pizza nå! :sikle:

Her tok vi julemennene i går, ble litt flere enn jeg hadde tenkt, så vi kommer til å spise julemenn til påske!

Nam, det er jo aldri feil! ;)

Kondolerer med morfaren din. Det er trist når de som har vært der bestandig går bort, selv om det er ventet. :klem: til deg.

Dersom kakemannen ikke ble myk og god så har jeg en oppskrift som garanterer myke menn :ler: bare rop ut.

:hug:

Takk, søte du :klemmer:

Kakemennene ble myke, men fy for en seig deig å jobbe med! Umulig å få til noe med former, så det ble mer som cookies i fasongen :ler: Tar derfor gjerne imot oppskrift! Myke menn :hjerte:

God jul! :nissevink:

God jul til deg også! :klem:

God jul!! :)

God jul! :klemmer:

----

...og god jul til alle andre flotte KG-damer som er innom dagboken! :nissegutt:

Lite pc-tid så langt i julen, men i morgen reiser vi hjem for noen dager, så da regner jeg med at det blir tid til å oppdatere litt. Men så langt kan vi oppsummere:

- Deilig mat

- Masse familiekos

- Maaaaase gaver - til Føken Fryd hovedsakelig

- Legging/soving er i stor forbedring! *please, ikke la skrytet jinxe det*

Konklusjon: energinivået er på vei opp, opp, opp! :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt år, nye muligheter!

Og hodet er fullt av tanker, idéer og planer. Jeg har en del ting som jeg vil få unnagjort (bestille fotobøker fra Malaga-ferien i fjor, og Barcelona-ferien for snart tre år siden..., strikke ferdig teppet til babyen som kommer i fabraur/mars, begynne på foto-/skrytebok til Frøken Fryd i tillegg til vanlig fotobok, invitasjoner til bryllup osv), og så er det naturligvis mye bryllupsplanlegging som må intensiveres fremover.

Og så er jo planen - som alltid :roll: - å leve et litt sunnere og litt mer aktivt liv. Ingen nyttårsforsett, men ønsker for det nye året :jepp: Vil jo være en feiende flott brud ;)

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt til å begynne på noe prevensjon i og med at det trolig blir prøving igjen etter bryllupet i sommer, og vi har klart oss godt med bare kondomer så langt, men nå har jeg vel kommet til den konklusjonen at jeg vil begynne på noe (Cerazette?) selv om det bare er for 6-8 måneder. Vil ikke risikere å bli gravid før bryllupet.

I går ryddet jeg ut jula, og hengte opp nye gardiner, tok nytt trekk på pynteputene i sofaen og satte frem kubbelys og lysfat i sølv, glass og lys pastellturkis. Mye lysere og renere enn julerødt. Synes det er nok med én måned med rødt, selv om det er koselig akkurat der og da. Jeg er så vannvittig sugen på vår nå! For min del kunne vi hoppet rett til slutten av april/begynnelsen av mai på kalenderen. Lengter sånn etter sol, varme, småsko, tørr asfalt og grønt gress at jeg nesten blir dårlig av å tenke på at det er såpass mange måneder igjen. Til tross for at januar = ny start, så er det en av de kjipeste månedene i året. Et slags antiklimaks etter advent og julekosen. Men det går mot lysere tider, sakte men sikkert. Og jeg får være flinkere til å ta meg flere trilleturer for å få litt ordentlig dagslys og frisk luft.

Men nok om det! Frøken Fryd har blitt enda mer mobil, men foreløpig bare rulling og spinnig rundt og rundt. Vi venter fremdeles på at hun skal komme seg fremover (eller bakover), men hun viser tydelige tegn på at det ikke nødvendigvis er så lenge til. Rumpa opp i været (men ansiktet godt plantet i gulvet :fnise: ) eller opp og stå i planken/push ups med strake armer. Og så sitter hun støtt på rumpa si! Men trenger litt lett støtte når hun lener seg bakover eller ut til sidene for da blir det fort et deis i bakken om hun sitter helt alene.

Jeg drømte i natt at Mannen ropte på meg, og da jeg kom ut i stua hvor han og frøkna var, så kom hun løpende mot meg! :rodmer:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...