Gå til innhold

Diddles skravler - rett og slett!


Diddles

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer også BBHugme, men klarer ikke å forsvare et så dyrt kjøp helt ennå. Får se an bekkenet og OUL neste fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du ser har jeg flere gode grunner for å bruke så mye penger på en ammepute :ler: Har du sjekket på Finn? Det kan jo være noen i nærheten av deg skal selge en..jeg sjekket det før jeg bestilte, men det ville gått opp i opp med reising/ porto for min del! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel denne oppskriften på knekkebrød. Men i tillegg har jeg oppi gresskarkjerner og Maldonsalt på toppen før jeg steker de :Nikke:

Hjemmelaget musli/ granola:  

:hjerte: 1 dl mandler som du finhakker

:hjerte: 1 dl solsikkekjerner

:hjerte: 1 dl gresskarkjerner

:hjerte: 1 dl linfrø/knuste linfrø

:hjerte: 1 dl sesamfrø

:hjerte: 4 dl havregryn

:hjerte: 2 ss honning eller sirup

:hjerte: 1 ss olje

:hjerte: Et lite dryss med Maldonsalt hvis du liker blandingen søtt og salt

Her kan du også tilsette ulike typer nøtter, men jeg er ikke så glad i det. 

Ha olje sammen med honning/sirup i en kasserolle og varm det opp slik at det blir flytende. Bland deretter dette sammen med alle frøene og havregrynene og ha det over på en stekeplate med bakepapir. Stekes på 150 grader i ca 30 min. Husk å vend på blandingen flere ganger mens det steker. Det skal få en gyllen farge og blir som regel ikke helt sprøtt før det har fått avkjølt seg litt. Smaker helt fantastisk med kesam/ youghurt naturell (eventuelt blandet med Fun Light) og bær :sikle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte skikkelig, skikkelig negativt på det der med at vann ikke betyr noe, merker jeg. Arg. Ett skritt videre på slankehysteriveien i min bok. Sorry ass, men altså...man kan jo ikke noe for at man legger på seg av vann! Så sant man gjør det man kan gjøre for å unngå det, så er det alltid stakkarser som blir proppfulle i vann - her snakker jeg av erfaring. 

Sånn, da var det ute av systemet. :ler: 

Så bra at du får tilrettelagt litt nå! Sjefen din virker så fin og god. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vektgreiene ville jeg prøvd å ta med en klype salt...... Alle er forskjellige, og så lenge du ikke plutselig ligger på sofaen med hånda godt planta i potetgullposten hver eneste dag, så er det vel ingen krise? Spis sunt og variert og normalt, og unn deg noe godt innimellom. Jeg har gått opp 10 kilo i løpet av første trimester begge gangene, og heldigvis hatt jordmødre som ikke har frika helt av den grunn. Nei vet du hva, slapp av og kos deg med graviditeten! :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt irriterende med dette vektfokuset jeg, og jeg synes det er for mye av det fra helsepersonell! Altså, for det første, VANN må jo ha noe å si (hilsen fire kg opp og ned i løpet av noen få døgn), og for det andre er det jo veldig individuelt. Greit nok å fokusere på sunt kosthold og mosjon, men det ER litt hipp som happ hvordan man legger på seg! Jeg har jo vært mer eller mindre stillesittende i månedsvis, spiser sunt - men helt vanlig, koser meg med is og sjokolade og ja, kan fint spise fem boller på rad hvis jeg har bakt. Og har til tross for det lagt på meg bare 8-9 kg. Det er jo bare flaks! Mens min venninne, som har vært dobbelt så aktiv og dobbelt så sunn som meg, la på seg ti kg de første tre månedene. Det er ikke så lett å sette vekt inn i et skjema altså ... 

Enig med Mazilla, slapp av og kos deg med graviditeten! Hvis du spiser normalt sunt og beveger deg normalt mye, legger du på deg det kroppen trenger - det er mitt motto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snikleser melder seg :goodbye:

 

Jeg må bare si det, når jeg var gravid så la jeg på meg akkoratt 20 kg. Frem til uke 12 (tror det var det), så veide jeg det samme som før jeg ble gravid. Frem til uke 16, spydde jeg som en gris. Så kom bekkenløsningen. Jeg satt i sofaen nesten hele svangerskapet mitt. Greit jeg frotsett i snop i perioder, men likevel. Jeg fikk ingen kommentarer på at jeg måtte bli litt forsiktig. Det var mistanke om jeg hadde fått svangerskapsdiabetes fordi jeg hadde sukker i urinen hele tiden. Selv når jeg hadde fastet. (Tok ikke glukosetesten før uke 16 siden jeg var så dårlig, den var btw negativ, takk og lov 😂) men da sa de bare at de ville jeg skulle være litt forsiktig med sukker.. men nesten alt jeg fikk i meg var det jo sukker i 😛 hvertfall, jeg synes ikke du skal tenke så masse på vekten. Er man gravid så er det ikke så masse man kan styre med vekt uansett. Er mangen som er ekstreme på sunnhet, trening osv, men som likevell legger på seg en del.. 

Mamma la på seg også rundt 20 kg i alle sine, 25 i ene svangerskape tror jeg. Å hun spydde fra dag en til fødselen. Så hvor kommer kg fra når en har det sånn? Det jeg skal frem til, at noen ting kan en bare ikke ha kontroll over uansett hva en gjør 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Aprilis skrev:

Jeg bruker som regel denne oppskriften på knekkebrød. Men i tillegg har jeg oppi gresskarkjerner og Maldonsalt på toppen før jeg steker de

Hjemmelaget musli/ granola:  

:hjerte: 1 dl mandler som du finhakker

:hjerte: 1 dl solsikkekjerner

:hjerte: 1 dl gresskarkjerner

:hjerte: 1 dl linfrø/knuste linfrø

:hjerte: 1 dl sesamfrø

:hjerte: 4 dl havregryn

:hjerte: 2 ss honning eller sirup

:hjerte: 1 ss olje

:hjerte: Et lite dryss med Maldonsalt hvis du liker blandingen søtt og salt

Her kan du også tilsette ulike typer nøtter, men jeg er ikke så glad i det. 

Ha olje sammen med honning/sirup i en kasserolle og varm det opp slik at det blir flytende. Bland deretter dette sammen med alle frøene og havregrynene og ha det over på en stekeplate med bakepapir. Stekes på 150 grader i ca 30 min. Husk å vend på blandingen flere ganger mens det steker. Det skal få en gyllen farge og blir som regel ikke helt sprøtt før det har fått avkjølt seg litt. Smaker helt fantastisk med kesam/ youghurt naturell (eventuelt blandet med Fun Light) og bær  

Taaaaakk!!! Den skal definitivt testes ut :jepp: 

10 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg reagerte skikkelig, skikkelig negativt på det der med at vann ikke betyr noe, merker jeg. Arg. Ett skritt videre på slankehysteriveien i min bok. Sorry ass, men altså...man kan jo ikke noe for at man legger på seg av vann! Så sant man gjør det man kan gjøre for å unngå det, så er det alltid stakkarser som blir proppfulle i vann - her snakker jeg av erfaring. 

Sånn, da var det ute av systemet.  

Så bra at du får tilrettelagt litt nå! Sjefen din virker så fin og god.  

Nå var jordmor veldig forsiktig med hva hun sa, og hun var heller ikke enig i at vann i kroppen skulle telle - men det er ikke de som bestemmer, det er legene! Hun fortalte om en gravid hun hadde fulgt opp, ei høy og flott dame som helt på slutten la på seg endel pga vann - men var fortsatt flott gravid. Hun passerte grensa med 0,5 kg og fikk ikke innvilget ønsket sitt om å føde i vann pga 500 gram for mye :rasende: Det blir bare for teit!! Så da blir jeg jo litt stressa, jeg er jo litt opphengt i vekt fra før - dette hjalp ikke på...jeg vil jo så gjerne ha en normal, fin fødsel denne gangen - uten sånn drypp og koppforløsning!! Merker jeg styrer i hodet mitt med at jeg legger på meg jevnt og trutt nå, og er allerede redd jeg ikke klarer å holde meg under 20 kg +..noe jeg ikke ofret en tanke før jeg fikk denne beskjeden! Så ja, jeg er enig med deg..irriterende! Samtidig er det jo bra at de er obs på det, siden flere og flere opplever å utvikle svangerskapsdiabetes pga overvekt..men som hun sa; jeg er i utgangspunktet normalvektig og ikke i faresonen sånn sett! 

Sjefen er god på det der ja :Nikke: Vi skal ha en ny samtale neste uke og avtale litt nærmere..

8 timer siden, Mazilla skrev:

De vektgreiene ville jeg prøvd å ta med en klype salt...... Alle er forskjellige, og så lenge du ikke plutselig ligger på sofaen med hånda godt planta i potetgullposten hver eneste dag, så er det vel ingen krise? Spis sunt og variert og normalt, og unn deg noe godt innimellom. Jeg har gått opp 10 kilo i løpet av første trimester begge gangene, og heldigvis hatt jordmødre som ikke har frika helt av den grunn. Nei vet du hva, slapp av og kos deg med graviditeten!  

Åh, det var godt å lese..takk!! Jeg har bare lagt på meg rundt 3 kg til nå, så egentlig burde jeg ikke la meg stresse - men så går jo vekta jevnt oppover med noen hundre gram hver uke, og da stresser jeg litt med det likevel :sjenert: Jeg prøver å spise variert og sunt, men går på en gulrotkakesmell innimellom :fnise: Du finner ikke meg liggende på sofaen og knaske chips altså, men kanskje yogurtnøtter..og mørk sjokolade :hjerte: Jeg må bare bli flinkere å komme meg avgårde på trening.......for der er jeg helt fraværende! 

8 timer siden, lille_frosk skrev:

Jeg synes det er litt irriterende med dette vektfokuset jeg, og jeg synes det er for mye av det fra helsepersonell! Altså, for det første, VANN må jo ha noe å si (hilsen fire kg opp og ned i løpet av noen få døgn), og for det andre er det jo veldig individuelt. Greit nok å fokusere på sunt kosthold og mosjon, men det ER litt hipp som happ hvordan man legger på seg! Jeg har jo vært mer eller mindre stillesittende i månedsvis, spiser sunt - men helt vanlig, koser meg med is og sjokolade og ja, kan fint spise fem boller på rad hvis jeg har bakt. Og har til tross for det lagt på meg bare 8-9 kg. Det er jo bare flaks! Mens min venninne, som har vært dobbelt så aktiv og dobbelt så sunn som meg, la på seg ti kg de første tre månedene. Det er ikke så lett å sette vekt inn i et skjema altså ... 

Enig med Mazilla, slapp av og kos deg med graviditeten! Hvis du spiser normalt sunt og beveger deg normalt mye, legger du på deg det kroppen trenger - det er mitt motto!

Dette er det legene som sier, at vektøkning er vektøkning - jordmor var ikke enig, bare så det er sagt ;) Men hun var forpliktet til å ta det opp, selv om jeg ikke er i noen faresone! Hennes ønske er jo det samme som mitt; at denne fødselen skal bli en bedre opplevelse enn sist..Jeg har vel i utgangspunktet lett for å legge på meg, men holder det til vanlig i sjakk med trening og sunt kosthold! Det er jo bare å sparke seg selv avgårde på trening tenker jeg, eller i det minste ut og gå tur hver dag :sjenert: For jeg har vært sløøøv...Jeg skal absolutt forsøke å legge fra meg sånne dumme stress-tanker om vekt, men skal ærlig innrømme at det er vanskelig når "spiren først er sådd" Jeg har slitt med ekstremt vektfokus før, og det skal lite til for å trigge det igjen..det kunne jo ikke jordmor vite, men mannen sa fra; "eh, det er litt farlig å si sånt om vekt til hun der" :ler: Greit å ha han med altså, han passer på!! 

5 timer siden, CathrineMic skrev:

Snikleser melder seg 

 

Jeg må bare si det, når jeg var gravid så la jeg på meg akkoratt 20 kg. Frem til uke 12 (tror det var det), så veide jeg det samme som før jeg ble gravid. Frem til uke 16, spydde jeg som en gris. Så kom bekkenløsningen. Jeg satt i sofaen nesten hele svangerskapet mitt. Greit jeg frotsett i snop i perioder, men likevel. Jeg fikk ingen kommentarer på at jeg måtte bli litt forsiktig. Det var mistanke om jeg hadde fått svangerskapsdiabetes fordi jeg hadde sukker i urinen hele tiden. Selv når jeg hadde fastet. (Tok ikke glukosetesten før uke 16 siden jeg var så dårlig, den var btw negativ, takk og lov ) men da sa de bare at de ville jeg skulle være litt forsiktig med sukker.. men nesten alt jeg fikk i meg var det jo sukker i  hvertfall, jeg synes ikke du skal tenke så masse på vekten. Er man gravid så er det ikke så masse man kan styre med vekt uansett. Er mangen som er ekstreme på sunnhet, trening osv, men som likevell legger på seg en del.. 

Mamma la på seg også rundt 20 kg i alle sine, 25 i ene svangerskape tror jeg. Å hun spydde fra dag en til fødselen. Så hvor kommer kg fra når en har det sånn? Det jeg skal frem til, at noen ting kan en bare ikke ha kontroll over uansett hva en gjør 

Heidi CathrineMic og :velkommen: utav snikleserskapet :ler: Forsto det sånn på jordmor at dette var ganske nytt, nå måler de jo også BMI og skriver den opp på skjemaet du har med deg til lege og jordmor :overrasket: Jeg var redd de skulle gjøre det hver gang og tenkte "ja dette blir jo festlig etterhvert" men de tok visst bare utgangspunkt i vekt før en ble gravid for å se om en var innenfor normalvekt før graviditet..om jeg hadde vært overvektig før jeg ble gravid hadde nok fokuset på kosthold og trening blitt større graviditeten gjennom! Det er jo egentlig bra, det beste er jo om vi holder oss friske og sunne gjennom svangerskapet, men jeg kjente bare at det ble helt feil for meg...hun la vekt på at jeg absolutt ikke under noen omstendigheter skulle slanke meg underveis, men presiserte at fokuset skulle være; på å nyte graviditeten og holde meg sunn og i form! Så langt det går, det er klart at hvis en lenkes til sofaen med bekkenløsning så er det ikke så lett å trene...da er det viljestyrken som må frem og snopeskapet må tømmes i søpla :ler: Jeg er sjokolade-elsker utav en annen verden, men klarer å holde meg unna hvis jeg setter meg det i hodet..

 

Forresten, nå er det helg jenter :bolledeig: Liten skal på karneval i bhg imorgen, så jeg får noen timer på formiddagen der som er bare mine :hjerte: Kanskje jeg skal sparke meg selv avgårde på trening?! Det hadde jo vært litt deilig....hm....har ihvertfall lyst å legge meg en halvtime i solarium og friske opp fargen fra uka vår på Gran Canaria!! Det er rart hvor lite som skal til før en føler seg så mye finere, en tur til frisøren, litt frisk luft, litt farge på kroppen..mannen skryter av hvor flott han synes jeg er - selv om jeg må lete langt inni meg selv for å klare å ta det som et kompliment når han stryker på meg og sier jeg er deilig rund overalt :hoho: Han har jo rett, jeg har blitt jevnt over rundere; større pupper, kulemage og enda litt mer rumpe - og han elsker det, heldigvis! Så jeg legger meg i selen da, for å klare å ta det til meg positivt :fnise: 

Inni magen er det masse liv, spesielt når jeg legger meg om kvelden; da spreller det som bare det inni der :rodmer: Mannen gleder seg sånn til han kan kjenne det også, tror han er litt misunnelig på meg! Kjenner jeg elsker dette lille mennesket noe helt vanvittig allerede, og syns kroppen min er dødskul som driver og lager et lite menneske :daane: Så mye fint og positivt og godt - blandet med frykt for at ting skal gjenta seg og at jeg skal ende opp som alenemamma for to små :sjenert: Sånn går no dagan...

 

Endret av Diddles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig forskjellig fra leger/jordmødre når det gjelder denne vekta når man er gravid. Jeg veier meg hjemme og skriver selv på helsekortet hvor mye jeg har gått opp fra kontroll til kontroll. Og jeg har ikke hørt noe om at BMI skal inn på helsekortet :overrasket: Men jeg skjønner veldig godt tankene dine omkring vektoppgang, jeg er akkurat slik selv. Har gått opp 13kg til nå og har litt småpanikk for at jeg kommer til å legge på meg 20 kg frem til babyen er født. Det skal jo av også, men hva skal man gjøre da når man spiser sunt, beveger seg så mye kroppen tillater og prøver å holde seg unna snop og godteri 6 av 7 dager. Nei, vi får prøve å fokusere på at man produserer et nytt liv og at mennene våre liker oss uansett :jepp:

Så gøy at du kjenner masse liv i magen allerede :hjerte: 

God helg :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver det sånn skjønner jeg veldig, veldig godt at det med vekt blir et ekstra stressmoment Diddles! Jeg har jo selv måtte gå mange runder med meg selv i forhold til dette med "medisinske hjelpemidler" rundt fødsel, helst vil jeg kunne bevege meg fritt rundt, hoppe i badekar om jeg føler for det, stå og gå og ligge litt om hverandre - skikkelig naturfødsel. Så når de er SÅ strenge i forhold til dette vektkravet (noe jeg synes er HELT sprøtt, tenk om man er ekstremt undervektig før graviditet og har behov for hvert gram man klarer å legge på seg?), skjønner jeg jo veldig godt at det blir noe du tenker ekstra mye på. Jeg har også hatt en tendens til ekstremt vektfokus tidligere, som tippet litt over, og det skal lite til for å trigge meg også ... 

Men nå er det helg! Nyyyt bevegelser fra den lille skatten i magen og ta vare på alle de gode følelsene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjemperart med dette vektmaset hos deg, jeg er høygravid nå og har ikke blitt veid en eneste gang i svangerskapet :o

...hei og masse lykke til og sånn når jeg endelig tør skrive noe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4 February 2016 at 19.37, Aprilis skrev:

Tror det er veldig forskjellig fra leger/jordmødre når det gjelder denne vekta når man er gravid. Jeg veier meg hjemme og skriver selv på helsekortet hvor mye jeg har gått opp fra kontroll til kontroll. Og jeg har ikke hørt noe om at BMI skal inn på helsekortet  Men jeg skjønner veldig godt tankene dine omkring vektoppgang, jeg er akkurat slik selv. Har gått opp 13kg til nå og har litt småpanikk for at jeg kommer til å legge på meg 20 kg frem til babyen er født. Det skal jo av også, men hva skal man gjøre da når man spiser sunt, beveger seg så mye kroppen tillater og prøver å holde seg unna snop og godteri 6 av 7 dager. Nei, vi får prøve å fokusere på at man produserer et nytt liv og at mennene våre liker oss uansett 

Så gøy at du kjenner masse liv i magen allerede  

God helg  

Jeg veier meg også selv, synes det er greiest - for da kan jeg veie meg uten klær om morgenen :ler: De nye helsekortene har BMI som skal skrives inn, de var visst sprett nye! Du har jo ikke lagt på deg mye hvis du er 13 kg + og bare har noen uker igjen!! Det går nok så fint så, og med ditt tempo skal det vel noe til at det blir så mye mer :daane::fnise: Helt enig med deg i hvor vi får legge fokuset vårt, jeg skal prøve alt jeg kan å fryde meg over magen som vokser - for det gjør den virkelig, i rekordfart :hakeslepp: 

God helg til deg også :klemmer: 

Den 5 February 2016 at 9.07, lille_frosk skrev:

Når du skriver det sånn skjønner jeg veldig, veldig godt at det med vekt blir et ekstra stressmoment Diddles! Jeg har jo selv måtte gå mange runder med meg selv i forhold til dette med "medisinske hjelpemidler" rundt fødsel, helst vil jeg kunne bevege meg fritt rundt, hoppe i badekar om jeg føler for det, stå og gå og ligge litt om hverandre - skikkelig naturfødsel. Så når de er SÅ strenge i forhold til dette vektkravet (noe jeg synes er HELT sprøtt, tenk om man er ekstremt undervektig før graviditet og har behov for hvert gram man klarer å legge på seg?), skjønner jeg jo veldig godt at det blir noe du tenker ekstra mye på. Jeg har også hatt en tendens til ekstremt vektfokus tidligere, som tippet litt over, og det skal lite til for å trigge meg også ... 

Men nå er det helg! Nyyyt bevegelser fra den lille skatten i magen og ta vare på alle de gode følelsene! 

Om man er undervektig tror jeg de ser på det med litt mildere øyne, de bør ihvertfall det! Og det er vel sjelden de som sliter med å legge på seg ellers legger på seg 20 kg + under en graviditet :klo: Det gjelder vel mer for "oss andre" som må trene og tenke på hva vi putter i oss til vanlig tenker jeg :ler: Men jeg skal prøve å legge det til sides..mannen sier han synes jeg er flink ifht kostholdet, når jeg skal kose meg så finner jeg frem appelsiner, epler, vann og yoghurt - det kan da ikke være så ille!? Også nudler da...det blir ikke så mange ekstra kilo av sånt tror jeg! 3 kg + er ikke så ille, jeg er jo 16 uker nå..

Goood helg til deg også :klemmer:

Den 5 February 2016 at 9.34, Mangopai skrev:

Er kjemperart med dette vektmaset hos deg, jeg er høygravid nå og har ikke blitt veid en eneste gang i svangerskapet :o

...hei og masse lykke til og sånn når jeg endelig tør skrive noe ;) 

Hei Mangopai, så gøy med nye mnsker inni boka mi :nigo: Velkommen skal du være!! 

Mulig jeg har fått fatt i en veldig pliktoppfyllende jordmor, siden ingen andre har hørt noe om dette her :ler: Regner ikke med det skal være fokus hver gang, det var mer sånn "dette er jeg forpliktet til å ta opp" - men det er JEG som styrer med det i etterkant :sjenert: Det sitter i hodet...stuck! Prøver å riste det av meg!! 

Høygravid du altså, når er termin? Masse lykke til til deg også, som snart skal ut i ilden ;) Og god helg!! :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 5 February 2016 at 12.19, Nótt skrev:

Du må forresten fortelle hvordan du synes BBHugme puten er når du mottar den. Ha en riktig fin helg!!

Du, den kom igår - og jeg liker den kjempegodt!! Men den er GE-digen :hoho: Tar opp halve sofaen liksom..men årh så godt jeg satt igår kveld med den puta i ryggen og rundt meg :strix: Litt for godt, for jeg sovna :ler: Ser for meg at det blir noe klurete å dra den der med seg på sykehuset ifbm fødsel og på besøk hos folk etterpå, så som ren ammepute hadde jeg nok ikke kjøpt den..men siden jeg skal ha den oppi senga i ganske mange uker tenker jeg at den er verdt sin vekt i gull! Bekkenet mitt har vært ganske bra idag også, om det er pga puta eller hva det er vet jeg ikke - men det nytes :hjerte: God helg til deg også :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en sånn kjempefin dag igår - og egentlig idag også :hjerte: Skikkelig fin helg!! 

Igår var marihøne-Liten på karneval noen timer, jeg fikk gjort helgereint hos tuppene mine også var vi en tur på kafè før vi hentet henne i bhg kl 12 :) Så dro jeg og Liten inn til bestis og twinsa for å leke, skravle og ake i siste rest av snøen som kom her om dagen - og der ble vi til halv 6! Det var så utrolig digg å se de igjen, nå har vi ikke vært sammen alle 5 siden før jul - og da var det bare en halvtimes tid liksom :daane: Men nå får vi komme oss inn i steamen med fredagsdater igjen, det er så koselig!! Med meg hjem fikk jeg bilsete, Voksiposene mamma sydde til Liten og to dyner til vogn/ vugge - så nå begynner det å bli trangt om saligheten her :ler: Jeg tror jeg skal klare å overtale mannen til å skru sammen stellebordet i helga, sånn at jeg kan legge bittesmå klær og ting og tang inni der..så får vi legge det andre opp på loftet enn så lenge! 

Idag har vi sovet lenge, sett film og vært på lekebutikken og kjøpt leketraktor og Lego til Liten :) Twinsa til bestis fikk hver sin (!!) John Deer leketraktor til jul, og det var SÅ gøy å leke med syntes Liten..så da kjøpte vi en til henne idag :fnise: Julepresang fra farmor da, og vi kjøpte ikke den dyreste..det er som mannen sier; vi vet jo ikke om dette bare er et blaff, eller om hun kommer til å leke mye med den..så det ble en rød en til 1500 kr med tilhenger og sånn skuff fremme! Den største John Deer-traktoren deres med gir, brems og luft i hjula kostet det dobbelte (enda en 1000-lapp mer på Felleskjøpet :overrasket: )og var skikkelig tung og uhamselig for henne, denne var greiere..lettere! Og selvsagt ikke av den kvaliteten, men den holder nok til hennes bruk..hun er ikke så røff av seg at det gjør noe  :ler: Så i ettermiddag og ikveld har vi skrudd sammen traktor, Liten har vært ute en times tid og lekt, så har vi bygd Frost legoslott sammen og spist spaghetti m/ kjøttsaus og et tonn parmesan og pepper :sikle: På tampen av kvelden her fikk Liten feber _igjen_ og jeg bare :sur: Hun er sliten nå stakkar, det har vært tøft for henne etter den uka i varmen når hun var helt helt frisk..etter vi kom hjem for 3 uker siden har hun vært kjempetett, og dette er andre runden med feber og kraftig forkjølelse!! "Eg e lei av å hosta mamma" sa hun idag, og jeg bare :sukk: kan jo ikke hjelpe henne noe mer enn å gi ekstra astmamedisiner og nesespray..vi gleder oss til våren og sommeren for å si det sånn - januar og februar er tøffe mnd!! 

Nå skal jeg slenge meg på sofaen og nyte spark fra lille sprellus i magen :rodmer: Igår kjente jeg spark utenpå magen!! Men når mannen skulle kjenne ble det stille gitt :ler: Typisk!! Men det kommer nok flere sjanser! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:strix: 16 uker idag :strix: 

Det krever en aldri så liten oppdatering på milepæler!! 

:hjerte: Milepæler i svangerskapet :hjerte: 

06.11.15: Unnfangelsen finner sted omkring denne datoen

01.12.15: Hjertet begynner å slå

18.12.15: Kontroll hos lege/ultralyd (8 uker)

08.01.16: De viktigste organene er ferdig utviklet

15.01.16: 2. trimester :hjerte: Risiko for spontanabort avtar!

18.01.16: Første svangerskapskontroll hos lege

05.02.16: Kjenner spark utenpå magen :hjerte: 

26.02.16: Tid for ordinær ultralyd

11.03.16: Halvveis!!

02.04.16: Fosteret hører deg og vil reagere på lyder 

04.04.16: Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det

07.05.16: 3. trimester :hjerte: 

29.04.16: Tid for å fylle ut papirene om permisjon og foreldrepenger

03.07.16: Tid for innskriving, og for å pakke fødebagen

11.07.16: Fødselspermisjonen begynner

01.08: Antatt termindato 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så herlig oppdatering :strix: Det er helt sprøtt at du snart er halvveis altså, og OUL er jo rett rundt hjørnet! :bolledeig: Stakkars liten som er så mye syk :( Den astmaen hun har, er det noe som det er sannsynlig at hun vokser av seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet :bond: Får litt nesten-panikk av å tenke på det :ler: Jeg skulle jo ha så god tid?! Også bare flyr ukene!!! 

Vi vet ikke om det er noe hun vil vokse fra eller om det vil følge henne..det er mye allergi å arve fra mannen, og eldstemann har fått astmamedisiner i voksen alder - så jeg har vel mine tvil :sukk: Hun fikk jo allergimedisiner før hun var ett år, og når hun begynte i bhg (15 mnd) hadde hun begynt med flytende Ventolin..så det begynte veldig tidlig!! Jeg tenker de får teste henne skikkelig når hun er sånn 5-6 år, vet de tar sånne pustetester og sånn på de når de blir litt større. Per nå er diagnosen basert på 10-12 skikkelige forkjølelser ila vinterhalvåret, der hun er spons tett og har piping i brystet..så får vi se! Det ble lite søvn på henne inatt, hun hostet og hostet stakkar..så slår det over i falsk krupp hvis vi ikke tar signalene fort nok, heldigvis rakk vi det akkurat igår og gav slimløsende hostesaft både før hun la seg og etter noen timer, samt luftet godt på soverommet flere ganger! Hørte hun begynte med den karakteristiske bjeffehosten rett før vi la oss, men så roet det seg heldigvis!!  - ellers hadde det blitt en mer heftig natt enn det ble :daane:

Bollesøndag idag, tror jeg blir nødt til å legge ut et bolle-i-ovnen-bilde på Insta idag :hoho: Skikkelig dårlig humor :fnise: Liten sitter parkert i sofaen med pysjen på enda og ser Den lille Havfruen, jeg har som mål å få brettet tårnet med klær som har truet med å velte overende hver gang jeg har gått forbi :husarbeid: Jeg er søndagslat idag, det er grått og trist vær ute - det bidrar ikke akkurat på energinivået :roll: Må bare ta meg sammen!! Bolledeigen står på varmekablene og hever, så snart blir det baking sammen med lille host-host ;) Håper hun kommer seg til imorgen, jeg skal på jobb - og det skal jammen mannen også :hoppendeglad: Så hvis hun fortsatt er utav form må jeg nok fri til mamma..vet ikke hvordan det funker med sykt barn når en er 50 % sykemeldt selv, men tror ikke jeg kan være hjemme :klo: Anyways, hvis mamma kan ta mandag og onsdag så kan jeg ta resten av uka! Satser selvsagt alt på det ikke trengs...men in worst case..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom man er delvis sykmeldt så skal dette fint å ta sykt barn dager, fikk jeg beskjed om når jeg var delvis sykmeldt. Men sjekk med arbeidsgiver. Barna våre kan jo fortsatt bli syke selvom vi er delvis sykmeldt og det kan vi jo ikke noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt være hjemme med sykt barn og ta ut sykt barn-dag/egenmelding pga sykt barn selv om du selv er sykmeldt. Når barnet er sykt bruker du egenmelding ved barns sykdom som fremgår av folketrygdlovens § 9-7 og ikke egenmelding ved egen sykdom som fremgår av folketrygden § 8-24 :) Men håper at Liten blir frisk og rask snart :klemmer: 

Å så må vi :hoppe: for 16 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...