Gå til innhold

Diddles skravler - rett og slett!


Diddles

Anbefalte innlegg

For en deilig start på dagen! :strix: Og det er vel fortjent når roen sniker seg på, skulle bare så veldig ønske for deg at den var der hele tiden ... Det hadde du fortjent. Håper du får en kjempefin fredag altså! Nyyyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og resten av dagen ble bare bedre :strix: Vi kledde oss godt og gikk ut, avtalte med bestis å møte henne og kidsa i ett av turområdene her og så ble vi bare ute resten av ettermiddagen! Skravling, lek, sol og bare åh så digg!! 

Nå er vi stappmette hele gjengen etter tidenes fredagsmiddag :sikle: Jeg bakte pitabrød, grillet kyllingbryst i ovnen og hadde ellers salat, avocado, tomat, agurk, mais, revet ost og rømme som tilbehør - tror vi forspiste oss hele gjengen :ler: Hjemmelaga pitabrød er bare en million ganger bedre enn de der ferdigkjøpte, frosne som bare blir tørre og kjipe når en steker de...og så enkelt som det er å lage! Så her i huset er det slutt på kjøpe-pita :jepp: Her er oppskrift om noen vil prøve seg: 

  • 450-500 g hvetemel
  • 25 gr gjær (jeg brukte tørrgjær, en halv pakke) 
  • 3 dl skummet melk eller melk/ vann-blanding (38 grader)
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts sukker
  • 1 ss smør/ margarin

Hiv alt oppi mikseren og la den elte deigen i 10 minutt ca..sett til heving (10-30 min, alt etter hvor god tid du har) 

Del deigen i 8 biter og trill ut til boller som igjen kjevles ut til pitabrød, 15 cm i diameter

Stekes med en gang på bakepapirkledd brett midt i ovnen, på 275 grader i 5-8 minutter (de blåser seg opp og skal være gyldne) 

Avkjøles på rist, spises helt ferske!! Kan også fryses, da bare tiner en dem og så hiver de inn i ovnen på 175 grader i noen minutter, så er de som nybakte igjen :hjerte: Namnam!! 

Ikveld står Idol og litt knask på menyen :nigo: Gleder meg til å ligge på sofaen og bare slappe av..sist helg var fin, men hektisk - denne helga blir heldigvis litt roligere!! Liten skal i dobbelbursdag på Leo`s Lekeland imorgen formiddag, men ellers; no plans :hjerte: Loving it!! Nå kom mannen med cappuccino til meg, skal jeg sette meg ned og se (les; sove meg gjennom) Barnetv sammen med Liten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Nótt skrev:

Det hørtes godt ut med hjemmelagde pitabrød. Her ble det taco til middag.

 

4 timer siden, lille_frosk skrev:

Oooh, den middagen! Hørtes kjempegod ut!! Det skal prøves altså :)

Det var kjempegodt, og så enkelt!! Anbefaler virkelig å bake de pitabrødene selv, det utgjør en enorm forskjell :sikle: 

*** *** ***

Dobbel bursdagsfeiring på Leo`s lekehelvete er unnagjort *pusterlettaut* Jeg kan for alt i hele verden ikke forstå at folk velger å feire bursdagen til barnet sitt der :haar: Eller jo..jeg også ser at det er lettvint og sånn - men det er så..ukoselig!! Pratet med hun ene mammaen som hadde bursdagsbarn, og hun var skuffa..men jeg mener, hva kan en forvente seg da? Det er jo det det er...bråkete, upersonlig..alt går på samlebånd..shupshup - få i de mat og unnagjøre pakkene enklest mulig før neste selskap begynner! Hun spurte meg hvilke planer vi hadde for Liten sin 5 årsdag, og jeg sa vi har tenkt å invitere til utebursdag! Da slipper jeg å tenke på å vaske ned huset etterpå og ungene kan bråke og springe rundt alt de vil ;) Om det skulle regne så dekker vi langbord i carporten og fyrer opp bålpanna..er vi veldig heldige får vi sommervær så vi kan bruke terrassene, grille og dra frem basseng og sånn!!

Så fint vær som det er idag hadde det jo vært null problem å ha utebursdag, hun hadde bare ikke tenkt at det gikk an før det tikket inn en invitasjon til nettopp utebursdag over helga :fnise: Tenk at det er blitt så vanlig at "alle" feirer barnebursdagene på sånne steder (McDonalds, Leo`s osv.) - så folk tror nesten at det ikke "går an" å feire det hjemme :overrasket: Men men, nå er vi ferdige med Leo`s for denne gang - på mandag skal vi i utebursdag og kjøre hest og kjerre :hoppendeglad: 

Vi kom hjem til to nabojenter som ville leke med Liten og rent og ryddig hus :strix: Herlig!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg ang. Leos. Grøss. Men jeg regner med de fleste ungene har like lyst til å feire der som foreldre ikke har lyst. :fnise: Og jeg kan tenke meg bursdag der på en lørdag er helt :haar: . Vi var en gang i bursdag en helt vanlig hverdag, og då var det nesten bare de ungene som feiret der. Men for all del - like ukoselig!

Utebursdag er jo genialt, særlig for oss som har sommerbarn. Jeg feiret alltid bursdagen min ute selv, jeg, og jeg er jo ikke så langt unna hverken Liten eller A. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Diddles skrev:

Liten har ikke lyst å feire på Leo`s :nigo: Digger den ungen :ler: 

Kule Liten! :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, skal si de begynner tidlig med sånne samlebåndbursdager borte hos dere! S har heldigvis bare vært invitert i gode, gamle hjemmebursdager med pølser, sjokoladekake og fisking av godteposer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kokos skrev:

Kule Liten! :rodmer: 

Det synes vi også :nigo: 

5 timer siden, Mazilla skrev:

Oi, skal si de begynner tidlig med sånne samlebåndbursdager borte hos dere! S har heldigvis bare vært invitert i gode, gamle hjemmebursdager med pølser, sjokoladekake og fisking av godteposer ;)

Jeg vet :dry: Vi var jo i 3 årsdag på McDonalds for 2 år siden liksom :klaske: Jeg liker ikke sånt!! Slår et slag for hjemmebursdag med pølser, sjokoladekake med nonstop og seigemenn på og godtepose-fisking :hjerte: Det er det som er barnebursdag!! 

*** *** *** 

Rolig og fin søndag; lang, sløv morgen i senga med NrK Super på Ipaden, superblid Liten tett inntil og snorkende mann ved siden av :fnise: Like lang og sløv frokost, og nå har jeg bare tutlet rundt mens Liten og Storesøster har perlet, laget smykkeskrin og tegnet :) Fått ryddet litt på roterommet - igjen :murvegg:Vi får bare ikke til å holde det rommet ryddig :sjenert: Etterhvert skal det jo bli babyen sitt rom, men frem til dess forblir det nok rotete :tunge1: Jeg har prøvd det nye trekket til babykurven på ("måtte" få tak i et hvitt ett, siden det vi hadde var superrosa...nå kan det jo være vi får jente igjen, og kunne klart oss med det rosa...men da har vi to trekk!! Kjekt å haaaa..tralallaaaa..:romeo:)) 

Nå skal jeg ut og gjøre helgereint hos tuppene mine :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og prøver å lage en treningsplan for den neste uka - for nå skal jeg prøve å trene igjen :trene::nigo: Sliter litt med å finne timer med rett intensitetsnivå, så jeg får bare hive meg på de timene jeg gikk på før jeg ble gravid..så regulerer vel tempo og intensitetsnivå seg av seg selv tenker jeg :ler: 

Første timen jeg får til å "passe inn" er spinning på onsdag..være med @^^Belle^^:pls: ?! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med, så sant jeg får barnevakt. :nigo: Hoster litt, men har ikke vondt i brystet lenger, så da trenger jeg å sparkes i gang også. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverdagslykke er å kaste ullgenseren og ta på solbriller, sette seg 15 minutter i solveggen, ei cowboyskive med smør og nugatti og en stor kopp cappuccino - mens småfuglene synger det de er gode for og hønene klukker fornøyd :hjerte: Ah, akkurat nå er livet digg!! :strix: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten har besøk av to nabojenter og de leker (noe motvillig) ute - fordi strenge meg sier de må leke ute når det er fint vær :fnise:  Misforstå meg rett - jeg liker at hun får besøk, men disse to jentene maser om noe h.e.l.e tida :daane: Labber rett inn med skitne sko; kan vi få is, kan vi heller komme inn, vi er sultne/ tørste/ kalde (begynner å lure på om de aldri får mat der de bor..de er ihvertfall alltid sultne når de kommer hit - og altfor tynnkledd!!) kan vi ditt og kan vi datt - de klatrer på gelenderet på terrassen (det er 2 meter rett ned i asfalten :haar: ) de klatrer på taket på hundehuset (og får flis - selv om jeg har gitt beskjed en million ganger om nettopp det! Så er det hyl, skrik, tårer og tenners gnissel!) de flytter på alt vi har satt innunder taket i ly for vær og vind, løper etter hønene, graver i plenen istedet for i sandkassen/ bedet der jeg vist de kan grave osv. osv. :bond: Det er jo dødstravelt å ha dem her!! Nå kom Liten inn for å se Barnetv, og jeg gikk ut for å plukke opp sandkasseleker osv. Når jeg kommer opp på terrassen har de pokker meg tømt utover alt såpeboblevannet til Liten (en stor dunk!) og malt opp kritt som er klint ut på terrassegulvet og husveggen :rasende:  Akkurat nå har jeg mest lyst å sette meg ned å grine!! Er jeg veldig streng som ikke synes dette er greit? Liten hadde prøvd å si fra at det ikke var lov å tegne på terrassen og veggene, men det hjalp ikke..Nå sitter hun i sofaen og er lei seg, for hun har verken mer kritt eller såpeboblevann igjen..

Fra nå av får de spør om å få bruke kritt og såpeboblevann..synes det er så synd at alt som er gøy må tas bort - for i utgangspunktet tenker jeg at sånne ting skal være tilgjengelig til enhver tid..men når det blir bare graps - da er det ikke gøy lenger!! 

Endret av Diddles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE greit at de gjør slikt, skjønner godt at Liten er lei seg - det hadde Vesla blitt også. Når det er så mye tull med "venner" på besøk tenker jeg at de ikke kan komme over mer, rett og slett fordi de ødelegger mer enn godt er. Jeg synes ikke du er streng, du reagerer helt normalt. Tror jeg hadde tatt en samtale med foreldrene deres og forklart hvordan du og Liten opplever det når de ødelegger slik. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke du er streng! Man må da vel kunne oppføre seg når man er på besøk - 4 eller 40 år. :riste: Hvordan er foreldrene? Kan du si noe til dem? Jeg ville ihvertfall likt veldig godt å vite om mine unger holdt på sånn! (Og det sier jeg fordi jeg har en unge som jeg er redd kunne plutselig funnet på noe sånt :sjenert: Hun er ikke akkurat enkel å hanskes med, selv om vi får bare gode tilbakemeldinger på at hun oppfører seg eksemplarisk når hun er på besøk altså, jeg bare...er redd for at hun kan oppføre seg like ille som hun gjør her hjemme noen ganger. Uansett. Jeg ville likt å visst det!)

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nótt skrev:

Det er IKKE greit at de gjør slikt, skjønner godt at Liten er lei seg - det hadde Vesla blitt også. Når det er så mye tull med "venner" på besøk tenker jeg at de ikke kan komme over mer, rett og slett fordi de ødelegger mer enn godt er. Jeg synes ikke du er streng, du reagerer helt normalt. Tror jeg hadde tatt en samtale med foreldrene deres og forklart hvordan du og Liten opplever det når de ødelegger slik. :klem:

 

1 time siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg synes ikke du er streng! Man må da vel kunne oppføre seg når man er på besøk - 4 eller 40 år. :riste: Hvordan er foreldrene? Kan du si noe til dem? Jeg ville ihvertfall likt veldig godt å vite om mine unger holdt på sånn! (Og det sier jeg fordi jeg har en unge som jeg er redd kunne plutselig funnet på noe sånt :sjenert: Hun er ikke akkurat enkel å hanskes med, selv om vi får bare gode tilbakemeldinger på at hun oppfører seg eksemplarisk når hun er på besøk altså, jeg bare...er redd for at hun kan oppføre seg like ille som hun gjør her hjemme noen ganger. Uansett. Jeg ville likt å visst det!)

Haha, hadde det vært A som var her og holdt på sånn hadde jeg selvsagt gitt deg beskjed @^^Belle^^, men jeg er bare sterkt i tvil om det hjelper så mye å snakke med disse foreldrene foråsidetsånn :sjenert: Jeg har nevnt et par ting for mammaen der, og det resulterte rett og slett i at de ikke var her på mange mange uker :klo: Tror heller jeg får "oppdra" jentene litt til..jeg har gjort det med flere ting - nå har de ihvertfall begynt å banke på når de kommer på besøk om ikke annet :daane:  Før valsa de bare rett inn, sto plutselig midt i stua - gjerne såpass seint på kvelden at Liten allerede var i seng - og bare ropte "halloohoo!" Altså..Vi har noe som heter rutiner i dette huset, det er ikke de vant med - så når Liten ser Barnetv og spiser kveldsmat og bader før hun legger seg er de ute og springer i nabolaget - i altfor lite klær til langt på kveld :roll: Sa noen fri oppdragelse?? 

Det toppa seg bare litt her idag, for jeg var i utgangspunktet sykt trøtt pga lite søvn inatt (jeg blir terrorisert av sånne utenlandske svindlere som ringer og legger på flere ganger hver natt :dry: )  og da tåler jeg veldig lite før jeg blir sånn skikkelig irritert! Hadde jeg vært uthvilt og sånn så hadde jeg nok tatt tak i de(t) før det hadde gått så langt som det gjorde idag..det går greit når det bare er en av dem som kommer bort, men når begge jentene er her er det helt mayhem - enda verre er det når nabojenta der igjen er med, da har jeg bare lyst å gå og gjemme meg :bond: Krevende liten flokk må jeg si! ..og jeg har jobba i bhg i 15 år, så jeg har vært borti det meste :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt..idag er jeg 20 uker og halvveis :rodmer: 

..og mannen maler stua - tror det blir fint ass :nigo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 uker! :strix: 

Hørtes ut som sånn passe krevende nabojenter :daane: Hvis de ikke lærer det hjemme og det ikke funker å nevne det for foreldrene så synes jeg det er heelt på sin plass å være streng med dem når de er hos dere i hvert fall. 

Så kjekt med mann som maler stue! :nigo: Forandring fryder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...