Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

La meg legge til at hvis man absolutt skal kalle noen noe, så blir det vel "afrikaner". I samme måte som "Pakistaner", "Normann", "Dansker" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg legge til at hvis man absolutt skal kalle noen noe, så blir det vel "afrikaner". I samme måte som "Pakistaner", "Normann", "Dansker" osv.

Det kan jo også virke litt feil å kalle alle som har mørk hud afrikanere. Personen kan jo være en engelskmann på lik linje med alle andre engelskmenn.

Endret av Sofie_22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje alltid ein veit kva land ein person er frå.

Dersom du kom veldig godt overeins med ein mann frå Tyskland medan du var i til dømes Pakistan. Korleis ville du då beskrive han for venninna di, dersom du ikkje visste kvar han var frå?

Hvis hun hadde vært pakistansk, og ikke norsksnakkende hadde jeg nok sakt at han var lys, hårfarge, øyenfarge etc.

Jeg vet at det du vil fram til er at jeg mest sannsynlig hadde sakt at han var lyshudet. Men det er vel ikke noe feil i å si at han er lys er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hadde vært pakistansk, og ikke norsksnakkende hadde jeg nok sakt at han var lys, hårfarge, øyenfarge etc.

Jeg vet at det du vil fram til er at jeg mest sannsynlig hadde sakt at han var lyshudet. Men det er vel ikke noe feil i å si at han er lys er det det?

Nei, så langt ifrå. Ville berre vite kva andre kallar oss som er lyse i huden. Om det vart brukt ein slags "standardisert måte" eller litt meir tilfeldig valg av ord :fnise:

Folk kan kalle meg kva dei vil, eg er jo lyshuda/kvit/bleik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også virke litt feiil å kalle alle som har mørk hud afrikanere. Personen kan jo være en engelskmann på lik linje med alle andre engelmenn.

Nå blir det bare kluss her. Jeg er født og oppvokst i Norge, nesten alle i min krets er norske og jeg snakker bare norsk hjemme. Så dermed, i følge definisjonen over er jeg norsk, men om dere hadde sett meg så hadde jeg blitt kalt neger og ikke norsk, eller?

Kan jeg få deres definisjon på neger med opprinnelse i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Jeg vet ikke hva afrikanerne kaller oss, men jeg vet hva de syns vi lukter :fnise:

Vi har en gjeng afrikanere boende hos foreldrene mine annenhver sommer og de syns det er like artig hver gang å påpeke at alle nordmenn lukter surmelk, mest sansynlig har de rett, raser lukter jo forskjellig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så langt ifrå. Ville berre vite kva andre kallar oss som er lyse i huden. Om det vart brukt ein slags "standardisert måte" eller litt meir tilfeldig valg av ord :fnise:

Folk kan kalle meg kva dei vil, eg er jo lyshuda/kvit/bleik :)

Er alle ord på en farge, og forsåvidt jeg vet så er ikke neger en farge på noe språk?

"Jeg vil ha garn i lilla, oransj, hvit og neger"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det bare kluss her. Jeg er født og oppvokst i Norge, nesten alle i min krets er norske og jeg snakker bare norsk hjemme. Så dermed, i følge definisjonen over er jeg norsk, men om dere hadde sett meg så hadde jeg blitt kalt neger og ikke norsk, eller?

Kan jeg få deres definisjon på neger med opprinnelse i bildet?

Jeg hadde sagt neger ja, hvis jeg skulle ha forklart noen hvem du var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle ord på en farge, og forsåvidt jeg vet så er ikke neger en farge på noe språk?

"Jeg vil ha garn i lilla, oransj, hvit og neger"

Neger betyr vel svart?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo fortsatt neger, men en norsk neger? Neger er bare et navn på hudfarge, ikke etnisitet.

Men kaller du en mørk engelskman bare neger, engelsk neger eller engelskman?

Du svarte egentlig ikke på spørsmålet mitt ^^

Jeg vet ikke hva afrikanerne kaller oss, men jeg vet hva de syns vi lukter :fnise: Vi har en gjeng afrikanere boende hos foreldrene mine annenhver sommer og de syns det er like artig hver gang å påpeke at alle nordmenn lukter surmelk, mest sansynlig har de rett, raser lukter jo forskjellig

Alle lukter forskjellig, men jeg har aldri lagt merke til en lukt av surmelk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger betyr vel svart?

På hvilke språk da, eller hvor er ordet opprinnelig fra?

Negro betyr svart på spansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Alle lukter forskjellig, men jeg har aldri lagt merke til en lukt av surmelk

Lukten kommer jo av kosten, ikke fargen, og siden du er norsk så lukter du vel nordmann som resten av oss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Katten.

Men kaller du en mørk engelskman bare neger, engelsk neger eller engelskman?

Du svarte egentlig ikke på spørsmålet mitt ^^

Vel, lurer de på hvor en person kommer fra, så svarer jeg norsk, engelsk, irsk, sør-afrikaner etc. Lurer de i tillegg på hva slags hudfarge han har, så slenger jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan ikke kalle en engelskmann afrikaner fordi de "kanskje ikke er fra Afrika", men født i England, så da kaller man dem neger fordi det visert til mennesker med brun til nesten svart hudfarge, som er en indikator på afrikanske røtter? (merkelig og lang setning :S)

En person som er "neger" må jo ha en opprinnelse, hvor er den?

Endret av Mokkaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å gjøre deg irritert altså...

Det går bra! :)

Mørkhudet kan da være alt fra halvt spansk til blå-sort nigerianer....

Neger er afrikaner. Latino f.eks er spansk/søramerikansk/italiensk kan også telle med her... Mørkhudet teller da alle disse.

Jeg synes det er vanskelig å bruke mørkhudet om folk, nettopp pga hva du skriver her; mørkhudet kan være alt fra en iraner til en nigerianer, derfor er det mye enklere å si "neger". Alle vet hva det er.

Tror nok personen hadde skjønt det hvis du hadde sakt afrikaner også ;)

Men dere som synes det er så vanskelig med ordet mørk eller mørkhudet, kaller dere da pakistanere og f.eks. afganere det også? Jeg gjør ihvertfall ikke det, og blir derfor ikke forvirret om hudfargen til personen om noen hadde sakt det til meg.

Så du kaller alle med sort/brun (ja, hva skal man si?) hudfarge afrikanere? Ikke alle negere er afrikanere vet du.

Jeg synes det å kalle noen neger er veldig uhøflig og nedlatende. Hadde faktisk en samtale med en venninne om det for litt siden. Hun snakket om en bekjent og fortalte at "hun flyttet til London og giftet seg med en neger". Noen vil kanskje ikke tenkt noe over det i denne sammenhengen, men jeg synes det ble helt feil, og påpekte derfor det. Hadde personen vært hvit tror jeg ikke hun hadde sagt "hun flyttet til London og giftet seg med en "hvit eller en "hvit engelskmann". Hva har det med saken å gjøre om mannen er hvit, asiater, afrikaner eller afroamerikaner. Akkurat som om noen bare må understreke det. Slikt gjør mer irritert!

Slike som deg mener jeg med hysteriske HVITE som er imot uttrykket, og som føler de er rasist hvis de bruker det ordet.. Hvis jeg hadde kommet til deg imorgen og sagt at fra nå av så heter den gule lange frukten eple, ikke banan. Hadde du da begynt å kalle bananen for eple? Bare fordi noen synes det ikke passet seg å kalle den banan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å bruke mørkhudet om folk, nettopp pga hva du skriver her; mørkhudet kan være alt fra en iraner til en nigerianer, derfor er det mye enklere å si "neger". Alle vet hva det er.

Så du kaller alle med sort/brun (ja, hva skal man si?) hudfarge afrikanere? Ikke alle negere er afrikanere vet du.

Hva er en neger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...