Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

For å si det sånn så synes jeg svart er mye styggere enn neger. De fleste negerne er jo faktisk ikke SVARTE, men brune.

Jeg traff verdens deiligste neger i helga.

Jeg traff verdens deiligste svarte mann i helga.

Hva ser styggest ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg trur ikkje det finnes mennesker som ikkje registrerar andres hudfarge i det heile tatt. Eg registrerar andre menneskers hudfarge på same måte som eg registrerar om personen er høg eller lav, tjukk eller tynn, blond eller mørk osv. Eg ropar ikkje "hei neger" til ukjende personar, fordi eg ikkje veit kva haldning dei har til det ordet, og fordi eg tykkjer det er uhøfleg å kommentere folks hudfarge på den måten. Ville ikkje sagt "hei kvitning!" til ein lys person heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sothue, ullhue, svarting, nigger, boy, ape, Sambo, hottentott etc: :nei:

Neger, mørkhudet, farget, "han er av afrikansk opprinnelse", Nigerianer/Kenyaner/Somalier/Sett-inn-opphavs-land: :jepp:

Afroamerikaner (om neger i andre land en USA), person av afrikansk opprinnelse, afroeuropeer, ikke-etnisk-mørkhudet-nordmann: :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte spørsmålet for å bevistgjøre dere på at dere da tar hensyn til hvordan personen hadde reagert på ordet. Hvorfor ikke gjøre det heletiden?

Men når du beskriver en norsk person, beskriver du da hudfargen hans eller hennes?

Uansett, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så vanskelig å aksepter at noen ikke liker ordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Når jeg snakker løst med venner så sier jeg neger hvis vi tilfeldigvis skulle snakke om en mørkhua en. Men jeg sier norskafrikansk/farget ellers når jeg snakker med mennesker jeg ikke kjenner eller barn o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte spørsmålet for å bevistgjøre dere på at dere da tar hensyn til hvordan personen hadde reagert på ordet. Hvorfor ikke gjøre det heletiden?

Men når du beskriver en norsk person, beskriver du da hudfargen hans eller hennes?

Uansett, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så vanskelig å aksepter at noen ikke liker ordet.

No er det jo faktisk slik at dei fleste nordmenn har lys hud, dermed treng ein ikkje skildre hudfargen. Det er vel ikkje politisk korrekt, men det er faktisk vanlegare å sjå ein kvit person enn ein svart. Difor er det ikkje nødvendig å seie at ein person er kvit, fordi dei fleste er kvite her i landet.

Eg aksepterar heilt fint at enkelte ikkje likar å bli kalt neger, eg, difor er eg forsiktig med å bruke det. Men eg meiner at ordet i seg sjølv ikkje er stygt eller negativt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Jeg spurte spørsmålet for å bevistgjøre dere på at dere da tar hensyn til hvordan personen hadde reagert på ordet. Hvorfor ikke gjøre det heletiden?

Men når du beskriver en norsk person, beskriver du da hudfargen hans eller hennes?

Uansett, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så vanskelig å aksepter at noen ikke liker ordet.

Jeg aksepterer at noen ikke liker ordet, derfor bruker jeg det ikke i tide og utide. Men jeg kan ikke se noe galt i å forsøke å ufarliggjøre bruken av ordet heller, så slipper vi kanskje at ordet fortsetter å være negativt for mange i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Elkjøp og skulle hente en vare jeg hadde lagt av dagen før. Ekspeditøren kunne ikke finne min avlagte vare, og lurte på om jeg kunne huske hvem jeg hadde snakket med dagen før. Da svarte jeg at det var en neger i tyveårene. Hvordan skulle jeg ha forklart det annerledes? Det jobbet flere der av ulike nasjonaliteter, men kun èn neger. Og da visste jo ekspeditøren med èn gang hvem jeg mente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte spørsmålet for å bevistgjøre dere på at dere da tar hensyn til hvordan personen hadde reagert på ordet. Hvorfor ikke gjøre det heletiden?

Men når du beskriver en norsk person, beskriver du da hudfargen hans eller hennes?

Uansett, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så vanskelig å aksepter at noen ikke liker ordet.

ja, så absolutt.(egentlig oftere enn hvis jeg beskriver en mørk person, litt redd for å bli stempla som rasist) samme med hårfarge.

men jeg bruker alltid mørk om de jeg ikke kjenner, neger om de jeg kjenner forde det er det de krever/ønsker.

men nå skal jeg indrømme at jeg til tider er fargeblind. jeg har flere ganger snakket med nye mennesker å glemt hudfargen dems, vanligvis skjer dette hvis personen er innteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte spørsmålet for å bevistgjøre dere på at dere da tar hensyn til hvordan personen hadde reagert på ordet. Hvorfor ikke gjøre det heletiden?

Men når du beskriver en norsk person, beskriver du da hudfargen hans eller hennes?

Uansett, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så vanskelig å aksepter at noen ikke liker ordet.

De fleste nordmenn er hvite, så spesifiserer vel normalt ikke hvis personen er hvit. Men hadde spesifisert det om det var en hvit afrikaner f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer det jo, men jeg legger ikke merke til det.. Vanskelig å forklare hva jeg mener egentlig..

Jeg har flere venner fra andre land, og jeg vet jo at de har en annen farge på huden men det er liksom bare huden.. ser ikke de som noe annerledes enn meg, som folk som er tynnere, feitere,lavere, høyere,rikere,fattigere..

jeg sier jo ikke andre kategoriserende ord for folk rundt meg, som bleika, feiten, støgga, pena, høyen osv... Det er vel litt det jeg prøver få fram, hvorfor bruke navn som beskriver hudfargen som en merkelapp på et menneske.. Man sier jo ikke det om andre mennesker?

Man sier jo ikke i kassa på elkjøp at du kjøpte noe av gingerkidden igår.. Og hvis han er mørkhudet kan du jo bare si det isteden for N-ordet..?

Jeg er kanskje vanskelig på akkurat det der, men har aldri sett på det som et godt ord for et menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Elkjøp og skulle hente en vare jeg hadde lagt av dagen før. Ekspeditøren kunne ikke finne min avlagte vare, og lurte på om jeg kunne huske hvem jeg hadde snakket med dagen før. Da svarte jeg at det var en neger i tyveårene. Hvordan skulle jeg ha forklart det annerledes? Det jobbet flere der av ulike nasjonaliteter, men kun èn neger. Og da visste jo ekspeditøren med èn gang hvem jeg mente.

Akkurat i den situasjonen der hadde jeg nok sagt "mørkhudet gutt" e.l., fordi selv om JEG synes det er greit å si neger, vet jeg ikke hva andre mener. Det er jo strengt tatt mange som har et dårlig forhold til det ordet (og da spesielt hvite, som f.eks. FrøkenJosefine), og jeg gidder ikke at folk skal klikke helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fineste sangen Hellbillis har, er jo En neger på Ål stasjon. Kanskje de burde forandre teksten på den....

Endret av Sofiemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg registrerer det jo, men jeg legger ikke merke til det.. Vanskelig å forklare hva jeg mener egentlig..

Jeg har flere venner fra andre land, og jeg vet jo at de har en annen farge på huden men det er liksom bare huden.. ser ikke de som noe annerledes enn meg, som folk som er tynnere, feitere,lavere, høyere,rikere,fattigere..

jeg sier jo ikke andre kategoriserende ord for folk rundt meg, som bleika, feiten, støgga, pena, høyen osv... Det er vel litt det jeg prøver få fram, hvorfor bruke navn som beskriver hudfargen som en merkelapp på et menneske.. Man sier jo ikke det om andre mennesker?

Man sier jo ikke i kassa på elkjøp at du kjøpte noe av gingerkidden igår.. Og hvis han er mørkhudet kan du jo bare si det isteden for N-ordet..?

Jeg er kanskje vanskelig på akkurat det der, men har aldri sett på det som et godt ord for et menneske!

Jeg gir opp!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp!!!!

Hehehe, ja vi blir nok ikke enige uansett..:P

Jeg er jævlig vrang på det her, jeg vet det, men er veldig viktig for meg personlig så blir så innmari engasjert...

Ikke meningen å gjøre deg irritert altså...

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i den situasjonen der hadde jeg nok sagt "mørkhudet gutt" e.l., fordi selv om JEG synes det er greit å si neger, vet jeg ikke hva andre mener. Det er jo strengt tatt mange som har et dårlig forhold til det ordet (og da spesielt hvite, som f.eks. FrøkenJosefine), og jeg gidder ikke at folk skal klikke helt.

Mørkhudet kan da være alt fra halvt spansk til blå-sort nigerianer....

Neger er afrikaner. Latino f.eks er spansk/søramerikansk/italiensk kan også telle med her... Mørkhudet teller da alle disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

No er det jo faktisk slik at dei fleste nordmenn har lys hud, dermed treng ein ikkje skildre hudfargen. Det er vel ikkje politisk korrekt, men det er faktisk vanlegare å sjå ein kvit person enn ein svart. Difor er det ikkje nødvendig å seie at ein person er kvit, fordi dei fleste er kvite her i landet. Eg aksepterar heilt fint at enkelte ikkje likar å bli kalt neger, eg, difor er eg forsiktig med å bruke det. Men eg meiner at ordet i seg sjølv ikkje er stygt eller negativt.

Det at du selv synes at ordet ikke er stygt eller negativt, har vel ingenting med saken å gjøre. Det er personen som "mottar" det som bestemmer det...

Var på Elkjøp og skulle hente en vare jeg hadde lagt av dagen før. Ekspeditøren kunne ikke finne min avlagte vare, og lurte på om jeg kunne huske hvem jeg hadde snakket med dagen før. Da svarte jeg at det var en neger i tyveårene. Hvordan skulle jeg ha forklart det annerledes? Det jobbet flere der av ulike nasjonaliteter, men kun èn neger. Og da visste jo ekspeditøren med èn gang hvem jeg mente.

Tror nok personen hadde skjønt det hvis du hadde sakt afrikaner også ;)

Men dere som synes det er så vanskelig med ordet mørk eller mørkhudet, kaller dere da pakistanere og f.eks. afganere det også? Jeg gjør ihvertfall ikke det, og blir derfor ikke forvirret om hudfargen til personen om noen hadde sakt det til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å kalle noen neger er veldig uhøflig og nedlatende. Hadde faktisk en samtale med en venninne om det for litt siden. Hun snakket om en bekjent og fortalte at "hun flyttet til London og giftet seg med en neger". Noen vil kanskje ikke tenkt noe over det i denne sammenhengen, men jeg synes det ble helt feil, og påpekte derfor det. Hadde personen vært hvit tror jeg ikke hun hadde sagt "hun flyttet til London og giftet seg med en "hvit eller en "hvit engelskmann". Hva har det med saken å gjøre om mannen er hvit, asiater, afrikaner eller afroamerikaner. Akkurat som om noen bare må understreke det. Slikt gjør mer irritert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som synes det er så vanskelig med ordet mørk eller mørkhudet, kaller dere da pakistanere og f.eks. afganere det også? Jeg gjør ihvertfall ikke det, og blir derfor ikke forvirret om hudfargen til personen om noen hadde sakt det til meg.

Det er ikkje alltid ein veit kva land ein person er frå.

Dersom du kom veldig godt overeins med ein mann frå Tyskland medan du var i til dømes Pakistan. Korleis ville du då beskrive han for venninna di, dersom du ikkje visste kvar han var frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke ordet neger er vel egentlig det samme som om vi skulle funnet opp et navn til lyse folk.. Noe vi ikke har. "Neger" er jo blitt et skjellsord, så jeg synes ikke det er ok å bruke det. :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...