Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Hvis jeg skulle benevne en mørkhudet person med negroide trekk, og som jeg ikke visste noe om, sier jeg "neger". For meg er ikke det ordet nedverdigende. Vedkommende kan være fra Afrika, Amerika, være født og oppvokst her i landet for alt jeg vet. Jeg kan ikke kalle personen afrikaner uten videre, for ikke å snakke om med

landsbetegnelse. Det er "hvite" mennesker i Afrika også, egyptere, marokkanere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en neger løper hundre meter på under ti sekunder så er han jo nordmann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en neger løper hundre meter på under ti sekunder så er han jo nordmann!

Eller fordi han har norsk statsborgerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Neger er ikke et bra uttrykk da det har en stygg historie bak seg. For mange betyr det det samme som slave. My negro, eller negeren min.

Og jo, mange tenker på det som at det har med rase å gjøre, av den negroide rase. Det kan absolutt ha med etnisitet å gjøre.

Det er bedre å si hvor personen kommer fra. For eksempel somalier eller afrikaner.

Finner faktisk somalier betraktelig mer negativt ladet enn neger - men det har noe med mine (og statistikkens) erfaring med somaliere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Det er bedre å si hvor personen kommer fra. For eksempel somalier eller afrikaner

Du kan jo ikke se på en svart person om vedkommende er fra Somalia eller Finnmark så du kan jo ikke kalle alle svarte for afrikanere og ihvertfall ikke somaliere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle innleggene.

De som hevder at ordet "neger" er nøytralt har ikke mye peil på ordet og betegnelsens opprinnelse. Hvis man videre hardnakket holder fast ved at "når jeg sier neger, så mener jeg det nøytralt" mangler man innsyn i hva kommunikasjon mellom mennesker innebærer pluss at det vitner om at man ikke har holdt seg oppdatert med de endringene som foregår i samfunnet (eventuelt nekter å innrette seg deretter).

Alle burde til nå ha fått med seg at "neger" er en foreldet og nedlatende betegnelse. Videre burde det være svært få samtaler som krever at man beskriver hudfargen til personer. Skulle det likevel være nødvendig sier man "mørk" eller "svart".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det ikke finnes noen god erstatning for ordet "neger". Ordet "svart" brukes ofte om negative ting. (svart dag, svarte f... osv)

Mørk blir blir litt for upresist å si siden det er flere raser som er ganske mørke. (aboriginere)

Afrikaner er kanskje det beste å si, men jeg synes det blir litt feil å si det om en som er norsk.

Det er ganske ofte men har behov for å beskrive utseende på en person, og da er det lett å bruke ordene neger, tykk, tynn, gammel, blondine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg sier jo hvit. Hvorfor ikke si N-ordet?. Hva skal jeg da si *klø seg hodet*. Nei, dette var ikke lett, det finnes jo ikke noe annet ord da?"

Vel, er det virkelig så vanskelig for enkelte? Du sier hvit, men vet ikke hva de skal kalle de som er svart?

Vel, hva er det omvendte av hvit?

Hvorfor er det så vanskelig å si svart? Det er navn på en farge, akkurat som hvit.

Hvit og svart. To ord som passer fint sammen. Verre er det ikke.

Forresten, kaller du hvite blanco eller lignende, kanske litt fornorsket? Nei, du gjør ikke det, nei. Vel, hvorfor skal da da bruke et fornorsket spansk ord (eller latinsk) for svart?

Jeg kjenner flere som er svart, blandt annet søstra mi og stefaren min og de foretrekker å bli kalt svart. Je går etter det. Du kaller dem bare ikke for **.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Det hadde jeg ikke, for jeg vet jo aldri hvordan vedkommende vil reagere. Jeg ville firøvrig heller ikke ropt "Hei du, hviting!" til en hvit person, det høres jo uhøfflig ut uansett hudfarge, så jeg ville nok gått for, "hei, unnskyld meg"

Men når jeg snakker med venner av meg, og de lurer på hvordan fyren jeg flørtet med på lørdag så ut, så kan jeg med letthet si at det var en høy og bredskuldret neger, og de vet godt at det bare er ment som en beskrivelse av hvordan mannen så ut. Jeg forstår at mani kan være ukomfortabel med bruken av ordet, men jeg klarer fortsatt ikke å se noe galt i at man ufarliggjør det, det er i bunn og grunn tross alt bare et ord, og jeg synes det er synd at det skal få så mye makt, og være så tabu.

Hadde du beskrevet nordmannen du møtte som en høy, bredskuldret hviting? Asiaten som en en guling? Indianeren som en rødhud?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

De av dere som tror at neger er et nøytralt ord, er dere dumme eller bare historieløse? Jeg vet ikke helt om jeg fascineres eller vemmes mest av den norske ryggmarksrefleksen som gjør at vi skal tviholde på ord som burde ha vært eksperdert til den historiske søpledynga for lenge siden. Som flere her er inne på, neger er ikke bare en beskrivelse av farge (selv om det er utrolig at folk med mørk hudfarge ser ut til å være den eneste gruppen folk MÅ bskrive med hudfarge), det er et ord med en historie. Ikke bare fra slavehandel eller annet rask, men på grunn av hvordan ordet har blitt brukt opp gjennom historien. La oss ta noen eksempler med utdrag fra diverse leksikon:

Neger(lat., niger, sort), mennesker af den race, n. racen, der befolker størstedelen af Afrika... Eiendommelig for racen er.. de tykke læber, envidere det sorte uldaktige haar og den mørke hudfarve... Racen har en ringe utbredelsestrang, og vilde sikkert ikke have utbredt seg utenfor Africa af egen drift; gjennom slavehandel er den nå overført til Amerika, hvor den særlig i de sydligere af de forenede stater har formert seg sterkt.

Rasemessig faller n. inn i fl. undergrupper. Vestafrikanse n. (true negroes) har ... bred nese, tykke lepper og sterk prognatisme. Skogsneger har stor overkropp, kort bein, lange armer, prognatisme, høyde 165-170 cm.
Gyldendals store konversasjonsleksikon 1972.

Neger.. menneske med sort el. mørkebrun hudfarve, flat nese, tykke lepper og sort, kruset hår. ... Negerarbeid skittarbeide, svært slitsom arbeid, kortekturlesing er det rene n.

Neger (lat. niger=sort) betegnelse for den mørkhudede innfødte befolkningen i Afrika. I antropologisk henseende betegner N. et af yderpunktene for menneskelig variasjon. Felles for dem er plump knokkelbygning. meget mørk ("sort") hudfarve, fløyelsaktig hud, flad, bred nese, fremspringende kjeveparti med tykke læber, ejendomeligt affladet skinneben og lang hæl. Hovedskallen er hos størstedelen lang, kun nogle stammer i Kongo-området og enkelte egne av Sudan viser tendens til kortskallethet. Lemmerne er hos de flestemeget lange i forhold til kroppen. Skjæggveksten er ringe.

Og hva med det høyt elskede ordet hottentott?

Hottentotter, innfødte, lavrestående folkestamme i syd-Afrika. .... Af karakter er de letsindige og tankeløse, tvyaktige, oftest dovne ogmed ringe evne til utvikling. Kvinnenes stilling er ringe, H. har sansen for dans, sang og musikk, hvorved anvendes simple strengeinstrumenter og tromme.

Hva med sangskattene våre?

Jeg har sett en ordentlig negermann

Tenk han var så sort i hodet som et tjærespann

Og han sa så mange rare ting

Og i nesen hadde han en kjempering

Jeg spurte ham "Si hva du er for en,

og hvorfor har du malt deg sort på dine ben?"

Da lo han litt og sa noen rare ord

Jeg lyttet, men jeg skjønte ikke spor.

Hva med boka "Kawa fra Afrika" som handler om hvor nervøse folk blir når den kannibalististiske negerjenta Kawa og løven hennes flytter inn i trappeoppgangen? Hun har spesialslipte tenner og når hun blir sint bruker hun dem til å flerre opp linoleumsgulvet.

Dette er bare NOEN av de mange eksemplene som finnes på hvordan ordet neger har blitt brukt de siste 100 årene. Det er ikke en nøytral fargebeskrivelse som noen ser ut til å tro. Derimot kan vi med dette konkludere med at alle negere er en gruppe mennesker med underbitt, lemmer som er for lange for kroppen, rare hodeformer, store lepper, ullhår og fløyelshud, som er for dumme til å spre seg selv, sliper tenna sine, spiser andre mennesker, er dumme, tyvaktige, late, tankeløse og formerer seg i stor skala om andre skulle finne på å eksportere dem. Jeg kan virkelig ikke skjønne at folk ikke liker å bli kalt neger altså! Jeg har en bok om forskjellige katteraser liggende her, og de forskjellige rasetrekkene i katter beskrives i langt mer positive og nøytrale vendinger enn "racen neger" har blitt i våre leksikon opp til nærmere 1990-tallet. I tillegg har man elle historiene og sangene om diverse negere, hvor alle med afrikans bakgrunn fremstilles som eksotiske villmenn, som er dumme og rare, og som gjerne har ring i nesa og spiser mennesker til lunsj. Eller hva med negerreportasjer fra f. eks Allers, hvor "racen neger" utforskes og tas bilder av i pussige situasjoner, og beskrives som "levende fugleskremsel som journalisten forstår godt at fuglene rømmer fra". Det nøyrale fargebeskrivende ordet er til og med opphave til ord som f. eks beskriver drittjobber ingen vil ha. Pussig det der, siden ordet i seg selv er så nøytralt og fint. Eller var det kanskje ikke det?

Jeg kan forresten også opplyse om at Gyldendals leksikon fra 1991 omtaler ordet Neger som et rasistisk og nedsettende ord, så de av dere som ikke har fått med dere dette henger en del år etter.. Men jeg forstår at det kan være vanskelig å henge med, det er jo tross alt bare 20 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Hvis jeg skulle benevne en mørkhudet person med negroide trekk, og som jeg ikke visste noe om, sier jeg "neger". For meg er ikke det ordet nedverdigende. Vedkommende kan være fra Afrika, Amerika, være født og oppvokst her i landet for alt jeg vet. Jeg kan ikke kalle personen afrikaner uten videre, for ikke å snakke om med

landsbetegnelse. Det er "hvite" mennesker i Afrika også, egyptere, marokkanere etc.

De hvite menneskene i Nord-Afrika kan du enkelt beskrive som nord-afrikaner/araber/berber ect, for det er det de er. De fleste jeg kjenner fra dette området omtaler heller ikke seg selv som afrikanere, iom at de både historisk og kulturelt sett er skilt fra sub-sahara Afrika, men heller med sin kulturelle og etniske opprinnelse, f. eks araber, berber, tuareg, eller rett og slett egypter, libyer, marokkaner ect.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Nigerianere

Nigerianere er innbyggere i Nigeria, i Niger heter de nigerere.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg bruker det, er rett og slett gammel vane. Synes egentlig ikke det er så gærent, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg bruker det, er rett og slett gammel vane. Synes egentlig ikke det er så gærent, jeg.

Etter ti sider med diskusjon så er det vel ganske klart at det ikke handler om hva vi som enkeltpersoner synes, men hva den gruppen selv mener, og hvilken mening ordet har i samfunnet i dag? Det er mitt privilegium (google "White Privilege") som hvit å ikke tenke over hva ordet betyr for andre, og derfor si ting som "jeg legger ikke noe negativt i det jeg", men det betyr ikke at jeg ikke bor høre på de som faktisk tilhører den gruppa og som synes det er negativt! Det er mitt ansvar å prøve å sette meg inn i andres situasjon og respektere deres ønsker.

African Youth in Norway har skrevet om dette. Her finner du en liste over artikler om ordet neger og jeg synes spesielt denne er bra: Kunsten å forsvare ordet neger.

Det første punktet i den artikkelen er nettopp dette om å ikke mene noe galt med det:

1. - Jeg mener ikke noe vondt med det

Et negativt resultat kan ikke alltid vurderes ut i fra hva som var intensjonen. Dersom en handling (eller et ord) har en diskriminerende effekt hjelper det lite om det ikke var ment slik.

Og Vampen: applaus for et flott innlegg!!

Endret av Aranciata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aliyyah

Jeg sier neger. "Nigger" ("N-word") som jo er ensbetydende med "svarting" bruker jeg selvsagt ikke. Ta for eksempel på Yiddish. Der er ordet neger nøytralt, mens "shvartzer" (svart mann, svart kvinne) er rasistisk.

Jeg har forøvrig blitt kalt "bruning". Man sier at når folk mobber så skal man ikke bry seg fordi de da slutter å mobbe.

Jeg synes også at det noen ganger virker som om man skal "ta igjen" mot de hvite, fordi de hvite har alltid vært "eliten". "Ta igjen" ved å kalle alt for rasisme. Til slutt kan man ikke si ETT ord som beskriver noen fordi man da er rasist. Jeg synes det er TÅPELIG. Folk ser forskjellige ut og av og til, for å karakterisere en bestemt person, nytter det ikke å karakterisere klærne. Da må man karakterisere personen. Om det da er én neger i et rom fylt av hvite så bør man kunne si at det er den negeren/negressen som står der. Alternativet er jo å si h*n mørke (men hvite kan også være mørke), eller h*n svarte (svart er visst også negativt) eller den svartingen/niggeren der (og dét er jo ihvertfall rasistisk!).

Hvorfor forfine ord og kalle en spade for et arbeidsredskap når man bare kan si spade?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...