Glukk Skrevet 27. juni 2011 #141 Skrevet 27. juni 2011 Nå blir det bare kluss her. Jeg er født og oppvokst i Norge, nesten alle i min krets er norske og jeg snakker bare norsk hjemme. Så dermed, i følge definisjonen over er jeg norsk, men om dere hadde sett meg så hadde jeg blitt kalt neger og ikke norsk, eller? Kan jeg få deres definisjon på neger med opprinnelse i bildet? Negere er folk med brun/mørkebrun/svart hudfarge, ikke en etnisitet. Neger betyr vel svart? Nei, det kommer fra fransk (niger eller noe sånn? ), og var en betegnelse for.. ja, nettopp, negere. Husker ikke helt hvordan det var, men leste det for et par dager siden (da denne diskusjonen begynte). Negro betyr svart på spansk ja (og noe lignende på latinsk og portugisisk om jeg ikke husker helt feil), men negere er jo ikke SVARTE. Hvertfall ikke flesteparten.
Sofie_22 Skrevet 27. juni 2011 #142 Skrevet 27. juni 2011 (endret) Nå blir det bare kluss her. Jeg er født og oppvokst i Norge, nesten alle i min krets er norske og jeg snakker bare norsk hjemme. Så dermed, i følge definisjonen over er jeg norsk, men om dere hadde sett meg så hadde jeg blitt kalt neger og ikke norsk, eller? Kan jeg få deres definisjon på neger med opprinnelse i bildet? Hæ! Nå ble jeg forvirret. Mener forøvrig det samme som deg. Det jeg mente er at en hvit engelskmann og en engelskmann med mørk hud, begge er engelskmenn. Begge disse kan ha en opprinnelse. For alt jeg vet kan deres forfedre ha innvandret fra Afrika/Amerika/andre land i Europa for et par generasjoner tilbake. En person med mørk hud er ikke nødvendigvis alltid en afrikaner. Skjønner ikke helt hvordan du fikk det jeg skrev til å bli "hvis du dere hadde sett meg på gata så hadde jeg/vi kalt deg "ikke-norsk". Forklaring? Endret 27. juni 2011 av Sofie_22
Glukk Skrevet 27. juni 2011 #143 Skrevet 27. juni 2011 Til Mokka. Her ser du bilder av noen negere. http://3.bp.blogspot.com/_2Qo7dV4UeoI/TJ8bp2U-4tI/AAAAAAAAA30/QfCcTcROm-k/s1600/Denzel-Washington.jpg http://blogs.citypages.com/pscholtes/images/Baraka%20African%20hip%20hop%20rapper%20Minneapolis.jpg http://africanamericanmakeup.org/wp-content/uploads/2010/08/african-american-eye-makeup-tips.jpg Lista kunne godt on and on, men jeg tror du forstår hva jeg mener med neger?
Glukk Skrevet 27. juni 2011 #144 Skrevet 27. juni 2011 Hæ! Nå ble jeg forvirret. Mener forøvrig det samme som deg. Det jeg mente er at en hvit engelskmann og en engelskmann med mørk hud, begge er engelskmenn. Begge disse kan ha en opprinnelse. For alt jeg vet kan deres forfedre ha innvandret fra Afrika/Amerika/andre land i Europa for et par generasjoner tilbake. En person med mørk hud er alltid en afrikaner. Skjønner ikke helt hvordan du fikk det jeg skrev til å bli "hvis du dere hadde sett meg på gata så hadde jeg/vi kalt deg "ikke-norsk". Forklaring? Unnskyld meg, så du sier at alle negere er afrikanere, uansett om de er født i f.eks. Norge eller USA? Selv om foreldrene deres også ble født her? 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #145 Skrevet 27. juni 2011 Du er jo fortsatt neger, men en norsk neger? Neger er bare et navn på hudfarge, ikke etnisitet. norsk eller africaner er hvor du kommer fra å har ingenting å gjøre med hudfarge neger har kun med hudfarge å gjøre å ingenting om hvor du kommer fra Men kaller du en mørk engelskman bare neger, engelsk neger eller engelskman? Du svarte egentlig ikke på spørsmålet mitt ^^ Alle lukter forskjellig, men jeg har aldri lagt merke til en lukt av surmelk engelsk hvis jeg snakker om hvor han kommer fra, neger hvis jeg snakker om hudfargen(hvis han vil jeg skal bruke ordet neger, hvis ikke, snakker jeg i en halvtime om hvordan mørkhudet han er for at folk ikke skal missforstå) jeg hadde aldri beskrevet deg som neger, men mørkhuda eller noe i den duren, siden du foretrekker det. jeg sier ikke neger før den mørke personen ber om det.
Sofie_22 Skrevet 27. juni 2011 #146 Skrevet 27. juni 2011 Det går bra! Jeg synes det er vanskelig å bruke mørkhudet om folk, nettopp pga hva du skriver her; mørkhudet kan være alt fra en iraner til en nigerianer, derfor er det mye enklere å si "neger". Alle vet hva det er. Så du kaller alle med sort/brun (ja, hva skal man si?) hudfarge afrikanere? Ikke alle negere er afrikanere vet du. Slike som deg mener jeg med hysteriske HVITE som er imot uttrykket, og som føler de er rasist hvis de bruker det ordet.. Hvis jeg hadde kommet til deg imorgen og sagt at fra nå av så heter den gule lange frukten eple, ikke banan. Hadde du da begynt å kalle bananen for eple? Bare fordi noen synes det ikke passet seg å kalle den banan? Jeg forventet ikke at hun skulle slutte å bruke det utrykket, sa bare hva jeg mente. Det er vel lov å si hva man mener?
Sofie_22 Skrevet 27. juni 2011 #147 Skrevet 27. juni 2011 Unnskyld meg, så du sier at alle negere er afrikanere, uansett om de er født i f.eks. Norge eller USA? Selv om foreldrene deres også ble født her? Oi! Skrivefeil fra min side Mente en person med mørk hun er ikke nødvendigvis en afrikaner.
Kløftfrid Skrevet 27. juni 2011 #148 Skrevet 27. juni 2011 Altså "negro" betyr "svart" på spansk, men likevel trur ein ikkje at "neger" har noko med dette å gjere?? 1
Mokkaa Skrevet 27. juni 2011 #149 Skrevet 27. juni 2011 Hæ! Nå ble jeg forvirret. Mener forøvrig det samme som deg. Det jeg mente er at en hvit engelskmann og en engelskmann med mørk hud, begge er engelskmenn. Begge disse kan ha en opprinnelse. For alt jeg vet kan deres forfedre ha innvandret fra Afrika/Amerika/andre land i Europa for et par generasjoner tilbake. En person med mørk hud er alltid en afrikaner. Skjønner ikke helt hvordan du fikk det jeg skrev til å bli "hvis du dere hadde sett meg på gata så hadde jeg/vi kalt deg "ikke-norsk". Forklaring? Det jeg mente var at du hadde kalt en mørk, engelsktalende person som er født i England, en engelskmann, men hvis du hadde sett meg på gata så hadde du kalt meg neger. Du hadde ikke kalt meg norsk. Det var det jeg ville fram til i hverfall. Til Mokka. Her ser du bilder av noen negere.http://3.bp.blogspot.com/_2Qo7dV4UeoI/TJ8bp2U-4tI/AAAAAAAAA30/QfCcTcROm-k/s1600/Denzel-Washington.jpghttp://blogs.citypages.com/pscholtes/images/Baraka%20African%20hip%20hop%20rapper%20Minneapolis.jpghttp://africanamericanmakeup.org/wp-content/uploads/2010/08/african-american-eye-makeup-tips.jpgLista kunne godt on and on, men jeg tror du forstår hva jeg mener med neger? Men hva slags etnisitet er det de har?
Mokkaa Skrevet 27. juni 2011 #150 Skrevet 27. juni 2011 Da får jeg spørre på en annen måte da, hvorfor hadde du ikke kalt meg norsk?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #151 Skrevet 27. juni 2011 Da får jeg spørre på en annen måte da, hvorfor hadde du ikke kalt meg norsk? jeg hadde sagt du var norsk hvis folk lurte på hvor du kom fra å mørk hvis de lurte på hvordan du så ut.
Sofie_22 Skrevet 27. juni 2011 #152 Skrevet 27. juni 2011 Da får jeg spørre på en annen måte da, hvorfor hadde du ikke kalt meg norsk? Er det meg du spør? Nå vet jeg ikke noe om hvor familien din opprinnelig kommer fra. Jeg hadde nok ikke kalt deg noe som helst hvis jeg hadde sett deg på gaten. Hadde nok ikke tenkt noe over det. Hadde jeg derimot snakket med deg og du hadde snakket flytende Norsk, hadde jeg nok tenkt at du var norsk. 1
Glukk Skrevet 27. juni 2011 #153 Skrevet 27. juni 2011 Jeg forventet ikke at hun skulle slutte å bruke det utrykket, sa bare hva jeg mente. Det er vel lov å si hva man mener? Ja, det er det selvfølgelig. Men det høres ut om om du ikke evner å se den andre siden av saken. Det jeg mente var at du hadde kalt en mørk, engelsktalende person som er født i England, en engelskmann, men hvis du hadde sett meg på gata så hadde du kalt meg neger. Du hadde ikke kalt meg norsk. Det var det jeg ville fram til i hverfall. Men hva slags etnisitet er det de har? Denzel er vel fra USA, han andre ser ut som om han er fra kamerun kanskje? Og hun dama er.. la oss si engelsk. Men de er alle negere. Da får jeg spørre på en annen måte da, hvorfor hadde du ikke kalt meg norsk? Er det meg du snakker til? Jeg hadde kalt deg norsk! Skulle jeg beskrevet hudfargen din, ville jeg sagt at du var neger. Men om jeg hadde visst at du tok deg nær av det, ville jeg jo ikke brukt det om deg.. 2
Mokkaa Skrevet 27. juni 2011 #154 Skrevet 27. juni 2011 Takk for det Definisjonen på en neger er da en person som er mørkhudet(brun-nesten svart), man kan da være "fra" Norge, Sverige, Russland, Etiopia osv. og har ingenting med etnisitet å gjøre? Noen ville ikke ha kalt meg norsk fordi jeg er "neger", selv om jeg er født og oppvokst i Norge, snakker flytende norsk osv, osv. Det at de velger å kalle meg neger fremfor norsk har jo med min etnisitet å gjøre har det ikke det?
Gjest Katten. Skrevet 27. juni 2011 #155 Skrevet 27. juni 2011 Nei, neger har ingenting med etnisitet å gjøre - vi har gjentatt det mange ganger. Neger er en definisjon på hudfarge, ikke hvor man kommer fra... Du er norsk. Men om noen lurer på hvor du kommer fra, og hvilken hudfarge du har, så ville du blitt en "norsk neger". Siden du er norsk, og samtidig neger. 1
Mokkaa Skrevet 27. juni 2011 #156 Skrevet 27. juni 2011 Både morsomt og irriterende at dere ikke ser poenget mitt, men men. Masse avsporinger, en del forvirring og en lang diskusjon. We will just have to agree to disagree^^
Gjest Raindrops Skrevet 27. juni 2011 #157 Skrevet 27. juni 2011 Både morsomt og irriterende at dere ikke ser poenget mitt, men men. Masse avsporinger, en del forvirring og en lang diskusjon. We will just have to agree to disagree^^ Jeg har lest postene dine omigjen og omigjen, og jeg skjønner helt ærlig ikke hva du prøver å komme frem til. Det er fullstendig mulig å være norsk og mørkhudet (altså neger) samtidig. "norsk" er ikke en beskrivelse av hvordan du ser ut, jeg ser iallefall ikke forskjell på hvite tyskere og hvite nordmenn. Eksempelvis hvis jeg ble ranet i kassa der jeg jobber av en hvit person, så ville jeg sagt at vedkommende var hvit, på samme måte som jeg ville sagt at vedkommende var mørk om det var tilfellet. Det hadde ikke holdt å si at han snakket norsk og dermed var norsk. Jeg ville ikke kalt han neger fremfor norsk i alle kontekster, jeg er såppas vant til å se alle variasjoner av hudfarger på gata og i omgangskretsen min at jeg tenker på de fleste jeg ser som norske. Men hvis jeg skulle gitt en beskrivelse, så hadde det ikke holdt å si "norsk". Dessuten vil de fleste som hører en slik beskrivelse gå ut ifra at jeg snakket om noen som var hvit, av den enkle grunn at etniske norske er hvite, og vi er i flertall. Men du blir ikke mindre norsk av den grunn. Bah,jeg føler at jeg snakker jibberish, det er altfor sent til dette -,- 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #158 Skrevet 27. juni 2011 Hva med ordet svarting da,det henviser jo forsåget bare til en farge det og..........
Mokkaa Skrevet 27. juni 2011 #159 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har lest postene dine omigjen og omigjen, og jeg skjønner helt ærlig ikke hva du prøver å komme frem til. Det er fullstendig mulig å være norsk og mørkhudet (altså neger) samtidig. "norsk" er ikke en beskrivelse av hvordan du ser ut, jeg ser iallefall ikke forskjell på hvite tyskere og hvite nordmenn. Eksempelvis hvis jeg ble ranet i kassa der jeg jobber av en hvit person, så ville jeg sagt at vedkommende var hvit, på samme måte som jeg ville sagt at vedkommende var mørk om det var tilfellet. Det hadde ikke holdt å si at han snakket norsk og dermed var norsk.Jeg ville ikke kalt han neger fremfor norsk i alle kontekster, jeg er såppas vant til å se alle variasjoner av hudfarger på gata og i omgangskretsen min at jeg tenker på de fleste jeg ser som norske. Men hvis jeg skulle gitt en beskrivelse, så hadde det ikke holdt å si "norsk". Dessuten vil de fleste som hører en slik beskrivelse gå ut ifra at jeg snakket om noen som var hvit, av den enkle grunn at etniske norske er hvite, og vi er i flertall. Men du blir ikke mindre norsk av den grunn.Bah,jeg føler at jeg snakker jibberish, det er altfor sent til dette -,- Jeg babler nok mer enn deg På grunn av min hudfarge er det noen som ikke ville ha kalt meg norsk, men neger. Jeg mener at det er feil å erstatte et ord som skal forklare min etnisitet med et tidligere brukt skjellsord, som ikke forklarer hvor røttene mine er fra. Som sakt tidligere her så finnes det mange slags "negertyper", det finnes jo "negere" overalt! Hva med ordet svarting da,det henviser jo forsåget bare til en farge det og.......... Skjønner ikke hvorfor du understreker og uthever men... Kan du være så snill å si på hvilke språk neger er en farge?
Gjest Badabing Skrevet 1. juli 2011 #160 Skrevet 1. juli 2011 Neger er ikke et bra uttrykk da det har en stygg historie bak seg. For mange betyr det det samme som slave. My negro, eller negeren min. Og jo, mange tenker på det som at det har med rase å gjøre, av den negroide rase. Det kan absolutt ha med etnisitet å gjøre. Det er bedre å si hvor personen kommer fra. For eksempel somalier eller afrikaner. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå