Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Gjest HunterLady

Hva skal man kalle dem om ikke neger? Svarthudet?

Nei takk, jeg kaller en spade for en spade. Neger er ikke et negativt ladet ord, men i nyere tid har det visst blitt upolitisk korrekt å bruke det ordet. Nigger er derimot meget nedverdigende.

Neger, mulatt, hvit, asiat. Spade.

Anyhoos, TS: Det er bare å søke på "Black" og sette inn hva du vil se etter det. Eller er det også upolitisk korrekt? :D

Så enig, så enig.

De negere jeg kjenner til sier selv at de er neger. "Mørkudet" eller "av afrikansk opprinnelse" er ord som er laget av hvite mennesker. Så hvem har rett? Tror vel det er best å kalle folk det de selv vil bli kalt.

Dessuten så kan mørkhudet være så mangt, men neger vet alle hva er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes n ordet er et stygt ord, så derfor kaller jeg de bare for afrikanere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes n ordet er et stygt ord, så derfor kaller jeg de bare for afrikanere :)

Jeg synes det er mye styggere å kalle dem afrikanere enn negere. En har norske negere, amerikanske negere, søramerikanske negere, you name it.. ikke bare afrikanske negere. Jeg tror jeg hadde blitt rimelig forbanna hvis jeg var adoptert fra Ghana og du hadde kalt meg afrikaner.. "Kall meg neger!" hadde jeg sagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er greit å kalle dem svarte, men ikke neger (fra negro), hva sier spanjolene da (hvor svart også er negro)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv er mørkhudet og liker absolutt ikke å bli kalt neger! Svart, afrikaner, mørkhudet is ok, men ikke neger. Det er noen av dere som sier at siden de hvite blir kalt hvite så er det greit å kalle mørkhudede neger, men neger er jo ikke et ord på en farge det har som Josefine har sakt med historie å gjøre.

Det at vi kaller hverandre neger eller "nigga" oss imellom er jo fordi vi er i samme båt :P. Det er det samme som om en tjukk person hadde kalt en annen person feit, men det er ikke det samme når en tynn person kaller en tjuk person feit...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må innrømme at eg brukar ordet neger om svarte mennesker. Det er ikkje nedverdigande meint frå mi side, berre eit ord for å skildre ein svart person. Tykkjer det er rart å seie "afrikaner" - det er jo ikkje alle svarte mennesker som reknar seg som afrikanerar sjølv om dei har røtter i Afrika. Då er "svart" eit betre ord. Eg kjenner ingen svarte mennesker, så eg veit ikkje kva dei tenkjer om det. Møter eg ein svart person som ikkje likar å bli kalt neger, respekterar eg sjølvsagt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg stammer fra har vi alltid brukt ordet neger uten at det er noe negativt ladet, men jeg skjønner at det kan bli oppfattet annerledes så jeg bruker det ikke her i Oslo, her bruker jeg svart.

Men det kan gå galt det også: Skulle betale i en kiosk med en diger svart mann bak kassa. Kikka i lommeboka etter penger men den var til min overralskelse tom og utbrøt "Ka i svarteste!" Mannen kikka svært olmt på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker negerboller....

Ja, eg hugsar det heitte det då eg var lita. Negerbollar var kokosbollar utan kokosstrø på... Trur ikkje det heiter det meir... Eller? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venninne, og flere andre av mine venner, er negre. Og de sier selv "Jeg er neger, og stolt av det!". Så jeg kaller en neger for en neger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du kalle dem det hvis de vil, mem det betyr ikke at du kan kalle alle det. Hver og en har sin holdning til ordet, og derfor kan ikke de bestemme hva som er greit for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt som kallenavn mange har på hverandre som "bitches", "hore" og andre navn som man kaller vennegjengen sin eller lignende.. Det er greit når alle er inneforstått med det og ikke har problemer med det, men du kaller ikke en vilt fremmed person for "bitch" kan det fort bli et problem..

Det er et ord med negativ betydning for mange og jeg føler det er riktig at man tar hensyn til folks negative assosiasjoner med et ord som KAN få folk til å føle seg nedverdiget!

Jeg vil rett og slett ikke ta sjansen på det, for jeg vil ikke at noen skal føle seg dårlig ved hudfarge eller opprinnelse!

Har man fått beskjed om at "kall meg N****" så er det forsåvidt greit, men jeg ville allikevel utøvd forsiktighet i forhold til å si dette foran familiemedlemmer og venner av denne personen fordi det fort kan misforståes.. Kanskje jeg er i overkant forsiktig, men er virkelig redd for at folk skal føle seg støtt, siden jeg er antirasist til beinet..

I forhold til det jeg til dels driver med på fritiden også (bistand i Kenya) vil det for meg alltid være et feil ord å bruke, fordi det rett og slett minner meg om det vonde disse menneskene opplever og har opplevd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Ja, eg hugsar det heitte det då eg var lita. Negerbollar var kokosbollar utan kokosstrø på... Trur ikkje det heiter det meir... Eller? :klo:

Jeg har ikke engang sett kokosboller uten kokosstrø på her i norge. Men i danmark heter de negerboller/negerkyss ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg vet ikke helt jeg, det er jo ikke vi som bruker ordet "neger" som holder slavetiden i livet, jeg vil heller si at det er de som insisterer på at ordet skal være tabu.

Greit nok, jeg er forsiktig meg hvem jeg kaller for neger, i og med at jeg har sett forskjellige reaksjoner, men jeg er helt for å uskadeligjøre ordet, og har ingen problemer med å omtale en neger som en neger, og en negresse for en negresse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke engang sett kokosboller uten kokosstrø på her i norge. Men i danmark heter de negerboller/negerkyss ennå.

Hm, eg hugsar godt negerbollar frå eg var lita. Kanskje eg er eldre enn deg ;) Men det er ein del år sida eg såg det sist...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ordet neger, og jeg syns det er tullete at det plutselig skal være feil å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg hugsar det heitte det då eg var lita. Negerbollar var kokosbollar utan kokosstrø på... Trur ikkje det heiter det meir... Eller? :klo:

Negerboller er jeg også vant til å kalle dem. Det er ikke rasistisk å si eller spise negerboller. Men i fare for å tråkke folk på tærne får vi vel døpe dem om til afroboller eller mørkhudete boller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ordet neger, og jeg syns det er tullete at det plutselig skal være feil å si.

Negerboller er jeg også vant til å kalle dem. Det er ikke rasistisk å si eller spise negerboller. Men i fare for å tråkke folk på tærne får vi vel døpe dem om til afroboller eller mørkhudete boller.

Nei, vet du hva dette synes jeg bare er barnslig, at det går ann :skratte:! For all del kall de som vil bli kalt neger for neger, det har jeg ingenting imot ;), men det at du synes det er "tullete" at jeg ikke vil bli kalt det synes jeg er "tullete"

Tror nok ikke du tråkker på tærne til negerbolla om du kaller den det, så ingen fare ;). Du må bare ta hensyn til at andre mennesker du kaller neger ikke liker å bli kalt neger, akkurat som at jeg må ta hensyn til at du f.eks ikke hadde likt å bli kalt hore.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...