Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Jeg trodde nigger var et slemt uttrykk for negere? Men ordet neger er jo ganske nøytralt og betyr sort på spansk.

Ja og Negro betyr også svart.

Da jeg var liten, var det helt greit å si neger. Husker for et par år siden da de byttet ut pippis negerkung-pappa til noe annet.

Snakk om å være hysterisk........... :rolleyes:

Eneste gangen jeg virkelig tenkte over det var da jeg sto ute og skulle spikre opp sånne små 17mai-flagg med bjørkekvister på nå i år. Naboen kom ut, og jeg bannet og steikte. Bla ordet "svarte!" ble jeg litt rød etter da naboen som er neger ville hjelpe meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alle mine africansk-mørkhudede vennner ønsker at jeg sier neger. de mener alt annet er enten for fisefint/politisk overkorrekt eller rasitisk, neger syes de er et fint greit å nøytralt ord!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle mine africansk-mørkhudede vennner ønsker at jeg sier neger. de mener alt annet er enten for fisefint/politisk overkorrekt eller rasitisk, neger syes de er et fint greit å nøytralt ord!

Og ALLE jeg kjenner synes ikke det er greit..

Så man må være forsiktig og vite at dette er et sensitivt og omdiskutert ord!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ALLE jeg kjenner synes ikke det er greit.. Så man må være forsiktig og vite at dette er et sensitivt og omdiskutert ord!

Takk Frøken Josefine :yvonne:, men det virker ikke som alle skjønner det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere som er komfortable med å bruke ordet neger, hvis det hadde vært en ukjent "neger" dere skulle ha tak i på gata hadde dere da vært komfortable med å ropt "Hei du, neger!" da? Og hvis ikke,hvofor ikke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Et spørsmål til dere som er komfortable med å bruke ordet neger, hvis det hadde vært en ukjent "neger" dere skulle ha tak i på gata hadde dere da vært komfortable med å ropt "Hei du, neger!" da? Og hvis ikke,hvofor ikke det?

Det hadde jeg ikke, for jeg vet jo aldri hvordan vedkommende vil reagere. Jeg ville firøvrig heller ikke ropt "Hei du, hviting!" til en hvit person, det høres jo uhøfflig ut uansett hudfarge, så jeg ville nok gått for, "hei, unnskyld meg"

Men når jeg snakker med venner av meg, og de lurer på hvordan fyren jeg flørtet med på lørdag så ut, så kan jeg med letthet si at det var en høy og bredskuldret neger, og de vet godt at det bare er ment som en beskrivelse av hvordan mannen så ut. Jeg forstår at mani kan være ukomfortabel med bruken av ordet, men jeg klarer fortsatt ikke å se noe galt i at man ufarliggjør det, det er i bunn og grunn tross alt bare et ord, og jeg synes det er synd at det skal få så mye makt, og være så tabu.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør ein ikkje heller vurdere korleis og i kva for setting slike ord vert brukte? Istadenfor å sitje og bestemme kva for meining eit ord har? Ordet i seg sjølv er jo eigentleg uskuldig.

Kan ein ikkje vurdere ordet i lys av 2011, ei moderne tid? Kva seier det eigentleg om samfunnet når ein må vere redd for å seie ord som "svart" og "neger"??

Det er slike trådar som dette som gjer at skiljet mellom kvit og svart vert tydeleg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ALLE jeg kjenner synes ikke det er greit..

Så man må være forsiktig og vite at dette er et sensitivt og omdiskutert ord!

jeg kaller aldri ukjente mørkhudede for negere, men blir ofte kjefte huden full forde jeg "skal være så fin på det", det er ikke noe greit det heller. men jeg kommer nok til å fortsette å kalle ukente for mørkhudede å ta den kjeften som kommer, heller det enn om det noen gang hadde kommet en gang jeg hadde møtt noen som hadde blitt fornerma/såra av ordet neger....

men det er jaggu ikke lett å være bleiking når man skal utrykke at noen er svart/mørkhuded africansk osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det virker som at dere har problemer med å forstå, er at neger er ikke en farge, og kan derfor ikke brukes på samme måte som hvit.

I de fleste tilfeller når jeg var yngre og ble kalt neger, så ble dette brukt som skjellsord. Derfor har jeg en negativ holdning til dette ordet nå. Følelsen jeg får når jeg hører ordet kan jeg på ingen måte skru av når jeg hører det, selv om personen som sier det ikke mener det negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ein ikkje heller vurdere korleis og i kva for setting slike ord vert brukte? Istadenfor å sitje og bestemme kva for meining eit ord har? Ordet i seg sjølv er jo eigentleg uskuldig.

Kan ein ikkje vurdere ordet i lys av 2011, ei moderne tid? Kva seier det eigentleg om samfunnet når ein må vere redd for å seie ord som "svart" og "neger"??

Det er slike trådar som dette som gjer at skiljet mellom kvit og svart vert tydeleg...

De som bestemmer meningen med dette ordet er jo de som blir kalt det, det er et skjellsord i mange sammenhenger..Noen jenter synes det er greit å bli kalt "hore" eller "bitch" mens andre synes ikke det, og da er man vel forsiktig før man kaster de ordene rundt om mennesker?

Jeg har ikke sagt noe om svart, bare N-ordet som Mokka, som selv er mørkhudet, er enig med meg i ikke er greit å bruke, og flere med henne!

Hvorfor insistere på å bruke det da? Skal jeg begynne insistere på å kalle jenter for "fitter" og ikke ta i betraktning at noen synes det er belastende, nedverdingende og fornærmende? Og hvilket lys setter jeg meg selv i hvis jeg gjør det?

Skillet mellom hvit og mørk vil være tydelig så lenge folk insisterer på å gi hverandre merkelapper og nekte være en del av et respekterende, inkluderende og fremtidsrettet samfunn. Man må vite sin historie, forstå den, og gjøre det annerledes i fremtiden..

Jeg kan være enig i at man må fjerne makten ved ord, men så lenge folk bruker dette ordet som et skjellsord ( ikke alle, men mange) så vil det fortsatt ha makt, og det er ikke hvite mennesker som skal bestemme om det ordet er greit eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit eg ikkje om ein kan samanlikne "neger" og "hore"/"bitch" på lik linje.

Eg kallar heller ikkje mørkhuda mennesker for "neger", men problemet er vel meir det at eg veit faktisk ikkje kva eg får lov til å seie. Alt er feil! Før var det heilt vanleg å seie "neger", men no er det plutseleg fy fy. Du tørr til og med ikkje skrive det fullt ut...

Kvifor seier ein "mørkhuda" og "kvite"? Kvifor ikkje "lyshuda"? For nokon ligg det jo noko ganske negativt i å vere "kvit" også...men det har eg kanskje ikkje rett til å seie noko om, eg hadde så og seie mørkhuda slavar i mine tidlegare liv :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit eg ikkje om ein kan samanlikne "neger" og "hore"/"bitch" på lik linje.

Eg kallar heller ikkje mørkhuda mennesker for "neger", men problemet er vel meir det at eg veit faktisk ikkje kva eg får lov til å seie. Alt er feil! Før var det heilt vanleg å seie "neger", men no er det plutseleg fy fy. Du tørr til og med ikkje skrive det fullt ut...

Kvifor seier ein "mørkhuda" og "kvite"? Kvifor ikkje "lyshuda"? For nokon ligg det jo noko ganske negativt i å vere "kvit" også...men det har eg kanskje ikkje rett til å seie noko om, eg hadde så og seie mørkhuda slavar i mine tidlegare liv :nei:

Jeg sier ikke det ordet, punktum. Det er ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg ikke vil.. Det er en stor forskjell!

Jeg kaller meg ikke selv hvit, lyshudet eller andre for den saks skyld, jeg kaller meg "Josefine" eller "Norsk".. Og bleik hvis noen spør.. hehe

Hvorfor MÅ man si hvilken farge noen har? Hvorfor har det noen betydning?

Jeg synes hele greia er så merkelig.. Hudfarge for meg, kommer sist på lista når jeg skal beskrive noen.. det er ikke relevant for en person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du skal sleppe å skrive ordet.

Kvifor er det så tabu og seie kva hudfarge ein har?? For meg har det ikkje betydning, men det seier jo ganske mykje omkring korleis ein ser ut, kvar ein er frå osv. Det treng ikkje vere rasistisk, veit du. Det er litt av identiteten til eit menneske.

Dersom du var i Afrika, og var vitne til at ein lyshuda person stjal veska til ein turist. Kva ville du då sagt til politiet for å beskrive gjerningsmannen eller -kvinna? Ville du då nemnt hudfargen, eller har det null betydning?

Eg tykkjer det er litt rart at du lukkar augene for at det finst ulike hudfargar. Eg legg godt merke til hudfarge (det er jo ganske synleg...), men eg DØMMER ikkje nokon utifrå hudfarge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor MÅ man si hvilken farge noen har? Hvorfor har det noen betydning?

Jeg synes hele greia er så merkelig.. Hudfarge for meg, kommer sist på lista når jeg skal beskrive noen.. det er ikke relevant for en person!

Hudfarge er en del av menneskers identitet. Det påvirker hvordan de vokser opp, og "farger" personligheten deres. Det er litt forskjeller på hvordan man blir behandlet, og derfor kan hudfarge i noen tilfeller være greit å forholde seg til, fordi det kan fortelle noe om en person.

selv synes jeg 'neger' er helt greit, og er stolt av å kalle meg selv hvit. Å identifisere seg selv eller andre etter etnisk bakgrunn trenger ikke være negativt ladet! Man kan faktisk sette pris på litt forskjell også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du skal sleppe å skrive ordet.

Kvifor er det så tabu og seie kva hudfarge ein har?? For meg har det ikkje betydning, men det seier jo ganske mykje omkring korleis ein ser ut, kvar ein er frå osv. Det treng ikkje vere rasistisk, veit du. Det er litt av identiteten til eit menneske.

Dersom du var i Afrika, og var vitne til at ein lyshuda person stjal veska til ein turist. Kva ville du då sagt til politiet for å beskrive gjerningsmannen eller -kvinna? Ville du då nemnt hudfargen, eller har det null betydning?

Eg tykkjer det er litt rart at du lukkar augene for at det finst ulike hudfargar. Eg legg godt merke til hudfarge (det er jo ganske synleg...), men eg DØMMER ikkje nokon utifrå hudfarge.

Jeg tror bare ikke hjernen min er stilt inn sånn jeg..

Hvis jeg skal sammenligne med feks sko da, så tenker jeg ikke over alle mennesker jeg ser og tenker "Oj, hun har forskjellige sko enn det jeg har" "oj, det har han og han og hun og de også"

Jeg tenker: Der står et menneske..

Hvis jeg skulle beskrevet en person som du nevnte der ville jeg nok sagt "personen hadde svart genser, blå bukser, lyst hår og blå øyer, skandinavisk opprinnelse"

Ikke med overlegg fordi jeg ikke kategoriserer mennesker, men fordi det er slik jeg beskriver folk! hehe

En ser ut som han er fra somalia, en ser ut som han er italiensk.. hvis noen spør etter hudfarge ville jeg jo nevnt det! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Eg tvilar litt på at du berre tenkjer "der står et menneske"... Det høyrest kanskje fint og flott ut for nokon, men det der er berre ord.

Korleis fekk du ein lyshuda person til å verte av skandinavisk opprinning? Lyshuda mennesker finst overalt i verda.

Er du verkeleg så redd for å støte nokon at du faktisk unngår, for ALT i verda, å nemne hudfarge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg ville antakeligvis ikke sagt "hei, neger!" til en neger på gata, fordi jeg ikke vet hvordan personen kommer til å reagere. Men når jeg skriver det her, og i tillegg forteller at jeg ikke har noen negative assosiasjoner ved det ordet, antar jeg at de av dere mørkhudete personer som leser det OG som føler seg krenka, forstår at det ikke er stygt ment!

Uansett ville jeg ikke sammenlignet uttrykkene hore og neger. Men jo, en hore (altså ei som tar betalt for sex) vil vel ikke ha noe imot å bli kalt hore, da hun selv er klar over at hun er det. Finnes det andre ord en kan bruke for ikke å krenke horer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Beklager, men jeg nekter å tro at du ikke registrerer på noen som helst måte ha slags hudfarge folk har. Jeg mener ikke at jeg tenker "Oi! Der har vi en neger ja! Og der var det jaggu en til!" når jeg går på gata, men jeg registrerer fortsatt hvordan de ser ut, uten at jeg dømmer dem nedenom og hjem av den grunn. Det er bare en observasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ville jeg ikke sammenlignet uttrykkene hore og neger. Men jo, en hore (altså ei som tar betalt for sex) vil vel ikke ha noe imot å bli kalt hore, da hun selv er klar over at hun er det. Finnes det andre ord en kan bruke for ikke å krenke horer?

Prostituert? Gledespike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare påpeke at det er vesentlige forskjeller på å kalle ei tilfeldig jente for hore, og å kalle en mørkhudet person neger.

En hore er, per definisjon, en som selger seksuelle tjenester for penger. Majoriteten av verdens kvinnelige befolkning vil mislike å bli kalt dette fordi de ikke er nettopp det.

En neger/negro er per definisjon er person som er mørk i huden/svart (siden svart tydeligvis er så mye mer akseptert), og å kalle en svart person for det blir dermed ikke feil på samme måte.

Jeg bruker ordet, men jeg bruker det med måte, akkurat som jeg gjør med alle andre beskrivende ord. Det hjelper jo ikke å bruke all verdens milde og hensynsfulle formuleringer om man gjør det med en mine og et tonefall som viser at man tydelig har visse meninger om personer som passer til den aktuelle beskrivelsen.

Så for meg er fakter/kroppsspråk, tonefall og ansiktsuttrykk langt viktigere enn hvilke ord som faktisk blir brukt. Det blir grusomt vanskelig å uttrykke seg verbalt om man plutselig skal holde seg unna alle ord som kan tenkes å støte noen på grunn av en forbigått epoke i historien.

Jeg er heller for å alminneliggjøre ordet neger slik at folk skal slippe å føle seg støtt av det i framtida. Definisjonen i seg selv er ikke støtende, så hvorfor skal vi fortsette å la ordet bli oppfattet støtende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...