Gå til innhold

Ok å bruke ordet 'neger'?


FrøkenJosefine

Anbefalte innlegg

Gjest Consensio

Det finnes faktisk et land som heter niger, - og da er vel folk fra niger, - niggere?

Nigerianere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvorfor du insisterer på å bruke et ord som ble brukt for å beskrive slaver... Det er ikke et gammeldags og diskriminerende ord, og de fleste afrikanere, spesielt de eldre synes dette er fornærmende..Så hvorfor bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk et land som heter niger, - og da er vel folk fra niger, - niggere?

Jeg tror mennesker som hater negere er de som er redde for å bruke betegnelsen neger. Er det ikke ganske rasistisk og diskriminerende og unnlate og bruke ordet neger bare fordi at man antar at disse negerne har så dårlig selvtillit at de vil føle seg dårlige av det?

Å kalle en neger i oslo for afroeuropeer høres litt påtatt ut. Høres ikke helt ut som man respekter vedkommende.

Som sagt tidligere i posten, da heter det Nigerianer..:)

Jeg har respekt for Afrikanere, derfor jeg lar være å bruke et ord som kan minne de om en historie full av undertrykkelse og diskriminering, ikke fordi jeg hater noe annet enn rasisme!

Det er ikke fordi de har dårlig selvtillit, men fordi de skal få slippe å føle at jeg eller noen andre fortsatt har disse holdningene som dette ordet knyttes til.

Jeg sa ikke afroeuropeer, jeg sa afrikaner, eller svart, eller bare et hvilket som helst menneske! Hvorfor det store behovet for å dele mennesker inn etter hudfarge uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Du har rett og slett dårlig samvittighet for noe vest-europeere gjorde for mange generasjoner siden? Det er ingen på vår alder som har vært slaver (bortsett fra et par særtilfeller), og hvordan skal de dermed blir fornærmet for noe som skjedde for hundrevis av år siden?

Nei, skal vi ha dårlig samvittighet ovenfor skottene og irene, siden vi voldtok kvinnene deres og ranet klostrene? Skal vi bli fornærmet når spanjoler kaller nordmenn drukkenbolter?

Pfft, overfølsomhet på høyt nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dårlig samvittighet, men synes at man skal ha såpass respekt for en folkegruppe at man ikke kaller de et navn de ikke vil bli kalt..

Det er diskriminerende! Herregud..

Dere fremstår som rasister, enten dere er det eller ikke, og det er iallefall et stempel jeg ikke vil ha på meg!

Kaller dere mørke mennesker for blåmann og da eller?

Jeg mener dere holder i live en oppdeling av samfunnet ved dette nedverdigende uttrykket..Det har blitt misbrukt for mye..

Apartheid, slavehandel, rasisme og undertrykkelse blir holdt i live ved dette ordet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må vel være fra nigeria?

Nei, da sa jeg feil forresten, da er det riktige Nigerer..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Jeg har ikke møtt noen som har blitt fornærmet av å bli definert som neger.

Men kan godt hende det har litt annen betydning lengre nord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En neger som blir fornærmet over å bli kalt neger kan ikke ha det særlig lett her i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Jeg gidder ikke å ha silkehansker på til enhver tid. Verden er hard, er man overfølsom er det synd for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke dårlig samvittighet, men synes at man skal ha såpass respekt for en folkegruppe at man ikke kaller de et navn de ikke vil bli kalt..

Det er diskriminerende! Herregud..

Dere fremstår som rasister, enten dere er det eller ikke, og det er iallefall et stempel jeg ikke vil ha på meg!

Kaller dere mørke mennesker for blåmann og da eller?

Jeg mener dere holder i live en oppdeling av samfunnet ved dette nedverdigende uttrykket..Det har blitt misbrukt for mye..

Apartheid, slavehandel, rasisme og undertrykkelse blir holdt i live ved dette ordet..

Jeg har negervenner jeg. Mange negere er også veldig deilige. Fremstår jeg som en rasist?

Blåmann? Ho ho, nei det har jeg aldri kalt noen.

Vi holder i live en oppdeling i samfunnet? Ja, verden er "oppdelt" i mennesker i forskjellige hudfarger. Å skulle si "mørkhudete" eller "svarte" faller meg bare ikke naturlig. For meg er "svart" mer negativt ladet enn "neger".

Og ja, jeg respekterer negere like mye som jeg respekterer hvite, gule og blåmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at etterhvert vil vi få mer respekt for negere, - og da vil ikke negere bli assosiert med trommer, brunst, fine lakksko og dans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er jo nettopp det at hvite ikke skal være dommeren over hva som er rett og galt å kalle mennesker med en annen hudfarge.. Det er de som blir kalt det ordet, og veldig mange av de mener dette er et negativt ladet ord som får dem til å føle seg dårlig..

Jeg har selv mye kontakt med mennesker i Kenya, og der er det et direkte skjellsord!

Du virker iallefall veldig sneversynt og en smule egoistisk.. Det er min mening!

Nei verden er ikke oppdelt, den består MENNESKER forskjellige farge på huden sin.. Det er den oppdelingen som jeg vil ha til livs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden jeg har mange negervenner som sier det er helt ok å si neger, gjelder ikke det da? Det er bare de som sier de IKKE liker det som en skal høre på?

Jeg blir heller ikke sur om en iraner kaller meg en potet.. hvem bryr seg, så lenge det ikke er rasistisk ment?

Jeg skrev "oppdelt" - og det er den jo. I asia bor det mest gule folk, i afrika negere, i europa for det meste hvitinger, og i sør amerika er det mange med indianerblod. Men det finnes jo selvfølgelig forskjellige hudfarger nesten overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men siden jeg har mange negervenner som sier det er helt ok å si neger, gjelder ikke det da? Det er bare de som sier de IKKE liker det som en skal høre på?

Jeg blir heller ikke sur om en iraner kaller meg en potet.. hvem bryr seg, så lenge det ikke er rasistisk ment?

Jeg skrev "oppdelt" - og det er den jo. I asia bor det mest gule folk, i afrika negere, i europa for det meste hvitinger, og i sør amerika er det mange med indianerblod. Men det finnes jo selvfølgelig forskjellige hudfarger nesten overalt.

Hvis de synes det er greit kan du jo kalle dem det, men du trenger jo ikke kalle resten av den afrikansættede befolkningen i verden for det?

Ja, jeg synes man skal høre på de som ikke liker det, fordi det rett og slett er normal folkeskikk og ikke kalle folk noe de ikke vil bli kalt.. Synes jeg!

Potet er ikke rasisistisk, det har ikke en historie som et undertrykkende ord. Hvite mennesker har ikke vært undertrykket noen gang, så vi vet jo ikke hvordan det føles. Rasisme har ikke gått utover oss som folkeslag, noen enkeltpersoner ja, men ikke en hel verdensdel.

Det ER noen som bryr seg om å bli kalt det, uansett hvordan det er ment! Jeg er ikke afrikaner engang og jeg kjenner jeg får gåsehud av det ordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de synes det er greit kan du jo kalle dem det, men du trenger jo ikke kalle resten av den afrikansættede befolkningen i verden for det?

Ja, jeg synes man skal høre på de som ikke liker det, fordi det rett og slett er normal folkeskikk og ikke kalle folk noe de ikke vil bli kalt.. Synes jeg!

Potet er ikke rasisistisk, det har ikke en historie som et undertrykkende ord. Hvite mennesker har ikke vært undertrykket noen gang, så vi vet jo ikke hvordan det føles. Rasisme har ikke gått utover oss som folkeslag, noen enkeltpersoner ja, men ikke en hel verdensdel.

Det ER noen som bryr seg om å bli kalt det, uansett hvordan det er ment! Jeg er ikke afrikaner engang og jeg kjenner jeg får gåsehud av det ordet..

Potet er ikke rasistisk? Jeg vet om flere nordmenn som ikke liker å bli kalt det. Så da burde man vel ikke kalle dem for det?

Ok, selv om negere en gang har blitt undertrykket, så skal vel ikke vi ta ansvar for det? Det var ikke jeg som gjorde det? Akkurat som at de fleste negere aldri har blitt undertrykket de heller. Våre forfedre er ikke oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...