Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få ut litt frustrasjon her.

Jeg er nyutdannet, og er kontaktlærer på 6 trinn. Mitt største praksissjokk hittil er hvor liten tid det faktisk er til å planlegge og tilpasse gode undervisningsopplegg. Jeg føler virkelig at jeg ikke lykkes i jobben min. I min klasse har jeg veldig mange sterke elever, og jeg tror ikke jeg klarer å gi dem nok utfordringer. Jeg har et par som er veldig svake, og jeg har ikke fått til å tilpasse til dem heller. Mine undervisningsopplegg passer best til resten av klassen, som er "midt på treet".

Jeg føler heller ikke at tiden strekker til slik at jeg kan gi matnyttige tilbakemeldinger og gode vurderinger.

Hjelp, snart er det utviklingssamtaler! Gruer meg :bond:

Anonymous poster hash: d330f...9a0

Kjære deg, jeg håper du klarer å holde hodet over vannet. Har skolen din en form for mentorordning eller "fadder", og har du et dyktig og velfungerende team å lene deg på?

Jeg er kontaktlærer på 6. selv, men lærer på 11. året. Allikevel føler jeg på mye av det samme som du skriver, særlig det med tid til gode opplegg. Det er en stadig økende tendens til byråkratisering og mer eller mindre meningsløse møter som stjeler tid fra det jeg mener er viktig. Jeg kan i stor grad flyte på erfaring, men det skremmer meg at nyutdannede får et enda større praksissjokk enn det jeg selv fikk. Gudene skal vite at det var stort nok den gangen!

Lykke til, jeg heier på deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare få ut litt!

Jeg er litt lei elever som ikke hører etter eller leser oppgaven. Jeg kan gi en ganske konkret og klar beskjed, men likevel gjør noen elever HELT feil. De skulle fks i dag gjøre en oppgave der det var viktig at de hadde oppgavetekst med bilder foran seg for lettere å klare oppgaven riktig. Neida,noen av de bare begynner rett på og gjør helt feil! Gir ikke oppgaveteksten et lite blikk en gang! (De får oppgaven på iPad så de må selv hente den ut, men jeg gikk nøye gjennom hvor den lå og gikk gjennom oppgaven)

Neste gang tror jeg at jeg må hente ut oppgaven sammen med hele klassen og be de rekke opp hånda når de har funnet frem. Og kanskje jeg får ha sånn at de krysser av når de har gjort deler av oppgaven.. Jeg vet ikke.. Noen som har noen tips kanskje?

Og hva skal jeg gjøre med de som har gjort feil? Tenkte å gi tilbakemelding til elevene, men det er jo dumt når noen har gjort helt feil... Burde de bare få "ikke bestått"? :P vi har jo ikke tid til at de kan begynne på nytt.

(Jeg er nyutdannet btw)

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få ut litt!

Jeg er litt lei elever som ikke hører etter eller leser oppgaven. Jeg kan gi en ganske konkret og klar beskjed, men likevel gjør noen elever HELT feil. De skulle fks i dag gjøre en oppgave der det var viktig at de hadde oppgavetekst med bilder foran seg for lettere å klare oppgaven riktig. Neida,noen av de bare begynner rett på og gjør helt feil! Gir ikke oppgaveteksten et lite blikk en gang! (De får oppgaven på iPad så de må selv hente den ut, men jeg gikk nøye gjennom hvor den lå og gikk gjennom oppgaven)

Neste gang tror jeg at jeg må hente ut oppgaven sammen med hele klassen og be de rekke opp hånda når de har funnet frem. Og kanskje jeg får ha sånn at de krysser av når de har gjort deler av oppgaven.. Jeg vet ikke.. Noen som har noen tips kanskje?

Og hva skal jeg gjøre med de som har gjort feil? Tenkte å gi tilbakemelding til elevene, men det er jo dumt når noen har gjort helt feil... Burde de bare få "ikke bestått"? :P vi har jo ikke tid til at de kan begynne på nytt.

(Jeg er nyutdannet btw)

Anonymous poster hash: f157b...647

" ganske konkret og klar beskjed " holder ikke, beskjeden må være helt konkret og klar. Jeg vet ikke hvor gamle de er, men jeg har gått gjennom steg for steg med 3klassinger på vgs.

Ville kanskje anbefalt deg å dele ting mer opp i første omgang. Gå tydelig gjennom før og etter hver deloppgave, slik at de som gjorde feil får sjansen til å rette det opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" ganske konkret og klar beskjed " holder ikke, beskjeden må være helt konkret og klar. Jeg vet ikke hvor gamle de er, men jeg har gått gjennom steg for steg med 3klassinger på vgs.

Ville kanskje anbefalt deg å dele ting mer opp i første omgang. Gå tydelig gjennom før og etter hver deloppgave, slik at de som gjorde feil får sjansen til å rette det opp.

Ja jeg får nok bare være enda mer tydelig og konkret. Jeg hadde gjort oppgaven ganske enkel. Svaret sto omtrent på oppgaveteksten så det var jo bare å lese den og se på bildet så fikk du riktig! Men tror jeg stressa litt med det, for jeg har de bare 45 min i uka, det er alt for lite for å komme gjennom alt :/

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får nok bare være enda mer tydelig og konkret. Jeg hadde gjort oppgaven ganske enkel. Svaret sto omtrent på oppgaveteksten så det var jo bare å lese den og se på bildet så fikk du riktig! Men tror jeg stressa litt med det, for jeg har de bare 45 min i uka, det er alt for lite for å komme gjennom alt :/

Anonymous poster hash: f157b...647

Forenkling er en kunst, som gjerne blir enklere med erfaring! Helt ærlig, ikke stress. Du må lære litt underveis, lærere blir aldri ferdig utlært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Elever som nekter å gjøre ting, eller gjør det fryktelig slurvete fordi "det er kjedelig". Hvordan motiverer man de? 

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elever som nekter å gjøre ting, eller gjør det fryktelig slurvete fordi "det er kjedelig". Hvordan motiverer man de? 

Anonymkode: 0094e...d08

Er du sikker på at nivået er riktig? Jeg har nemlig et barn som kan bli helt pyton å ha med å gjøre når han får for enkle oppgaver. Rekorden er å sitte i indianerstilling i en hel skoletime...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at nivået er riktig? Jeg har nemlig et barn som kan bli helt pyton å ha med å gjøre når han får for enkle oppgaver. Rekorden er å sitte i indianerstilling i en hel skoletime...

Jeg spurte hvorfor han syns det var kjedelig, var det vanskelig kanskje? For han hadde jo ikke gjort oppgaven ordentlig i det hele tatt, så det så ut som om han ikke hadde skjønt den. Det var en oppgave der alle skulle gjøre det samme etter instruksjoner fra meg, og hvor de fikk noen minutter til slutt til å være litt kreativ med teknikken de lærte. Han sa at han syns det var kjedelig å følge instruksjoner, at han heller ville finne på ting selv. Noe jeg selvfølgelig har innimellom, oppgaver der de kan være kreative, men iblandt må vi jo ha litt mer teoretiske oppgaver... 

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en elev jeg gjerne skulle fått noen gode tips om hvordan jeg skulle taklet.

Det er en fjerdeklassing som rett og slett sliter veldig med å jobbe individuelt med oppgaver. Ikke fordi oppgavene er for vanskelige men fordi hun er for urolig i kroppen, og er opptatt av alt annet som skjer rundt seg istedenfor. Jeg har nå jobbet med eleven siden jeg tok over klassen for et år siden, og framskritt er blitt gjort med at hun nå hvertfall stortsett holder seg på plassen sin, og ikke flyr rundt i resten av klasserommet og gangene, og hun har også blitt flinkere til å ikke buse ut med svar i plenumsdiskusjoner, men det er fortsatt ikke helt bra. De gangene jeg får vedkommende til å jobbe er når jeg står rett ved siden av hun og forteller hun akkurat hva hun skal gjøre, og samtidig følger opp at hun faktisk gjør det. Noe som dessverre ikke går  lengden, da jeg har 25 andre elever også som også burde få litt oppfølging. 

 

Tiltak jeg har gjort:

Prøv å henvise til PPT (dette blir stoppet av foreldrene som mener at hun skal behandles likt som alle andre, siden det ikke er snakk om at det er noe annerledes med hun enn de andre)

Prøvd å holde god kontakt med foreldrene (men der får jeg høre at skolen har skylda, dette er mitt problem.) 

Meldt til BVT (der er saken ferdigbehandlet etter undersøkelser) 

Laget egne tydelige dagsplaner og læringsmål (igjen stoppet av foreldrene, som mener hun skal behandles likt som alle andre)

Hatt egne belønningssystemer for hun (de funker godt i et par dager, så er hun "lei" og gir opp.)

Hatt belønningssystemer for klassen (de funker godt i et par dager, så gir hun også opp her og ødelegger for hele klassen uten å bry seg om det. Hun har nemlig meget høy status i klassen, både blant jentene og guttene). 

Drøftet saken med ledelsen (som igjen henviser meg til alle punktene ovenfor)

 

Noen lure tips? Siden dette er snakk om skolenorge, er det det selvfølgelig ingen tilgjengelige økonomiske ressurser jeg kan benytte meg av... 

Anonymkode: aa661...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan noen lærere fortelle meg om jeg kan undervise i samfunnsfag på grunnskolen med årsstudium i historie? :) 

Anonymkode: 0f768...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen lærere fortelle meg om jeg kan undervise i samfunnsfag på grunnskolen med årsstudium i historie? :) 

Anonymkode: 0f768...9b5

Ja, det kan du, men du må ha godkjent lærerutdanning og helst flere undervisningsfag.

Anonymkode: b3955...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du, men du må ha godkjent lærerutdanning og helst flere undervisningsfag.

Anonymkode: b3955...131

Takk for svar :) det holder vel med faglærer i kroppsøving for 1-13 trinn?(bachelor). Må vel ikke ta ppu i tillegg? Har jo didaktikk og pedagogikk :)

Anonymkode: 0f768...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne:-) 

Går 1 året 1-7 GLU ( akkurat ferdig med med muntlig ped eksamen i dag hehe). 

Jeg går 1-7 glu egentlig bare av geografiske grunner. Må flytte for å gå 5-10. 

Har tenkt å gå over på masterprogrammet etter endt 3 år, og event ta en master i matematikkdidaktikk. 

noen som har erfaringer med dette masterprogrammet? eventuelt norsk?

Jeg vil undervise på u.skolen. Jeg kommer til å ta 60 sp i naturfag og 60 sp i matematikkdidaktikk(eller norsk, men heller mest mot matte). Jeg vil jo være kvalifisert for å undervise på u.skolen da? men hvordan er det i praksis å få jobb i u.skolen ved å gå denne veien ?:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare sutre litt...

Jeg er nyutdannet og fikk mitt første møte med en gæren forelder i dag. Hu var jo helt krakilsk jo, hva faaaaaen! Og snakka til oss lærere som om vi ikke vet eller får med oss noen ting! Jeg ble så sykt provosert. I tillegg forstyrret hun meg i arbeidet så jeg fikk jo ikke GJORT NOE MED det hun sto og gaula om!! Ikke gadd jeg å bruke tid på å FORKLARE henne hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde heller, for da hadde jeg hvert fall ikke fått tid! 

 

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en klasse på småtrinnet EN time i uka, og de har totalt ikke respekt for meg i det hele tatt! De ER en vanskelig klasse, men jeg føler de er ekstra vanskelige når jeg er der. Jeg er innom iblant og hjelper til, og når de er med de lærerne de vanligvis har så oppfører de seg bedre ser jeg. Vi prøver med stjerner med belønning når de har nådd et visst antall, og jeg er også med på den ordningen i mine timer, men det er som om de rett og slett ikke bryr seg om belønningen. Noen elever kan si når jeg minner de på at nå må de være stille eller så blir det ingen stjerne: "Vil ikke ha det! BLA BLA BLA" .

Når jeg snakker til noen av elevene og ber de være stille, spør de om hva de må huske på nå? Hvorfor er ikke du på plassen din? Osv osv, så er det noen som bare ler av meg og ikke bryr seg.

Ett problem er at jeg kan ikke ta noen ut av timen hverken i løpet av eller etterpå og snakke med de. Jeg har time i en annen klasse rett etterpå, og jeg kommer allerede for sent der hver dag fordi det er så mye i den klassen jeg har først. Resten av dagen har jeg andre klasser, så jeg kan ikke komme tilbake.

Jeg føler de må få konsekvenser, for det er rett og slett så ille noen ganger. Det er skriking og skråling, stygge ting som blir sagt, unger under og oppå bordet, og de BRYR seg IKKE hva jeg sier! De VET nok at det ikke blir konsekvenser fordi jeg aldri er der.... Om jeg ber en elev om å flytte seg eller gå ut på gangen eller noe, så kan eleven nekte, og hva gjør jeg da? Jeg må liksom avbryte hele undervisningen for å krangle med eleven, og hvis jeg overser oppførselen så betyr det jo bare at "det er greit", og de fortsetter.

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en klasse på småtrinnet EN time i uka, og de har totalt ikke respekt for meg i det hele tatt! De ER en vanskelig klasse, men jeg føler de er ekstra vanskelige når jeg er der. Jeg er innom iblant og hjelper til, og når de er med de lærerne de vanligvis har så oppfører de seg bedre ser jeg. Vi prøver med stjerner med belønning når de har nådd et visst antall, og jeg er også med på den ordningen i mine timer, men det er som om de rett og slett ikke bryr seg om belønningen. Noen elever kan si når jeg minner de på at nå må de være stille eller så blir det ingen stjerne: "Vil ikke ha det! BLA BLA BLA" .

Når jeg snakker til noen av elevene og ber de være stille, spør de om hva de må huske på nå? Hvorfor er ikke du på plassen din? Osv osv, så er det noen som bare ler av meg og ikke bryr seg.

Ett problem er at jeg kan ikke ta noen ut av timen hverken i løpet av eller etterpå og snakke med de. Jeg har time i en annen klasse rett etterpå, og jeg kommer allerede for sent der hver dag fordi det er så mye i den klassen jeg har først. Resten av dagen har jeg andre klasser, så jeg kan ikke komme tilbake.

Jeg føler de må få konsekvenser, for det er rett og slett så ille noen ganger. Det er skriking og skråling, stygge ting som blir sagt, unger under og oppå bordet, og de BRYR seg IKKE hva jeg sier! De VET nok at det ikke blir konsekvenser fordi jeg aldri er der.... Om jeg ber en elev om å flytte seg eller gå ut på gangen eller noe, så kan eleven nekte, og hva gjør jeg da? Jeg må liksom avbryte hele undervisningen for å krangle med eleven, og hvis jeg overser oppførselen så betyr det jo bare at "det er greit", og de fortsetter.

Anonymkode: 0094e...d08

her må du ta deg tid minst en gang for å sette et eksempel. Allier deg med en assistent e.l. og ta ut en elev som ikke oppfører seg. Dersom du har prøvd før og det ikke fungerer å snakke til de så går det rett til rektors kontor eller en tlfsamtale hjem der de selv må fortelle foreldrene hva de har gjort. 

Ellers så må du ikke tillate at de snakker/er urolige når du skal gi beskjeder. Vent til det er helt rolig, uansett hvor lang tid det tar. Må du snakke over de har du allerede tapt. Hvilket fag underviser du i? 

Anonymkode: a3b5d...f0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har en assistent noen timer i uka som er helt ram på å ta meg til side mens jeg underviser og klager på ting jeg ikke har noe med. For eksempel om vaskedamene ikke har vasket, om noen andre har rotet der, det er malingsflekker i vasken fra forrige time selv om jeg ikke var der osv osv. Og hun kommenterer ting hun mener jeg gjør "galt" så hele klassen hører det. For eksempel en gang forklarte jeg om noen rutiner ang noe utstyr til elevene, hvor hun assistenten plutselig skulle lære meg opp i hvordan det gjøres, fordi jeg tydeligvis gjorde det helt feil! FORAN elevene!  Ja, det var en liten detalj jeg overså, men absolutt ikke noe krise i det hele tatt. Men hun sto der nesten og kjeftet på meg foran hele klassen. Jeg ble helt satt ut! Hun sa bl.annet til meg: "ALLE vet jo at det gjøre sånn!". Hallo, frekt eller hva?

Jeg har ikke noe imot om noen sier at jeg gjør ting feil, eller om de har tips til meg. Men jeg setter pris på om de kommer til meg ETTER timen og ikke midt i!

Jeg lurer på om hun i det hele tatt vet at jeg er ny.... Jeg vet at jeg gjør feil iblant. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun skulle si i fra på den måten til meg. Det var som om hun ønsket å drite meg ut foran elevene. Den timen hadde hun også dratt meg til side flere ganger og klagd og stilt meg spørsmål om ting som jeg ikke kan svare på, ang ting hun er misfornøyd med. Ting hun heller burde spørre ledelsen om liksom! "DU! Hvem er det som har ansvaret for det utstyret her?? Det er jo  IKKE i orden!!!" "NÅR er det de skal fikse det skapet her? HÆ?" "Har de ikke bestilt nytt utstyr enda?" "Jo.... De har jo det da.." "Ja, NÅR kommer det DA??!" "Vet ikke.... Det skulle jo ha kommet forrige uke men..." "Hvorfor tar det så lang tid da???? Hæææ??"...... Ikke helt ordrett men, noe sånt.

Så da hun "dreit meg ut" foran klassen ang det utstyret kokte det bare så mye over for meg, at jeg klarte å lire av meg noe halvfrekt til henne. Foran klassen. Gruer meg til å ha henne og klassen igjen egentlig -.-

Kan hende jeg overreagerer litt egentlig. eller?

Anonymkode: 0094e...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt rotete det der men. Haha. Blir helt rotete i hodet når jeg tenker på det .

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. november 2015 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en elev jeg gjerne skulle fått noen gode tips om hvordan jeg skulle taklet.

Det er en fjerdeklassing som rett og slett sliter veldig med å jobbe individuelt med oppgaver. Ikke fordi oppgavene er for vanskelige men fordi hun er for urolig i kroppen, og er opptatt av alt annet som skjer rundt seg istedenfor. Jeg har nå jobbet med eleven siden jeg tok over klassen for et år siden, og framskritt er blitt gjort med at hun nå hvertfall stortsett holder seg på plassen sin, og ikke flyr rundt i resten av klasserommet og gangene, og hun har også blitt flinkere til å ikke buse ut med svar i plenumsdiskusjoner, men det er fortsatt ikke helt bra. De gangene jeg får vedkommende til å jobbe er når jeg står rett ved siden av hun og forteller hun akkurat hva hun skal gjøre, og samtidig følger opp at hun faktisk gjør det. Noe som dessverre ikke går  lengden, da jeg har 25 andre elever også som også burde få litt oppfølging. 

 

Tiltak jeg har gjort:

Prøv å henvise til PPT (dette blir stoppet av foreldrene som mener at hun skal behandles likt som alle andre, siden det ikke er snakk om at det er noe annerledes med hun enn de andre)

Prøvd å holde god kontakt med foreldrene (men der får jeg høre at skolen har skylda, dette er mitt problem.) 

Meldt til BVT (der er saken ferdigbehandlet etter undersøkelser) 

Laget egne tydelige dagsplaner og læringsmål (igjen stoppet av foreldrene, som mener hun skal behandles likt som alle andre)

Hatt egne belønningssystemer for hun (de funker godt i et par dager, så er hun "lei" og gir opp.)

Hatt belønningssystemer for klassen (de funker godt i et par dager, så gir hun også opp her og ødelegger for hele klassen uten å bry seg om det. Hun har nemlig meget høy status i klassen, både blant jentene og guttene). 

Drøftet saken med ledelsen (som igjen henviser meg til alle punktene ovenfor)

 

Noen lure tips? Siden dette er snakk om skolenorge, er det det selvfølgelig ingen tilgjengelige økonomiske ressurser jeg kan benytte meg av... 

Anonymkode: aa661...d56

Meldte du til Barneverntjenesten fordi barnet er urolig og har dårlig muntlig impulskontroll? 

Anonymkode: 8c476...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. september 2015 at 17.40, AnonymBruker skrev:

Noen som har tips til elev (småtrinnet), som nekter å skrive? Eleven setter seg helt på bakbena. H*n kan ikke skrive/lese, og nekter å gjøre det. har prøvd å lokke med morsomme aktiviteter hvis h*n skriver etter noen enkle bokstaver og ord, eller leser enkle ord. Men det frister ikke..

 

Anonymous poster hash: f157b...647

Logoped? :)

Anonymkode: 8c476...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...