Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rossin skrev:

Å la barna ringe hjem fungerer ikke så godt hos meg. Mye fordi de fleste barna har andre morsmål, og at de legger om og prøver å forsvare seg - en gang endte det opp med at faren ba eleven om å gi røret til meg for å forsvare barnet sitt igjen. Veldig uheldig. Problemet er ofte at elevene hevder at de er urettferdig behandla, eller at de juger og nekter for at de har gjort ting osv. Men det er ikke alle skoler som har en elevgruppe som hos oss, så hvor effektivt dette er, vil nok variere. Hør med kollegene dine hvordan de gjør det :)

 

Oppskrift hvis du skal ringe selv:

Du ringer og introduserer deg selv. Foreldrene skjønner fort at noe negativt har skjedd, så du trenger ikke å gå rundt grøten. (Lærere bør forresten bli flinkere til å ringe hjem med positive beskjeder). Så forklarer du hva eleven har gjort. Det er lettere å presentere det som "slik oppførsel aksepterer VI ikke på skolen", mer enn "JEG synes". Hvis du har noen konkrete positive ting som eleven har vist tidligere, så kan du gjerne referere til det, og si at det er synd hvis dårlig adferd overskygger slike ting. Uansett: Noe av det viktigste du kan gjøre her, i tillegg til å si at oppførselen til eleven ikke har vært bra, er å si at du vil ringe dem igjen etter neste time for å fortelle hvordan det har gått. Hvis du ser eleven ute eller i gangen før neste time, så minn eleven på at du har en avtale med foreldrene. Gjør det med en positiv tone - ingen vits å "flexe". Følg opp eleven i den aktuelle timen og hvis (når) det går bra, så roser du eleven først, deretter ringer du foreldrene med den positive beskjeden. Slik kan du faktisk bygge opp relasjoner som kan bli ordentlig sterke.

Takk for virkelig gode og konkrete tips :) Skal ta det med meg videre!

Fikk snakket litt om det med klasseforstander i dag. Det var en tung dag generelt for hele klassen og nevnte elev i går. Eleven hadde visst oppført seg like dårlig resten av dagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rossin
20 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Takk for virkelig gode og konkrete tips :) Skal ta det med meg videre!

Fikk snakket litt om det med klasseforstander i dag. Det var en tung dag generelt for hele klassen og nevnte elev i går. Eleven hadde visst oppført seg like dårlig resten av dagen også.

Bare hyggelig :) Du får spørre hvis du lurer på noe mer. Når man er ny i skolen, så har man bratt læringskurve. Det er jo få yrker der man skal være leder fra dag en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skal begynne på utdanningen til høsten, og har lenge gledet meg skikkelig til å begynne å studere og å begynne som lærer. Har lyst til å jobbe med 1-4 klasse. Men så kommer jo den store tvilen da, jeg er ganske sjenert av meg, men når jeg først er vant går jeg veldig fint inn i rollen og gjør en god jobb, likevel er jeg veldig redd for at jeg ikke er autoritær nok, og at barna ikke vil respektere meg. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg aldri kunne ha jobbet på ungdomsskolen, men tenk om jeg går fire år på studie for så å finne ut at jeg ikke takler jobber. Burde dog kanskje finne ut av det i løpet av praksisperiodene da. Noen som har noen gode råd eller tanker? 

Slik jeg tenker nå så kommer nok de første årene til å være ganske vanskelige, men at når jeg blir mer komfortabel med min rolle og selve jobben kommer det ikke til å være noe problem, men jeg er redd for at det ikke går seg til... Jeg kommer jo også til å være 4-5 år eldre når jeg er ferdigutdannet, bare på den tiden burde jeg jo ja modnet masse. Er 21 år nå.

Skriver fra mobil, så beklager om det er litt vanskelig å lese, syntes det er litt vanskelig å skrive når jeg bare ser noen få ord av deg jeg har skrevet tidligere, så blir en del rare setninger. :)

Anonymkode: 7e963...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne på utdanningen til høsten, og har lenge gledet meg skikkelig til å begynne å studere og å begynne som lærer. Har lyst til å jobbe med 1-4 klasse. Men så kommer jo den store tvilen da, jeg er ganske sjenert av meg, men når jeg først er vant går jeg veldig fint inn i rollen og gjør en god jobb, likevel er jeg veldig redd for at jeg ikke er autoritær nok, og at barna ikke vil respektere meg. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg aldri kunne ha jobbet på ungdomsskolen, men tenk om jeg går fire år på studie for så å finne ut at jeg ikke takler jobber. Burde dog kanskje finne ut av det i løpet av praksisperiodene da. Noen som har noen gode råd eller tanker? 

Slik jeg tenker nå så kommer nok de første årene til å være ganske vanskelige, men at når jeg blir mer komfortabel med min rolle og selve jobben kommer det ikke til å være noe problem, men jeg er redd for at det ikke går seg til... Jeg kommer jo også til å være 4-5 år eldre når jeg er ferdigutdannet, bare på den tiden burde jeg jo ja modnet masse. Er 21 år nå.

Skriver fra mobil, så beklager om det er litt vanskelig å lese, syntes det er litt vanskelig å skrive når jeg bare ser noen få ord av deg jeg har skrevet tidligere, så blir en del rare setninger. :)

Anonymkode: 7e963...d7c

Bare det at du er så reflektert rundt dette allerede og er bevisst på det, tror jeg er et veldig godt tegn! For det første så vet du jo konkret ting du kan jobbe med i praksisperioder og ta opp med praksislærer, og for det andre så virker det jo absolutt som du har selvinnsikt og er reflektert. Derfor tror jeg dette kan gå helt fint, og som du sier så finner du nok også mer ut om dette i praksisperiodene. Bare gi deg litt tid og litt slingringsmonn i starten, for det er noe helt annet å stå og føle seg vurdert av praksislærer og medstudenter enn å ha sin egen klasse, men etter noen dager/uker i praksis så tenker du ikke over det en gang.

Når det er sagt så er det jo kjempeviktig å sette seg i respekt når du jobber som lærer, men mange lærere jeg kjenner (meg selv inkludert) setter seg i respekt ved å være rolig, bestemt, tydelig og hyggelig fremfor å være så veldig autoritær. Du kan jo google litt dette med forskjellen på det å være autoritær og autoritativ ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. mai 2016 at 18.49, Marimba skrev:

Bare det at du er så reflektert rundt dette allerede og er bevisst på det, tror jeg er et veldig godt tegn! For det første så vet du jo konkret ting du kan jobbe med i praksisperioder og ta opp med praksislærer, og for det andre så virker det jo absolutt som du har selvinnsikt og er reflektert. Derfor tror jeg dette kan gå helt fint, og som du sier så finner du nok også mer ut om dette i praksisperiodene. Bare gi deg litt tid og litt slingringsmonn i starten, for det er noe helt annet å stå og føle seg vurdert av praksislærer og medstudenter enn å ha sin egen klasse, men etter noen dager/uker i praksis så tenker du ikke over det en gang.

Når det er sagt så er det jo kjempeviktig å sette seg i respekt når du jobber som lærer, men mange lærere jeg kjenner (meg selv inkludert) setter seg i respekt ved å være rolig, bestemt, tydelig og hyggelig fremfor å være så veldig autoritær. Du kan jo google litt dette med forskjellen på det å være autoritær og autoritativ ;) 

 

Tusen takk for hyggelig og oppmuntrende svar.  Jeg gleder meg hvert fall utrolig til å starte på utdanningen.  Det er nok den type lærer som du beskriver deg selv som i det siste avsnittet ditt som jeg kommer til å bli/føle meg mest komfortabel med. Har nok ikke helt autoritær/autoritativ begrepene inne, så det må jeg lese litt om ja. Har litt skrekkscenarior som jeg ser for meg innimellom der jeg står foran en hel klasse og alle barna løper hysterisk rundt og ingen vil høre. Det skjedde da jeg var 18 år og vikar i barnehage. :fnise: Men ja, tror ikke det skal bli et problem :) 

Anonymkode: 7e963...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det noen som har noen tips til meg?

Nå er det ikke så lenge til skoleslutt men. Kan jo hende jeg havner i noe lignende igjen senere, eller får samme klassen igjen. Jeg får de nok ikke til neste år da. Men om jeg fortsetter å jobbe der jeg jobber så må jeg vel innom den klassen en eller annen gang.

Det er en elev som er vanskelig. Småtrinnet. For å prøve å forklare det kort er hn mye sint, og har ikke verdens største respekt for voksne. Men hn respekter kontaktlærer og noen andre lærere virker det som.

Jeg er nyutdannet lærer dette skoleåret, og fikk nesten sjokk når jeg så hvordan eleven var. Mye tøys, aggresjon, bråk, skal bestemme, reagerer med vold eller å kaste ting rundt seg om hn havner i en situasjon hn ikke vet hvordan å takle eller reagere.

Jeg har klassen en time i uka. Ser de mye ellers, men da er jeg stort sett på andre elever i klassen. 

I mine timer nå i det siste har nevnte elev begynt å oppføre seg ekstremt respektløst mot meg. Hn kan finne på å kaste ting, krabbe på gulvet, herme etter meg når jeg snakker, le av meg, rope, tøyse, det blir helt kaos! Ber jeg hn gå ut, bare ler hn av meg, nekter, kan reise seg opp og liksom vise med kroppen at "nå forsvarer jeg meg", liksom klar for å løpe eller noe. 

Jeg skjønner jo at det er relasjoner som kanskje er det viktigste her, men det er så vanskelig når jeg bare har klassen en time i uka, og andre ganger jeg er der må jeg være på andre elever som trenger det mer enn hn. 

Jeg prøver å rose eleven om jeg får tid til å svippe innom der hn sitter, når jeg er i klasserommet. Jeg har også klart å småprate litt med hn iblant, og noen ganger har hn også kommet til meg for å fortelle ting. Men det blir jo så sjeldent, og hn er mest opptatt av å leke med vennene sine enn å snakke med voksne. 

Dette er en elev som får melding hjem omtrent annenhver dag fra før, så om jeg sier i fra til kontaktlærer om at hn har tøyset, så er det ikke sikkert hun velger å fokusere på å sende meld hjem om akkurat det. Det er ofte at eleven ikke oppfører seg. Men hn kan jo ha gode dager. Men jeg føler det alltid er noe i mine timer ang den eleven nå! 

Jeg syns det var slitsomt (og helt ærlig syns jeg det var en dårlig ide) å komme inn som helt nyutdannet inn i en veldig vanskelig klasse. Det er nemlig ikke bare denne eleven som er vanskelig, det er fler. Men noen av de elevene er jeg på i andre timer, og har blitt bedre kjent med. Jeg har virkelig slitt med denne klassen, og starten ble jo fryktelig dårlig, ser jeg nå når jeg tenker tilbake på det. Jeg var ikke klar over at det kunne være så ille. Til og med kontaktlærer med mange mange års erfaring har hatt dager der hun har sagt at hun er helt kjørt og skal rett hjem og legge seg, etter en dag med den klassen. Da kan dere tenke dere hvordan det er for en som er nyutdannet... 

Men jeg ønsker å bli bedre! Det er bare så vanskelig når jeg har de en time i uka. Det jeg kjenner at jeg gruer meg litt til, er om jeg får de senere og eleven oppfører seg likedan. Men da vil jeg jo ha mer erfaring.

Så, noen som har noen tips? Gjerne timelærere! Det er jo noe annet med kontaktlærere, de får jo en helt annen kontakt med hver elev.

 

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har noen tips til meg?

Nå er det ikke så lenge til skoleslutt men. Kan jo hende jeg havner i noe lignende igjen senere, eller får samme klassen igjen. Jeg får de nok ikke til neste år da. Men om jeg fortsetter å jobbe der jeg jobber så må jeg vel innom den klassen en eller annen gang.

Det er en elev som er vanskelig. Småtrinnet. For å prøve å forklare det kort er hn mye sint, og har ikke verdens største respekt for voksne. Men hn respekter kontaktlærer og noen andre lærere virker det som.

Jeg er nyutdannet lærer dette skoleåret, og fikk nesten sjokk når jeg så hvordan eleven var. Mye tøys, aggresjon, bråk, skal bestemme, reagerer med vold eller å kaste ting rundt seg om hn havner i en situasjon hn ikke vet hvordan å takle eller reagere.

Jeg har klassen en time i uka. Ser de mye ellers, men da er jeg stort sett på andre elever i klassen. 

I mine timer nå i det siste har nevnte elev begynt å oppføre seg ekstremt respektløst mot meg. Hn kan finne på å kaste ting, krabbe på gulvet, herme etter meg når jeg snakker, le av meg, rope, tøyse, det blir helt kaos! Ber jeg hn gå ut, bare ler hn av meg, nekter, kan reise seg opp og liksom vise med kroppen at "nå forsvarer jeg meg", liksom klar for å løpe eller noe. 

Jeg skjønner jo at det er relasjoner som kanskje er det viktigste her, men det er så vanskelig når jeg bare har klassen en time i uka, og andre ganger jeg er der må jeg være på andre elever som trenger det mer enn hn. 

Jeg prøver å rose eleven om jeg får tid til å svippe innom der hn sitter, når jeg er i klasserommet. Jeg har også klart å småprate litt med hn iblant, og noen ganger har hn også kommet til meg for å fortelle ting. Men det blir jo så sjeldent, og hn er mest opptatt av å leke med vennene sine enn å snakke med voksne. 

Dette er en elev som får melding hjem omtrent annenhver dag fra før, så om jeg sier i fra til kontaktlærer om at hn har tøyset, så er det ikke sikkert hun velger å fokusere på å sende meld hjem om akkurat det. Det er ofte at eleven ikke oppfører seg. Men hn kan jo ha gode dager. Men jeg føler det alltid er noe i mine timer ang den eleven nå! 

Jeg syns det var slitsomt (og helt ærlig syns jeg det var en dårlig ide) å komme inn som helt nyutdannet inn i en veldig vanskelig klasse. Det er nemlig ikke bare denne eleven som er vanskelig, det er fler. Men noen av de elevene er jeg på i andre timer, og har blitt bedre kjent med. Jeg har virkelig slitt med denne klassen, og starten ble jo fryktelig dårlig, ser jeg nå når jeg tenker tilbake på det. Jeg var ikke klar over at det kunne være så ille. Til og med kontaktlærer med mange mange års erfaring har hatt dager der hun har sagt at hun er helt kjørt og skal rett hjem og legge seg, etter en dag med den klassen. Da kan dere tenke dere hvordan det er for en som er nyutdannet... 

Men jeg ønsker å bli bedre! Det er bare så vanskelig når jeg har de en time i uka. Det jeg kjenner at jeg gruer meg litt til, er om jeg får de senere og eleven oppfører seg likedan. Men da vil jeg jo ha mer erfaring.

Så, noen som har noen tips? Gjerne timelærere! Det er jo noe annet med kontaktlærere, de får jo en helt annen kontakt med hver elev.

 

Anonymkode: 0094e...d08

Jeg er bare lærerstudent da, men jobber mye som vikar og er snart ferdig utdannet. Hadde en klasse ganske mye for en stund tilbake og der var det en lignende elev. Det jeg gjorde var å bruke tid på å bli kjent med eleven. I inspeksjonene brukte jeg tid på å ake, spille fotball og prate med eleven, spørre hvordan eleven hadde det osv. Rett å slett vise at jeg også kunne være barnslig, ha det gøy og at jeg brydde meg. Tok ikke lang tid før vi hadde fått en god relasjon og etter det opplevde jeg minimalt med problematferd i mine timer fra denne eleven. Den største forskjellen var nok likevel at jeg kunne be eleven slutte på en skikkelig måte og at eleven faktisk fulgte beskjeden. Noen ganger kunne eleven bli sint på meg for at jeg irettesatte negativ oppførsel, men da tok det bare noen få minutter før vi hadde en like god tone som før. På toppen av det hele åpnet eleven seg ganske mye til meg og jeg fikk da en bedre forståelse av elevens oppførsel noe som igjen førte til at jeg klarte å håndtere eleven enda bedre. 

 

Anonymkode: b80d8...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare lærerstudent da, men jobber mye som vikar og er snart ferdig utdannet. Hadde en klasse ganske mye for en stund tilbake og der var det en lignende elev. Det jeg gjorde var å bruke tid på å bli kjent med eleven. I inspeksjonene brukte jeg tid på å ake, spille fotball og prate med eleven, spørre hvordan eleven hadde det osv. Rett å slett vise at jeg også kunne være barnslig, ha det gøy og at jeg brydde meg. Tok ikke lang tid før vi hadde fått en god relasjon og etter det opplevde jeg minimalt med problematferd i mine timer fra denne eleven. Den største forskjellen var nok likevel at jeg kunne be eleven slutte på en skikkelig måte og at eleven faktisk fulgte beskjeden. Noen ganger kunne eleven bli sint på meg for at jeg irettesatte negativ oppførsel, men da tok det bare noen få minutter før vi hadde en like god tone som før. På toppen av det hele åpnet eleven seg ganske mye til meg og jeg fikk da en bedre forståelse av elevens oppførsel noe som igjen førte til at jeg klarte å håndtere eleven enda bedre. 

 

Anonymkode: b80d8...715

Ja, jeg har skjønt at det beste hadde vært å prøve å bli mer kjent med eleven. Men så har jeg bare den ene timen, og ellers er jeg på andre elever som krever all min oppmerksomhet. Når jeg har tilsyn har jeg faste steder i skolegården jeg må være, så jeg kan ikke lete etter eleven liksom. Får jo som sagt til å prate med eleven iblant, men det blir ikke mye. Møter lite på eleven utenom den ene timen jeg har med klassen.

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har skjønt at det beste hadde vært å prøve å bli mer kjent med eleven. Men så har jeg bare den ene timen, og ellers er jeg på andre elever som krever all min oppmerksomhet. Når jeg har tilsyn har jeg faste steder i skolegården jeg må være, så jeg kan ikke lete etter eleven liksom. Får jo som sagt til å prate med eleven iblant, men det blir ikke mye. Møter lite på eleven utenom den ene timen jeg har med klassen.

Anonymkode: 0094e...d08

Relasjonsbygging er jo alfa og omega, så enkelt men også så vanskelig - spesielt om man har en klasse en time i uka. Jeg tror kanskje jeg ville drøftet dette med ledelsen og bedt de legge opp til mulighet for mer relasjonsbygging. Synes det er en smal sak å bytte inspeksjonsområde dersom det er dette som skal til for at du skal bedre læringsmiljøet i klassen. Hvem vet, kanskje ledelsen har andre tips og muligheter også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har skjønt at det beste hadde vært å prøve å bli mer kjent med eleven. Men så har jeg bare den ene timen, og ellers er jeg på andre elever som krever all min oppmerksomhet. Når jeg har tilsyn har jeg faste steder i skolegården jeg må være, så jeg kan ikke lete etter eleven liksom. Får jo som sagt til å prate med eleven iblant, men det blir ikke mye. Møter lite på eleven utenom den ene timen jeg har med klassen.

Anonymkode: 0094e...d08

I utgangspunket har jo jeg også faste steder å være når jeg inspeksjon. Det jeg gjorde var at jeg ga klar beskjed til ledelsen om at dersom jeg skulle ha denne klassen så var jeg nødt til å bruke tid sammen med den eleven. Ledelsen la da til rette for dette ved å gi meg "frie" inspeksjoner. Slapp å være på et bestemt sted i skolegården. 

Men skjønner at dette er vanskelig, spesielt med tanke på at du har eleven så lite. Ville spurt ledelsen om deres innspill. Har selv bare positiv erfaring med å ta opp ting med der. Nå har det kanskje vært litt enklere for meg med tanke på at jeg kun har gått som vikar og dermed har hatt muligheten til å si nei til undervisningstimer i tillegg til at de har forventet at problemer taes opp der når kontaktlærer er borte.

Anonymkode: b80d8...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunket har jo jeg også faste steder å være når jeg inspeksjon. Det jeg gjorde var at jeg ga klar beskjed til ledelsen om at dersom jeg skulle ha denne klassen så var jeg nødt til å bruke tid sammen med den eleven. Ledelsen la da til rette for dette ved å gi meg "frie" inspeksjoner. Slapp å være på et bestemt sted i skolegården. 

Men skjønner at dette er vanskelig, spesielt med tanke på at du har eleven så lite. Ville spurt ledelsen om deres innspill. Har selv bare positiv erfaring med å ta opp ting med der. Nå har det kanskje vært litt enklere for meg med tanke på at jeg kun har gått som vikar og dermed har hatt muligheten til å si nei til undervisningstimer i tillegg til at de har forventet at problemer taes opp der når kontaktlærer er borte.

Anonymkode: b80d8...715

Nei det tror jeg egentlig ikke. Ledelsen bør jo være opptatt av å bidra til å legge til rette for et godt læringsmiljø og et psykososialt godt miljø for alle elevene (man kan jo tenke seg hvordan det føles for resten av klassen om en ødelegger), samt et godt arbeidsmiljø for de ansatte. Dersom en ledelse ikke er behjelpelige med slikt i det hele tatt, tror jeg nok jeg ville vurdert om dette var en arbeidsplass jeg ville ha. Snakk med ledelsen du, ts! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marimba skrev:

Nei det tror jeg egentlig ikke. Ledelsen bør jo være opptatt av å bidra til å legge til rette for et godt læringsmiljø og et psykososialt godt miljø for alle elevene (man kan jo tenke seg hvordan det føles for resten av klassen om en ødelegger), samt et godt arbeidsmiljø for de ansatte. Dersom en ledelse ikke er behjelpelige med slikt i det hele tatt, tror jeg nok jeg ville vurdert om dette var en arbeidsplass jeg ville ha. Snakk med ledelsen du, ts! :) 

Har sagt fra om at det var slitsomt å være i klassen fordi jeg er der så lite. Det er også vanskelig for meg å snakke med andre lærere i klassen om hvordan det står til med barna før jeg kommer. For jeg må være andre steder på skolen alle de andre timene. Det som tydeligvis blir løsningen er at jeg til neste skoleår skal få fler timer i færre klasser, og jeg skal ikke ha denne klassen. Ikke at jeg ikke vil ha de, men siden kompetansen min er rettet mer mot de større barna, og jeg hovedsakelig har vært der i år også, og jeg har sagt at det er på mellomtrinnet jeg trives best, så fant de vel ut at de droppet å ha meg noe mer på småtrinnet.

Men da virker dette som om det bare var en dårlig løsning fra ledelsen sin side?

Jeg er jo ny, så jeg vet ikke hva som er vanlig. Tenkte at om jeg ender opp med å få en time i uka med enda en klasse en eller annen gang, så må jeg ha en god plan. 

Takk for svar :)

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. november 2015 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en elev jeg gjerne skulle fått noen gode tips om hvordan jeg skulle taklet.

Det er en fjerdeklassing som rett og slett sliter veldig med å jobbe individuelt med oppgaver. Ikke fordi oppgavene er for vanskelige men fordi hun er for urolig i kroppen, og er opptatt av alt annet som skjer rundt seg istedenfor. Jeg har nå jobbet med eleven siden jeg tok over klassen for et år siden, og framskritt er blitt gjort med at hun nå hvertfall stortsett holder seg på plassen sin, og ikke flyr rundt i resten av klasserommet og gangene, og hun har også blitt flinkere til å ikke buse ut med svar i plenumsdiskusjoner, men det er fortsatt ikke helt bra. De gangene jeg får vedkommende til å jobbe er når jeg står rett ved siden av hun og forteller hun akkurat hva hun skal gjøre, og samtidig følger opp at hun faktisk gjør det. Noe som dessverre ikke går  lengden, da jeg har 25 andre elever også som også burde få litt oppfølging. 

 

Tiltak jeg har gjort:

Prøv å henvise til PPT (dette blir stoppet av foreldrene som mener at hun skal behandles likt som alle andre, siden det ikke er snakk om at det er noe annerledes med hun enn de andre)

Prøvd å holde god kontakt med foreldrene (men der får jeg høre at skolen har skylda, dette er mitt problem.) 

Meldt til BVT (der er saken ferdigbehandlet etter undersøkelser) 

Laget egne tydelige dagsplaner og læringsmål (igjen stoppet av foreldrene, som mener hun skal behandles likt som alle andre)

Hatt egne belønningssystemer for hun (de funker godt i et par dager, så er hun "lei" og gir opp.)

Hatt belønningssystemer for klassen (de funker godt i et par dager, så gir hun også opp her og ødelegger for hele klassen uten å bry seg om det. Hun har nemlig meget høy status i klassen, både blant jentene og guttene). 

Drøftet saken med ledelsen (som igjen henviser meg til alle punktene ovenfor)

 

Noen lure tips? Siden dette er snakk om skolenorge, er det det selvfølgelig ingen tilgjengelige økonomiske ressurser jeg kan benytte meg av... 

Anonymkode: aa661...d56

På vår skole sender vi ny bekymringsmelding, selv om den forrige saken er ferdig behandlet/ undersøkt.

barnevernet er pliktet til å gi foreldrene en mulighet til å " ordne opp/ forbedre situasjonen", det betyr at vi ofte får et svar av barnevernet hvor det står at de foresatte ikke ønsket hjelpetiltak. Jeg snakket med barnevernet om dette, de fortalte at det betyr ikke at de ikke har funnet noe, men som nevnt over, foreldrene kan "forbedre" situasjonen. Barnevernet ønsker nye bekymringsmeldinger, da det kun ( foruten vold og seksuelle overgrep) er på denne måten de kan til slutt kan kreve bruk av hjelpetiltak. De har fortalt at vi skal fortsette å sende bekymringer på samme barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Har noen elever på mellomtrinnet som er helt umulige. Noen tips?

De er frekke mot både elever og voksne. De gjør ikke arbeid ordentlig, og snakker bare tilbake når de får beskjed om å jobbe. Er usaklige, vrir om på det andre barn eller voksne sier og gjør. Et godt eksempel: De drev og tok ting fra klasserommet, noe de ikke fikk lov til. Utstyr, sakser, ting fra kateteret.. Hver gang gikk jeg bare rolig til de og tok tingene fra de. En av jentene la til slutt en ting mellom bena. Jeg sa at hun måtte gi den til meg. Hun nektet. Da sa jeg at jeg teller til 5, gi meg, eller så tar jeg den. Hun nektet jo selvfølgelig å gi meg den.

Jeg var så forsiktig og rask som jeg kunne og tok tingen fra henne. Hun prøvde ikke å unngå at jeg skulle ta tingen, for greia var at hun ville at jeg skulle ta der, skjønte jeg da! For plutselig ropte hun ut at jeg hadde tatt henne på tissen!! Og lagde skikkelig rabalder. Jeg bare overså det, men inni meg kokte det. For en jævla drittunge, unnskyld meg altså!

Sånt og lignende driver de med. Jeg prøvde å snakke med de i friminuttet etter timen, men de bare hermet etter meg og "bryr meg ikke!" osv. Umulig å få noe inn.

De kan gå ut av klasserommet i blant, gå inn i friminuttene.. Tegne på møbler.. For så å kose seg med å måtte vaske det opp igjen, for da slipper de i hvert fall skolearbeidet.

Jeg føler jeg har prøvd alt. Vært snill og prøvd belønning.. Gitt de kjeft.. Prøvd å snakke med de og høre på hva de har å si.

Jeg er ikke kontaktlærer deres, men har snakket med kontaktlærer. Hn har ringt hjem til foreldre, men foreldre klarer ikke å hanskes med ungene. Ringes det hjem som straff skjer det ikke noe. 

Kan ikke gi de alternative oppgaver, fks ønsker jeg å gi de et hefte med oppg som må gjøres fordi de ikke klarer den ordinære undervisninga. Men de gjør ikke dette heller, selv om det blir satt som lekse og foreldre må skrive under. (Kontaktlærer har prøvd)

Jeg har disse elevene i et praktisk fag, hvor det blir mye arbeid på egenhånd. Jeg vurderer å bare starte med ganske strengt regime, men det blir så kjipt for resten av klassen som jobber bra. Jeg har heller ingen grupperom jeg kan sende disse jentene inn på, og sender jeg de på gangen stikker de bare av.

Tips?

Jeg er ganske fersk i yrket..

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har noen elever på mellomtrinnet som er helt umulige. Noen tips?

De er frekke mot både elever og voksne. De gjør ikke arbeid ordentlig, og snakker bare tilbake når de får beskjed om å jobbe. Er usaklige, vrir om på det andre barn eller voksne sier og gjør. Et godt eksempel: De drev og tok ting fra klasserommet, noe de ikke fikk lov til. Utstyr, sakser, ting fra kateteret.. Hver gang gikk jeg bare rolig til de og tok tingene fra de. En av jentene la til slutt en ting mellom bena. Jeg sa at hun måtte gi den til meg. Hun nektet. Da sa jeg at jeg teller til 5, gi meg, eller så tar jeg den. Hun nektet jo selvfølgelig å gi meg den.

Jeg var så forsiktig og rask som jeg kunne og tok tingen fra henne. Hun prøvde ikke å unngå at jeg skulle ta tingen, for greia var at hun ville at jeg skulle ta der, skjønte jeg da! For plutselig ropte hun ut at jeg hadde tatt henne på tissen!! Og lagde skikkelig rabalder. Jeg bare overså det, men inni meg kokte det. For en jævla drittunge, unnskyld meg altså!

Sånt og lignende driver de med. Jeg prøvde å snakke med de i friminuttet etter timen, men de bare hermet etter meg og "bryr meg ikke!" osv. Umulig å få noe inn.

De kan gå ut av klasserommet i blant, gå inn i friminuttene.. Tegne på møbler.. For så å kose seg med å måtte vaske det opp igjen, for da slipper de i hvert fall skolearbeidet.

Jeg føler jeg har prøvd alt. Vært snill og prøvd belønning.. Gitt de kjeft.. Prøvd å snakke med de og høre på hva de har å si.

Jeg er ikke kontaktlærer deres, men har snakket med kontaktlærer. Hn har ringt hjem til foreldre, men foreldre klarer ikke å hanskes med ungene. Ringes det hjem som straff skjer det ikke noe. 

Kan ikke gi de alternative oppgaver, fks ønsker jeg å gi de et hefte med oppg som må gjøres fordi de ikke klarer den ordinære undervisninga. Men de gjør ikke dette heller, selv om det blir satt som lekse og foreldre må skrive under. (Kontaktlærer har prøvd)

Jeg har disse elevene i et praktisk fag, hvor det blir mye arbeid på egenhånd. Jeg vurderer å bare starte med ganske strengt regime, men det blir så kjipt for resten av klassen som jobber bra. Jeg har heller ingen grupperom jeg kan sende disse jentene inn på, og sender jeg de på gangen stikker de bare av.

Tips?

Jeg er ganske fersk i yrket..

Anonymkode: 0094e...d08

Snakk med ledelsen, fortell hva du sliter med. Om du er fersk, har ledelsen gitt deg en mentor? Hvordan har du jobbet med relasjonene til disse elevene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har noen elever på mellomtrinnet som er helt umulige. Noen tips?

De er frekke mot både elever og voksne. De gjør ikke arbeid ordentlig, og snakker bare tilbake når de får beskjed om å jobbe. Er usaklige, vrir om på det andre barn eller voksne sier og gjør. Et godt eksempel: De drev og tok ting fra klasserommet, noe de ikke fikk lov til. Utstyr, sakser, ting fra kateteret.. Hver gang gikk jeg bare rolig til de og tok tingene fra de. En av jentene la til slutt en ting mellom bena. Jeg sa at hun måtte gi den til meg. Hun nektet. Da sa jeg at jeg teller til 5, gi meg, eller så tar jeg den. Hun nektet jo selvfølgelig å gi meg den.

Jeg var så forsiktig og rask som jeg kunne og tok tingen fra henne. Hun prøvde ikke å unngå at jeg skulle ta tingen, for greia var at hun ville at jeg skulle ta der, skjønte jeg da! For plutselig ropte hun ut at jeg hadde tatt henne på tissen!! Og lagde skikkelig rabalder. Jeg bare overså det, men inni meg kokte det. For en jævla drittunge, unnskyld meg altså!

Sånt og lignende driver de med. Jeg prøvde å snakke med de i friminuttet etter timen, men de bare hermet etter meg og "bryr meg ikke!" osv. Umulig å få noe inn.

De kan gå ut av klasserommet i blant, gå inn i friminuttene.. Tegne på møbler.. For så å kose seg med å måtte vaske det opp igjen, for da slipper de i hvert fall skolearbeidet.

Jeg føler jeg har prøvd alt. Vært snill og prøvd belønning.. Gitt de kjeft.. Prøvd å snakke med de og høre på hva de har å si.

Jeg er ikke kontaktlærer deres, men har snakket med kontaktlærer. Hn har ringt hjem til foreldre, men foreldre klarer ikke å hanskes med ungene. Ringes det hjem som straff skjer det ikke noe. 

Kan ikke gi de alternative oppgaver, fks ønsker jeg å gi de et hefte med oppg som må gjøres fordi de ikke klarer den ordinære undervisninga. Men de gjør ikke dette heller, selv om det blir satt som lekse og foreldre må skrive under. (Kontaktlærer har prøvd)

Jeg har disse elevene i et praktisk fag, hvor det blir mye arbeid på egenhånd. Jeg vurderer å bare starte med ganske strengt regime, men det blir så kjipt for resten av klassen som jobber bra. Jeg har heller ingen grupperom jeg kan sende disse jentene inn på, og sender jeg de på gangen stikker de bare av.

Tips?

Jeg er ganske fersk i yrket..

Anonymkode: 0094e...d08

Uff, så kjedelig. Jeg skjønner at du synes dette er tøft. Hvilket fag er det, og hvilket klassetrinn (nøyaktig) er det? Stor forskjell på femte- og syvendeklassinger. Er foreldrene ressurssvake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

. Jeg vurderer å bare starte med ganske strengt regime, men det blir så kjipt for resten av klassen som jobber bra. Jeg har heller ingen grupperom jeg kan sende disse jentene inn på, og sender jeg de på gangen stikker de bare av.

Tips?

Jeg er ganske fersk i yrket..

Anonymkode: 0094e...d08

Ja gjør det. De snille flinke elevene blir nok bare glade! Strenge (men blide) lærere er det beste!

Anonymkode: 763ac...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rossin skrev:

Uff, så kjedelig. Jeg skjønner at du synes dette er tøft. Hvilket fag er det, og hvilket klassetrinn (nøyaktig) er det? Stor forskjell på femte- og syvendeklassinger. Er foreldrene ressurssvake?

5.trinn i forming. har de ikke mange timene i uka heller. 

Kjenner ikke foreldrene i det hele tatt men de klarer visst ikke å hanskes med ungene hjemme heller, i følge kontaktlærer.

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ArtyFarty skrev:

Snakk med ledelsen, fortell hva du sliter med. Om du er fersk, har ledelsen gitt deg en mentor? Hvordan har du jobbet med relasjonene til disse elevene?

Har ikke mentor, men kollegene er heldigvis åpne for å slå av en prat om det er noe. Jeg får høre med flere av lærerne om hva de hadde gjort. 

Jeg har klassen bare noen få timer i uken, og må jo også bruke tiden min på de andre elevene, så jeg har ikke så god tid til å pleie relasjoner med disse jentene. Men jeg har prøvd å slå av en hyggelig prat når jeg har tid. Og da syns de det er trivelig virker det som. Men så blir det bare tøys igjen når jeg kommer og forventer noe, spesielt forventer at de skal være rolige og høre etter.

Vurderer litt å bare overse de nå, og kun kommentere positive ting. Så får jeg bare droppe at de blir ferdig med oppgaven, noe som er synd, for da blir de de eneste på trinnet som ikke har noe til utstillingen som foreldre og resten av skolen skal se. Føler meg litt ubrukelig som vurderer å bare gi de opp.

De jobber i hvert fall med en ekstraoppgave de har fått da. Bortsett fra hun ene, hun har funnet på noe eget og jeg må nesten slåss med henne for at hun skal få gjort litt av det de andre holder på med. 

 

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke mentor, men kollegene er heldigvis åpne for å slå av en prat om det er noe. Jeg får høre med flere av lærerne om hva de hadde gjort. 

Jeg har klassen bare noen få timer i uken, og må jo også bruke tiden min på de andre elevene, så jeg har ikke så god tid til å pleie relasjoner med disse jentene. Men jeg har prøvd å slå av en hyggelig prat når jeg har tid. Og da syns de det er trivelig virker det som. Men så blir det bare tøys igjen når jeg kommer og forventer noe, spesielt forventer at de skal være rolige og høre etter.

Vurderer litt å bare overse de nå, og kun kommentere positive ting. Så får jeg bare droppe at de blir ferdig med oppgaven, noe som er synd, for da blir de de eneste på trinnet som ikke har noe til utstillingen som foreldre og resten av skolen skal se. Føler meg litt ubrukelig som vurderer å bare gi de opp.

De jobber i hvert fall med en ekstraoppgave de har fått da. Bortsett fra hun ene, hun har funnet på noe eget og jeg må nesten slåss med henne for at hun skal få gjort litt av det de andre holder på med. 

 

Anonymkode: 0094e...d08

Nå vet jeg ikke hvor nyutdannet du er, men nyutdannede har krav på en mentor. Google nyutdannet lærer og veileder og din kommune / KS. Men du må snakke med ledelsen og forklare problemet, også for din egen del, i forhold til at de kan komme med beskyldninger slik du tidligere har nevnt. Kanskje kan det være rom for at du kan ha noen timer med bare de alene, noe som styrker relasjonen mellom dere. For får du en bedre relasjon, så blir situasjonen for dere alle mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...