Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Jeg avsluttet min time. Hvis det drøyde litt før den andre læreren kom hadde jeg kanskje en liten lek på lur eller en sang. Hvis det var jeg som overtok midt i en dobbelt-time startet vi opp med å hente bøker. Da sendte jeg aldri alle samtidig, men styrte hvem som fikk gå.

Nei, det blir jo kaos å sende alle på en gang! Likevel er det fryktelig vanskelig for mange å kun hente boken, uten å snakke og/eller ta på andre. Jeg må nok finne på noe lurt. Det hører med til historien at vi ikke har noen bra hyller. Alle har hver sin liten skuff, og alle er samlet på et lite sted. 4*6 rader med hyller. Det er vanskelig å være effektiv når de henter bøker. Forhåpentligvis blir det nedre når de får bedre og mer oversiktlige hyller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen her inne som er samlingsstyrer? Jeg har fått spørsmål om å være det i kunst og håndverk. Jeg er nyutdannet så jeg vet ikke helt hva det innebærer. Men har skjønt det sånn at det stort sett er bestilling av materiale, sjekke at utstyr er i orden og være ansvarlig for at andre lærere vet hvordan evt nytt utstyr fungerer og sånn.

Men er det noe mer? Hørte at det var noe med regnskap? Men jeg må vel ikke føre regnskap? Bare sørge for at vi ikke går over den summen kunst og håndverk har fått?

Får litt ekstra betalt for dette, så kunne gjerne tenkt meg det:) men håper bare ikke det er masse styr! Kan godt sette av kanskje 2 timer i uka til det, skal det holde?

Anonymous poster hash: f157b...647

 

Jeg er samlingsstyrer x 2 og tillitsvalgt med kjennskap til reglementet.

 

For Oslo kommune: Ansvaret vil variere i omfang - det kan avtales på den enkelte skole, men det skal lønnes deretter. Minimumstillegg for et slikt ansvar er tilsvarende to lønnstrinn. Hos oss har vi ikke noe med regnskap å gjøre, annet enn at vi har et budsjett å forholde oss til når det kommer til innkjøp. Ansvaret varierer fra samling til samling - f.eks. er det mye jobb i mat og helse, der man må handle inn hver uke - og mindre i f.eks. musikk. 2 timer i uka høres mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir jo kaos å sende alle på en gang! Likevel er det fryktelig vanskelig for mange å kun hente boken, uten å snakke og/eller ta på andre. Jeg må nok finne på noe lurt. Det hører med til historien at vi ikke har noen bra hyller. Alle har hver sin liten skuff, og alle er samlet på et lite sted. 4*6 rader med hyller. Det er vanskelig å være effektiv når de henter bøker. Forhåpentligvis blir det nedre når de får bedre og mer oversiktlige hyller....

Å hente bøker er alltid litt kaotisk. Jeg ga ofte beskjed om at nå skal vi hente bøker. Vi skal gjøre det uten at vi prater eller tuller. Osv. Alltid fortelle om hvilke forventninger jeg hadde til elevene, eventuelt få elevene til å si "reglene".

Jeg er fan av å gi positive tilbakemeldinger. "Jonas, supert at du klarte å hente bøkene uten å prate med noen." "Anne, veldig bra at du overså de som prøvde å snakke til deg." 

 

Og så, øve, øve, øve. Hente bøker er en ferdighet som må læres det også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samlingsstyrer x 2 og tillitsvalgt med kjennskap til reglementet.

 

For Oslo kommune: Ansvaret vil variere i omfang - det kan avtales på den enkelte skole, men det skal lønnes deretter. Minimumstillegg for et slikt ansvar er tilsvarende to lønnstrinn. Hos oss har vi ikke noe med regnskap å gjøre, annet enn at vi har et budsjett å forholde oss til når det kommer til innkjøp. Ansvaret varierer fra samling til samling - f.eks. er det mye jobb i mat og helse, der man må handle inn hver uke - og mindre i f.eks. musikk. 2 timer i uka høres mye ut.

Oki:) hvis to timer i uka høres mye ut så skal jeg vel klare det hehe.

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen helt forferdelig bråkete klasser, spesielt en. De er 7.trinn og jeg har de i tegning.

I dag skulle vi tegne, og de er så utålmodige. Jeg kan begynne å prate, også kommer det høljende med spørsmål med en gang: men hvordan skal vi gjøre det? Hvor mange? Hva er det på tavla?? Blablabla..

Jeg prøver å huske på å si at nå kommer det en beskjed, ikke still spørsmål før jeg er ferdig. Men glemmer jeg det og de stiller spørsmål så bare gir jeg den beskjeden da. Også fortsetter jeg å prate og forklarer oppgaven.

Likevel kommer det masse spørsmål, til og med spørsmål om ting jeg allerede har sagt fordi de ikke følger med! Og selvfølgelig noen som rekker opp hånda og skal fortelle om at søstera deres gjorde dette i forrige uke eller noe. Det er moro for meg at elevene forteller om seg selv og sine venner/familie, men ikke når 7 elever skal gjøre det samme... Og de elevene som ikke bryr seg begynner hvert fall å bråke da!

Så går vi i gang med tegninga da, og i dag gikk jeg gjennom instrukser på tavla som de skulle gjøre, og jeg tegnet og viste på tavla. Da var det skravling og FNISING og ett par som bare tegnet tull fordi de "ikke fikk det til". Selv om mine instrukser var ganske rett frem.... De fulgte nok ikke med.

Jeg ble helt svett da jeg sto der. Mange som ikke fulgte med, og som bare skulle skravle og bråke. I den klassa jeg hadde er det en sånn typisk gjeng med "kule, tøffe" elever. Og av en eller annen grunn sitter de ved siden av hverandre.... (Ikke jeg som bestemmer plasser).

Noen gode tips? Jeg er nyutdannet så er fremdeles mye å lære. Burde jeg bare ta neste time og snakke om hvordan det skal være i mine timer? Jeg tenkte selvfølgelig ikke på å gjøre det første uken... Nok av ting å tenke på!

Hva kan jeg gjøre om noen bare sitter og bråker hele tida? Jeg vet ikke om jeg liksom kan straffe de..

Føler jeg bare kjefter på de og, og ikke får blitt ordentlig kjent med de og snakket med de på en ordentlig og koselig måte. Når timen er over spretter de jo ut også, så det er umulig å fks bare stå litt i døra og småpratet med de. Så de ser meg jo bare når jeg er sure på de fordi de bråker.

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du detti litt ned i en fallgruve som det er veldig lett å dette ned i som ny lærer. Det er kjempelurt, spesielt når du skal være faglærer og kanskje ikke ser elevene like ofte, og virkelig tenke over sitt første møte med elevene, og der være helt klar og tydelig på hvordan du skal ha det i dine timer. Neste gang kommer du til å huske det :)

Men hva gjør du nå da, når det allerede har sklidd ut litt? Vel, det er bare å begynne å jobbe. Det er litt mer jobb å samle trådene igjen når du allerede har sluppet taket litt og godtatt spørsmål, skravling osv, men det er nok mulig å snu med litt jobbing.

Jeg tror det kan være lurt jeg, at du neste time forteller hvordan du vil ha det, og hvilke regler som gjelder i faget ditt. Vær strukturert og tydelig og ikke minst konsekvent! Sier du at ingen skal stille spørsmål før du er ferdig med gjennomgangen din, så husk for all del å ikke slippe til noen spørsmål heller (selv om bare det kan være vanskelig). Kanskje det også kan være lurt med plakater i rommet ditt hvor du skriver opp "reglene". Da kan du, hvis noen glemmer seg, gå bort, blunke og si med et smil "minner om at vi ble enige om at .........". Hvis du klarer å veilede og irettesette uten å kjefte så er jo det supert!

Vet ikke hvor godt du kjenner elevene, men kanskje de også kan være med på å lage reglene, slik at de får mer eierskap til dem?

Forslag til regler:

Når vi har tegning skal vi:

- Komme raskt og rolig inn etter friminuttet slik at vi er klare for å starte.

- Vente med spørsmål til etter gjennomgang, det kan jo være at vi får svar på det vi lurer på.

- Rekke opp hånda hvis vi lurer på noe.

- Kun hviske med sidemannen om det er noe vi lurer på, vi vil ha arbeidsro.

Ang. den siste regelen. Der kan det være lurt å stramme helt inn først, og så etterhvert så kan du slippe opp litt. Kanskje du også kan si at: Jeg ønsker at tegnetimene skal være et sted der dere kan sitte å kose dere litt og småskravle sammen, samtidig som dere lærer tegning. I forrige uke ble det ikke helt slik. Derfor vil jeg at vi alle skal komme i gang med arbeidet og jobbe rolig denne uka, og hvis vi klarer det, så kan vi endre regelen til neste uke igjen at det er lov til å prate rolig sammen i arbeidsøktene. Det kommer helt an på dere, hvordan vil dere ha det? Nå vet dere hvertfall hva som må til :)

Dersom det blir en gjeng med elever som sitter å skravler uten å jobbe, og det heller ikke hjelper å minne dem på reglene deres, så kan du vel hvertfall flytte de fra hverandre eller lignende. Du er læreren - lederen i klasserommet, og elevene skal selvfølgelig oppføre seg. Går ikke det heller så får du jo etterhvert koble inn kontaktlærer eller i verste fall foreldre.

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest earlgrey

Tror jeg må følge denne tråden! :)

Har akkurat startet med en bachelor i idrett, med integrert ppu så jeg har mulighet til å bli kroppsøvingslærer :) vurderer å ta et ekstra år og bli adjunkt, har veldig lyst til å ta et årsstudium i k&h men veilederen min mente jeg ville bli mer etterspurt på markedet om jeg tar norsk, matte eller engelsk ... :\

Men hvor attraktiv blir jeg om jeg tar et halvt år norsk og et halvt år k&h? :) vil undervise på barneskole så trenger egentlig ikke 60sp i norsk :)

Har faktisk 15sp i naturfag og norsk fra før, da jeg hoppet av GLU med realfag etter et semester :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Takk for svar:) foreløpig har jeg undervisningen i deres eget klasserom, og de har da faste plasser. Føler liksom ikke at jeg kan flytte på de da. Jeg skal ta de med ned på "mitt" klasserom (kunst og håndverksal) om noen uker, og der tenker jeg hvert fall at jeg kan starte litt på nytt med regler og sånn da det er et helt annet rom.

Ja jeg tenker jeg bare får ta neste time og snakke om regler. De har egne regler de følger ellers, men jeg vet ikke hvor bråkete de er i andres timer. De er sikkert ikke så ille da, innbiller jeg meg :P har de ganske lite ja, jeg har mange forskjellige klasser, hver klasse 3 ganger i uka.

Jeg håper bare de tar det seriøst. Det er som sagt en liten gjeng "tøffinger" som er de verste. De hauser nok opp resten av klassen og. Hadde det ikke vært for de hadde det nok vært roligere.

Noen tips til hva gjøre med de? De virker også lite interessert i å bli kjent med meg. Noen av de andre elevene vil gjerne småpratet med meg og fortelle meg ting, men ikke denne gjengen. Jeg legger også merke til at noen andre elever hysjer på denne gjengen.

Ikke husker jeg alle navn heller, så det er ekstra slitsomt. Hvis en elev som sitter bakerst har snudd seg for å snakke med sidemannen og jeg ikke husker hva eleven heter blir det vanskelig å irettesette uten å måtte gå helt bort, og bare "DU! Nå må du følge med".

Jeg tenker kanskje å prøve noe belønning-greier. At jeg fks setter streker på tavla når jeg syns de bråker for mye, og den dagen de bare har kun 1, eller 0 streker får de en slags premie? Får høre på musikk, quiz eller noe annet. Men jeg vet ikke hvor greit det er. Da jeg tok lærerutdanningen var ped-lærerne helt nazi på sånn belønne for å motivere. Motivasjonen må komme innenfra....blablabla.....

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Har et spørsmål til:

Si man har kompetanse i for eksempel norsk, kroppsøving og kunst og håndverk... Kan man fortsatt undervise i andre fag som for eksempel mat og helse? Eller underviser man kun i "sine egne" fag? Nå snakker jeg om barneskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) foreløpig har jeg undervisningen i deres eget klasserom, og de har da faste plasser. Føler liksom ikke at jeg kan flytte på de da. Jeg skal ta de med ned på "mitt" klasserom (kunst og håndverksal) om noen uker, og der tenker jeg hvert fall at jeg kan starte litt på nytt med regler og sånn da det er et helt annet rom.

Ja jeg tenker jeg bare får ta neste time og snakke om regler. De har egne regler de følger ellers, men jeg vet ikke hvor bråkete de er i andres timer. De er sikkert ikke så ille da, innbiller jeg meg :P har de ganske lite ja, jeg har mange forskjellige klasser, hver klasse 3 ganger i uka.

Jeg håper bare de tar det seriøst. Det er som sagt en liten gjeng "tøffinger" som er de verste. De hauser nok opp resten av klassen og. Hadde det ikke vært for de hadde det nok vært roligere.

Noen tips til hva gjøre med de? De virker også lite interessert i å bli kjent med meg. Noen av de andre elevene vil gjerne småpratet med meg og fortelle meg ting, men ikke denne gjengen. Jeg legger også merke til at noen andre elever hysjer på denne gjengen.

Ikke husker jeg alle navn heller, så det er ekstra slitsomt. Hvis en elev som sitter bakerst har snudd seg for å snakke med sidemannen og jeg ikke husker hva eleven heter blir det vanskelig å irettesette uten å måtte gå helt bort, og bare "DU! Nå må du følge med".

Jeg tenker kanskje å prøve noe belønning-greier. At jeg fks setter streker på tavla når jeg syns de bråker for mye, og den dagen de bare har kun 1, eller 0 streker får de en slags premie? Får høre på musikk, quiz eller noe annet. Men jeg vet ikke hvor greit det er. Da jeg tok lærerutdanningen var ped-lærerne helt nazi på sånn belønne for å motivere. Motivasjonen må komme innenfra....blablabla.....

Anonymous poster hash: f157b...647

Belønningssystemer kan funke, men jeg synes det er bedre å fokusere på det positive (å sette strek når det er stille og så samle opp) enn å straffe negativitet (tegne strek når det er bråk).

Prioriter å lære navn! Da gjør du deg selv en stor tjeneste!

Tror nok du bare må være tålmodig når det gjelder å bli kjent med dem, det kommer nok etterhvert. Men ved å bruke navn så følger de seg plutselig mer sett,så kanskje det er en mulig inngang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønningssystemer kan funke, men jeg synes det er bedre å fokusere på det positive (å sette strek når det er stille og så samle opp) enn å straffe negativitet (tegne strek når det er bråk).

Prioriter å lære navn! Da gjør du deg selv en stor tjeneste!

Tror nok du bare må være tålmodig når det gjelder å bli kjent med dem, det kommer nok etterhvert. Men ved å bruke navn så følger de seg plutselig mer sett,så kanskje det er en mulig inngang?

Ja, jeg vet selv hvor upersonlig det føles når man bare blir kalt for DU!

Men jeg har ca 100 elever til sammen :P huff. Det er så slitsomt å ikke huske alle navn, men jeg pugger så godt jeg kan!

Ja, å belønne de er nok heller bedre:) jeg tok egentlig inspirasjon fra sånn stillelys hvis du har hørt om det. Kanskje jeg kan sette opp noen streker på tavlen og viske vekk når de bråker for mye.. Føler liksom jeg må ha et slags symbol for "nå er det bråkete"..

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som har tips til elev (småtrinnet), som nekter å skrive? Eleven setter seg helt på bakbena. H*n kan ikke skrive/lese, og nekter å gjøre det. har prøvd å lokke med morsomme aktiviteter hvis h*n skriver etter noen enkle bokstaver og ord, eller leser enkle ord. Men det frister ikke..

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har tips til elev (småtrinnet), som nekter å skrive? Eleven setter seg helt på bakbena. H*n kan ikke skrive/lese, og nekter å gjøre det. har prøvd å lokke med morsomme aktiviteter hvis h*n skriver etter noen enkle bokstaver og ord, eller leser enkle ord. Men det frister ikke..

Anonymous poster hash: f157b...647

Umiddelbart høres det ut som en forsvarsmekanisme fra elevens side, der han/hun er redd for å feile. Det er ganske vanskelig å løse - først og fremst krever det oppgaver som eleven kan mestre, men samtidig tror jeg de gjennomskuer deg hvis du forenkler det veldig, særlig hvis eleven får "særbehandling". Hva sier foreldrene? Hvordan er eleven i andre fag/aktiviteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart høres det ut som en forsvarsmekanisme fra elevens side, der han/hun er redd for å feile. Det er ganske vanskelig å løse - først og fremst krever det oppgaver som eleven kan mestre, men samtidig tror jeg de gjennomskuer deg hvis du forenkler det veldig, særlig hvis eleven får "særbehandling". Hva sier foreldrene? Hvordan er eleven i andre fag/aktiviteter?

Foreldre klarer ikke ha kontroll, ungen får det som h*n vil og er vel derfor vant med det.

iPad fungerer til tider, men ikke alltid.

Er egentlig flink i fag. Er en kløpper i matte og lærer fort muntlig engelsk fks. Men å skrive/lese, det går ikke..

Anonymous poster hash: f157b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre klarer ikke ha kontroll, ungen får det som h*n vil og er vel derfor vant med det.

iPad fungerer til tider, men ikke alltid.

Er egentlig flink i fag. Er en kløpper i matte og lærer fort muntlig engelsk fks. Men å skrive/lese, det går ikke..

Anonymous poster hash: f157b...647

 

Håper ikke denne eleven er en slik smarting også er h*n for lat til å gjøre en innsats i det som kreves litt mer arbeid av h*n.... Det verste jeg ser er elever som får lov å holde på slikt.

Jeg har gitt klar beskjed til mine elever at jeg vil ikke høre ting som "gidder ikke, kjedelig, ååh, må vi"... osv.

Hadde de vært i en jobbsituasjon og sagt det, ville de fått sparken. Jeg orker virkelig ikke elever som ikke gidder fordi de ikke vil. Vi må presse elevene litt og kan ikke sy puter under armene med en gang de setter seg på bakbeina.

Er så mange elever som har blitt sendt fra barneskolen til u.skolen med bare pusling og premier for å skrive en linje, mens resten av klassen skriver en side. 

De som trenger egne planer får det, men de som er late skal ikke få særbehandling. Skal vi få bedre reultater på de hersens nasjonale prøvene må disse ungene lære seg å jobbe hardt for noe.

Her har både hjemmet og skolen en jobb å gjøre. Og får ikke barnet skikkelig oppfølging hjemme vet dere jo hva dere skal gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Grastusta

Hei dere! Trenger litt råd...

 

Jeg er norsklærer på tiende trinn sammen med en nyansatt kollega (vi har tolærerordning i klassen). Hun har lite fagbakgrunn i norsk og er utrygg på faget, men en veldig trivelig person som får god kontakt med elevene. Jeg har vært litt usikker på fagkompetansen hennes hele høsten, men det sosiale har fungert godt både med klassen og i samarbeidet oss imellom.

 

Denne uken har vi rettet hver vår bunke stiler fra klassen. Da jeg tok en kikk på noe av det hun har rettet, fikk jeg bekreftet mistanken om at heller ikke rettskrivingen hennes er særlig god. Hun har streket under ord elevene faktisk hadde skrevet korrekt, samtidig som hun ikke har oppdaget andre feil. I tillegg bærer hennes egne kommentarer preg av dårlig rettskriving (mestrer ikke og/å, skriver sammensatte ord feil osv. Eksempel: "Kjempe bra, Tuva! Du har klart og vise mange sjanger trekk.").

 

Jeg så ikke dette før elevene hadde fått tilbake stilene sine, og også de reagerte på at de hadde fått feil på ting som var rett. Der og da måtte jeg selvfølgelig bare dekke over for kollegaen min og si med et smil at "Ja, oisann! Der kan du se, her har nok X vært litt sliten, ja!"

 

Nå er spørsmålet mitt hva jeg skal gjøre. Hvordan tar jeg saken videre? Det er jo ikke faglig forsvarlig at en avgangsklasse har en norsklærer som ikke kan skrive skikkelig...

Endret av Grastusta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Trenger litt råd...

 

Jeg er norsklærer på tiende trinn sammen med en nyansatt kollega (vi har tolærerordning i klassen). Hun har lite fagbakgrunn i norsk og er utrygg på faget, men en veldig trivelig person som får god kontakt med elevene. Jeg har vært litt usikker på fagkompetansen hennes hele høsten, men det sosiale har fungert godt både med klassen og i samarbeidet oss imellom.

 

Denne uken har vi rettet hver vår bunke stiler fra klassen. Da jeg tok en kikk på noe av det hun har rettet, fikk jeg bekreftet mistanken om at heller ikke rettskrivingen hennes er særlig god. Hun har streket under ord elevene faktisk hadde skrevet korrekt, samtidig som hun ikke har oppdaget andre feil. I tillegg bærer hennes egne kommentarer preg av dårlig rettskriving (mestrer ikke og/å, skriver sammensatte ord feil osv. Eksempel: "Kjempe bra, Tuva! Du har klart og vise mange sjanger trekk.").

 

Jeg så ikke dette før elevene hadde fått tilbake stilene sine, og også de reagerte på at de hadde fått feil på ting som var rett. Der og da måtte jeg selvfølgelig bare dekke over for kollegaen min og si med et smil at "Ja, oisann! Der kan du se, her har nok X vært litt sliten, ja!"

 

Nå er spørsmålet mitt hva jeg skal gjøre. Hvordan tar jeg saken videre? Det er jo ikke faglig forsvarlig at en avgangsklasse har en norsklærer som ikke kan skrive skikkelig...

Noe slikt ville nok jeg ha tatt opp med avdelingsleder/rektor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha tatt det med ledelsen med en gang. Jeg ville ha prøvd å fordele arbeidet på en måte slik at hun får brukt det hun kan, mens du tar deg av vurderingene. I utgangspunktet mener jeg at lærere uansett ikke skal korrekturlese, men jeg skjønner at det er problematisk hvis hun ikke er så faglig sterk. Et alternativ er at hun jobber med de elevene som er faglig svake, både med ekstra lese-/skrivetrening, og vurdering av deres tekster, mens du tar deg av de sterke. Selv om hun kanskje ikke skriver korrekt, så kan hun nok hjelpe dem ganske mye. Som sagt, jeg er enig i at det er en litt uheldig situasjon, men å gå til ledelsen er ikke det riktige. Da ville jeg heller ha tatt det direkte med den personen.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få ut litt frustrasjon her.

 

Jeg er nyutdannet, og er kontaktlærer på 6 trinn.  Mitt største praksissjokk hittil er hvor liten tid det faktisk er til å planlegge og tilpasse gode undervisningsopplegg. Jeg føler virkelig at jeg ikke lykkes i jobben min. I min klasse har jeg veldig mange sterke elever, og jeg tror ikke jeg klarer å gi dem nok utfordringer. Jeg har et par som er veldig svake, og jeg har ikke fått til å tilpasse til dem heller. Mine undervisningsopplegg passer best til resten av klassen, som er "midt på treet".

 

Jeg føler heller ikke at tiden strekker til slik at jeg kan gi matnyttige tilbakemeldinger og gode vurderinger.

 

Hjelp, snart er det utviklingssamtaler! Gruer meg  :bond:



Anonymous poster hash: d330f...9a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...