Gå til innhold

Lærerværelset


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Den 22. september 2015 at 23.40, Asso skrev:

Håper ikke denne eleven er en slik smarting også er h*n for lat til å gjøre en innsats i det som kreves litt mer arbeid av h*n.... Det verste jeg ser er elever som får lov å holde på slikt.

Jeg har gitt klar beskjed til mine elever at jeg vil ikke høre ting som "gidder ikke, kjedelig, ååh, må vi"... osv.

Hadde de vært i en jobbsituasjon og sagt det, ville de fått sparken. Jeg orker virkelig ikke elever som ikke gidder fordi de ikke vil. Vi må presse elevene litt og kan ikke sy puter under armene med en gang de setter seg på bakbeina.

Er så mange elever som har blitt sendt fra barneskolen til u.skolen med bare pusling og premier for å skrive en linje, mens resten av klassen skriver en side. 

De som trenger egne planer får det, men de som er late skal ikke få særbehandling. Skal vi få bedre reultater på de hersens nasjonale prøvene må disse ungene lære seg å jobbe hardt for noe.

 

Her har både hjemmet og skolen en jobb å gjøre. Og får ikke barnet skikkelig oppfølging hjemme vet dere jo hva dere skal gjøre....

På de nasjonale prøvene? Er det motivasjonen din? 

Anonymkode: 8c476...960

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Den 3. februar 2016 at 23.18, AnonymBruker skrev:

På de nasjonale prøvene? Er det motivasjonen din? 

Anonymkode: 8c476...960

Det var bare et eksempel, som dessverre er veldig viktig i dag.. Men hvis du hadde lest hele innlegget i sin sammenheng så hadde du forstått meningen ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småtrinnet. Har en krevende klasse. Belønning til de som oppførte seg. Ikke noe voldsomme greier, bare litt anerkjennelse. Med beskjed om at de som ikke fikk denne gang, får nå en ny sjanse til å belønnes neste gang. Det ble tatt DÅRLIG imot av de som vanligvis har den verste adferden, og de spolerte TOTALT sjansene for å få belønning neste gang. 

Jeg tenkte dette skulle fungere som litt motivasjon, men i stedet rabla det helt for noen av de som ikke fikk belønning, så nå får de ikke belønning neste gang heller. 

hjelp!?

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Småtrinnet. Har en krevende klasse. Belønning til de som oppførte seg. Ikke noe voldsomme greier, bare litt anerkjennelse. Med beskjed om at de som ikke fikk denne gang, får nå en ny sjanse til å belønnes neste gang. Det ble tatt DÅRLIG imot av de som vanligvis har den verste adferden, og de spolerte TOTALT sjansene for å få belønning neste gang. 

Jeg tenkte dette skulle fungere som litt motivasjon, men i stedet rabla det helt for noen av de som ikke fikk belønning, så nå får de ikke belønning neste gang heller. 

hjelp!?

Anonymkode: 0094e...d08

Hva med å istedet ha et belønningssystem hvor hele klassen må jobbe sammen mot en felles belønning? F.eks fylle opp et glass med klinkekuler, også slipper du på en klinkekule etter:

  • En god arbeidsøkt på avtalt tid 
  • At de er flinke til å motta en beskjed
  • En fin overgang i klasserommet
  • Komme stille inn etter friminuttet
  • Gå rolig ut til friminutt
  • Holde klasserommet ryddig
  • Holde gangen ryddig
  • etc.

Når glasset er oppfylt så gjør hele klassen noe koselig sammen. Dersom du har noen elever som sliter litt med et slikt belønningssystem (f.eks. at du ikke kan gi en klinkekule for en rolig time, da enkelte rett og slett ikke klarer å være rolige hele timen), så må kan du prøve å senke nivået slik at alle har sjanse for å klare det. Også kan du variere med å fokusere på ting dere skal trene på (eks. etter friminuttet skal vi øve på å komme raskt og rolig inn, og hvis vi klarer det så slipper vi på en klinkekule), og variere med å lete etter positive ting som du belønner dem for (eks. nå var Kari kjempesnill og hjalp Ola ute i friminuttet da han datt og slo seg, det synes jeg fortjener en klinkekule i glasset. Er dere ikke enige?). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Marimba skrev:

Hva med å istedet ha et belønningssystem hvor hele klassen må jobbe sammen mot en felles belønning? F.eks fylle opp et glass med klinkekuler, også slipper du på en klinkekule etter:

  • En god arbeidsøkt på avtalt tid 
  • At de er flinke til å motta en beskjed
  • En fin overgang i klasserommet
  • Komme stille inn etter friminuttet
  • Gå rolig ut til friminutt
  • Holde klasserommet ryddig
  • Holde gangen ryddig
  • etc.

Når glasset er oppfylt så gjør hele klassen noe koselig sammen. Dersom du har noen elever som sliter litt med et slikt belønningssystem (f.eks. at du ikke kan gi en klinkekule for en rolig time, da enkelte rett og slett ikke klarer å være rolige hele timen), så må kan du prøve å senke nivået slik at alle har sjanse for å klare det. Også kan du variere med å fokusere på ting dere skal trene på (eks. etter friminuttet skal vi øve på å komme raskt og rolig inn, og hvis vi klarer det så slipper vi på en klinkekule), og variere med å lete etter positive ting som du belønner dem for (eks. nå var Kari kjempesnill og hjalp Ola ute i friminuttet da han datt og slo seg, det synes jeg fortjener en klinkekule i glasset. Er dere ikke enige?). 

De har allerede et belønningssystem hvor de får stjerner, og kosetime på fredag om de får så og så mange stjerner. Dette brukes i alle timer, av alle lærere, om det er en god time. Jeg har de bare en time i uka, og de har også da dette faget bare en time i uka. 

Kontaktlærer klarer å holde styr på de, hos meg er det litt forskjellig når vi har en god time eller ikke. De har vært eksemplariske i noen av mine timer før, og da har de fått stjerne og masse ros. Men nå i det siste har det plutselig gått helt skeis, så jeg prøvde å bare få til litt ekstra motivasjon, og det funka jo på de fleste, men enkelte elever ble bare helt totalt vrange og får faktisk melding hjem. (De vet at de får melding hjem hvis det bare er bråk og tøys). 

Jeg forberedte de ikke på dette da, kan hende det var feilen. Jeg tenker neste gang å starte timen med informasjon om at de som ikke får tilsnakk, at de som følger reglene, får skrevet opp navnet på tavla og får belønning den timen. Også gå kjapt igjennom reglene. Jeg er bare redd for at visse elever ikke vil "klare" det... 

De klarer som sagt å oppføre seg ganske bra, det vet jeg, og det vet de selv. Lærere har jobbet supermye med denne klassen, og de er så fryktelig klar over hva som forventes av de. Likevel er det som om noen elever blir overrasket når de får tilsnakk/melding hjem av meg når de oppførte seg dårlig.

Det er første året mitt som lærer, jeg er helt ny. Jeg er ikke vant med så små elever, og selvfølgelig skulle jeg få den "Åja, har du DEN klassen??"-klassen....:p

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har allerede et belønningssystem hvor de får stjerner, og kosetime på fredag om de får så og så mange stjerner. Dette brukes i alle timer, av alle lærere, om det er en god time. Jeg har de bare en time i uka, og de har også da dette faget bare en time i uka. 

Kontaktlærer klarer å holde styr på de, hos meg er det litt forskjellig når vi har en god time eller ikke. De har vært eksemplariske i noen av mine timer før, og da har de fått stjerne og masse ros. Men nå i det siste har det plutselig gått helt skeis, så jeg prøvde å bare få til litt ekstra motivasjon, og det funka jo på de fleste, men enkelte elever ble bare helt totalt vrange og får faktisk melding hjem. (De vet at de får melding hjem hvis det bare er bråk og tøys). 

Jeg forberedte de ikke på dette da, kan hende det var feilen. Jeg tenker neste gang å starte timen med informasjon om at de som ikke får tilsnakk, at de som følger reglene, får skrevet opp navnet på tavla og får belønning den timen. Også gå kjapt igjennom reglene. Jeg er bare redd for at visse elever ikke vil "klare" det... 

De klarer som sagt å oppføre seg ganske bra, det vet jeg, og det vet de selv. Lærere har jobbet supermye med denne klassen, og de er så fryktelig klar over hva som forventes av de. Likevel er det som om noen elever blir overrasket når de får tilsnakk/melding hjem av meg når de oppførte seg dårlig.

Det er første året mitt som lærer, jeg er helt ny. Jeg er ikke vant med så små elever, og selvfølgelig skulle jeg få den "Åja, har du DEN klassen??"-klassen....:p

Anonymkode: 0094e...d08

Ser ut som du har veldig gode refleksjoner på dette selv, og et system som fungerer. Så ja, da er det jo bare dette med å ha tydelige mål, regler og grenser (som jo alle alltid sier at er det viktigste, men som det er veldig lett å ta for gitt etterhvert... og da sklir det fort ut). Da har du jo fått en påminnelse om det nå, også går det sikkert super neste gang. Og takket være deg har jeg også fått en ekstra påminnelse om hvor viktig tydelige regler og rutiner er :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Marimba skrev:

Ser ut som du har veldig gode refleksjoner på dette selv, og et system som fungerer. Så ja, da er det jo bare dette med å ha tydelige mål, regler og grenser (som jo alle alltid sier at er det viktigste, men som det er veldig lett å ta for gitt etterhvert... og da sklir det fort ut). Da har du jo fått en påminnelse om det nå, også går det sikkert super neste gang. Og takket være deg har jeg også fått en ekstra påminnelse om hvor viktig tydelige regler og rutiner er :tommelsmil:

Ja, ser det hjalp å bare lufte tankene litt. Kontaktlærer for klassen hadde dratt for dagen da jeg var ferdig så jeg hadde liksom ingen å prate med det om :P  Så takk for svar!

Jeg får ha fokus på å være enda mer tydelig neste gang. Bortsett fra denne timen i uka er jeg på mellomtrinnet.. Og det å lede en småtrinnsklasse er helt annerledes enn mellomtrinnet kjenner jeg. Sliter litt med å stille meg om og komme inn i småtrinns-modus den ene timen i uka.... 

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Trenger bare å få luftet ut litt, og vet egentlig ikke helt hvordan jeg skal reagere.(anonymiserer teksten ganske mye då beklager om det er litt vagt) Idag var det en elev som drev med noe hn ikke fikk lov til. Jeg ga advarsel at om det fortsatte, ville jeg ta fra hn de greiene hn drev med. Eleven fortsatte, så jeg tok tingene vekk. 

Da blir eleven sur, og kaster noe på meg! Jeg ble dritforbanna og sendte eleven ut av klasserommet. Sendte videre en lapp til klasseforstander men får ikke pratet med klasseforstander før imorgen etter jobb..

Er første gang jeg har opplevd noe som dette. På en måte tenker jeg at jeg ikke burde kjefta så mye som jeg gjorde. Jeg ble så forbanna at det kokte!! På den andre siden burde jo eleven faktisk skjønne at jeg ble sint.

Hva burde jeg gjøre videre? 

Noen fler som har vært i samme situasjon? Jeg føler liksom at det er min skyld, men jeg vet ikke. Vanskelig elev fra før, men har ikke hørt om at hn har gjort sånt mot lærere før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i utgangspunktet at det høres ut som en ok reaksjon fra deg. Advarsel og konsekvens er jo helt i orden, og elever skal jo ikke kaste ting på læreren sin. Da er det på sin plass å gi klar beskjed og ny konsekvens. 

Spørsmålet blir vel for det første hva du sa da du kjeftet, og hvor gammel eleven er. Vanskelig å mene såmye om situasjonen uten å vite dette 

Anonymkode: ab39d...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker i utgangspunktet at det høres ut som en ok reaksjon fra deg. Advarsel og konsekvens er jo helt i orden, og elever skal jo ikke kaste ting på læreren sin. Da er det på sin plass å gi klar beskjed og ny konsekvens. 

Spørsmålet blir vel for det første hva du sa da du kjeftet, og hvor gammel eleven er. Vanskelig å mene såmye om situasjonen uten å vite dette 

Anonymkode: ab39d...13e

Det er på småtrinnet. Jeg tenkte jo som sagt i etterkant at det var litt dumt av meg. Men jeg vet ikke, hn er smertende klar over at sånt ikke er greit. Jeg var nøye med å rose eleven tidligere i timen for godt arbeid fordi det er en elev som trenger det. Men tydeligvis trenger hn mye mer "smøring".

Jeg er helt ny og har aldri opplevd dette før, så visste ikke hvordan jeg skulle reagere.

Sa ingenting "spesielt" til eleven. Var nøye med å ikke bruke stygge ord eller kalle hn opp. Jeg sa at dette var absolutt IKKE lov, og jeg spurte hvorfor hn fortsatte selv om jeg ga hn en advarsel. Fikk ikke noe svar der da. Men hn svarte "ja" da jeg spurte om hn forsto hvorfor jeg var sint. Så sa jeg at jeg måtte si dette til klasseforstander og at det blir melding hjem. Og at nå jobber du her ute, for du kan ikke være i klasserommet når du oppfører deg sånn!.... Hn skjønte det da, og jeg tror hn angret seg, aner ikke, men hn tok konsekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Det er på småtrinnet. Jeg tenkte jo som sagt i etterkant at det var litt dumt av meg. Men jeg vet ikke, hn er smertende klar over at sånt ikke er greit. Jeg var nøye med å rose eleven tidligere i timen for godt arbeid fordi det er en elev som trenger det. Men tydeligvis trenger hn mye mer "smøring".

Jeg er helt ny og har aldri opplevd dette før, så visste ikke hvordan jeg skulle reagere.

Sa ingenting "spesielt" til eleven. Var nøye med å ikke bruke stygge ord eller kalle hn opp. Jeg sa at dette var absolutt IKKE lov, og jeg spurte hvorfor hn fortsatte selv om jeg ga hn en advarsel. Fikk ikke noe svar der da. Men hn svarte "ja" da jeg spurte om hn forsto hvorfor jeg var sint. Så sa jeg at jeg måtte si dette til klasseforstander og at det blir melding hjem. Og at nå jobber du her ute, for du kan ikke være i klasserommet når du oppfører deg sånn!.... Hn skjønte det da, og jeg tror hn angret seg, aner ikke, men hn tok konsekvensen.

Ut fra det du skriver, synes jeg dette høres helt greit ut. Så tar du bare en samtale med kontaktlærer i morgen. :) 

Anonymkode: ab39d...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra det du skriver, synes jeg dette høres helt greit ut. Så tar du bare en samtale med kontaktlærer i morgen. :) 

Anonymkode: ab39d...13e

Takk for beroligende ord hehe:) Ja får høre litt hva klasseforstander tenker om det imorgen.. 

Forhåpentligvis prøvde eleven seg bare, og lærte at sånt virkelig ikke er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin
10 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Takk for beroligende ord hehe:) Ja får høre litt hva klasseforstander tenker om det imorgen.. 

Forhåpentligvis prøvde eleven seg bare, og lærte at sånt virkelig ikke er greit..

Det er veldig lærerikt å reflektere over sånt. I mine øyne er nøkkelen i denne situasjonen ultimatumet du stiller til eleven. "Hvis du ikke slutter med dette, tar jeg tingene fra deg". Denne eleven har åpenbart et behov for å føle at han/hun bestemmer over seg selv, eller i det minste å framstå slik overfor medelevene. Da vil ikke slike ultimatum løse problemet. I det du har stilt det, så er det riktig av deg å følge det opp, men neste gang bør du nok ikke utfordre eleven på den måten i det hele tatt. Det tipper jeg kontaktlæreren vil kunne bekrefte. Det er ikke lett å gi et fasitsvar her, men nøkkelen er ofte samtaler etterpå med elev og foreldre der man tydeliggjør hva som forventes av eleven. Fokus må være på relasjonsbygging, litt sånn som du er inne på. Det er fult forståelig at det gikk som det gikk, siden det virker som at du ikke kjenner elevene så godt enda. Forhåpentligvis vil du kunne jobbe preventivt for å unngå at det skjer neste gang. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Rossin skrev:

Det er veldig lærerikt å reflektere over sånt. I mine øyne er nøkkelen i denne situasjonen ultimatumet du stiller til eleven. "Hvis du ikke slutter med dette, tar jeg tingene fra deg". Denne eleven har åpenbart et behov for å føle at han/hun bestemmer over seg selv, eller i det minste å framstå slik overfor medelevene. Da vil ikke slike ultimatum løse problemet. I det du har stilt det, så er det riktig av deg å følge det opp, men neste gang bør du nok ikke utfordre eleven på den måten i det hele tatt. Det tipper jeg kontaktlæreren vil kunne bekrefte. Det er ikke lett å gi et fasitsvar her, men nøkkelen er ofte samtaler etterpå med elev og foreldre der man tydeliggjør hva som forventes av eleven. Fokus må være på relasjonsbygging, litt sånn som du er inne på. Det er fult forståelig at det gikk som det gikk, siden det virker som at du ikke kjenner elevene så godt enda. Forhåpentligvis vil du kunne jobbe preventivt for å unngå at det skjer neste gang. Lykke til :)

Takk for svar:)

Det eleven drev med var ting som forstyrret medelever. Hn lekte med noe greier som førte til at gjenstander ble kastet rundt om kring. Derfor måtte jeg jo ta det fra hn, tenkte jeg da. Hadde det bare vært noe hn fiklet med for seg selv hadde jeg ikke tatt det så alvorlig.

Det er en elev som bestemmer over seg selv ja. Er ofte sjefen i leker, bestemmer over andre barn, og de andre barna "bøyer kne" i redsel for at hn skal gjøre dem noe.

Jeg har ikke denne klassen ofte,  og har ikke mulighet til å snakke med elever etter timen da jeg må andre steder på huset rett etterpå. Dårlig lagt opp :/

Men tenker at kanskje om det skjer noe lignende igjen, får jeg bare sende eleven ut og be hn tenke på hva hn har gjort, og gi beskjed om at det blir melding hjem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin
21 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Takk for svar:)

Det eleven drev med var ting som forstyrret medelever. Hn lekte med noe greier som førte til at gjenstander ble kastet rundt om kring. Derfor måtte jeg jo ta det fra hn, tenkte jeg da. Hadde det bare vært noe hn fiklet med for seg selv hadde jeg ikke tatt det så alvorlig.

Det er en elev som bestemmer over seg selv ja. Er ofte sjefen i leker, bestemmer over andre barn, og de andre barna "bøyer kne" i redsel for at hn skal gjøre dem noe.

Jeg har ikke denne klassen ofte,  og har ikke mulighet til å snakke med elever etter timen da jeg må andre steder på huset rett etterpå. Dårlig lagt opp :/

Men tenker at kanskje om det skjer noe lignende igjen, får jeg bare sende eleven ut og be hn tenke på hva hn har gjort, og gi beskjed om at det blir melding hjem... 

Jeg ser problemet. Litt skeptisk til "melding hjem"-systemet. Hva er dine erfaringer med det? Er det ikke bedre å ringe hjem og snakke med dem? Hos oss innkaller vi til møte med en gang. Foreldrene må komme på skolen tidlig dagen etter sammen med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rossin skrev:

Jeg ser problemet. Litt skeptisk til "melding hjem"-systemet. Hva er dine erfaringer med det? Er det ikke bedre å ringe hjem og snakke med dem? Hos oss innkaller vi til møte med en gang. Foreldrene må komme på skolen tidlig dagen etter sammen med barnet.

Jeg har ikke klassen så mye. Ganske sjeldent, egentlig. Har rett under 200 elever til sammen i løpet av ei uke. Så jeg vet ikke, føler ikke at jeg kan blande meg så mye inn i foreldre-greier. Jeg gir bare beskjed til klasseforstander hvis det er skjedd noe, så får de ta seg av det. Det er så mange elever å ha ansvar for, så jeg "melder meg litt ut" der hvis du skjønner. Men så sier egentlig alle klasseforstandere at jeg bare må gi beskjed om det er noe, og de sender melding/ringer hjem for meg. Det er visst det som er vanlig..

Klasseforstander sier at melding hjem fungerer. Jeg vet ellers ikke hva hun gjør med elever med dårlig adferd. Jeg er jo ikke så ofte med klassen. Kjipt, egentlig. Jeg tror det hadde hjulpet mye på relasjonene om jeg hadde hatt flere timer hos de. Men så er det også så fryktelig mange andre elever å pleie relasjoner med, og jeg får ikke reflektert over, eller tid nok til alle :/

Anonymkode: 0094e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rossin
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke klassen så mye. Ganske sjeldent, egentlig. Har rett under 200 elever til sammen i løpet av ei uke. Så jeg vet ikke, føler ikke at jeg kan blande meg så mye inn i foreldre-greier. Jeg gir bare beskjed til klasseforstander hvis det er skjedd noe, så får de ta seg av det. Det er så mange elever å ha ansvar for, så jeg "melder meg litt ut" der hvis du skjønner. Men så sier egentlig alle klasseforstandere at jeg bare må gi beskjed om det er noe, og de sender melding/ringer hjem for meg. Det er visst det som er vanlig..

Klasseforstander sier at melding hjem fungerer. Jeg vet ellers ikke hva hun gjør med elever med dårlig adferd. Jeg er jo ikke så ofte med klassen. Kjipt, egentlig. Jeg tror det hadde hjulpet mye på relasjonene om jeg hadde hatt flere timer hos de. Men så er det også så fryktelig mange andre elever å pleie relasjoner med, og jeg får ikke reflektert over, eller tid nok til alle :/

Anonymkode: 0094e...d08

Det er en typisk følelse for faglærere som har ansvar for mange elever. Jeg ringer hjem til elever jeg ikke engang har, f.eks. hvis de har gjort noe i friminuttet. Da sprer ordet seg fort, og elevene skjønner at du mener alvor når du vil noe. Det er definitivt et verdifullt omdømme å ha, spesielt i din situasjon. Det er ulike kulturer for foreldrekontakt rundt omkring, så du får gjøre det du føler er riktig.

Jeg må bare legge til at jeg ikke er en lærer som kjefter på elever og er ute etter å "ta dem". Snarere tvert imot, jeg er heller "han kule" - noe jeg har prøvd å dempe litt, blant annet ved hjelp av det jeg skriver over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rossin skrev:

Det er en typisk følelse for faglærere som har ansvar for mange elever. Jeg ringer hjem til elever jeg ikke engang har, f.eks. hvis de har gjort noe i friminuttet. Da sprer ordet seg fort, og elevene skjønner at du mener alvor når du vil noe. Det er definitivt et verdifullt omdømme å ha, spesielt i din situasjon. Det er ulike kulturer for foreldrekontakt rundt omkring, så du får gjøre det du føler er riktig.

Jeg må bare legge til at jeg ikke er en lærer som kjefter på elever og er ute etter å "ta dem". Snarere tvert imot, jeg er heller "han kule" - noe jeg har prøvd å dempe litt, blant annet ved hjelp av det jeg skriver over.

Hmm.. Ja, jeg skjønner absolutt verdien med å ringe hjem sånn som du nevner det nå :) Jeg får kanskje prøve det en gang! Men jeg har aldri gjort det før. Jeg er heeelt fersk lærer, så jeg får bare unnskylde om jeg stiller rare spørsmål hehe. Men hva sier man egentlig? Vet jo at man forteller hva som er skjedd, men jeg regner med at det er en samtale bare til orientering, og at det er opp til foreldre hva de gjør med det? Og ikke noe særlig mer enn det?

Hva tenker du om å få elevene til å ringe hjem selv og fortelle hva som har skjedd? Noen lærere her prater på at de syns det er effektivt.

Jeg er litt "kul lærer" i andre klasser. Stort sett liker og respekterer elevene meg. Har egentlig ingen andre elever som er så frekk som den jeg nevnte. Men har prøvd taktikken med å overse, eller la det være og bare si hva jeg syntes. Da har hn stort sett gitt opp. Men nå måtte jeg bare ta de greiene fra hn siden det ble kastet ting på andre elever og sånn. 

Jeg får trøste meg med at i en annen klasse jeg hadde idag, så hadde elevene skrevet at jeg er snill og kul på tavla før jeg kom inn :D hehe. 

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin
22 timer siden, Kjempeliten skrev:

Hmm.. Ja, jeg skjønner absolutt verdien med å ringe hjem sånn som du nevner det nå :) Jeg får kanskje prøve det en gang! Men jeg har aldri gjort det før. Jeg er heeelt fersk lærer, så jeg får bare unnskylde om jeg stiller rare spørsmål hehe. Men hva sier man egentlig? Vet jo at man forteller hva som er skjedd, men jeg regner med at det er en samtale bare til orientering, og at det er opp til foreldre hva de gjør med det? Og ikke noe særlig mer enn det?

Hva tenker du om å få elevene til å ringe hjem selv og fortelle hva som har skjedd? Noen lærere her prater på at de syns det er effektivt.

Jeg er litt "kul lærer" i andre klasser. Stort sett liker og respekterer elevene meg. Har egentlig ingen andre elever som er så frekk som den jeg nevnte. Men har prøvd taktikken med å overse, eller la det være og bare si hva jeg syntes. Da har hn stort sett gitt opp. Men nå måtte jeg bare ta de greiene fra hn siden det ble kastet ting på andre elever og sånn. 

Jeg får trøste meg med at i en annen klasse jeg hadde idag, så hadde elevene skrevet at jeg er snill og kul på tavla før jeg kom inn :D hehe. 

Å la barna ringe hjem fungerer ikke så godt hos meg. Mye fordi de fleste barna har andre morsmål, og at de legger om og prøver å forsvare seg - en gang endte det opp med at faren ba eleven om å gi røret til meg for å forsvare barnet sitt igjen. Veldig uheldig. Problemet er ofte at elevene hevder at de er urettferdig behandla, eller at de juger og nekter for at de har gjort ting osv. Men det er ikke alle skoler som har en elevgruppe som hos oss, så hvor effektivt dette er, vil nok variere. Hør med kollegene dine hvordan de gjør det :)

 

Oppskrift hvis du skal ringe selv:

Du ringer og introduserer deg selv. Foreldrene skjønner fort at noe negativt har skjedd, så du trenger ikke å gå rundt grøten. (Lærere bør forresten bli flinkere til å ringe hjem med positive beskjeder). Så forklarer du hva eleven har gjort. Det er lettere å presentere det som "slik oppførsel aksepterer VI ikke på skolen", mer enn "JEG synes". Hvis du har noen konkrete positive ting som eleven har vist tidligere, så kan du gjerne referere til det, og si at det er synd hvis dårlig adferd overskygger slike ting. Uansett: Noe av det viktigste du kan gjøre her, i tillegg til å si at oppførselen til eleven ikke har vært bra, er å si at du vil ringe dem igjen etter neste time for å fortelle hvordan det har gått. Hvis du ser eleven ute eller i gangen før neste time, så minn eleven på at du har en avtale med foreldrene. Gjør det med en positiv tone - ingen vits å "flexe". Følg opp eleven i den aktuelle timen og hvis (når) det går bra, så roser du eleven først, deretter ringer du foreldrene med den positive beskjeden. Slik kan du faktisk bygge opp relasjoner som kan bli ordentlig sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...