Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

1 time siden, TulleJenny skrev:

Jeg er skuffet over denne episoden. Følte ikke at jeg så på GOT. Var ikke naturlig, enig i det over her ang skuespillet. Skuffende at så mye skjedde men allikevel så lite. Måtte Jon ri Rhaegal i første episode, og hvorfor ligner hele scenen på teppe scenen i Alladin? Nei uff altså. Digger Sansa men hun burde sette pris på at Daenerys kommer for å redde hele gjengen. 

Du har fått med deg at vi har fem episoder igjen? ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså om bare John og Daenerys ender opp sammen, aå er de jo konge og dronning, betyr det da sån egenglig hvem som har «retten» til tronen? Eller da vlir det vel «kongen» som vinner kanskje da 😅 nei Sam sitt spørsmål der på slutten er nok veldig rett desverre «ville hun gjort det samme for deg?»... Men hun har jo hatt tronen som et mål lenge, så kan jo kanskje være vanskelig å gi den fra seg sån plutselig og da 😬

Nå tror jo jeg forøvrig at begge to ikke kommer til å overleve denne krigen da 😅 så problem solved 😅

Men det ligger bare ikke i John sin natur å skulle ta opp kampen om dette, særlig akkurat nå. Men han kommer nok ikke til å holde noe skjult heller, da han er en dønn ærlig person, så får se reaksjonen til Daenerys, den kan bli eksplosiv 😬 

Jeg likte episoden, men vil jo ha mer. Det var mer eller mindre akkruat hva jeg trodde vi fikk, eller så ikke drageturen komme allerede i første epsiode, men det kan jo være en god ting å «prøve» før selve kampen starter :) 

Gleder meg til The Hound får se hva Aryas «water dancing» har blitt til!! Og elsker virkelig tanken på Gendry og Arya. Hun var litt for ung den gang da til å en gang vurdere hele greia, men nå :) ikke at jeg tror Arya overlever heller desverre (😭 min favoritt). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dessverre at GoT har tapt seg veldig. Det som var veldig bra med serien i starten, nemlig at den brøt med alt vi forventet av en fantasyserie, har den gått helt bort fra. Nå opplever jeg at den er en veldig generisk fantasyfortelling som snubler inn i den ene klisjeen etter den andre …

Dette har vel egentlig pågått helt siden dragene kom inn i spill som noe annet enn myte og bare helt små dragebabyer. 

 

Jeg har store problemer med dialogen også. Den oppleves som kunstig og jeg får litt «norsk film» følelse av det hele.

 

Jon og Dany mangler fullstendig kjemi, og jeg tror overhode ikke på forholdet mellom dem. Dragerittet var på grensen til pute-TV. «Then keep your queen warm» Hjelpes. Om det er skuespillerne eller regi som er problemet her er jeg usikker på.

 

Når det er sagt er det lyspunkter her også, altså! Jeg er spent på hvordan historien utvikler seg, og de fleste av skuespillerne gjør en veldig god jobb. Jeg tenker spesielt på de som gestalter Sansa, Tyrion, Davos og ikke minst Sam.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg synes dessverre at GoT har tapt seg veldig. Det som var veldig bra med serien i starten, nemlig at den brøt med alt vi forventet av en fantasyserie, har den gått helt bort fra. Nå opplever jeg at den er en veldig generisk fantasyfortelling som snubler inn i den ene klisjeen etter den andre …

 

Dette har vel egentlig pågått helt siden dragene kom inn i spill som noe annet enn myte og bare helt små dragebabyer. 

 

 

Jeg har store problemer med dialogen også. Den oppleves som kunstig og jeg får litt «norsk film» følelse av det hele.

 

 

 

Jon og Dany mangler fullstendig kjemi, og jeg tror overhode ikke på forholdet mellom dem. Dragerittet var på grensen til pute-TV. «Then keep your queen warm» Hjelpes. Om det er skuespillerne eller regi som er problemet her er jeg usikker på.

 

 

 

Når det er sagt er det lyspunkter her også, altså! Jeg er spent på hvordan historien utvikler seg, og de fleste av skuespillerne gjør en veldig god jobb. Jeg tenker spesielt på de som gestalter Sansa, Tyrion, Davos og ikke minst Sam.  

 

 

 

Her var det mye tøv å lese ser jeg.

Anonymkode: 35ed5...937

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg synes dessverre at GoT har tapt seg veldig. Det som var veldig bra med serien i starten, nemlig at den brøt med alt vi forventet av en fantasyserie, har den gått helt bort fra. Nå opplever jeg at den er en veldig generisk fantasyfortelling som snubler inn i den ene klisjeen etter den andre …

 

Dette har vel egentlig pågått helt siden dragene kom inn i spill som noe annet enn myte og bare helt små dragebabyer. 

 

 

Jeg har store problemer med dialogen også. Den oppleves som kunstig og jeg får litt «norsk film» følelse av det hele.

 

 

 

Jon og Dany mangler fullstendig kjemi, og jeg tror overhode ikke på forholdet mellom dem. Dragerittet var på grensen til pute-TV. «Then keep your queen warm» Hjelpes. Om det er skuespillerne eller regi som er problemet her er jeg usikker på.

 

 

 

Når det er sagt er det lyspunkter her også, altså! Jeg er spent på hvordan historien utvikler seg, og de fleste av skuespillerne gjør en veldig god jobb. Jeg tenker spesielt på de som gestalter Sansa, Tyrion, Davos og ikke minst Sam.  

 

 

 

Jeg er enig. Grunnen til at jeg har sittet klistret til skjermen i årevis er fordi man ikke har peiling på hva som kommer til å skje. Forventninger og ønsker ble ikke innfridd, for det er jo vanlig at man knytter seg til karakterer og ønsker at de skal seire. Og så dør de bare i denne serien. Husker alle følelsene jeg satt med etter the Red wedding. Måtte snakke om den i flere dager for å komme over det. 

Nå oppfylles forventningene, ingen vi er glade i har dødd på lenge, og de har hele tiden flaks og overlever. Episoden "Beyond the wall" var jo helt krise, og ble kun reddet av at dragen ble tatt. 

Alle skjønte jo at Jon og Dani kom til å få et romantisk forhold, f.eks. Følte meg helt klein når de fløy på dragene. Megacringe når den ene ble sjalu på Jon.. Jeg må jo bare regne med at kjærligheten mellom Dani og Jon kommer til å bli skjebnesvanger senere.  

Dette romantiske sporet, og musikken de har valgt, passer ikke inn med den mørkere cinematografien de nå har. Kanskje de har prøvd å vise et lyspunkt i en ellers dyster situasjon, men for meg fremstår det malplassert.

Jeg har ikke så høye forhåpninger til avslutningen, det får bare bli som det blir. Heier egentlig på the Night king 😅

 

Anonymkode: 9282d...77b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et eller annet sted at flere av hovedkarakterene dør i neste episode. Får se om det stemmer.

Anonymkode: 2234d...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Dorey skrev:

Jeg synes dessverre at GoT har tapt seg veldig. Det som var veldig bra med serien i starten, nemlig at den brøt med alt vi forventet av en fantasyserie, har den gått helt bort fra. Nå opplever jeg at den er en veldig generisk fantasyfortelling som snubler inn i den ene klisjeen etter den andre …

Dette har vel egentlig pågått helt siden dragene kom inn i spill som noe annet enn myte og bare helt små dragebabyer. 

Jeg har store problemer med dialogen også. Den oppleves som kunstig og jeg får litt «norsk film» følelse av det hele.

Jon og Dany mangler fullstendig kjemi, og jeg tror overhode ikke på forholdet mellom dem. Dragerittet var på grensen til pute-TV. «Then keep your queen warm» Hjelpes. Om det er skuespillerne eller regi som er problemet her er jeg usikker på.

Når det er sagt er det lyspunkter her også, altså! Jeg er spent på hvordan historien utvikler seg, og de fleste av skuespillerne gjør en veldig god jobb. Jeg tenker spesielt på de som gestalter Sansa, Tyrion, Davos og ikke minst Sam.

Enig med at serien har tapt seg litt, men likevel synes jeg ikke denne episoden viste så mye av disse problemene som enkelte i tidligere sesonger. Bortsett fra deler av dialog her og der og at noen scener er litt forhastet var det en solid episode. Jeg elsket paralellene til den aller første episoden, jeg liker spenningen mellom Sansa/Arya og Dany(/Jon). Og jeg liker veldig godt at det stilles spørsmål ved Danys lederegenskaper - det er jo å bryte med klisjeen om underdogen som får makten, beholder alt av sin gode natur og lar ikke makten gå til hodet sitt og blir elsket av alle. Dany har endret seg, og det ser ikke ut til at slutten innebærer et lykkelig ekteskap mellom J&D og at de og alle kongedømmene lever lykkelig alle sine dager.

Det er jo ikke rart at D&D sliter med å løse alle trådene på en perfekt måte når GRRM har slitt med det de siste 8 årene. Men det er flere twister i vente, og jeg forventer egentlig at slutten bryter med eksisterende fantasy-konvensjoner på en tilfredstillende måte. Men det er måten alle brikkene faller på plass på, som enkelte ganger går over til klisje. For eksempel liker jeg ideen av at Jon rir Rhaegal, men måten det ble gjort på falt litt på trynet. Sannsynligvis kommer vi ikke til å se Dany og Jon "håpløst forelsket" lenger heller, så da blir den storylinen sikkert mer interessant også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Browncoat skrev:

Enig med at serien har tapt seg litt, men likevel synes jeg ikke denne episoden viste så mye av disse problemene som enkelte i tidligere sesonger. Bortsett fra deler av dialog her og der og at noen scener er litt forhastet var det en solid episode. Jeg elsket paralellene til den aller første episoden, jeg liker spenningen mellom Sansa/Arya og Dany(/Jon). Og jeg liker veldig godt at det stilles spørsmål ved Danys lederegenskaper - det er jo å bryte med klisjeen om underdogen som får makten, beholder alt av sin gode natur og lar ikke makten gå til hodet sitt og blir elsket av alle. Dany har endret seg, og det ser ikke ut til at slutten innebærer et lykkelig ekteskap mellom J&D og at de og alle kongedømmene lever lykkelig alle sine dager.

Det er jo ikke rart at D&D sliter med å løse alle trådene på en perfekt måte når GRRM har slitt med det de siste 8 årene. Men det er flere twister i vente, og jeg forventer egentlig at slutten bryter med eksisterende fantasy-konvensjoner på en tilfredstillende måte. Men det er måten alle brikkene faller på plass på, som enkelte ganger går over til klisje. For eksempel liker jeg ideen av at Jon rir Rhaegal, men måten det ble gjort på falt litt på trynet. Sannsynligvis kommer vi ikke til å se Dany og Jon "håpløst forelsket" lenger heller, så da blir den storylinen sikkert mer interessant også.

Jeg er absolutt ikke uenig i det du sier, altså. Særlig dette med at Dany blir mer og mer usympatisk. Spennende å se om det bikker helt over og hun går full "Mad Queen".

Jeg ser absolutt frem til mandagskveldene fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg er absolutt ikke uenig i det du sier, altså. Særlig dette med at Dany blir mer og mer usympatisk. Spennende å se om det bikker helt over og hun går full "Mad Queen".

Jeg ser absolutt frem til mandagskveldene fremover!

Mens Cersei er ekstremt sympatisk ikke sant ?

Anonymkode: 35ed5...937

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens Cersei er ekstremt sympatisk ikke sant ?

Anonymkode: 35ed5...937

Cersei er Cersei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Grunnen til at jeg har sittet klistret til skjermen i årevis er fordi man ikke har peiling på hva som kommer til å skje. Forventninger og ønsker ble ikke innfridd, for det er jo vanlig at man knytter seg til karakterer og ønsker at de skal seire. Og så dør de bare i denne serien. Husker alle følelsene jeg satt med etter the Red wedding. Måtte snakke om den i flere dager for å komme over det. 

Nå oppfylles forventningene, ingen vi er glade i har dødd på lenge, og de har hele tiden flaks og overlever. Episoden "Beyond the wall" var jo helt krise, og ble kun reddet av at dragen ble tatt. 

Alle skjønte jo at Jon og Dani kom til å få et romantisk forhold, f.eks. Følte meg helt klein når de fløy på dragene. Megacringe når den ene ble sjalu på Jon.. Jeg må jo bare regne med at kjærligheten mellom Dani og Jon kommer til å bli skjebnesvanger senere.  

Dette romantiske sporet, og musikken de har valgt, passer ikke inn med den mørkere cinematografien de nå har. Kanskje de har prøvd å vise et lyspunkt i en ellers dyster situasjon, men for meg fremstår det malplassert.

Jeg har ikke så høye forhåpninger til avslutningen, det får bare bli som det blir. Heier egentlig på the Night king 😅

 

Anonymkode: 9282d...77b

Her tenker jeg at dine tolkninger også er en del av «problemet». Jeg oppfattet det feks ikke som at dragen var sjalu på Jon. Jeg mener, sjalu drage? Om drager kan føle sjalusi, så vil jeg anta at Jon hadde ligget dårlig an, da hadde han vel fort vært ute av spillet med umiddelbar virkning. Jeg oppfattet det heller som at Rhaegal har en slags interesse for Jon, og at de er på vei til å utvikle et bånd. Der er det mange interessante lag, som at Rhaegal er oppkalt etter faren til Jon, samme far han litt senere får vite om. Jeg tolket også ridesekvensen som at Jon først er helt ute av sitt element, men raskt får taket på det (Targaryen-blod og alt det der) og at det faktum at han får ri på dragen er et tegn på at Rhaegal er på vei til å akseptere ham som sin rytter. Som igjen gir rom for at Jon og Dany kan gå til krig på samme vis som sine forfedre, på hver sin drage. Skulle det bli et poeng å bevise Jons opphav, så kan også det at han kan ri en drage være viktig. Jon på dragen kom raskere enn jeg hadde trodd, men det er egentlig greit, jeg hadde syntes det var rarere om han slang seg på ryggen med elegenase og trygghet i den store krigen. Da er det greiere å bygge opp en tanke om Jon som dragerytter nå. 

Ellers er jeg uenig i at GoT har vært totalt uforutsigbart fram til nå. Det er mye som har vært diskutert og antatt i mange år som har vist seg å stemme. Vi kranglet godt i denne tråden om Jons opphav, for x antall sider siden, og svaret vi nå har fått stemte med det mange trodde for mange år siden. Det er mange slike eksempler. Det hadde vært dårlig skriving om alt var totalt random og uforutsigbart. Noe kommer som sjokk og overraskelser, det tipper jeg det vil gjøre i denne sesongen også. Men mye ligger også mellom linjene, som clues til de som gidder å fundere på det. Og disse cluene ligger jevnt fra start fram til nå. Jeg tror nok det blir overraskelser nå også, jeg er feks ikke helt trygg på Tyrion. Men at det i siste sesong også kommer en god del svar på alt man har fundert på fram til nå, og dermed virker mer forutsigbart,  er naturlig og positivt. Det er nå alt skal lande, i løpet av seks episoder. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg er absolutt ikke uenig i det du sier, altså. Særlig dette med at Dany blir mer og mer usympatisk. Spennende å se om det bikker helt over og hun går full "Mad Queen".

Jeg ser absolutt frem til mandagskveldene fremover!

Jeg tror hun er på vei til å bli mer sympatisk, mye av det vi ser nå er resultatet av gamle synder. Hun ofret en drage for å redde Jon, hun lar kampen om tronen være for å slåss mot trusselen i nord og hun er litt mindre blodtørstig enn når hun skulle brenne alt til grunnen. Cersei derimot, tror jeg tipper full Mad Queen i nær fremtid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å tro at slutten vil være enten av Jon og Dany deler makten.... Eller at night king vinner og alle dør. 

Om det bare er en av det paret som kommer til makten, så tror jeg det er fordi en av dem dør i kampen, ikke fordi de tar hverandre av dage. 

Anonymkode: bf747...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å tro at slutten vil være enten av Jon og Dany deler makten.... Eller at night king vinner og alle dør. 

Om det bare er en av det paret som kommer til makten, så tror jeg det er fordi en av dem dør i kampen, ikke fordi de tar hverandre av dage. 

Anonymkode: bf747...b08

Her er jo også Azor Ahai-legenden noe som kan bli et poeng. Det er jo spekulert i at både Dany og Jon kan være the second comming av Azor Ahai. Og den opprinnelige Azor Ahai ofret den han elsker (kona) for å lage Lightbringer, sverdet som kan overvinne mørket. Om en av dem skulle være den nye utgaven av Azor Ahai, så blir det interessant å se hva som skjer med den andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Bran? Han virker så merkelig... I en "drøm" der han fløy i nord, snudde jo NK og så han rett i øynene! Betyr dette at Bran også kan bevege seg og eksistere bland de døde? Kan han gå inn og lede dem? Kan han overta NK? Her er det mye som det hintes om men som ikke er helt klart forklart... Han har jo også bånd til children of the forest.

Anonymkode: a3f22...cf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å tro at slutten vil være enten av Jon og Dany deler makten.... Eller at night king vinner og alle dør. 

Om det bare er en av det paret som kommer til makten, så tror jeg det er fordi en av dem dør i kampen, ikke fordi de tar hverandre av dage. 

Anonymkode: bf747...b08

Jeg tror ingen av delene. For om alle dør er det ikke særlig "bittersweet", det er bare bittert. Om Dany og/eller Jon kommer til makten og får en arving så vil det bare bli mer av det samme - hjulet bare fortsetter å spinne. Jeg håper det blir en massiv endring i systemet, at de går bort fra den føydalske modellen. Kanskje et oligarki, alle lord-ene stemmer på en leder som Night's watch har gjort.

Anonymkode: cf652...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Vampen skrev:

Du har fått med deg at vi har fem episoder igjen? ;) 

Å jada, og hvis de neste fem episodene fortsetter i samme stil blir jeg meget skuffet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens Cersei er ekstremt sympatisk ikke sant ?

Anonymkode: 35ed5...937

Cersei hat alltid vært sånn.

Anonymkode: 2234d...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Vampen skrev:

Her tenker jeg at dine tolkninger også er en del av «problemet». Jeg oppfattet det feks ikke som at dragen var sjalu på Jon. Jeg mener, sjalu drage? Om drager kan føle sjalusi, så vil jeg anta at Jon hadde ligget dårlig an, da hadde han vel fort vært ute av spillet med umiddelbar virkning. Jeg oppfattet det heller som at Rhaegal har en slags interesse for Jon, og at de er på vei til å utvikle et bånd.

Sjalu, skeptisk eller hva han var, ble jo implisert av hvordan Dani og Jon reagerte. Det virket som dragene protesterte, alle som satt her og så episoden tolket det slik. Mulig vi tar feil, det er lett å tolke Jon feil da han har hele to forskjellige ansiktsuttrykk.. 

Der er det mange interessante lag, som at Rhaegal er oppkalt etter faren til Jon, samme far han litt senere får vite om. Jeg tolket også ridesekvensen som at Jon først er helt ute av sitt element, men raskt får taket på det (Targaryen-blod og alt det der) og at det faktum at han får ri på dragen er et tegn på at Rhaegal er på vei til å akseptere ham som sin rytter. Som igjen gir rom for at Jon og Dany kan gå til krig på samme vis som sine forfedre, på hver sin drage. Skulle det bli et poeng å bevise Jons opphav, så kan også det at han kan ri en drage være viktig. Jon på dragen kom raskere enn jeg hadde trodd, men det er egentlig greit, jeg hadde syntes det var rarere om han slang seg på ryggen med elegenase og trygghet i den store krigen. Da er det greiere å bygge opp en tanke om Jon som dragerytter nå.

Vi er ikke uenig her altså, det er nok et poeng at de to utvikler et bånd. Det virket likevel ganske tilfeldig at de dro på en ridetur nå. Jon vet at han er en viktig brikke fremover, og så risikerer han livet sitt på den måten. Det gir mer mening at han hadde ridd dragen hvis han ikke hadde noen annen utvei. Var det fordi han ikke ville si nei til Dani?

Ellers er jeg uenig i at GoT har vært totalt uforutsigbart fram til nå. Det er mye som har vært diskutert og antatt i mange år som har vist seg å stemme. Vi kranglet godt i denne tråden om Jons opphav, for x antall sider siden, og svaret vi nå har fått stemte med det mange trodde for mange år siden. Det er mange slike eksempler. Det hadde vært dårlig skriving om alt var totalt random og uforutsigbart. Noe kommer som sjokk og overraskelser, det tipper jeg det vil gjøre i denne sesongen også. Men mye ligger også mellom linjene, som clues til de som gidder å fundere på det. Og disse cluene ligger jevnt fra start fram til nå. Jeg tror nok det blir overraskelser nå også, jeg er feks ikke helt trygg på Tyrion. Men at det i siste sesong også kommer en god del svar på alt man har fundert på fram til nå, og dermed virker mer forutsigbart,  er naturlig og positivt. Det er nå alt skal lande, i løpet av seks episoder.

Jeg mente ikke at det var totalt uforutsigbart frem til nå. Det er mye som de har hintet til på en veldig tydelig måte. Noen ting måtte jo bare skje og, f.eks spådommen Cercei fikk når hun var liten. Det er likevel noe som er helt annerledes nå. 

Det startet for fullt i forrige sesong, kanskje tidligere også, med at badguys døde og good guys overlevde. De prøvde f.eks å få det til å virke som Sansa og Arya holdt på å bli fiender, for så plutselig å avsløre at de jobbet sammen mot Little Finger. Jeg trodde ikke på det ett sekund. 

For meg fremstår det som at serien har fått et preg av Hollywood. Det er ikke like dystert og brutalt lenger. Det er solskinn, suksess, plutselig et tap, så plutselig har de kontroll igjen. Ting er over i en fei, den som vinner gjør det overlegent, de hopper hit og dit i tid, karakterer handler i strid med sin egen person og alt er veldig travelt. Handlingen har preg av "billige" løsninger. 

Jeg skjønner at de har et enormt press på seg, ting skal henge sammen, de skal holde på publikum og de skal stappe alt inn i noen få episoder. Det er et tungt drama, hvor man i starten måtte følge nøye med for å få med seg alt. Det er ikke slik lenger. Kanskje har de gjort noen endringer for å få med seg et nytt og yngre publikum, hvem vet. 

Det er flere karakterer jeg ikke stoler på, alle er ikke ferdig med sin utvikling, og det er flere som enda er undervurdert. Jeg krysser fingrene for at disse karakterene vil stjele showet og gi oss noen store overraskelser på slutten. 

Anonymkode: 9282d...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere karakterer jeg ikke stoler på, alle er ikke ferdig med sin utvikling, og det er flere som enda er undervurdert. Jeg krysser fingrene for at disse karakterene vil stjele showet og gi oss noen store overraskelser på slutten. 

Anonymkode: 9282d...77b

Ok, nå kjører vi langt uti nerdeland, så beklager det. :ler: 

Jeg gikk tilbake og så scenen på nytt, og jeg tror vi fokuserer på forskjellige drager? Jeg tror kanskje du sikter til Drogon, mens jeg fokuserte mest på Rhaegal. Men for å gå full nerd og bryte det opp, scenen zoomer inn på dragene to ganger. Først begge, og så bare en av dem. I scenen med begge har de helt forskjellig kroppsspråk (se skjermdump). Rhaegal ser relativt avslappet ut, mens Drogon pruster og blåser seg opp litt. I scenen med bare en drage ser han mer ut til å være på vakt, men akseptere det hele. 

For min del passer denne forskjellen i reaksjon godt med forskjellen på dragene. Dragen som for øyeblikket frakter the night king rundt, Viserion, er oppkalt etter Danys mindre hyggelige bror, han som ikke var «en ekte drage». Rhaegal er som kjent oppkalt etter Rhaegar, Jons far, mens Drogon er oppkalt etter Drogo, Danys første ektemann. Drogon er også den eneste dragen Dany selv rir på, og ser ut til å være den hun har det sterkeste båndet med. Det er Drogon som kommer til unnsetning når Dany er i problemer og det var Drogon som ledet Drogos folk i kamp i slaget mot Lannisterne. Jeg tolker ikke Drogos reaksjon som menneskelig sjalusi, men mer et uttrykk eller bilde på det mennesket han er oppkalt etter, og forholdet mellom Drogo og Dany, og også at han er mer på vakt for å beskytte sin rytter, slik han har vært mange ganger før. Han puffer, blåser seg litt opp og følger med, selv om han på ingen måte virker aggressiv. Rhaegal derimot, oppkalt etter Jons far, ser ut til å observere med en mye større ro og interesse. At han har et såpass avslappet og interessert uttrykk, er for min del både et tegn på starten på et bånd med Jon og også et uttrykk for det nære forholdet mellom Jon og mennesket Rhaegal er oppkalt etter. Jeg tror det ligger mye symbolikk i både denne scenen, og også navnet på dragene. Det er også en del som spekulerer i at dragene er reinkarnasjonene av menneskene de er oppkalt etter, og selv om jeg ikke er helt der, så har jeg ingen problemer med å tro at det er mye viktig symbolikk der. Jeg tror feks ikke det er tilfeldig at Dany får det sterkeste båndet med Drogon, at Viserion er dragen som dør og gjenoppstår som noe ondt (eller not a real Dragon) eller at Rhaegal blir Jons drage. Og isåfall er reaksjonene i scenen fint i tråd med dette. Og det er slik symbolikk og muligheten til å tolke som gjør GoT gøy for min del. Så jeg liker fortsatt scenen, og tror fortsatt ikke det handler om enkel menneskelig sjalusi. 

Det kan være at han ikke ville si nei til Dany eller feige ut, eller at han har tillit til at Dany har kontroll, men det kan også være at han også har en slags dragning mot dragene. Dragene har jo hele veien respondert ganske greit på Jon. Og Rhaegal reagerer ikke negativt da han nærmer seg. Han har jo også ridd på Drogon med Dany, når hun hentet dem ut av forsøket på å hente bevis, så det er første gang han rir alene, ikke første gang han er på ryggen til en drage. Uansett årsak, på et eller annet vis må de få ham opp på en drage. Og for min del er det mer naturlig oppbygging at det skjer første gang i relativt kontrollerte former, enn at Jon skal slenge seg opp på ryggen til en drage for første gang når det gjelder som mest. 

Poenget med GoT var vel ikke at flest mulig skulle dø, men heller realismen i at hvem som helst kan dø, også good guys. Vi har vært gjennom mange sesonger som beviser påstanden you win or you die. Nå er vi ved slutten, og noen må klare seg dit for at det skal bli en slutt. Men jeg tipper mange kommer til å falle fra før vi er i mål. Dødsfallene må også henge på greip, og akkurat nå, hvor de to frontene er klumpet sammen på hver sin kant, så er det mindre logisk med tilfeldige dødsfall, enn i perioden hvor det var alle mot alle. Jeg tror ikke det handler om Hollywood eller nye seere, men om at sluttspurten naturlig nok må bli annerledes enn oppbyggingen. Det handler ikke lenger bare om å overleve kampen om tronen, men om valgene de tar i nå, hvordan de håndterer det som foregår, svik og lojalitet og hvordan tidligere valg kan komme tilbake med renter. Jeg synes feks det er super skriving at Danys valg om å brenne familien til Sam nå kommer tilbake og lager problemer, eller måten slutten på denne episoden speiler hendelsene i første episode, med Bran og Jaime. Så jeg tror endringen i de siste sesongene handler mer om viktigheten av å samle de løse trådene, enn å fortsette i samme spor som de første sesongene. Og jeg tror som sagt også det vil komme mer av både død, elendighet, svik og overraskelser, før vi er i mål. :) 

6B6E7857-84A1-42F1-96BA-47667A486590.jpeg

E599D4B5-150E-4E39-920B-71A8B9E080BB.jpeg

Endret av Vampen
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...