Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Fotballfrue+Treasures= Ebay

Recommended Posts

AnonymBruker

Lager dere tråder for de brudebutikkene som selger svindyre kjoler man kan få til tusenlappen på ebay eller sportsbutikkene som selger klær til 10 ganger prisen av hva man får på ebay, eller er det bare fotballfrue som gjør noe galt?

Hadde jeg funnet (ekte) Nike og Adidas til en tiendedel av prisen på Ebay, ville jeg blitt ytterst forundret.

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her må du komme med noe litt mer konkret ticket.

JA, nettbutikker er billigere, ofte mye billigere enn vanige butikker. Det er da en kjent sak! Ingen har sagt noe annet! Ta kosmetikk, du finner frisørshampo tre ganger så billig på nett som du gjør hos frisørsalongen. Forskjellen ligger i at i en butikk har du husleie, strøm, ansatte og div. utgifter som er langt høyere enn nettbutikk. Dessuten får du råd og ekspertise hos den fysiske butikken, kundeservice, som du ikke får i nettbutikk. Det er der forskjellen ligger. Alle vet det! Jeg har både jobbet for nettbutikk og i flere vanlige butikker.

Men å kjøpe ting på ebay, for å selge det videre på annen nettbutikk til en pris som ikke ligner grisen, det er det vi snakker om her. Ja, det er fult lovlig, og for en vanlig person ville det ikke vært butikk i dette. MEN for en person med egen hjemmeside/blogg med flere faste lesere enn VG-nett er det mulig, fordi hun har mye tillitt hos trofaste lesere som har fulgt henne i flere år. Mange av disse unge lesere som svelger det hun skriver rått. De ser at hun går med smykkene, itillegg til at hun reklamerer og linker til nettbutikken i annen hver setning. Dette er - etter min mening, å utnytte og lure leserne sine. Kvaliteten på smykkene tilsvarer ikke prisen.

Micolina

Et godt eksempel på en norsk nettbutikk er moren til Voe, roxxy.no, der alle produsentene av smykkene er oppgitt (tror også at moren lager noen egne smykker og?).

Hvitdrøm

Jeg synes det er betenkelig at hun ikke oppgir hvilke materialer smykkene består av. Det fornuftige ville vært, som en tidligere bruker påpeker, å nevne det, samt navn på produsenter. Da kan man enkelt søke opp produktet andre steder.

Se for eksempel nettbutikker som: sofiesvilla.no og lunehjem.no - der oppgis produsentene.

Jeg synes også den reklamen Caroline utfører for smykkene sine, er noe spesiell. Hun viser frem smykkene sine i så å si hvert blogginnlegg. Der fremkommer det ikke at dette er reklame, men det er jo indirekte det? Vil anbefale interesserte i å kontakte Tommy Brakstad i E24. Han har lenge forsøkt å sette fokus på den forferdelige praksisen hun utøver.

AnonymBruker

Det får ikke stå lenge. Fotballfrue sletter alt av negative kommentarer. På bloggen ser de ikke dagens lys en gang. Derfor håper jeg media vil skrive om dette, for folk burde få vite at de lures. JA jeg kaller det luring. Hva ville du betalt for en vare, 25 eller 399?

Alle har vel opplevd å kjøpe noe av en sånn strandselger i utlandet. En sånn som går med varene på seg. Når du finner den eksakt samme varen i nærmeste nærbutikk dagen etterpå til halve prisen, føler du deg lurt. Sånn er det.

Micolina

Jeg synes det er betenkelig at hun ikke oppgir hvilke materialer smykkene består av. Det fornuftige ville vært, som en tidligere bruker påpeker, å nevne det, samt navn på produsenter. Da kan man enkelt søke opp produktet andre steder.

Se for eksempel nettbutikker som: sofiesvilla.no og lunehjem.no - der oppgis produsentene.

Jeg synes også den reklamen Caroline utfører for smykkene sine, er noe spesiell. Hun viser frem smykkene sine i så å si hvert blogginnlegg. Der fremkommer det ikke at dette er reklame, men det er jo indirekte det? Vil anbefale interesserte i å kontakte Tommy Brakstad i E24. Han har lenge forsøkt å sette fokus på den forferdelige praksisen hun utøver.

Jeg har sendt melding til Tommy og vist han denne tråden.

Annonse

Hvitdrøm

For øvrig synes jeg at debattene om moms, toll etc. er relativt dårlige argumenter. Hun får nok kjøpt inn disse smykkene til latterlig lave priser, så fortjenesten er nok enorm.

For øvrig har jeg ingenting imot Caroline personlig. Jeg kjente henne godt en periode, og hadde stor respekt for at hun var så idèrik. Men når hun holder på slik hun gjør nå, mister jeg litt respekt. Når hun så tydelig ikke mottar konstruktiv kritikk på blogg, sletter tilbakemeldinger (?) og ikke en gang oppgir produsenter, så kan hun opptre så lovlig hun bare ønsker... ETISK forsvarlig er det ikke. Jeg er også veldig interessert i hva Forbrukerrådet tenker om at hun stadig publiserer innlegg med sine egne smykker på bloggen, uten å oppgi at det er sponset av treasures.

Ser også at hun på betingelser opplyser om at dersom varer bestilt som brevpost forsvinner, så går ansvaret over på kjøper. Men er ikke det feil etter Kjøpsloven? Mener at kjøpers vern er svært sterkt ved forbrukerkjøp. (Når det er sagt - juss kan jeg lite om).

Edited by Hvitdrøm

AnonymBruker

Uten å blande meg inn i diskusjonen om overprising: Er man ikke pliktet til å oppgi produsent, produksjons-land og materiale når man selger ting i Norge?

Rayanne

Men å kjøpe ting på ebay, for å selge det videre på annen nettbutikk til en pris som ikke ligner grisen, det er det vi snakker om her. Ja, det er fult lovlig, og for en vanlig person ville det ikke vært butikk i dette.

Her tar du feil. Jeg kjenner flere, ikke profilerte privatpersoner som tjener gode penger på dette.

Uansett, det er ikke lureri å selge ting med høy avanse, som forbruker har man et ansvar for å sjekke pris, dersom man er opptatt av det. Skal jeg liksom tipse E24 hver gang jeg finner en butikk som selger den samme hvitevaren til halv pris? Og pris og kvalitet har ofte ikke noe logisk samsvar, spesielt ikke når det gjelder mote og juggel, slike luksusartikler er verdt det folk gidder å betale.

Eneste grunnen til at dere føler dere lurt når dere kjøper noe av den sleipe strandselgeren er at dere har vært dumme, og hoppet på det første og beste, og så blir dere sure på selgeren, når det mest riktige ville vært å ta selvkritikk.

AnonymBruker

Her tar du feil. Jeg kjenner flere, ikke profilerte privatpersoner som tjener gode penger på dette.

Uansett, det er ikke lureri å selge ting med høy avanse, som forbruker har man et ansvar for å sjekke pris, dersom man er opptatt av det. Skal jeg liksom tipse E24 hver gang jeg finner en butikk som selger den samme hvitevaren til halv pris? Og pris og kvalitet har ofte ikke noe logisk samsvar, spesielt ikke når det gjelder mote og juggel, slike luksusartikler er verdt det folk gidder å betale.

Eneste grunnen til at dere føler dere lurt når dere kjøper noe av den sleipe strandselgeren er at dere har vært dumme, og hoppet på det første og beste, og så blir dere sure på selgeren, når det mest riktige ville vært å ta selvkritikk.

Føler dun deg truffet? Snakker vi stygt om idolet ditt?

Hvitdrøm

Uansett, det er ikke lureri å selge ting med høy avanse, som forbruker har man et ansvar for å sjekke pris, dersom man er opptatt av det.

Jeg vet også om en person som tjener gode penger på dette, men det gjør det ikke mer etisk korrekt.

Når det gjelder "forbrukere har et ansvar", ja, det har de absolutt. Men mange som kommenterer bloggen hennes er faktisk barn og ungdom (jenter i alderen 13-16 år). For ei jente på 14 kan det være vanskelig å se sammenhengen mellom at det Caroline bruker (og tipser om på bloggen), også er påvirket av hennes næringsinteresser. Kall meg gjerne lite opplyst, men jeg hadde ikke tenkt på det da jeg var 13-14. Dette står også nevnt i lovverket, og Caroline har såpass god kjennskap til leserne sine, at hun bør vite at en stor andel faktisk er mindreårige.

Jeg synes også, som nevnt at det er betenkt at det ikke står noe om materialbruk. Når man ser at et smykke koster over 1000 kroner (ja, noen av de gjør det), går man utfra at de består av kvalitetsmaterialer? Pris bør matche kvalitet til en viss grad, og når Caroline ikke spesifikt oppgir at dette er fake, ja, da synes jeg faktisk hun opplyser for dårlig.

Når det er sagt, skal hun selvfølgelig ikke straffes for at unge mennesker leser bloggen hennes. Men det gir henne et etisk ansvar hun bør ta på alvor.

Edited by Hvitdrøm

AnonymBruker

Hadde det vært snakk om en jente som ikke reklamerte så innihelvette for produkter i hvert innlegg på bloggen sin, så hadde det vært greit. Da hun ikke hadde så mange lesere så var det mye mindre reklame, men så fort det bikka 30.000 lesere ble det mye sponsing gitt!

Så var det sipping fordi hun hadde brutt loven. Bu-fuck'n-hu. Dette visste hun visstnok ikke da, hehe, men hun klarte å vri seg unna ved å kjøre "alle er imot meg"-trikset.

Jeg som voksen skjønner at alt hun tenker på er penger, da blir det kvalmt å se hvordan hun holder på. Hun utnytter systemet, og selv om det er fullt lovlig må det være lov å synes at det er forkastelig!

Jeg kunne nevnt mange usaklige grunner til å ikke like selve dama generelt, men jeg skal ikke gjøre det. Synd hun tjener penger bare jeg likker meg inn på bloggen, ellers hadde det jo vært gøy å følge med på hva hun klarer å spy ut og tjene penger på.

Rayanne

Føler dun deg truffet? Snakker vi stygt om idolet ditt?

:fnise:

Nå er jeg mindre begeistet for fotballfrue og de verdiene hun formidler via bloggen sin, men jeg tenkte det var greit å diskutere sak og ikke person. Du burde prøve det du også, du blir tatt mye mer seriøst på den måten.

Er det forøvrig mulig for 14-åringer å handle i nettbutikker, når de ikke kan få visa/mc?

Edited by Rayanne

Annonse

loffen
:duskedame:

Riskrem

Hvordan skal vi formidle dette videre til henne?Hun må jo da få med seg dette..Hun må vite at vi sover ikke...

Lol :kghjerte:

AnonymBruker

Egentlig liten vits å formidle det til henne.. Hun kommer bare til å prøve og dekke over dette, og passe på at ikke kundene hennes får vite om det.. Hun tjener jo stort på dette. Men kundene burde få vite det. Vi får bare håpe de er våkne nok til å oppdage dette selv, eller håpe media vil belyse saken. Da kan fotballfrue bli tatt med buksene nede - igjen!

Guest Armule

Men å kjøpe ting på ebay, for å selge det videre på annen nettbutikk til en pris som ikke ligner grisen, det er det vi snakker om her.

Tror alle her at Fotballfruen handler varene inn direkte fra ebay? Jeg sier ikke at det ikke trenger å være tilfelle, men sannsynligheten for at hun eventuelt får det fra samme sted som selgerne på ebay er der.

Hvis vi antar at både hun og selgerne får samme innkjøpspris på varene, så er de antageligvis litt mer overpriset enn som framkommer av tråden her.

Guest Mynona83

Da kan fotballfrue bli tatt med buksene nede - igjen!

Leserne hennes - dvs de unge leserne hennes - synes jo bare synd på hun når det kommer ting opp i media. Jeg sjekka kommentarfeltet når en sak kom opp og hun var på bryllupsreise, og det florerte jo med "stakars deg - ødelegge bryllupsreisen din på den måten. FOr noen duster" ol.

Men alle andre kommentarer ble jo selvfølgelig slettet, så det kan jo hende det var negativ tilbakemld og.

Rayanne

Selvfølgelig er det det. De kan låne foreldrenes kredittkort/få foreldrene til å kjøpe ting for dem. Jeg klarte for øvrig fint å handle med mitt eget Visakort på nettet da jeg var 15...

Hvis man må låne foreldrenes kort har man jo en flaskehals som bør inneha mere kritisk sans enn en fjortis. Gir man ungene eget Visa må man jo også forvente at de må lære dette på egen hånd.

Stusser også litt ved at folk her er så opptatt av å "formidle dette" til fotballfruen. Tror dere virkelig ikke at hun er klar over dette? Mest sannsynlig har vel hun eller fyren hennes lest hele tråden allerede, hun bare driter i det, så lenge butikken hennes går rundt.

Fortsett gjerne å gjør folk klar over rimeligere alternativer via forum, blogger ol, men å tipse media er nok bortkastet tid.

Edited by Rayanne

AnonymBruker

Ingen liker å føle seg svindlet, der er jo det dette går på. Det er ingen som har sagt at det hun driver med er ulovlig.. Det vi reagerer på er at hun bruker kjendisstatusen sin, og fortroligheten til sin lesere til å få solgt varer. Varer til en pris som ikke tilsvarer kvaliteten. Hun har som blogger mange lesere, og jeg syns hun misbruke sine lesere ved å overreklamere for sine fantastiske produkter. Folk handler jo i god tro, i uvisshet om at de kan få kjøpt nøyaktig samme vare til en brøkdel av prisen. Husk at det er også utkjøpsprisen du ser på ebay. Og det er ikke samme utgifter å holde en nettbutikk som det er å holde en ordentlig butikk, det er derfor en ganske kjent sak at det er billigere å handle på nett. Så ikke sammenlign dette med butikk-pris vs. nett-pris.

Det vi ønsker, er å opplyse hennes kunder om nettopp dette, om de da fortsetter å handle hos fotballfrue får så bli deres valg, men det tror jeg neppe. Selvfølgelig er det en annen innkjøps- enn utsalgspris for at butikker skal gå rundt, men å ta så mye for noe billg dritt - det er som å male gråstein du finner ute i gullfarge og selge det som gull. Det er heller ikke ulovlig, men jeg tror alle ville være enig at det er lureri. Jeg syns dette er umoralsk. Det er noe som heter at med makt kommer annsvar. Fotballfrue har mye makt, hvertfall for sine lesere, den syns jeg hun bruker feil rett og slett. Nei, det er ikke ulovlig, men det er usmakelig. Og jeg har all rett til å si min mening om saken.

Jo det er ulovlig.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

• Create New...