Gå til innhold

Ferdig pisket omelett, omg!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres bare ut som synsing, spør du meg - og jeg har aldri lagt merke til noe slikt. Jeg vil heller tro at den del ferdigmat smaker lite fordi det er masse billige fyllstoffer i den, men det blir liksom noe annet...

(konserveringsmiddelet i omelettmixen var forresten sitronsyre)

Tro hva du vil. Konservering vil i mange tilfeller forringe smaken, både fordi selve stoffet som konserverer kan gi bismak, og man derfor må tilsette unaturlig smak, og fordi konserveringsprosessen gjør smaken svakere.

Og grunnen til at du aldri har lagt merke til noe slikt er selvsagt at matindustrien kompenserer med å tilsette unaturlig smak! :ler:

Sitronsyre betegnes forresten som E330.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så teit:P

Like teit som taco kjøttdeig!

AnonymBruker
Skrevet

Tro hva du vil. Konservering vil i mange tilfeller forringe smaken, både fordi selve stoffet som konserverer kan gi bismak, og man derfor må tilsette unaturlig smak, og fordi konserveringsprosessen gjør smaken svakere.

Og grunnen til at du aldri har lagt merke til noe slikt er selvsagt at matindustrien kompenserer med å tilsette unaturlig smak! :ler:

Sitronsyre betegnes forresten som E330.

Jeg sier ikke at du tar feil - bare ta det høres ut som synsing og at det skal litt mer til for å overbevise meg. Om du gidder må du gjerne forklare hvordan dette skjer (kjemiske prosesser og slikt) eller slenge ut en lenke eller noe slikt - jeg leser gjerne jeg! Jeg bare synes ikke det henger på greip at ALL konservering skal fungere slik. F.eks. brukes jo vitamin C/E300 som en antioksidant, men denne er det jo ofte allerede en del av i maten naturlig (hvordan vet smaken om vitaminet er tilsatt naturlig eller unaturlig, forresten?).

Skrevet

Man får jo kjøpt ferdig stekte pannekaker. Hvis det blir solgt så skal man ikke se bort fra at omelettmiksen også får et marked.

Skrevet

Man får jo kjøpt ferdig stekte pannekaker. Hvis det blir solgt så skal man ikke se bort fra at omelettmiksen også får et marked.

Nja. Ferdigstekte pannekaker sparer jo faktisk en del tid i forhold til å lage røre og steke selv, så jeg kan (noe motvillig) forstå at det er et marked for dem. Men ferdig piska egg sparer jo... ca. 78 sekunder? :klo:

Skrevet

Snart kommer det vel ferdig stekt omelett å få kjøpt! :hoho:

Skrevet

Nja. Ferdigstekte pannekaker sparer jo faktisk en del tid i forhold til å lage røre og steke selv, så jeg kan (noe motvillig) forstå at det er et marked for dem. Men ferdig piska egg sparer jo... ca. 78 sekunder? :klo:

Du har vel rett i det. Jeg synes bare de pannekakene frister lite.

Skrevet

:spy:

Skrevet

Men æh, er jeg rar som tenker at hvis jeg måtte velge mellom omelett på kartong og ferdigstekt, så ville jeg heller tatt ferdigstekt? Da slipper man jo i det minste å gjøre jobben selv... :fnise:

Du har vel rett i det. Jeg synes bare de pannekakene frister lite.

Nei, jeg synes ikke det jeg heller egentlig. Har ikke prøvd dem så det kan jo hende de er overraskende gode, men litt av poenget med pannekaker er jo bl.a. at de skal ha litt stekeskorpe og slikt - det forsvinner jo når det vakuumpakkes vil jeg tro. Meh. Får heller sambo til å lage pannekaker jeg. *tidsbesparende* :ler:

Skrevet

Som jeg skrev tidligere i tråden så finnes det allerede i Spania :fnise:

Skrevet

Det har jo vært vanlig leeeenge i storhusholdningsbransjen ;)

Skrevet

Verkar veldig unødvendig mtp at det blir lite tid spart, samt at det å knekke og røre saman egg er ganske elementær matlaging... Eg trudde, då eg høyrte om dette, at ferdig piska omelett var ferdig piska egg med "omelettfyll" (grønnsaker, pølse osv), det ville jo, om ikkje akkurat ha vore nødvendig, så i alle fall ha vore tidsbesparande. Dette produktet er jo ikkje ferdig piska omelett, men ferdig piska egg!

Skrevet

Min kjære kom hjem i går med de ferdigpiskede eggene... :hakeslepp::daane:

Hva er dette for noe!!?? Jeg fikk tydelig presisert at dette skal aldri, aldri, aldri inn i vårt hus igjen! :ler: Herre gud, det strider bare i mot absolutt alle prinsipper.

Eggene er ikke bare ferdig pisket, men de er tydelig behandlet på et vis - for mere rennede egg skal dere lete lenge etter. Omelett ble det da, men litt annen (dårlige) konsistens enn vanlig ;)

Ser forøvrig dere snakker om pannekaker her oppe. De er faktisk gode, de ferdiglagde pannekakene fra Åmli. Anbefales når du vil ha lettvint middag :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at du tar feil - bare ta det høres ut som synsing og at det skal litt mer til for å overbevise meg. Om du gidder må du gjerne forklare hvordan dette skjer (kjemiske prosesser og slikt) eller slenge ut en lenke eller noe slikt - jeg leser gjerne jeg! Jeg bare synes ikke det henger på greip at ALL konservering skal fungere slik. F.eks. brukes jo vitamin C/E300 som en antioksidant, men denne er det jo ofte allerede en del av i maten naturlig (hvordan vet smaken om vitaminet er tilsatt naturlig eller unaturlig, forresten?).

Om du hadde lest det jeg har skrevet, så er det ikke ett ord om at all type konservering fører til smaksforringelse. Det finnes jo mange måter å konservere på, mer eller mindre naturlig. Selv tenker jeg at tørking og salting er mer naturlig, og det påvirker jo definitivt smak - en tilsiktet sådan. Dessuten vet jeg ingenting om dette omelettproduktet, og det presiserte jeg også.

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, skal man ikke en gang lage omelett fra bunnen av lenger?? :hakeslepp:

Folk kjøper alt de tror er lettvint,og bedre enn det de lager selv.

dette er for folk som ikke gidder å lage mat ellers.

men du vet, kafeer har ferdigomeletter på smørbrødene sine. Kommer i pakker som er fryst. Arbeide spart,men det er ikke god hjemmelaget smak på de.

Sier mere om de som kjøper inn.....

Skrevet

Som jeg skrev tidligere i tråden så finnes det allerede i Spania :fnise:

Å, det så jeg ikke! :ler:

Det har jo vært vanlig leeeenge i storhusholdningsbransjen ;)

Æsj!

Folk kjøper alt de tror er lettvint,og bedre enn det de lager selv.dette er for folk som ikke gidder å lage mat ellers.men du vet, kafeer har ferdigomeletter på smørbrødene sine. Kommer i pakker som er fryst. Arbeide spart,men det er ikke god hjemmelaget smak på de.Sier mere om de som kjøper inn.....

Er det rart Hellstrøm blir oppgitt? :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slenger meg på hun som sa at hun heller ville kjøpt ferdigstekt omelett enn ferdigpiskede egg.

Skal man først kjøpe noe halvferdig, så kjøper jeg iallefall det jeg slipper å tilberede selv!

Men nå kjøper jeg sjeldent/aldri slike ting da, så det går mer på logikk...

(Kjøpte ferdig pizzadeig en gang alt gikk til helvette og jeg var SULTEN).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slenger meg på hun som sa at hun heller ville kjøpt ferdigstekt omelett enn ferdigpiskede egg.

Skal man først kjøpe noe halvferdig, så kjøper jeg iallefall det jeg slipper å tilberede selv!

Men nå kjøper jeg sjeldent/aldri slike ting da, så det går mer på logikk...

(Kjøpte ferdig pizzadeig en gang alt gikk til helvette og jeg var SULTEN).

når folk snakker om at det var nydeliiiig, etter å ha spist ferdig mat fra pose,boks og pakke....da vet de ikke hvordan mat smaker. Enda lurer de på hvordan kafeer ikke selger.

minste min. av maykunnskap kan man forlange

• Liker 1
Skrevet

Det er så latterlig. Selv bruker jeg ikke noe pose eller ferdigmat, så jeg er jo helt i sjokk her.

Men det er faktisk ikke så sjokkerende iforhold til UK feks. For da jeg bodde der for mange år siden, så var det både ferdig-pisket egg og mye annet jeg ikke kommer på i farten. Men husker jeg bare måpte og gikk videre.

Jeg syns også de pakkene med salat er helt på tryne. I mitt tilfelle iallefall.

Skrevet

Æsj!

Til mitt forsvar så bruker vi ikke det der jeg jobber, vi sverger til å lage det vi kan fra bunnen av ;)

Men finner du denne et sted, så vet du at den er kjøpt (typsik på billige kafeteriaer samt. på kafeerg der det bare er baristaer og ikke kokker).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...