Gå til innhold

Ferdig pisket omelett, omg!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var mitt svar over her (kl 19:34) du hintet til, så tenkte jeg ikke på omelettblandingen altså. Å knekke egg og piske dem tar vel... 2 min ekstra? Det har alle tid til. Men ikke alle prioriterer eller har tid til 30-60 min med matlaging, slik som stillness mente.

Da hjelper det heller ikke å lage ferdigmat/halvfabrikata, som stillness påpekte.

Som en AB før meg her påpeker, og som jeg også har svart til Harriet før i denne tråden: Det er en myte at man bruker mer tid på å lage mat fra bunnen, og at man sparer tid på ferdigmat. Det dreier seg bare om å mobilisere et minimum av interesse og rutine for å kunne lage sunne, ok hverdagsmiddager på en halvtime eller kortere.

Det er altså ikke tid det skorter på, men ork og prioritering. Og det er selvsagt den enkeltes valg. Men jeg synes det er viktig å gjøre det jeg kan for å avlive myten om at industrimat og prosessert mat er en absolutt nødvendighet for å få tidsskjemaet til å gå opp i en travel hverdag, og at mat fra bunnen er mer tidkrevende. For slik er det ikke - det er bare noe matindustrien ser seg tjent med å få oss til å tro.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et perfekt produkt for de som vil ha egg tilsatt konserveringsmiddel!

:hoho:

Hihi ... Tragikomisk ...

AnonymBruker
Skrevet

Et perfekt produkt for de som vil ha egg tilsatt konserveringsmiddel!

Var ikke konserveringsmiddelet sitronsyre? Det kan man jo fikse selv, er bare å ha litt tomat ved siden av omeletten det, så har man akkurat samme stoffet. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det ante meg at det måtte finnes en storhusholdningsutgave her, ja. Husker en gang jeg var på kafé, det stod noen bak disken og smurte rundstykker med egg. Hun skar av en rull. En meterlang, hvit rull med eggeplomme inni. Det så helt surrealistisk ut. Skal se vi snart får kjøpt en tjuecentimeter av det i kjøledisken også, for dagens travle privatpersoner...

HÆ?????? :sjokkert:

Hvordan, hvorfor.. Hva? Jeg ble faktisk helt satt ut nå, hvordan har de laget en lang rull av egg? :(

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

HÆ?????? :sjokkert:

Hvordan, hvorfor.. Hva? Jeg ble faktisk helt satt ut nå, hvordan har de laget en lang rull av egg? :(

Hvordan de lager langegg er jeg ikke helt sikker på :forvirret:

Produktet har et meget treffende navn ;) - og superkjekt for dem som blant annet skal smøre 50 rundstykker med hardkokt egg og tomat - ingen "skalker" som går til spille :)

Skal det være et 300 grams hardkokt egg anyone ? :fnise:

Endret av Lille-pus
Gjest Mynona83
Skrevet

Produktet har et meget treffende navn ;) - og superkjekt for dem som blant annet skal smøre 50 rundstykker med hardkokt egg og tomat :)

Skal det være et 3 kilos hardkokt egg anyone ? :fnise:

Hahahaha.. det er det morsomste matproduktet jeg har sett tror jeg!! Langegg!! :fnise:

Gjest Lille-pus
Skrevet

De lange "tar kaken" på en måte :fnise:

Men, det er flere praktiske og enkle produkter å få kjøpt, ferdig kokte, skrelte egg i lake for eksempel ;)

- og Mynona fikk jammen med seg skrivefeilen min i sitatet sitt :fnise:

De lange eggene er 300 gram hver, ikke 3 kilo (det hadde vært noe det, lange strutseegg :skratte: )

Skrevet

Haha holdt på å le meg i ihjel da jeg så den reklamen...

Tenkte for meg selv at det er jo ikke det å knekke eggene og så røre dem sammen som tar tiden, men det kjedeligste er jo å kutte alle grønsakene som er oppi.

Alikevel er dette en jobb jeg ser på som den minst avanserte matlagningen jeg kan... :gjeiper:

Skrevet (endret)

Æh, det blir litt off-topic, men av og til må jeg bare dele sånne rare ting jeg finner på nett. :sjenert:

Kokt egg er faktisk forbløffende formbart når det fortsatt er varmt! Det finnes f.eks. en liten kjøkkendings som gjør at du får firkanta egg. Eller andre nusselige former.

Eller så kan man ved hjelp av en gummistrikk, et ark og en strikkepinne/grillspyd/hva som helst lage et hjerteformet egg. :happy:

Endret av Pingting
  • Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Æh, det blir litt off-topic, men av og til må jeg bare dele sånne rare ting jeg finner på nett. :sjenert:

Kokt egg er faktisk forbløffende formbart når det fortsatt er varmt! Det finnes f.eks. en liten kjøkkendings som gjør at du får firkanta egg. Eller andre nusselige former.

Eller så kan man ved hjelp av en gummistrikk, et ark og en strikkepinne/grillspyd/hva som helst lage et hjerteformet egg. :happy:

Herlig :)

Og vi synger i kor med Huey Lewis And The News "It's Hip To Be Square"

Nei, nå må jeg slutte med å egge til tull her :fnise:

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Gjest Mynona83
Skrevet

Hihihi.. Tror jammen meg jeg skal prøve å lage hjerteegg til min neste kjærste... haha..

Skrevet

Herlig :)

Og vi synger i kor med Huey Lewis And The News "It's Hip To Be Square"

Nei, nå må jeg slutte med å egge til tull her :fnise:

Hihihi.. Tror jammen meg jeg skal prøve å lage hjerteegg til min neste kjærste... haha..

Sambo laget ett til meg. Eh, nesten alle skivene revnet på midten (du vet sånn som sånne knust-hjerte-tegninger), men vi prøvde å ikke lese for mye inn i det! :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Du begynner å lure bare fordi folk har travlere liv enn deg? Hva med de som må lage og spise mat før ungene skal være på fotballtrening og korps og gud vet hva kl 18, og folk ikke nødvendigvis er hjemme før 16:30 - 17:00? Hva med de som har så lite tid sammen med familien at de heller vil lage en kjemperask middag, og bruke en halvtime ekstra på å sitte ved middagsbordet og prate? Hva med de som bor med noen som jobber kveldsskift og kun har en time hvor de er hjemme samtidig? Hva med de som jobber 100% og studerer på kveldstid? Hva med de som har jobb og syke barn eller foreldre som krever mye pleie?

Og da mener du at omelettegg på kartong er løsningen? Ferdigmatprodusentene har virkelig klart jobben sin...

Da hjelper det heller ikke å lage ferdigmat/halvfabrikata, som stillness påpekte.

Som en AB før meg her påpeker, og som jeg også har svart til Harriet før i denne tråden: Det er en myte at man bruker mer tid på å lage mat fra bunnen, og at man sparer tid på ferdigmat. Det dreier seg bare om å mobilisere et minimum av interesse og rutine for å kunne lage sunne, ok hverdagsmiddager på en halvtime eller kortere.

Det er altså ikke tid det skorter på, men ork og prioritering. Og det er selvsagt den enkeltes valg. Men jeg synes det er viktig å gjøre det jeg kan for å avlive myten om at industrimat og prosessert mat er en absolutt nødvendighet for å få tidsskjemaet til å gå opp i en travel hverdag, og at mat fra bunnen er mer tidkrevende. For slik er det ikke - det er bare noe matindustrien ser seg tjent med å få oss til å tro.

Jeg er så enig. Poeng for den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og da mener du at omelettegg på kartong er løsningen? Ferdigmatprodusentene har virkelig klart jobben sin...

Faen, jeg blir så irritert når folk enten ikke gidder å lese ordentlig eller med viten og vilje tar ting ut av sammenhengen. Kan du utheve den delen av innlegget mitt hvor det står at dette er et argument FOR egg på kartong? Nei? Tenkte meg det.

Det jeg skrev handlet ikke om omelettmixen (noe jeg også har skrevet klart og tydelig senere), alle her inne er jo enige om at det ikke sparer noe tid i det hele tatt. Det var et svar til stillness som skrev at hun bruker mellom en halv til en hel time på matlaging og begynner å lure litt når folk ikke har tid til det en gang. Poeng: nei ikke alle har eller prioriterer tid til det. Også la jeg inn et innlegg litt lenger ned om hvordan man kan lage kjemperask og sunn middag uten ferdigprodukter.

Lese ordentlig, SÅ svare. Normal folkeskikk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Faen, jeg blir så irritert når folk enten ikke gidder å lese ordentlig eller med viten og vilje tar ting ut av sammenhengen. Kan du utheve den delen av innlegget mitt hvor det står at dette er et argument FOR egg på kartong? Nei? Tenkte meg det.

Det jeg skrev handlet ikke om omelettmixen (noe jeg også har skrevet klart og tydelig senere), alle her inne er jo enige om at det ikke sparer noe tid i det hele tatt. Det var et svar til stillness som skrev at hun bruker mellom en halv til en hel time på matlaging og begynner å lure litt når folk ikke har tid til det en gang. Poeng: nei ikke alle har eller prioriterer tid til det. Også la jeg inn et innlegg litt lenger ned om hvordan man kan lage kjemperask og sunn middag uten ferdigprodukter.

Lese ordentlig, SÅ svare. Normal folkeskikk.

Ikke banne. Normal folkeskikk.

Skrevet

Produktet har et meget treffende navn ;) - og superkjekt for dem som blant annet skal smøre 50 rundstykker med hardkokt egg og tomat - ingen "skalker" som går til spille :)

Å, disse kjenner jeg igjen fra diverse flymat :tristbla: ! Noe av det mest smakløse produktet ever!

Men man bør vel kanskje ikke forvente annet av et produkt med en holdbarhet på 270 dager :fnise: !

AnonymBruker
Skrevet

Å, disse kjenner jeg igjen fra diverse flymat :tristbla: ! Noe av det mest smakløse produktet ever!

Men man bør vel kanskje ikke forvente annet av et produkt med en holdbarhet på 270 dager :fnise: !

Jeg skjønner ikke helt automatikken i at lang holdbarhet = smakløs? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Er dette virkelig noe å irritere seg over? Det er vel ingen som tvinger dere til å kjøpe det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt automatikken i at lang holdbarhet = smakløs? :klo:

Det er ikke alltid automatikk, men ofte. Nå har ikke jeg sett på innholdsdeklarasjonen til omelett, men jeg uttaler meg på generelt grunnlag. For å forlenge den naturlige holdbarheten til et produkt tilsetter man tilsetningsstoffer som konserverer. Dette fører ofte til at noe av den naturlige smaken forsvinner. Konservering kan man også oppnå ved stråling, lysbehandling, varmebehandling og med en rekke andre metoder. I denne prosessen forsvinner ofte råvarenes naturlige smak og farge, og dette bøtes på ved å tilsette ytterligere tilsetningsstoffer som smaksforsterkere, kunstig farge og kunstig aroma.

Men alt i alt - naturlig smak forsvinner ofte i unaturlig konservering.

AnonymBruker
Skrevet

Men alt i alt - naturlig smak forsvinner ofte i unaturlig konservering.

Høres bare ut som synsing, spør du meg - og jeg har aldri lagt merke til noe slikt. Jeg vil heller tro at den del ferdigmat smaker lite fordi det er masse billige fyllstoffer i den, men det blir liksom noe annet...

(konserveringsmiddelet i omelettmixen var forresten sitronsyre)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...