Gå til innhold

Sorteringssamfunn, ja takk!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det en ting mobbing ikke gir etter min erfaring er økt selvtillit. Heller motsatt.

Ikke når det er over og du har likevel vunnet..

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ikke når det er over og du har likevel vunnet..

Er ingen som mobber meg nå, likevel føler jeg ikke at jeg har vunnet noe. Jeg har heller tapt ved at jeg har vanskeligere for å stole på andre mennesker og har vanskeligere for å knytte nære vennskap fordi jeg tør ikke la folk helt innpå meg.

Men nå går jeg utenfor tema.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt: Var meg som trykte på "liker" ved en feil, skulle trykke på "svar"..

Prøver å svare jeg..

Både i blogginnlegget jeg startet debatten med, og siden i kommentarer. I tillegg har jeg nevnt at jeg snakker om, utreder bevisstheten (når skapes individualitet) i min nye skriveserie som jeg fremfører muntlig via YouTube - for å lage litt show ut av det. Har bygd inn klippene i bloggen, hvis ikke kan du søke opp: Velkommen hjem, bevisstheter!

Så, vil du sjekke det ut først, så kan vi diskutere eventuelle gjenstående spørsmål? Er foresten helt gratis, og jeg tjener ikke en eneste krone dersom du sjekker det ut.

:)

Har lest blogginnlegget. Det er ingen ting der som beviser at et foster ikke eksisterer på et individuelt plan. Påstandene dine handler mer om menneskesyn enn om vitenskap.

Registrerer også at du unnlater å svare på en del av spørsmålene mine.

(Orker dessverre ikke å sitte og se filmer, så jeg vil gjerne ha det skriftlig.)

AnonymBruker
Skrevet

Er ingen som mobber meg nå, likevel føler jeg ikke at jeg har vunnet noe. Jeg har heller tapt ved at jeg har vanskeligere for å stole på andre mennesker og har vanskeligere for å knytte nære vennskap fordi jeg tør ikke la folk helt innpå meg.

Men nå går jeg utenfor tema.

Det er ikke meg du har svart, men jeg svarer likevel.

Det som ikke knekker deg kan bare gjøre deg sterkere!

Mine erfaringer med mobbing stemmer ganske bra med det du har listet opp her. I tillegg vet jeg at jeg er seig, har bein i nesen og tåler en trøkk. Dessuten tror jeg at mine opplevelser i livet har gjort meg til et bedre medmenneske. Dessuten er jeg intuitivt i stand til å registrere mobbing, der andre kanskje overser den.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det er ikke meg du har svart, men jeg svarer likevel.

Det som ikke knekker deg kan bare gjøre deg sterkere!

Mine erfaringer med mobbing stemmer ganske bra med det du har listet opp her. I tillegg vet jeg at jeg er seig, har bein i nesen og tåler en trøkk. Dessuten tror jeg at mine opplevelser i livet har gjort meg til et bedre medmenneske. Dessuten er jeg intuitivt i stand til å registrere mobbing, der andre kanskje overser den.

Ja det gjør jeg og, men likevel så er jeg ikke takknemlig for å ha opplevd det.

Skrevet (endret)

Har lest blogginnlegget. Det er ingen ting der som beviser at et foster ikke eksisterer på et individuelt plan. Påstandene dine handler mer om menneskesyn enn om vitenskap.

Registrerer også at du unnlater å svare på en del av spørsmålene mine.

(Orker dessverre ikke å sitte og se filmer, så jeg vil gjerne ha det skriftlig.)

Hehe, ikke smigre deg selv så alt for mye nå da. Unnlater å svare på endel av spørsmålene dine? Hvilke andre spørsmål forresten??? Jeg har skrevet ENDEL ganger at individualitet ikke er på plass før etter fødsel.. både her og i blogginnlegget.

Se på det på denne måten (litt nybegynnernivå, forenklet eksempel slik at du ser konseptet): I begynnelsen var bevisstheten lik hos alle, ingen individualitet, da alt er likt. Men så begynner bevisstheten hos hver enkelt å oppleve noe som er ulikt, men som fortsatt oppleves av veldig mange, altså bevisstheten begynner å bli "ulikt" pga ulike registreringer. Men det er fortsatt ingen individualitet, ingen unik person, særegen bevissthet - da det er mange som fortsatt har den samme bevisstheten - har samme "opplevelser". Og slik fortsetter det frem mot fødselen - bevisstheten havner i mindre og mindre grupper grunnet ulike opplevelser, men fortsatt ingen individualitet før vi blir født og begynner å registrere ulikt. Det er nok heller ikke på dette stadiet en fullkommen individualitet. Eksakt tidspunkt kan jeg dessverre ikke gi deg, har aldri drevet med overvåkning av småbarn ;) Poenget er iallfall at individualitet ikke skapes før etter fødsel. Var dette greit fortalt? Eller unngår jeg fremdeles alle dine spørsmål? ;) Hehe..

Har forresten ingen utredning i blogginnlegget - putter bare innsikt fra utredningene inn i et samfunnsrelatert tema. I utredningene snakkes det ikke om sorteringssamfunnet. Vedr. videoklippene vil jeg oppfordre deg og alle andre til å bruke 20 min av vår tid på planeten på noe annet enn Farmen, Paradise Hotel, X-Factor, Hotell Cæsar. Kan hende du oppdager at livet kan by på mange overraskelser - for de av oss som er nysgjerrige på hva individualitet er, hva vår særegne bevissthet bestå av, og hva vi deler med alle andre :)

Endret av Killah
AnonymBruker
Skrevet

MÅ folk på død og liv presse ut unger?

ADOPTER!

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ikke smigre deg selv så alt for mye nå da. Unnlater å svare på endel av spørsmålene dine? Hvilke andre spørsmål forresten??? Jeg har skrevet ENDEL ganger at individualitet ikke er på plass før etter fødsel.. både her og i blogginnlegget.

Se på det på denne måten (litt barnehagetilpasset,forenklet eksempel slik at du ser konseptet): I begynnelsen var bevisstheten lik hos alle, ingen individualitet, da alt er likt. Men så begynner bevisstheten hos hver enkelt å oppleve noe som er ulikt, men som fortsatt oppleves av veldig mange, altså bevisstheten begynner å bli "ulikt" pga ulike registreringer. Men det er fortsatt ingen individualitet, ingen unik person, særegen bevissthet - da det er mange som fortsatt har den samme bevisstheten. Og slik fortsetter det frem mot fødselen - bevisstheten havner i mindre og mindre grupper grunnet ulike opplevelser, men fortsatt ingen individualitet før vi blir født og begynner å registrere ulikt. Det er nok heller ikke på dette stadiet en fullkommen individualitet, men det er like før. Eksakt tidspunkt kan jeg dessverre ikke gi deg, har aldri drevet med overvåkning av småbarn ;) Poenget er iallfall at individualitet ikke skapes før etter fødsel. Var dette greit fortalt? Eller unngår jeg fremdeles alle dine spørsmål? ;) Hehe..

Har forresten ingen utredning i blogginnlegget - putter bare innsikt fra utredningene inn i et samfunnsrelatert tema. I utredningene snakkes det ikke om sorteringssamfunnet. Vedr. videoklippene vil jeg oppfordre deg og alle andre til å bruke 20 min av vår tid på planeten på noe annet enn Farmen, Paradise Hotel, X-Factor, Hotell Caesar. Kan hende du oppdager at livet kan by på mange overraskelser - for de av oss som er nysgjerrige på hva individualitet er, hva vår særegne bevissthet bestå av, og hva vi deler med alle andre :)

Slik jeg leser påstandene dine så handler dette mer om filosofi enn om vitenskap. Du innrømmer at det finnes en glidende overgang, men utelater at denne bevisstheten har noen verdi før fødselen. Har jeg forstått deg riktig?

Ang. seriene du nevner så må jeg nok skuffe deg med å jeg ikke følger med på noen av dem, da jeg opptatt med å lese om småbarnspedagogikk. Dessuten er jeg gravid, og følger ivrig med på fosterets utvikling uke for uke. Jeg vil også påstå at det allerede er en form for kommunikasjon mellom meg og det ufødte barnet.

Skrevet

Det er i mine øyne den som påstår at noen andre ikke har livets rett som sitter med bevisbyrden.

Er problemet at et foster ikke er i stand til å oppfatte seg selv som seg selv? Hvordan kan man vite noe sånt med sikkerhet? Det finnes i så fall voksne mennesker som man også kan anta dette om, hva er det som gjør at disse har et høyere krav til beskyttelse?

AB #77

Veldig enkelt. Interessene til den levende befolkningen ganget med makt = beskyttelse for voksne mennesker. Ufødte er det lettere å skyve i en "trekker på skuldrene"-kategori.

Bastante påstander om hva et foster kan føle og ikke kan føle, det er intellektuelt helt bak mål.

Men jeg trenger ingen bevisbyrde for å ha lyst til å sortere, abortere, og kvitte meg med ufødte jeg ikke vil ha. Det holder at jeg vil, og at mange andre nok vil. Hva slags fiksjonalistisk moral man må finne på for å føle at man er et godt menneske når man kvitter seg med en annen organisme/parasitt/celleklump, det er en annen utfordring.

Skrevet (endret)

Slik jeg leser påstandene dine så handler dette mer om filosofi enn om vitenskap. Du innrømmer at det finnes en glidende overgang, men utelater at denne bevisstheten har noen verdi før fødselen. Har jeg forstått deg riktig?

Ang. seriene du nevner så må jeg nok skuffe deg med å jeg ikke følger med på noen av dem, da jeg opptatt med å lese om småbarnspedagogikk. Dessuten er jeg gravid, og følger ivrig med på fosterets utvikling uke for uke. Jeg vil også påstå at det allerede er en form for kommunikasjon mellom meg og det ufødte barnet.

Spørs hva du mener med en glidende overgang. Finnes ingen individualitet før fødsel - selv om den havner i mindre og mindre - hm la oss kalle det "segmenter" i akutt mangel på et bedre ord, men barnet blir mer og mer individualisert etter fødsel, noe alle er klar over. Påstanden er fremdeles at det ikke er noe individualitet før fødsel. Ville ikke brukt verdi, men som jeg sier - ikke individualisert. Dette er et faktum, og ikke kun en teori.. Har som sagt skriveserien, men siden det ikke er fristende å høre på meg, ligger alt av utredninger gratis på nett, bare å søke: Krishnamurti public talks for eksempel. Den kjente vitenskapsmannen David Bohm fant koblinger mellom sitt arbeid og utredningene til Krishnamurti, selv om vitenskap aldri kan dominere forståelsen av den indre verden, da den er skapt av tanker, og eksempelvis deres bevegelser frem og tilbake i tid - som skaper alt av lidelser som sorg, angst, frykt, savn osv..

Du påstår at det allerede er en kommunikasjon mellom deg og det ufødte barnet.. jaja....... Dette gidder jeg ikke engang å kommentere, men det er veldig fristende å spørre om hva slags kommunikasjon dette dreier seg om? Noen spesielle emner som tas opp?

Endret av Killah
Skrevet

MÅ folk på død og liv presse ut unger?

ADOPTER!

Gratulerer med debattens mest tåpelige og intetsigende innlegg :klappe:

Det her helt naturlig å ønske seg et friskt og vellskapt barn. Og selv om noen som får unger med handikap er lykkelig over å ha fått det, så tror jeg ikke noe på at det er noen som ønsker seg det i utgangspunktet, og derfor gjør vi alle det vi kan for å unngå det.

Dere som er imot abort av barn med downs eller andre skader, er dere også imot at man skal la være å drikke under svangerksapet og ta folat? Trenger verden flere barn med FAS og ryggmargsbrokk? Eller er det selve aborten som er galt, og er det da galt å ta abort av tilsynelatende friske barn?

Noen blir sterkere, lykkeligere, bedre, hva enn av en slik opplevelse, mens andre blir knekt. Selv om jeg ble en sterkere og bedre person av å ha blitt mobbet på barneskolen, så ville jeg helst vært foruten den opplevelsen, og unner ingen andre å måtte gå igjennom det.

Det er ikke snakk om å forsømme barn som måtte bli født med et handikap, eller som blir skadet senere i livet, men å sørge for at barnet får et best mulig utgangspunkt. Ved å velge bort et barn med en "feil", så velger man som regel et annet, friskere barn. Jeg ser ikke at samfunnet blir noe verre stilt av det.

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg fått vite ved en tidlig ultralyd at barnet hadde Downs eller andre defekter hadde jeg tatt abort. Jeg hadde ikke tatt det med lett hjerte, men jeg hadde tatt det. Hvis jeg måtte velge mellom å ofre livet mitt til et sykt barn for resten av livet eller ikke, så hadde jeg valgt å ikke gjøre det.

Skrevet

Gratulerer med debattens mest tåpelige og intetsigende innlegg :klappe:

Det her helt naturlig å ønske seg et friskt og vellskapt barn. Og selv om noen som får unger med handikap er lykkelig over å ha fått det, så tror jeg ikke noe på at det er noen som ønsker seg det i utgangspunktet, og derfor gjør vi alle det vi kan for å unngå det.

Dere som er imot abort av barn med downs eller andre skader, er dere også imot at man skal la være å drikke under svangerksapet og ta folat? Trenger verden flere barn med FAS og ryggmargsbrokk? Eller er det selve aborten som er galt, og er det da galt å ta abort av tilsynelatende friske barn?

Noen blir sterkere, lykkeligere, bedre, hva enn av en slik opplevelse, mens andre blir knekt. Selv om jeg ble en sterkere og bedre person av å ha blitt mobbet på barneskolen, så ville jeg helst vært foruten den opplevelsen, og unner ingen andre å måtte gå igjennom det.

Det er ikke snakk om å forsømme barn som måtte bli født med et handikap, eller som blir skadet senere i livet, men å sørge for at barnet får et best mulig utgangspunkt. Ved å velge bort et barn med en "feil", så velger man som regel et annet, friskere barn. Jeg ser ikke at samfunnet blir noe verre stilt av det.

Veldig bra innlegg!

Skrevet

Som hva da?

Disse barna er fanatstiske etter mitt skjønn, kanskje nettopp fordi de er annerledes.. Jeg tror man blir "bedre mennesker" av å forholde oss til ting som ikke er "perfekte" og at man også outvikler enn større aksept og forståelse for andre mennesker med skavanker.

Jeg dømmer ikke de som tar abort, men jeg er betenkelig i forhold til hvordan vi "klusser" med livet. Hvor skal dette ende? Mye vil ha mer. Hva blir det neste vi skal velge vekk? Svaksynte? Dyslektikere?

Jeg blir kvalm ved tanken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Disse barna er fanatstiske etter mitt skjønn, kanskje nettopp fordi de er annerledes.. Jeg tror man blir "bedre mennesker" av å forholde oss til ting som ikke er "perfekte" og at man også outvikler enn større aksept og forståelse for andre mennesker med skavanker.

Jeg dømmer ikke de som tar abort, men jeg er betenkelig i forhold til hvordan vi "klusser" med livet. Hvor skal dette ende? Mye vil ha mer. Hva blir det neste vi skal velge vekk? Svaksynte? Dyslektikere?

På en måte forstår jeg denne tankegangen, men samtidig blir det litt for lettvint og rosemalende. Litt i samme gate som at alt som ikke dreper deg, gjør deg sterkere. Kanskje det, men de fleste som har opplevd tunge ting i livet vil nok helst vært det foruten samme hvor mye det er en god erfaring.

Det er lett å si det er bra å forholde seg til det som ikke er perfekt, så lenge vi selv slipper å være det uperfekte.

Skrevet

Ikke sammenliknbart, dersom du kunne visst på forhånd at barnet ville bli multihandicappet som 16-åring, noen uker på vei i svangerskapet, da ville det vært sammenliknbart.

Down's syndrom foreldre er superegoistiske og fordringsfulle. De forventer at andre skal tvinges til å føde mongoloide unger, så deres egne mongobarn ikke skal føle seg like utenfor.

Det kalles å bruke mennesker i min bok.

Hvem er moralske i denne saken?

Du er rett og slett stygg i måten du ordlegger deg på.

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst vil jeg påpeke at man aldri vil velge bort et individ, så det blir feil å si at man i fremtiden vil velge bort svaksynte og dyslektikere. Dette er ikke en reprise på grusomheter fra 30-tallet. Her snakker man ikke om å fjerne enkelte individer, men å gi mennesker muligheten til å ta bort fostere som ikke er individualisert, og i fremtiden: sørge for at enkelte gener ikke følger med menneskerasen videre. Vi vil alle leve, men vi vil leve med et friskere legeme. Ingen individer vil bli nektet en mulighet, da individualiseringen skjer på et senere tidspunkt.

Dersom du er uenig hadde det vært en fordel å satt seg litt nærmere inn i hva det er som utgjør en bevissthet, og hva som er forskjellig - som gjør oss individualisert. For dypt er din bevissthet lik alle andre, ikke overfladisk, men dypt. Og på et tidlig stadiet er det ingen individualitet tilstede, derav heller ingen individer, du og jeg er ikke der. Disse tankene rundt dette kan være vanskelig å akseptere for første gang, men jeg anbefaler deg å undersøke dette litt nærmere, eksempelvis gjennom min forfatterblogg, eller gjennom eksempelvis Jiddu Krishnamurti.

Uansett så håper jeg at du ikke lar tankene dine forkaste tanker den ikke er trent til å tenke, noe de fleste av oss gjør, uten å se om det ligger noe i dette.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du har virkelig omfavnet denne teorien om når mennesker får en bevissthet og blir individualisert. Det kan godt være at denne teorien stemmer, men det kan også være at den ikke gjør det. En god teori er ikke det samme som fakta, selv om den er godt dokumentert.

Jeg for min del mener at tvilen bør komme fosteret til gode, og mener derfor at abort er etisk betenkelig uansett når i svangerskapet og på hvilket grunnlag den utføres. Abort kan kanskje være den minst dårlige løsningen, men det gjør det ikke til en god løsning.

Det at noen vinner en nobelpris er ingen garanti for at noen andre senere kan vinne den samme prisen for å motbevise de samme teoriene.

Til og med svart/hvit fjernsynet hadde grånyanser. Verden har aldri vært "enkel".

Skrevet

Du har virkelig omfavnet denne teorien om når mennesker får en bevissthet og blir individualisert. Det kan godt være at denne teorien stemmer, men det kan også være at den ikke gjør det. En god teori er ikke det samme som fakta, selv om den er godt dokumentert.

Jeg for min del mener at tvilen bør komme fosteret til gode, og mener derfor at abort er etisk betenkelig uansett når i svangerskapet og på hvilket grunnlag den utføres. Abort kan kanskje være den minst dårlige løsningen, men det gjør det ikke til en god løsning.

Det at noen vinner en nobelpris er ingen garanti for at noen andre senere kan vinne den samme prisen for å motbevise de samme teoriene.

Til og med svart/hvit fjernsynet hadde grånyanser. Verden har aldri vært "enkel".

Ja, har omfavnet dette faktum ;)

Som sagt. Det finnes de akademiske miljøer som har utredet bevisstheten (gått inn i minste detalj) og oppdaget at individualitet, forskjellen på din og min personlighet, selvet, bevisstheten, dette senteret som vi handler ifra, ikke skapes før etter fødsel.

For å påkalle en forståelse for slike temaer må vi først føle denne dype trangen for å finne et svar, ikke kun nøye oss med å spekulere. Du må også ha i bakhodet at det som for meg er et faktum, noe som jeg anser som sikkert, som en selvfølge, vil for deg være kun en teori, spekulasjon - og da hjelper ikke mine ord, da det er kun ved hjelp av din egen søken etter forståelse, eksprementering, utredning, som vil kunne gi deg den samme overbevisningen om at dette, eller enhver annen "teori", er en realitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...