Gå til innhold

Sorteringssamfunn, ja takk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utdrag fra blogginnlegg med samme navn: Sorteringssamfunn, ja takk!

"I det sekundet kroppen starter produksjonen av et eller flere barn er det ingen særegen bevissthet tilstede, da individualitet først utvikler seg etter fødselen, i det øyeblikket tankene begynner å danne bilder, registrere unike opplevelser og så videre. For som vi skal utrede senere er vi alle tilfeldige sammensetninger av tanker. Altså, da du lå i magen til din mor var du ikke der. Det vi i dag kaller for deg, din bevissthet og så videre, eksisterte ikke før tankene dine begynte å skape bilder av absolutt alt. Før dette var bevisstheten din lik alle oss andre, uten navn, uten meninger, favoritter, preferanser og så videre. For på dette stadiet er vi alle like, ikke genetisk, kroppslig, men dersom vi ser på bevisstheten vår – som vi er. Dette er ikke en tilfeldig, svevende påstand, men det er slik det er, enten vi vil innse det eller ikke."

"..Så det finnes ingen individualitet på dette stadiet. Vi dreper ikke et individ ved å ta abort, fordi det finnes ingen unik person tilstede, du er ikke der, heller ingen andre - kun nok en enhet av menneskeheten og vår felles bevissthet!

Med andre ord nekter vi ingen andre i å få leve ved å fjerne Downs, vi tar ikke bort enkeltindividers rettigheter, vi nekter oss kun et liv i mindre funksjonelle kropper.

Vi kan også snu litt på det: hvorfor skal ikke alle bevisstheter få lov til å leve i et friskt legeme? Hvorfor må vi på død og liv ha noen "korte strå" i bunken? Kan vi ikke la oss forbedre oss ved bruk av vitenskapen, slik at vi alle kan leve et bedre og mer fullverdige liv. Hvor lenge skal vi la menneskers uvitenhet stå i veien for en bedring av vårt genetiske arvematerialet? Burde vi ikke strekke oss mot himmelen?"

Les gjerne hele innlegget på bloggen..

Så hva syns du, er du for eller imot sorteringssamfunnet, en fremtid uten downs?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utdrag fra blogginnlegg med samme navn: Sorteringssamfunn, ja takk!

"I det sekundet kroppen starter produksjonen av et eller flere barn er det ingen særegen bevissthet tilstede, da individualitet først utvikler seg etter fødselen, i det øyeblikket tankene begynner å danne bilder, registrere unike opplevelser og så videre. For som vi skal utrede senere er vi alle tilfeldige sammensetninger av tanker. Altså, da du lå i magen til din mor var du ikke der. Det vi i dag kaller for deg, din bevissthet og så videre, eksisterte ikke før tankene dine begynte å skape bilder av absolutt alt. Før dette var bevisstheten din lik alle oss andre, uten navn, uten meninger, favoritter, preferanser og så videre. For på dette stadiet er vi alle like, ikke genetisk, kroppslig, men dersom vi ser på bevisstheten vår – som vi er. Dette er ikke en tilfeldig, svevende påstand, men det er slik det er, enten vi vil innse det eller ikke."

Så hva syns du, er du for eller imot sorteringssamfunnet, en fremtid uten downs?

Jeg er sterkt mot sorteringssamfunnet, og er dypt uenig i den synsingen som kommer frem i innlegget. Dette er skribentens egen oppfatning, og ikke dokumenterte påstander på noen som helst måte. For min egen del er jeg for å utrydde sykdom, men ikke når man gjør det ved å utrydde de syke.

• Liker 4
Skrevet

Befriende å lese en blogg som ikke handler om sminkeprodukter og kalorier til lunsj. Temaet er også interessant og han har gode poenger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt abort hvis fosteret hadde downs, fordi jeg mener at jeg ikke hadde takla det ekstra ansvaret det er å få et barn som krever mer. Det er skummelt nok med ansvar for et friskt barn. Jeg hadde syntes det var vanskelig å tenke på at barnet mitt kanskje hadde trengt meg hele barnets liv, altså mye lenger enn jeg hadde levd. Jeg hadde kommet til å tenke mye på hva som skulle skje med barnet etter at jeg blir borte. Og jeg hadde ikke orka det ansvaret det er med en ung voksen som ikke kan ta vare på seg på samme måte som en frisk ung voksen.

Dessuten - hvis man ikke tar abort og får det barnet, da kan man like godt si at man dreper det neste barnet som ikke blir til, fordi en ikke tok abort den gangen. Hadde en tatt abort hadde en prøvd igjen og fått et annet, kanskje friskt barn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye som tyder på at et nyfødt barn kan kjenne igjen lyder som det er vant til å høre fra før det ble født. (Mors stemme f.eks.) Kvinner som har født flere barn kan ofte fortelle at barna har oppført seg forskjellig inni magen.

Hvem har definisjonsretten over hvorvidt noen andre kan kalle seg et individ eller ikke?

(Påstandene fra dette blogginnlegget minner meg litt om påstandene om at slaver ikke hadde noen sjel, og at man på den måten rettferdiggjorde slavehandel.)

• Liker 9
Skrevet

Jeg er sterkt mot sorteringssamfunnet, og er dypt uenig i den synsingen som kommer frem i innlegget. Dette er skribentens egen oppfatning, og ikke dokumenterte påstander på noen som helst måte. For min egen del er jeg for å utrydde sykdom, men ikke når man gjør det ved å utrydde de syke.

Skal sies at påstanden ikke er personlig synsing, men tatt fra de verdenskjente utredningene til Jiddu Krishnamurti, som mottok FNs fredsmedalje i 1984. Skriver mer om dette miljøet i blogginnleggene med navn: Okkulte bånd

Disse utredningene tiltrakk seg mennesker fra den akademiske eliten, og en av de som Krishnamurti utredet sammen med var professor ved universitetet MIT, i tillegg til den kjente vitenskapsmannen David Bohm. At du automatisk er uenig betyr vel ikke at jeg tar feil?

Skrevet

Vi trenger ikke Downs.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er mye som tyder på at et nyfødt barn kan kjenne igjen lyder som det er vant til å høre fra før det ble født. (Mors stemme f.eks.) Kvinner som har født flere barn kan ofte fortelle at barna har oppført seg forskjellig inni magen.

Hvem har definisjonsretten over hvorvidt noen andre kan kalle seg et individ eller ikke?

(Påstandene fra dette blogginnlegget minner meg litt om påstandene om at slaver ikke hadde noen sjel, og at man på den måten rettferdiggjorde slavehandel.)

At nyfødte barn hører stemmen til sin mor bekrefter vel ikke en individualitet? Ja vi blir alle påvirket av forhold under produksjon og vår genpool, men nå snakker vi om vi har en unik bevissthet, en individualitet før fødsel. Selv om en person blir preget av å ha tolv tær, vil ikke det bekrefte at vi alle har vår særegne bevissthet før vi blir født. Vil oppfordre deg til å lese hele innlegget, kanskje også få med deg min muntlige fremføring av en utredning inn i bevisstheten: Velkommen hjem, bevisstheter!

Endret av Killah
AnonymBruker
Skrevet

Som mor til ett barn med spesielle behov har det åpnet seg opp en ny og rikere verden jeg ikke ante eksisterte før, lærer noe nytt hele tiden og hvordan livet kan betraktes annerledes.

Jeg vil si det er en gave.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er uenig i påstandene om at man ikke har tanker og følelser før man er født, men det er klart at disse ikke oppstår i det en sædcelle treffer et egg. Et eller annet sted iløpet av svangerskapet utvikler det seg et individ, og derfor er det OK å ta abort i første trimester, men ikke i tredje.

Kvinner har selv rett til å velge om de vil ta abort, og da er det egentlig likegyldig om det er av økonomiske årsaker, sykdommer eller at det bare ikke passet med barn akkurat nå. Helt personlig har jeg meninger om hva som er "akseptable" grunner, men jeg ville aldri funnet på å prøve å ta fra andre kvinner retten til å bestemme helt selv.

Alle ønsker seg friske, vellskapte barn, og vi gjør det vi kan for å få dem. Jeg ser ikke noe umoralskt i å ta diverse tester på et foster, for så å avbryte svangerskapet dersom det viser seg at det er noe galt med barnet. Som en annen her nevner så kan en slik beslutning kanskje føre til at 2-3 andre barn blir født isteden for. Tidelig ultralyd er allerede tilgjengelig for alle, debatten handler bare om hvem som skal betale for den. Når det gjelder fosterdiagnostikk så er det fortsatt en del risiko forbundet med dette, og synes det er riktig at dette skal være forbeholdt de som er i risikosonen.

• Liker 2
Skrevet

Som mor til ett barn med spesielle behov har det åpnet seg opp en ny og rikere verden jeg ikke ante eksisterte før, lærer noe nytt hele tiden og hvordan livet kan betraktes annerledes.

Jeg vil si det er en gave.

Som hva da?

Skrevet

Som hva da?

Du er ikke i stand til å forstå at hun er glad i barnet, og ser på det som en gave selv om det har downs?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At nyfødte barn hører stemmen til sin mor bekrefter vel ikke en individualitet? Ja vi blir alle påvirket av forhold under produksjon og vår genpool, men nå snakker vi om vi har en unik bevissthet, en individualitet før fødsel. Selv om en person blir preget av å ha tolv tær, vil ikke det bekrefte at vi alle har vår særegne bevissthet før vi blir født. Vil oppfordre deg til å lese hele innlegget, kanskje også få med deg min muntlige fremføring av en utredning inn i bevisstheten: Velkommen hjem, bevisstheter!

Kan du motbevise bevissthetens eksistens før fødselen?

Det er ikke veldig lenge siden man ikke gav smertestillende til premature barn, fordi man antok at de ikke kunne kjenne smerte.

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke i stand til å forstå at hun er glad i barnet, og ser på det som en gave selv om det har downs?

Du er ikke i standt til å la være å komme med spydige kommentarer?

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke i standt til å la være å komme med spydige kommentarer?

Det var en reaksjon på at det virker som om du stiller spørsmålstegn ved hennes oppfatning av det positive ved å ha et barn med downs.

Hvis det er å være spydig, så greit nok.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det blir for enkelt å forsvare utstrakt bruk av fostertesting med at "man må få velge selv". Den valgmuligheten vil være en umenneskelig bør å legge på mange vordende foreldres skuldre.

Skrevet

Det blir for enkelt å forsvare utstrakt bruk av fostertesting med at "man må få velge selv". Den valgmuligheten vil være en umenneskelig bør å legge på mange vordende foreldres skuldre.

Men hvem skal velge om ikke foreldrene? For noen vil det nok være best å ikke vite, men jeg tror de fleste føler seg styrket ved å ha mer informasjon. Og det er jo ikke snakk om obligatorisk testing på noen som helst måte, men hvorvidt man bør utvide tilbudet om ultralyd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvem skal velge om ikke foreldrene? For noen vil det nok være best å ikke vite, men jeg tror de fleste føler seg styrket ved å ha mer informasjon. Og det er jo ikke snakk om obligatorisk testing på noen som helst måte, men hvorvidt man bør utvide tilbudet om ultralyd.

Det er bedre om man ikke kan velge å få vite. Fordi ingen vet hvordan det er før man er der.

Forøvrig er det slik at grenser som flyttes i teorien, ofte fungerer helt annerledes i praksis. Da kan man ende opp med et samfunn de færreste ønsker. Den er verre å reversere.

AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig med en annen AB her, hvis jeg fant ut at ungen hadde Downs, jeg ville tatt en abort. Jeg vil ikke ha den gaven, og vil ikke vite hvordan er det å ha den gaven.. Og jeg vil definitivt kunne velge selv, om jeg vil beholde barnet eller ei. Til sist er det også min framtid det er snakk om, og hvordan den blir.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig med en annen AB her, hvis jeg fant ut at ungen hadde Downs, jeg ville tatt en abort. Jeg vil ikke ha den gaven, og vil ikke vite hvordan er det å ha den gaven.. Og jeg vil definitivt kunne velge selv, om jeg vil beholde barnet eller ei. Til sist er det også min framtid det er snakk om, og hvordan den blir.

Respekterer ditt synspunkt, men samtidig så er det sånn at du kan uansett ikke vite hvordan framtiden blir. Om du får et barn som er friskt ved fødselen, kan det tryne i trappa og bli multihandicappet senere. Og hva da?

Er dessverre mange som ikke helt tenker over hva det faktisk vil si å sette barn til verden. Snakker ikke om deg konkret, men generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...