Kosemose Skrevet 12. mars 2011 #161 Skrevet 12. mars 2011 Her synes jeg du bommer litt, med tanke på temaet time-out. Utviklingspsykologien har de siste femti årene fått stadig bedre metoder for å forklare barns tilknytning til omsorgspersoner, og hvordan omsorgspersoner kan regulere småbarns følelser for å sikre en god og trygg tilknytning. Time-out har aldri vært i "vinden" i fagfeltet. Tror enkelte har forsett seg litt på disse Nanny-programmene, og ikke helt klarer å skille mellom reality-tv og reality... Men dere som har sett Nanny-programmer og tenker at dette med time-out kan passe godt hjemme hos dere, tenk litt over at det er veldig spesielle familier som blir plukket ut og at det er et profesjonelt(?) team bak. Det å få en slik Nanny inn i hjemmet som lærer foreldrene om time-out er med andre ord et ekstremt tiltak, og time-outen er en av mange ting som gjøres (vi vet jo at vi aldri aldri aldri får vite alt om hvordan barna egentlig er, hvilke tiltak som egentlig settes i gang og hvordan tiltakene egentlig virker. Vi får se en redigert versjon. husk det!!). Med andre ord: Tenker dere at deres situasjon er like "ille" som de dere ser på tv? Og i såfall, tenker dere ikke at dere og da kanskje trenger litt veiledning fra profesjonelle? Vil dere virkelig sette i gang "ekstremtiltak" hvis situasjonen ikke er ekstrem? Og vil dere virkelig sette i gang ekstremtiltak på egenhånd, uten veiledning fra de som kan dette? 1
Kosemose Skrevet 12. mars 2011 #162 Skrevet 12. mars 2011 Men, hvis time out er så skadelig for barnet, hvorfor blir det da brukt time out i nesten alle barnehager nå til dags?? Hvordan vet du hva som gjøres i nesten alle barnehager nå til dags? Og en annen ting er at det gjøres mye rart i barnehager, det er ikke alle barnehager som er like gode, det er ikke alle som jobber i barnehager som burde jobbet der, og det er ikke alle barneager som er like barnevennlige. Mange barnehager har mye fokus på trivselen til de voksne, mange barnehager har ikke utdannet personale (de har ped.ledere på disp. som det så fint heter).
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #163 Skrevet 12. mars 2011 Men, hvis time out er så skadelig for barnet, hvorfor blir det da brukt time out i nesten alle barnehager nå til dags?? Tviler på det blir brukt i nesten alle barnehager nå til dags. Men tenk nå på at i barnehager har de 15-20 barn å ta seg av, noen ganger må de bare få bråkmakerne vekk. Foreldre har (bør!!) faktisk tid til å vise ungen sin hvor grensen går på en bedre måte.
Caramba Skrevet 12. mars 2011 #164 Skrevet 12. mars 2011 Men hvordan får man egentlig en unge til å faktisk sitte pal i en trapp, eller på en stol i 3 minutter? Jeg har et par mislykka time-out forsøk bak meg, og ungen spratt jo rett opp og løp etter meg. Det eneste som fungerer her, er å ta dem på fanget og holde dem til de roer seg (ved trass-anfall). Lekegrinda brukes på de to minste når de er i høyt humør og skal teste grenser, og som sagt tidligere, finner på ting som er direkte farlige. Tvillinger blir ofte litt villere fordi de utfordrer hverandre, min eldste testet aldri grenser på samme måte... Jeg synes ikke man alltid skal ta på ungene med silkehansker, de trenger oppdragelse som de kan forstå. Jeg tror heller ikke at "nanny-metoder" er det som fungerer best, men det må være lov å bli sint og fortelle ungene i klartekst at oppførselen er uakseptabel. 1
SummerJoy Skrevet 12. mars 2011 #165 Skrevet 12. mars 2011 Men hvordan får man egentlig en unge til å faktisk sitte pal i en trapp, eller på en stol i 3 minutter? Jeg har et par mislykka time-out forsøk bak meg, og ungen spratt jo rett opp og løp etter meg. Det eneste som fungerer her, er å ta dem på fanget og holde dem til de roer seg (ved trass-anfall). Lekegrinda brukes på de to minste når de er i høyt humør og skal teste grenser, og som sagt tidligere, finner på ting som er direkte farlige. Tvillinger blir ofte litt villere fordi de utfordrer hverandre, min eldste testet aldri grenser på samme måte... Jeg synes ikke man alltid skal ta på ungene med silkehansker, de trenger oppdragelse som de kan forstå. Jeg tror heller ikke at "nanny-metoder" er det som fungerer best, men det må være lov å bli sint og fortelle ungene i klartekst at oppførselen er uakseptabel. Man krenker og truer de igjen og igjen og til slutt adlyder de og blir sittende. 1
Jens Skrevet 12. mars 2011 #166 Skrevet 12. mars 2011 Hvordan vet du hva som gjøres i nesten alle barnehager nå til dags? Og en annen ting er at det gjøres mye rart i barnehager, det er ikke alle barnehager som er like gode, det er ikke alle som jobber i barnehager som burde jobbet der, og det er ikke alle barneager som er like barnevennlige. Mange barnehager har mye fokus på trivselen til de voksne, mange barnehager har ikke utdannet personale (de har ped.ledere på disp. som det så fint heter). Jeg og mine venninner har alle småbarn i barnehager og alle barnehagene til disse barna har timeout benker, stoler, tripptrappstoler, you name it. Og dette er i maange forskjellige barnehager alt fra Nordstrand til oslo vest.
lille katt Skrevet 12. mars 2011 #167 Skrevet 12. mars 2011 Jeg har sett at de har brukt time-out i avdelingen til min eldste datter . Jeg kommer til å ta opp dette på første foreldresamtale. Som jeg tror jeg har nevnt før i tråden - time-out i barnehage er nesten verre, fordi det er svært få voksne på mange barn, og det er en stor risiko for at man ikke har fått med seg hele situasjonen når det blir konflikt mellom barna, og dermed også en stor risiko for at man straffer og krenker feil barn eller på feil grunnlag. 1
SummerJoy Skrevet 12. mars 2011 #168 Skrevet 12. mars 2011 Jeg har sett at de har brukt time-out i avdelingen til min eldste datter . Jeg kommer til å ta opp dette på første foreldresamtale. Som jeg tror jeg har nevnt før i tråden - time-out i barnehage er nesten verre, fordi det er svært få voksne på mange barn, og det er en stor risiko for at man ikke har fått med seg hele situasjonen når det blir konflikt mellom barna, og dermed også en stor risiko for at man straffer og krenker feil barn eller på feil grunnlag. Ikke minst at det er ekstra ydmykende for barnet siden så mange andre barn får det med seg.
Gjest imli Skrevet 12. mars 2011 #169 Skrevet 12. mars 2011 Men, hvis time out er så skadelig for barnet, hvorfor blir det da brukt time out i nesten alle barnehager nå til dags?? Blir det? Korleis veit du kva slags pedagogikk som blir brukt i alle landets barnehagar?
Gjest imli Skrevet 12. mars 2011 #170 Skrevet 12. mars 2011 Jeg og mine venninner har alle småbarn i barnehager og alle barnehagene til disse barna har timeout benker, stoler, tripptrappstoler, you name it. Og dette er i maange forskjellige barnehager alt fra Nordstrand til oslo vest. Såg ikkje svaret ditt. Men skjønner framleis ikkje korleis du kan basere deg på barnehagane du og veninnene dine har ungane dykkar i. Tvilar og på at heile landet praktiserar same pedagogikk som Oslo vest.
Gjest imli Skrevet 12. mars 2011 #171 Skrevet 12. mars 2011 Men hvordan får man egentlig en unge til å faktisk sitte pal i en trapp, eller på en stol i 3 minutter? Jeg har et par mislykka time-out forsøk bak meg, og ungen spratt jo rett opp og løp etter meg. Det eneste som fungerer her, er å ta dem på fanget og holde dem til de roer seg (ved trass-anfall). Lekegrinda brukes på de to minste når de er i høyt humør og skal teste grenser, og som sagt tidligere, finner på ting som er direkte farlige. Tvillinger blir ofte litt villere fordi de utfordrer hverandre, min eldste testet aldri grenser på samme måte... Jeg synes ikke man alltid skal ta på ungene med silkehansker, de trenger oppdragelse som de kan forstå. Jeg tror heller ikke at "nanny-metoder" er det som fungerer best, men det må være lov å bli sint og fortelle ungene i klartekst at oppførselen er uakseptabel. Einig med deg. Eg skjønner heller ikkje korleis ein skal få ein (sannsynlegvis sinna) unge til å sitje på ein stol i 3 minutt. Dei gongene eg har prøvd på min unge, har eg satt han i trappa mellom trappegrindene, hadde jo aldri funka å putte han på ein stol... Uansett fungerar det dårleg, og eg kjem aldri til å prøve noko sånt igjen. Berre tull. Skapar frustrasjon og sinne hos ungen, som i tillegg ikkje lærar ein dritt.
lille katt Skrevet 12. mars 2011 #172 Skrevet 12. mars 2011 Ikke minst at det er ekstra ydmykende for barnet siden så mange andre barn får det med seg. Huff, ja .
~white lady~ Skrevet 12. mars 2011 #173 Skrevet 12. mars 2011 Men hvordan får man egentlig en unge til å faktisk sitte pal i en trapp, eller på en stol i 3 minutter? Jeg har et par mislykka time-out forsøk bak meg, og ungen spratt jo rett opp og løp etter meg. Det eneste som fungerer her, er å ta dem på fanget og holde dem til de roer seg (ved trass-anfall). Lekegrinda brukes på de to minste når de er i høyt humør og skal teste grenser, og som sagt tidligere, finner på ting som er direkte farlige. Tvillinger blir ofte litt villere fordi de utfordrer hverandre, min eldste testet aldri grenser på samme måte... Jeg synes ikke man alltid skal ta på ungene med silkehansker, de trenger oppdragelse som de kan forstå. Jeg tror heller ikke at "nanny-metoder" er det som fungerer best, men det må være lov å bli sint og fortelle ungene i klartekst at oppførselen er uakseptabel. Om ungen spretter opp igjen, sett han ned. Gjenta til han forstår at han ikke får gå derfra før han har sittet tiden ut. Vi praktiserte dette et fåtall ganger, og som regel var det faren hans som gjennomførte dette, jeg syntes det ble litt på kanten av hva som er akseptabelt.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2011 #174 Skrevet 12. mars 2011 Jeg må bare gjenta noen helt banale fakta om time out: *Time out er dressur (ytre påvirkning) *Time out er unødvendig *Time out er en metode som kaaaanskje kan ha sin berettigelse når det gjelder ungdom med adferdsproblemer, men hører ikke hjemme i småbarnshjem *Time out er krenkende og kan være skadelig 4
cilja Skrevet 13. mars 2011 #175 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Jeg må bare gjenta noen helt banale fakta om time out: *Time out er dressur (ytre påvirkning) Hvis dressur defineres som ytre påvirking, så er vi mange som dresserer barna våre! Inkludert de som er motstandere av time-out, men som tvinger jakker på og tvinger barn ut døren når man må rekke toget... *Time out er unødvendig Det er det opp til hver enkelt forelder å bedømme og kan ikke defineres som fakta. *Time out er en metode som kaaaanskje kan ha sin berettigelse når det gjelder ungdom med adferdsproblemer, men hører ikke hjemme i småbarnshjem Siden du definerer dette som fakta, hadde det her passet med forskning som støtter dette utsagnet. Hvis ungdom defineres som barn i tenårene, hvordan ville en time-out fungere sånn helt praktisk? *Time out er krenkende og kan være skadelig Jeg kan gå med på at det finnes mulighet for at man krenker barnets stolthet midlertidig, men jeg hører gjerne på hvilke måter time-out er skadelig. Forresten så finnes det mange mulige måter å krenke et barn på i større eller mindre grad, og jeg tror nok MANGE fler enn de som innrømmer det har krenket barna sine på et eller annet vis kanskje til og med uten å vite det selv. Endret 13. mars 2011 av cilja 1
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2011 #176 Skrevet 13. mars 2011 Skal vi se … Ang. dressur: Det er ikke sånn at dressur "defineres som" ytre påvirkning, det var bare en liten hjelp til å forstå hva jeg mente. Men for all del: Dressur er "skolemessig oplæring og opøvelse (stillet i motsetning til opøvelse i frihet, efter egen lyst og trang)", og passer altså som en beskrivelse av time out. Dette virkemiddelet tar ikke tak i noe som helst i barna for å hjelpe dem til å bli indrestyrt. Det er, som tidligere nevnt, en god metode for å lære fisk å sykle, ikke en god metode for å veilede barn. Ang. unødvendig: Noe som ikke kan motbevises, kan absolutt regnes som et faktum. Så jo, time out er unødvendig. Millioner av familier klarer seg uten, og jeg nekter å tror at de barna som foreldrene "trenger" å disiplinere, er så innmari annerledes enn andre barn. Ang. tenåringer: Jeg er ikke overbevist om at time out har noen berettigelse overfor tenåringer heller, men i og med at det er en form for adferdsregulering, kan det kaaaanskje (altså med alle mulige forbehold) funke i tilfeller hvor alt har kommet fullstendig ut av kontroll. Selv vil jeg aldri bruke det. Og hvorfor du ber meg forklare hvordan det fungerer på tenåringer, skjønner jeg ikke. Det funker på samme måte på dem som det ville fungert på deg eller hvem som helst ellers: Den som blir utsatt for det, tvinges inn i et visst handlingsmønster. Ang. krenkende: Du har misforstått fullstendig hvis du tror vi snakker om såret stolthet her! Det er barnets integritet som krenkes, og det er ikke "forbigående", det er noe som setter spor. Langvarig og/eller systematisk krenkelse vil skade barnets selvfølelse (og utsettes en voksen for det samme, er det like skadelig for ham/henne). Hvorfor i all verden insisterer du på retten til å ta den risikoen? 1
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2011 #177 Skrevet 13. mars 2011 Ja visst gjør jeg det! Forskning er en ting, og ikke minst velkjent for å være skiftende og til tider forvirrende. Det ville være naivt å basere barneoppdragelse på forskning alene. Jeg har lest mange bøker jeg, og noen ting har vært fornuftige og andre ikke. Først og fremst er det viktig at foreldre skaffer seg peilig hvis de ikke har det, det være seg fra TV programmer, egne foreldre/besteforeldre, andre foreldre, bøker etc, og så er det viktig at man kjenner etter hva som føles riktig (instinkter) og stole på dem innen rimelighetens grenser. Når man er mor for første gang, og barnet gråter og man ikke nødvendigvis vet hvorfor barnet gråter, da gjelder det å lytte til instinktene/intuisjonen sin og handle deretter. Naivt å basere barneoppdragelsen på forskning? Jeg er fristet til å spørre "på hvilken planet?", men jeg kan jo heller prøve å svare skikkelig. "Forskning" er ikke alltid det samme som "god forskning", det skal jeg være enig i. Men skikkelig, seriøs, åpen forskning har lært oss utrolig mye om barns utvikling og intellektuelle modning – og ingen seriøs forsker jeg har hørt om, har kunnet fortelle at time out er et trygt virkemiddel. Noen randomisert, dobbeltblindet studie av oppdragelse ved hjelp av krenkelse av barn vil det vel neppe komme, siden det aldri i verden går gjennom noen forskningsetisk komité – hva sier det om dette virkemiddelet? 2
lille katt Skrevet 14. mars 2011 #178 Skrevet 14. mars 2011 Jeg gir opp denne tråden, jeg. Det blir - uten sammenligning forøvrig (understrekes) - som tråden om "fikk barn virkelig ris i gamle dager", der det argumenteres side opp og side ned hvorfor det er fornuftig å slå/knipse/daske/riste etc. barn. Jeg forstår virkelig ikke behovet for å forsvare time-out så iherdig. 2
Gjest Annaires Skrevet 14. mars 2011 #179 Skrevet 14. mars 2011 Jeg gir opp denne tråden, jeg. Det blir - uten sammenligning forøvrig (understrekes) - som tråden om "fikk barn virkelig ris i gamle dager", der det argumenteres side opp og side ned hvorfor det er fornuftig å slå/knipse/daske/riste etc. barn. Jeg forstår virkelig ikke behovet for å forsvare time-out så iherdig. Må bare takke deg jeg. Du har kommet med mye fornuftig i denne tråden, og vi har tatt til oss en del av det du har kommet med, og så langt fungerer det godt hjemme hos oss. Takk for tips, og øyeåpner, selv om jeg ikke har like lang lunte og er like forståelsesfull som deg. Jeg prøver nå i hvertfall
lille katt Skrevet 14. mars 2011 #180 Skrevet 14. mars 2011 Må bare takke deg jeg. Du har kommet med mye fornuftig i denne tråden, og vi har tatt til oss en del av det du har kommet med, og så langt fungerer det godt hjemme hos oss. Takk for tips, og øyeåpner, selv om jeg ikke har like lang lunte og er like forståelsesfull som deg. Jeg prøver nå i hvertfall Hyggelig å høre! Må bare innrømme at lunten min dessverre er kortere enn gjennomsnittet , spesielt nå i svangerskapet - så det er ikke alltid ting fungerer så idyllisk i praksis som det kan høres ut i teorien. Forståelsen av barna tror jeg at jeg klarer å ha med meg, forøvrig, selv om jeg er frynsete og sliten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå