Gå til innhold

Time.out

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå snakker vi om time out som metode og da er det den metoden jeg kritiserer, og snakker på generelt grunnlag ut i fra den. Jeg mener ikke å angripe deg og dine barn. Ja, jeg mener at time out som straffemetode ikke lærer barn en dritt om hvorfor det er galt å slå. De lærer at om de slår blir de satt på gangen og mor blir sint. Små barn har heller ikke evnen til å skille mellom kritikk av oppførsel og kritikk av de som person.

Mor blir IKKE sint, tvert imot, når man gjennomfører en time out. Det barnet lærer, etter å ha blitt forklart hvorfor man ikke skal slå, barnet er blitt distrahert fra å slå, man har fokusert all oppmerksomhet på "offeret" for å signalisere at man ikke skal slå etc etc, er at hører jeg ikke etter (når jeg allerede vet at det jeg gjør ikke er greit), så blir jeg midlertidig utvist fra fellesskapet. Det er klart det svir, men som også sagt før, så er det kun behøvelig å gjøre dette yderst få ganger før barnet har regelen klinkende klar. Og når barnet har det, kan man bruke tiden på hyggelig samvær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor blir IKKE sint, tvert imot, når man gjennomfører en time out. Det barnet lærer, etter å ha blitt forklart hvorfor man ikke skal slå, barnet er blitt distrahert fra å slå, man har fokusert all oppmerksomhet på "offeret" for å signalisere at man ikke skal slå etc etc, er at hører jeg ikke etter (når jeg allerede vet at det jeg gjør ikke er greit), så blir jeg midlertidig utvist fra fellesskapet. Det er klart det svir, men som også sagt før, så er det kun behøvelig å gjøre dette yderst få ganger før barnet har regelen klinkende klar. Og når barnet har det, kan man bruke tiden på hyggelig samvær.

Tror du barn slår for å være ond? Det er alltid en grunn til at barn slår. Ofte oppmerksomhetsbehov, sjalusi, sinne, frustrasjon. Hvorfor skal man sende barn på gangen alene med slike følelser? Hva lærer de av det? De lærer at når jeg har vonde følelser, så vil ingen være med meg. Ok, du blir gjerne ikke sint, men jeg tviler på du ser særlig blid ut der du står og truer barna med "gangen".

• Liker 1
Skrevet

Og når barnet har det, kan man bruke tiden på hyggelig samvær.

Og hva ER det for en holdning? Er det ikke lov å være sinna og frustrert i ditt hus?

AnonymBruker
Skrevet

Og hva ER det for en holdning? Er det ikke lov å være sinna og frustrert i ditt hus?

Nå vrir du veldig på det cilja sier. Ingen har påstått at det ikke er greit å være sint eller frustrert, men det er enkelte typer oppførsel som er uakseptabel. Når barenet vet dette, men fortsetter med oppførselen, så mener jeg at time-out eller annen form for straff er på sin plass. Sånn er det generelt i samfunnet, dårlig oppførsel får konsekvenser, men ikke nødvendigvis med en gang eller direkte i sammenheng.

Unger er ikke dumme. Noen ganger gjør de ting de godt vet at de ikke får lov til for å teste grenser. Da mener jeg det er helt greit å gi tydelig besekjed om hvor grensen går.

Å alltid unnskylde barnet med at han er sint/frustrert høres ganske så outesyende ut syns jeg.

• Liker 2
Skrevet

Nå vrir du veldig på det cilja sier. Ingen har påstått at det ikke er greit å være sint eller frustrert, men det er enkelte typer oppførsel som er uakseptabel. Når barenet vet dette, men fortsetter med oppførselen, så mener jeg at time-out eller annen form for straff er på sin plass. Sånn er det generelt i samfunnet, dårlig oppførsel får konsekvenser, men ikke nødvendigvis med en gang eller direkte i sammenheng.

Unger er ikke dumme. Noen ganger gjør de ting de godt vet at de ikke får lov til for å teste grenser. Da mener jeg det er helt greit å gi tydelig besekjed om hvor grensen går.

Å alltid unnskylde barnet med at han er sint/frustrert høres ganske så outesyende ut syns jeg.

Såklart skal man gi beskjed om hvor grensen går og hva som ikke er akseptabelt. Tror du jeg lar barnet mitt løpe rundt og gjøre akkurat som det selv vil eller? Jeg snakker om time out som metode, og at jeg mener at det er en feil metode å bruke når man skal oppdra barn.

Ja barn tester grenser. Og det er en heelt normal, sunn ting å gjøre. Man skal vise barnet hvor grensen går, men man trenger ikke sende et barn på gangen alene for å vise dem det.

Skrevet

Hvor var du da jeg skrev at barnet selfølgelig får maaaaange sjanser til å innrette seg etter reglene, også ved hjelp av forklaring, avledning, mer forklaring etc? Barn har godt av tydelige rammer rundt hva som er greit og hva som ikke er greit.

• Liker 1
Skrevet

Ta en titt på denne videoen om "Time out". Han forklarer det ganske bra.

Skrevet

Hvor var du da jeg skrev at barnet selfølgelig får maaaaange sjanser til å innrette seg etter reglene, også ved hjelp av forklaring, avledning, mer forklaring etc? Barn har godt av tydelige rammer rundt hva som er greit og hva som ikke er greit.

Og hvordan i all verden kom du frem til den konklusjonen at jeg mener de ikke har godt av det?

Det jeg derimot mener de ikke har godt av, er å bli straffet og utestengt fra fellesskapet og overlatt til seg selv med sine vonde følelser.

Skrevet

Tror du barn slår for å være ond? Det er alltid en grunn til at barn slår. Ofte oppmerksomhetsbehov, sjalusi, sinne, frustrasjon. Hvorfor skal man sende barn på gangen alene med slike følelser? Hva lærer de av det? De lærer at når jeg har vonde følelser, så vil ingen være med meg. Ok, du blir gjerne ikke sint, men jeg tviler på du ser særlig blid ut der du står og truer barna med "gangen".

Nei, kjære deg, jeg tror ikke småbarn slår fordi de er onde. Litt større barn kan finne på å slå som en reaksjon på at noen ikke lar seg hersje med eller at barnet ikke får det som det vil. Jeg hører gjerne hvorfor du mener barn slår. Jenta mi kom hjem fra barnehagen med bitemerke i hånden. Hvorfor tror det er et barn i barnehagen som biter de andre barna?

Og som sagt et par ganger før her inne, barna lærer ikke at vonde følelser gjør at de blir satt på gangen. Dette er snakk om engangstilfeller, f.ek tre minutter av et helt år. I de andre minuttene i året gjør vi det jeg tror du kan oppfatte som vanlige ting.

Skrevet (endret)

Ta en titt på denne videoen om "Time out". Han forklarer det ganske bra.

Idiotisk! Videoen stemmer BARE for foreldre som ikke forklarer sammenhenger til barn, og som slenger barna på rommet uten forvarsel... MEGET naivt av deg å tro at de som bruker time-out gjør det på denne måten. Pluss, jeg er ganske sikker på at Mr Kohn snakker om barn som er litt eldre (5-10).

Endret av cilja
  • Liker 1
Skrevet

Og hvordan i all verden kom du frem til den konklusjonen at jeg mener de ikke har godt av det?

Det jeg derimot mener de ikke har godt av, er å bli straffet og utestengt fra fellesskapet og overlatt til seg selv med sine vonde følelser.

Og det har du din fulle rett til å mene, og vi vet at jeg er uenig.

Skrevet (endret)

Nei, kjære deg, jeg tror ikke småbarn slår fordi de er onde. Litt større barn kan finne på å slå som en reaksjon på at noen ikke lar seg hersje med eller at barnet ikke får det som det vil. Jeg hører gjerne hvorfor du mener barn slår. Jenta mi kom hjem fra barnehagen med bitemerke i hånden. Hvorfor tror det er et barn i barnehagen som biter de andre barna?

Som sagt før, sjalusi? Sinne? Frustrasjon? Hvorfor tror du de biter? Fordi de er små jævler?

Og som sagt et par ganger før her inne, barna lærer ikke at vonde følelser gjør at de blir satt på gangen. Dette er snakk om engangstilfeller, f.ek tre minutter av et helt år. I de andre minuttene i året gjør vi det jeg tror du kan oppfatte som vanlige ting.

Jaha? De lærer gjerne at å slå ikke svarer seg. Fordi da blir de straffet. Men de lærer ikke hvorfor det er galt å slå. De får ingen medfølelse for den de slår. De lærer at når de bobler over av vonde følelser så blir de sendt vekk og ingen vil være med de. Og at slike følelser ikke er lov å ha.

Og du mener virkelig at siden det bare er snakk om 3 minutter så er det helt ok fordi resten av året skjer det ikke? Du forsvarer altså en dårlig handling fra din side med at "jeg gjør jo så mye annet bra"? Merkelig holdning.

Da kan man like godt si "det er ok å slå ungen en gang i blant for jeg gir jo mest klemmer" for å sette det på spissen.

Endret av SummerJoy
  • Liker 1
Skrevet

Idiotisk! Videoen stemmer BARE for foreldre som ikke forklarer sammenhenger til barn, og som slenger barna på rommet uten forvarsel... MEGET naivt av deg å tro at de som bruker time-out gjør det på denne måten. Pluss, jeg er ganske sikker på at Mr Kohn snakker om barn som er litt eldre (5-10).

Mr Kohn snakker om time out generelt. Time out er en ekstremmetode som kan funke når man har barn med store adferdsproblemer og som har full kontroll over foreldrene. (som er tilfellet på diverse nannyprogrammer) Det er ikke noe man skal bruke på helt normale barn uansett hvor gamle de er. Det er poenget hans.

Og hvorfor er det naivt av meg å tro at de som bruker time-out gjør det på "den måten"? Hva måte snakker du om egentlig? Hva vet du om hva andre forteller og forklarer barna i etterkant av timeouten? Timeout er straff, uansett hvilken måte det blir gjort på.

Skrevet

Har ikke lest alle åtte sidene i tråden, men som svar på spørsmålet: Nei, jeg har aldri prøvd time-out for mine barn. Og jeg tror man skal være ganske forsiktig med det. Hvis ting er så vanskelig at man må ty til slike midler, syns jeg man bør konferere med en familieveileder eller lignende slik at man kan få hjelp og slik at man kan gjøre tiltak som virker og som er gode på kort og lang sikt. Er problemet ikke så alvorlig at man trenger støtte fra noen, syns jeg heller ikke man skal iverksette så drastiske tiltak. Et alternativ som ikke er så drastisk, er jo å selv forlate situasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Og hva mener du egentlig med dette?

De har maaaaaaaaaaaaaaaaaaaange sjanser før de opplever å bli straffet ?

Og dette mener du gir TYDELIGE rammer rundt hva som er greit og hva som ikke er greit?

Tydelig er man når man som mor eller far sier "nei dette får du ikke lov til" og står for det. Uansett hvor mye spetakkel og bråk det blir fra ungen. Man trenger ikke bruke metoder som straff og utestenging for å vise grenser.

Skrevet

Og hva mener du egentlig med dette?

De har maaaaaaaaaaaaaaaaaaaange sjanser før de opplever å bli straffet ?

Og dette mener du gir TYDELIGE rammer rundt hva som er greit og hva som ikke er greit?

Tydelig er man når man som mor eller far sier "nei dette får du ikke lov til" og står for det. Uansett hvor mye spetakkel og bråk det blir fra ungen. Man trenger ikke bruke metoder som straff og utestenging for å vise grenser.

Hva som er behøvelig er opp til hver enkelt forelder å vurdere. Du mener time-out alltid er unødvendig, og jeg er uenig...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja visst gjør jeg det! Forskning er en ting, og ikke minst velkjent for å være skiftende og til tider forvirrende.

Her synes jeg du bommer litt, med tanke på temaet time-out. Utviklingspsykologien har de siste femti årene fått stadig bedre metoder for å forklare barns tilknytning til omsorgspersoner, og hvordan omsorgspersoner kan regulere småbarns følelser for å sikre en god og trygg tilknytning. Time-out har aldri vært i "vinden" i fagfeltet.

Skrevet

Eg har som sagt prøvd time-out 2-3 gonger på min snart 3-åring, og det fungerar dårleg. Trur ikkje han har lært noko av det i det heile tatt, berre blitt sinna, lei seg og frustrert. Så eg kjem nok ikkje til å prøve det fleire gonger. Dei gongene eg har prøvd, har det vore nettopp pga slåing (som diskutert over), men det har hatt null effekt. Det som derimot har hatt god effekt viss han har slått/dytta/biti broren, er at broren få masse oppmerksomheit, kos og trøyst etterpå, medan han som slo ikkje fekk noko oppmerksomheit. Då har han vore veldig snill mot lillebroren etterpå, og fått ros for det.

Skrevet

Men, hvis time out er så skadelig for barnet, hvorfor blir det da brukt time out i nesten alle barnehager nå til dags??

• Liker 1
Skrevet

Men, hvis time out er så skadelig for barnet, hvorfor blir det da brukt time out i nesten alle barnehager nå til dags??

Jeg har egentlig aldri hørt at de har brukt time-out i min bhg, men jeg kan tenke meg at de noen ganger må ta ut bråkmakere fra gruppa for å få ro og orden igjen. Jeg har ofte sett at en av de voksne tar med seg "synderen" for å slå av en liten prat hvis det har vært slåssing eller erting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...