Gå til innhold

Å være i et åpent forhold


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt mine gråsoner og det tror jeg vil fortsette livet gjennom. Det er forskjellig som jeg har funnet ut passer bedre for meg, som at jeg ikke ønsker en lederstilling likevel, det går på erfaring. Men det handler om hvordan jeg vil leve mitt liv, og i mitt liv er det rom for folk som lever annerledes enn meg. Og det tror jeg ikke endrer seg når jeg runder 40, det har ikke gjort det for andre jeg kjenner så det skulle være rart om jeg putselig endret meg og ble en konservativ og satt kjærring.

hehe 40 år er ingen magisk grense hvis det er det du tror ;)

Men det er ingen tvil om at folk flest blir mer satt med årene. Det er helt naturlig. Ikke har man den ungdommelige energien og optimismen (uvitenheten) lenger heller. Dette er som sagt bare helt naturlig og normalt. At man ikke nødvendigvis setter pris på utviklingen, er en annen sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har rettet litt på setningen din, for omtanke, respekt og kjærlighet finnes også i åpne forhold. I tillegg har de blitt enige om at i deres forhold er det greit å ha sex med andre.

Ja, og da ser altså ikke jeg kjærligheten til partneren lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i mine øyne, nei.

Får ikke helt tak på hva du mener...

Du vet at sex ikke nødvendigvis betyr følelser? Man kan bli veldig tent uten å elske personen. Og du vet vel at folk har sex i bøttevis uten at det er følelser involvert?

Sex og følelsen av å elske noen er ikke to sider av samme sak.

Og hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at folk er forskjellige fra deg? Og hvor i all verden har du lært at det er greit å fordømme/se ned på de som måtte mene noe annet enn deg? Jeg lurer litt på hva slags oppdragelse du har fått.

Og, når det gjelder dette med å bli satt når man blir eldre... er ikke det er kjempestort problem for deg? Det må jo nærmest bety at du er dømt til et liv i ensomhet? For det er vel ikke bare du som blir satt, det blir vel også alle andre (i følge din egen logikk). Så hvordan skal du klare å få ei dame til å endre seg slik du ønsker, da? Når hun har satt seg og modnet. For du må nok bare innse at det er ikke mange damer som oppfyller kravspec'en din sånn i utgangspunktet.. bare det at de må holde seg på god avstand fra 50% av befolkningen er et rimelig stort krav :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Poenget er nok heller at ettersom årene går så trenger man ikke tenke så mye selv lenger, fordi man har allerede bestemt seg for en sak for lang tid tilbake.

Men jeg er faktisk fortsatt mottakelig for andre meninger enn mine egne. Det forutsetter imidlertid at jeg hører (leser) vettige og gode argumenter.

Livet fortsetter etter fylte 40, det blir nye saker å ta stilling til siden utviklingen ikke stopper opp. Siden jeg var ung har det blitt mer åpenhet rundt homofili, rundt skilsmisser, samlivsformer osv. Jeg var nok betydelig mer bastant da jeg var tenåring og ungdom enn jeg er nå, og min toleranse og forståelse har utviklet seg over tid. Jo eldre jeg blir jo mer tolerant blir jeg fordi jeg ser at det ikke er "farlig" at noen er annerledes enn meg. Så jeg tenker fortsatt mye selv og det tror jeg er sunt, det er ikke sunt å slutte å tenke og fastne i hardtrampa spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Ja, og da ser altså ikke jeg kjærligheten til partneren lenger.

Men det handler jo ikke om at du må se det! Du vil ikke ha det sånn i ditt forhold og det er greit for det er ikke sånn du ser kjærligheten, for du vil ikke ha et åpent forhold. Du vil ha et monogamt forhold. Likevel er det er kjærlighet i andre samlivsformer selv om du ikke er i stand til å akseptere det, og det må du bare godta. Og du vil så klart aldri få se det siden du aldri vil tørre å bli kjent med folk som lever i åpne forhold, fordi du er redd for en smitteeffekt som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Steinar - du har bare bevist nok en gang at du er utrolig flink til å unngå å svare på det flere spør deg om direkte, du kommer i stedet med setninger som ikke svarer på noen verdens ting.

Modenhet kommer med alderen i følge deg, ser nå heller ut som om modenheten og klokheten har forbigått deg.

Jeg vet i hvertfall hvor jeg står, jeg dømmer ikke andre i et åpent forhold, jeg klarer fint å omgås dem uten å måtte mene at det er noe i veien med dem fordi jeg lever annerledes. Kom deg ut av KG og ta en skikkelig titt på ditt liv, du klarer ikke å se det vi andre ser når det kommer til det forholdet du har.

Jeg ser nok mer enn dere og mer enn dere tror når det gjelder mitt "forhold".

Og Passing by skrev det jeg tenkte, DU setter ikke premissene for andre forhold, DU bestemmer ingen verdens ting når det kommer til andre mennesker. Så DU burde lære deg respekt, toleranse, noe jeg og trodde kom med alderen.

Respekt er noe du må sørge for å få selv. Det er ikke noe du automatisk får av andre.

Lar du deg tråkke på så blir du tråkket på. Lar du deg utnytte så blir du utnyttet. Ellers er du veldig heldig.

Det eneste som nytter med visse er å sette seg i respekt. Hardt-mot-hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anuket

Jeg ser nok mer enn dere og mer enn dere tror når det gjelder mitt "forhold".

Respekt er noe du må sørge for å få selv. Det er ikke noe du automatisk får av andre.

Lar du deg tråkke på så blir du tråkket på. Lar du deg utnytte så blir du utnyttet. Ellers er du veldig heldig.

Det eneste som nytter med visse er å sette seg i respekt. Hardt-mot-hardt.

Nettopp! Hvordan kan du da i legge deg mer kunnskap om dem som er i et åpent forhold, når du ikke er en del av det forholdet?

Respekt har jeg for andre, respekt og toleranse gir jeg andre til en viss grad, gjør de noe jeg ikke liker mot meg synker den respekten og den toleransen. Viser de seg å være gode mennesker, så gir jeg dem mer respekt.

Å møte andre uten noen form for respekt eller toleranse, DET er respektløst spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjorde, Steinar, var å bidra til at to barn opplevde at de trygge rammene de hadde i en familie gikk til helvete. Du er den verste av de verste, ikke minst fordi du sitter på din høye hest og later som det var en grunn til at det er greit. I ettertid sitter du og fordømmer kvinnen, og alle andre og gjemmer deg under verdens tommeste floskel. Ytringsfriheten.

Nei du Steinar, en mann som deg er av verste sort. Mennesker i åpne forhold har respekt og kjærlighet. Du har ingenting. Ikke et forhold en gang.

Jaja, tro hva du vil. Men faktum er at disse to barna ikke har lidd noen nevneverdig nød pga meg. Og hadde det ikke vært for meg så tror jeg faktisk at det fort kunne blitt en mye verre situasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Respekt er noe du må sørge for å få selv. Det er ikke noe du automatisk får av andre.

Lar du deg tråkke på så blir du tråkket på. Lar du deg utnytte så blir du utnyttet. Ellers er du veldig heldig.

Det eneste som nytter med visse er å sette seg i respekt. Hardt-mot-hardt.

Atter et svadasvar fra guruen. Du skal respektere at andre velger annerledes enn deg, du skal respektere andres valg selv om du ikke er enig i dem.

Hva pokker mener du med den siste setningen, og hvem er visse i denne sammenhengen? De som lever i åpne forhold, skal du liksom tvinge dem til å leve som deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, tro hva du vil. Men faktum er at disse to barna ikke har lidd noen nevneverdig nød pga meg. Og hadde det ikke vært for meg så tror jeg faktisk at det fort kunne blitt en mye verre situasjon der.

Tullprat og bortforklaringer!! Du har selv sagt at hun separerte seg på grunn av deg.

Ergo: Hadde det ikke vært for deg, er det to barn som fortsatt hadde hatt mamma og pappa under samme tak.

Så sitt der i den villfarelsen det er, å tro at du har bedret situasjonen for barna, og at uten deg hadde de hatt det mye verre. Herregud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Jaja, tro hva du vil. Men faktum er at disse to barna ikke har lidd noen nevneverdig nød pga meg. Og hadde det ikke vært for meg så tror jeg faktisk at det fort kunne blitt en mye verre situasjon der.

Og det er ene alene fordi moren til barna har hatt vett nok til å ikke rive dem opp fra nærmiljøet sitt og kontakten med faren. Mens du er en pådriver for å få henne til å rive dem opp og ta dem med seg sørover til deg. Så på det området er damen heldigvis både fornuftig og oppegående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jaja, tro hva du vil. Men faktum er at disse to barna ikke har lidd noen nevneverdig nød pga meg. Og hadde det ikke vært for meg så tror jeg faktisk at det fort kunne blitt en mye verre situasjon der.

Jaja, tro hva du vil. Men faktum er at du ødela et parforhold, og en familie. Samme hvor mange gode grunner du hadde, så er det galt. Men det som er verre er at du fordømmer andres valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

Jeg ser nok mer enn dere og mer enn dere tror når det gjelder mitt "forhold".

Respekt er noe du må sørge for å få selv. Det er ikke noe du automatisk får av andre.

Lar du deg tråkke på så blir du tråkket på. Lar du deg utnytte så blir du utnyttet. Ellers er du veldig heldig.

Det eneste som nytter med visse er å sette seg i respekt. Hardt-mot-hardt.

Nei, det tror jeg ikke. For jeg vet best om ditt forhold =)

Sånn er det bare, hehe :smoke: :smoke: :smoke:

Jaja, tro hva du vil. Men faktum er at disse to barna ikke har lidd noen nevneverdig nød pga meg. Og hadde det ikke vært for meg så tror jeg faktisk at det fort kunne blitt en mye verre situasjon der.

De lider pga deg. På grunn av deg så var deres mor utro. På grunn av deg tok hun ut separasjon. På grunn av deg så er de en splittet familie. Du bidro i stor grad. Du kan strengt tatt ikke uttale deg om mangel av kjærlighet, når du ikke ser selv hva du har gjort med andres forhold.

Jeg har aldri brutt opp ett forhold, det har derimot du.

Monogame perfekte du =D Som viste seg å ikke være så perfekt allikevel.

Steinar da...du ser ikke selv hva du driver med. Du skjønner ikke hva du selv sier.

Du er en forvirret bitter mann som skyver dine egne problemer under senga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får ikke helt tak på hva du mener...

Du vet at sex ikke nødvendigvis betyr følelser? Man kan bli veldig tent uten å elske personen. Og du vet vel at folk har sex i bøttevis uten at det er følelser involvert?

Sex og følelsen av å elske noen er ikke to sider av samme sak.

Sikkert. Og da har sex lite med kjærlighet å gjøre. Det er hovedsaklig egoisme og instinkter. Med andre ord en kortsiktig utnyttelse av andre folk.

Derfor hører sex til innenfor parforholdet som et uttrykk for kjærligheten der man skal ha en varig felles glede og nytte av hverandre.

Og hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at folk er forskjellige fra deg? Og hvor i all verden har du lært at det er greit å fordømme/se ned på de som måtte mene noe annet enn deg? Jeg lurer litt på hva slags oppdragelse du har fått.

Og, når det gjelder dette med å bli satt når man blir eldre... er ikke det er kjempestort problem for deg? Det må jo nærmest bety at du er dømt til et liv i ensomhet? For det er vel ikke bare du som blir satt, det blir vel også alle andre (i følge din egen logikk). Så hvordan skal du klare å få ei dame til å endre seg slik du ønsker, da? Når hun har satt seg og modnet. For du må nok bare innse at det er ikke mange damer som oppfyller kravspec'en din sånn i utgangspunktet.. bare det at de må holde seg på god avstand fra 50% av befolkningen er et rimelig stort krav :gjeiper:

Jeg har ingen problemer med å innse og akseptere at folk er ulike meg. I denne verden finnes alt ifra reneste engler til de aller verste djevler.

Og ellers har du rett i at "den rette" ikke akkurat vokser på trær i mitt tilfelle. Som er et problem for meg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handler jo ikke om at du må se det! Du vil ikke ha det sånn i ditt forhold og det er greit for det er ikke sånn du ser kjærligheten, for du vil ikke ha et åpent forhold. Du vil ha et monogamt forhold. Likevel er det er kjærlighet i andre samlivsformer selv om du ikke er i stand til å akseptere det, og det må du bare godta. Og du vil så klart aldri få se det siden du aldri vil tørre å bli kjent med folk som lever i åpne forhold, fordi du er redd for en smitteeffekt som ikke eksisterer.

Tja, hvis man har omgang og prater med slike folk så kan faktisk det påvirke i seg.

Ikke meg riktig nok, men alle er ikke like bestemte som det jeg er.

Disse gråsonene som mange har er jo da inne i bildet og kan skape problemer.

Og skaper det da et problem for dama mi, så skaper det samtidig et problem for MEG! Noe som er en risiko jeg ikke er villig til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis man har omgang og prater med slike folk så kan faktisk det påvirke i seg.

Ikke meg riktig nok, men alle er ikke like bestemte som det jeg er.

Disse gråsonene som mange har er jo da inne i bildet og kan skape problemer.

Og skaper det da et problem for dama mi, så skaper det samtidig et problem for MEG! Noe som er en risiko jeg ikke er villig til å ta.

Tror du seriøst så dårlig om dama di? Du har henne ikke en gang, men allerede nå vet du at hun ikke er til å stole på.

Det er neimen ikke mange forunt å allerede ha mistillit i forholdet, før forholdet i det hele tatt har startet. Og før man i det hele tatt vet hvem man skal ha et forhold med!

Å ha store trust-issues må virkelig være vondt :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Passing by

Tja, hvis man har omgang og prater med slike folk så kan faktisk det påvirke i seg.

Ikke meg riktig nok, men alle er ikke like bestemte som det jeg er.

Disse gråsonene som mange har er jo da inne i bildet og kan skape problemer.

Og skaper det da et problem for dama mi, så skaper det samtidig et problem for MEG! Noe som er en risiko jeg ikke er villig til å ta.

Det har ennå ikke påvirket meg at jeg har et vennepar som lever i et åpent forhold. Det er ikke noe de prater om i sosialt lag og de har heller ikke fått "omvendt" noen av de andre parene vi omgås, ikke har de prøvd heller. Vi snakker lite om sex. Så dette paret har ikke skapt noen problemer for meg til tross for mine gråsoner. Det er ingen automatikk i at det vil skape problemer for verken dama di eller deg, de er helt vanlige folk som har fritidsaktiviterer og meninger som andre folk, de er ikke sex hele tiden. Til orientering så kan jeg jo bare fortelle at jeg er skilt, mens det åpne paret fortsatt er gift og at de har vært gift lengre enn det jeg var. Og jeg ble ikke skilt fordi mannen min ble påvirket av dem hvis det er det du tror, han var en løgner og bedrager og det er ikke vennene mine.

Endret av Passing by
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt har jeg for andre, respekt og toleranse gir jeg andre til en viss grad, gjør de noe jeg ikke liker mot meg synker den respekten og den toleransen. Viser de seg å være gode mennesker, så gir jeg dem mer respekt.

Å møte andre uten noen form for respekt eller toleranse, DET er respektløst spør du meg.

Tja, jeg har en annen innstilling.

Når jeg møter et nytt og ukjent menneske så er det dette menneskets oppgave å vise meg med sin oppførsel at det fortjener min respekt.

Dette betyr altså at jeg i utgangspunktet er helt nøytral overfor dette mennesket. Blanke ark og fargestifter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Tja, jeg har en annen innstilling.

Når jeg møter et nytt og ukjent menneske så er det dette menneskets oppgave å vise meg med sin oppførsel at det fortjener min respekt.

Dette betyr altså at jeg i utgangspunktet er helt nøytral overfor dette mennesket. Blanke ark og fargestifter til.

Jeg tror ikke du er i stand til å være nøytral, og arkene dine er ikke blanke. Jeg skal fortelle deg det at hvis du møter et par som lever i et åpent forhold så kommer du ikke til å få vite det, fordi dette ikke er det første de forteller folk de treffer. Du vil få vite om de er gift, samboer og hvor lenge og med hvem. Men at de lever i et åpent forhold er ikke noe de går og snakker om, snakker du om sexlivet ditt til alle og enhver?

Så du vil ikke oppdage noen oppførsel som vil gi deg grunnlag til å ikke respektere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

Tja, jeg har en annen innstilling.

Når jeg møter et nytt og ukjent menneske så er det dette menneskets oppgave å vise meg med sin oppførsel at det fortjener min respekt.

Dette betyr altså at jeg i utgangspunktet er helt nøytral overfor dette mennesket. Blanke ark og fargestifter til.

Å møte ett menneske med høflighet og vennlighet - det er respekt i mine øyne, en alminnelig form for respekt som de fleste har. Jeg natar at du ikke er en av dem da, siden du er nøytral viser du verken det ene eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...