Gå til innhold

Å være i et åpent forhold


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er synd at folk velger å rakke ned på de som lever i åpne forhold. Alt fra mangel på selvkontroll via oppmerksomhetsbehov til mulige psykiske problemer har blitt lagt frem her. Er folk virkelig så trangsynte? Jeg lever selv ikke i et åpent forhold, og kunne heller aldri tenke meg det. Men jeg har ingen problemer med å forstå at folk velger annerledes, og så lenge alle involverte parter er enige, så ser jeg virkelig ikke problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er synd at folk velger å rakke ned på de som lever i åpne forhold. Alt fra mangel på selvkontroll via oppmerksomhetsbehov til mulige psykiske problemer har blitt lagt frem her. Er folk virkelig så trangsynte? Jeg lever selv ikke i et åpent forhold, og kunne heller aldri tenke meg det. Men jeg har ingen problemer med å forstå at folk velger annerledes, og så lenge alle involverte parter er enige, så ser jeg virkelig ikke problemet.

Jeg mener man må akseptere at folk gjør sine egne valg så lenge det ikke går ut over noen andre.

Men det sier seg jo selv at det er et-eller-annet "spesielt" med individer som gjør helt andre personlige valg enn det som er akseptert og normalt i resten av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sier seg jo selv at det er et-eller-annet "spesielt" med individer som gjør helt andre personlige valg enn det som er akseptert og normalt i resten av samfunnet.

Men det som er "spesielt" trenger ikke å være noe negativt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er "spesielt" trenger ikke å være noe negativt.

Nei, men det er jo ikke godt å vite. En annerledes oppdragelse og opplæring skulle kunne forklare mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er jo ikke godt å vite. En annerledes oppdragelse og opplæring skulle kunne forklare mye.

Jeg tror ikke du skal spekulere så mye i det. Det er ikke noe vi kan vite noe om, og det blir bare grunnløse spekulasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet her og grublet meg grønn på hva som gjør at jeg føler behov for å forsvare andre menneskers samlivsformer, og også andre aspekter ved folks liv, som jeg ikke nødvendigvis deler interesse med dem for. Jeg sliter litt med å sette ord på det, men har vel kommet frem til at det er flere ting.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it
- Description of Voltaire, by Evelyn Beatrice Hall.

Respekt er en stor del av det. Mange sier at respekt ikke er noe man har krav på. Men respekt er så mangt! Toleranse, for eksempel. Er ikke toleranse noe man burde ha krav på? Toleranse er noe man skal kunne miste, ved å gjøre galt, ved å skade. Toleranse er ikke noe man skal måtte fortjene. Anerkjennelse, derimot, er noe man skal måtte fortjene.

Jeg må si at nivået av toleranse er skremmende lavt. Å kalle noen idioter, eller si at de har manglende selvkontroll, fordi de velger å leve et liv man selv ikke vil ha, er rett og slett forkastelig. Det samme er forøvrig å si at dem som velger å leve monogamt, lever i et fengsel. All den tid man ikke skader noen, eller bedriver noe ulovlig, er faktisk ens valg av samlivsform noe man kan kreve toleranse for. Og i bunnen av denne toleransen, ligger et nivå av respekt, som tilsier at man ikke kaller hverandre ting på grunn av ulikhetene.

Hva er den ultimate samlivsformen? Er ikke det den formen en selv trives best med?

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor enkelte tror det er på sin plass å drive person-angrep mot noen som velger å leve et samliv man ikke ville valgt selv. Hva søren er dere så himla redde for!?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener man må akseptere at folk gjør sine egne valg så lenge det ikke går ut over noen andre.

Men det sier seg jo selv at det er et-eller-annet "spesielt" med individer som gjør helt andre personlige valg enn det som er akseptert og normalt i resten av samfunnet.

Dette er jeg enig i. Og jeg tror at folk som lever i swingersforhold o.l., rett og slett har minimal kontakt med følelsene sine. Det er mer primitive drifter som styrer dem. Det kan umulig dreie seg om ekte følelser, når det er greit at partneren tar for seg av andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i. Og jeg tror at folk som lever i swingersforhold o.l., rett og slett har minimal kontakt med følelsene sine. Det er mer primitive drifter som styrer dem. Det kan umulig dreie seg om ekte følelser, når det er greit at partneren tar for seg av andre.

...eller kanskje følelsene deres ikke er knyttet til sex på samme måten som den er hos dem av oss som vil ha monogame forhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i. Og jeg tror at folk som lever i swingersforhold o.l., rett og slett har minimal kontakt med følelsene sine. Det er mer primitive drifter som styrer dem. Det kan umulig dreie seg om ekte følelser, når det er greit at partneren tar for seg av andre.

Kanskje vi ikke er så eiersyke? Om vi skal snu på den flisa.

Jeg elsker da mannen min. Sex har ingenting med å elske noen å gjøre. Folk har sex i hytt og pine uten at de elsker personen de har sex med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man lever i et åpent forhold/swingers så er/har man:

- Lite kontakt med egne følelser

- Styrt av primitive drifter

- Har ikke ekte følelser

- Er oppmerksomhetssyk

- Kan ha psykiske problemer

Skal si vi har mange dyktige psykologer her, med stor innsikt i menneskers psyke. Er det virkelig så vanskelig å tolerere folk som lever annerledes at man må sette all verdens negative og stigmatiserende merkelapper på dem for å klare å forholde seg til dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man lever i et åpent forhold/swingers så er/har man:

- Lite kontakt med egne følelser

- Styrt av primitive drifter

- Har ikke ekte følelser

- Er oppmerksomhetssyk

- Kan ha psykiske problemer

Skal si vi har mange dyktige psykologer her, med stor innsikt i menneskers psyke. Er det virkelig så vanskelig å tolerere folk som lever annerledes at man må sette all verdens negative og stigmatiserende merkelapper på dem for å klare å forholde seg til dem?

Må bare si meg enig. Kjenner jeg blir litt provosert av at folk prøver å tråkke andre ned, fordi disse andre våger å være lykkelig i andre forhold enn dem selv.

Det er nemlig skrekkelig egoistisk, det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i. Og jeg tror at folk som lever i swingersforhold o.l., rett og slett har minimal kontakt med følelsene sine. Det er mer primitive drifter som styrer dem. Det kan umulig dreie seg om ekte følelser, når det er greit at partneren tar for seg av andre.

Det er i hvert fall rimelig åpenbart at slike individer har betydelig mindre evne til å føle sjalusi enn normalen.

Nå har ikke akkurat jeg personlig forsket på dette området, men en teori skulle kunne være at sjalusi er koplet til empati.

Empati som altså er evnen til å kunne føle hvordan et annet menneske må ha det i en gitt situasjon.

Amerikanske forskning har vist at empati er den evnen som blir utviklet i menneskehjernen senest - fullt utviklet vanligvis ikke før ved ca 25 års alder.

Men det vil jo alltid variere i hvilken grad man har empati. Noen individer vil praktisk talt ikke ha denne evnen i det hele tatt, f.eks pga en feil i hjernen.

Og uten empati så blir det ikke mye som balanserer egoet, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi ikke er så eiersyke? Om vi skal snu på den flisa.

Jeg elsker da mannen min. Sex har ingenting med å elske noen å gjøre. Folk har sex i hytt og pine uten at de elsker personen de har sex med.

Ja, dette er en uvanlig uttalelse til å være ifra ei kvinne.

Sex har altså ingenting med følelser å gjøre ifølge deg.

Et slikt syn forventer man egentlig i mye større grad ifra menn.

Jeg tenker fortsatt på teorien min om empati her - spørsmålet er nok faktisk om ikke kvinner vanligvis har en sterkere utviklet empati enn det menn vanligvis har.

Eller så kan det rett og slett bare dreie seg om hvilken hjernehalvdel som er den dominerende.

Vanligvis er menn sterkere styrt av den venstre (logikk og rasjonalitet) mens kvinner er sterkere påvirket av den høyre.

Skulle da ikke forundre meg mye om empati er lokalisert i den høyre hjernehalvdelen :smoke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette er en uvanlig uttalelse til å være ifra ei kvinne.

Sex har altså ingenting med følelser å gjøre ifølge deg.

Et slikt syn forventer man egentlig i mye større grad ifra menn.

Jeg tenker fortsatt på teorien min om empati her - spørsmålet er nok faktisk om ikke kvinner vanligvis har en sterkere utviklet empati enn det menn vanligvis har.

Eller så kan det rett og slett bare dreie seg om hvilken hjernehalvdel som er den dominerende.

Vanligvis er menn sterkere styrt av den venstre (logikk og rasjonalitet) mens kvinner er sterkere påvirket av den høyre.

Skulle da ikke forundre meg mye om empati er lokalisert i den høyre hjernehalvdelen :smoke:

Da var vi igang ja. Kan du ikke heller lage en egen tråd med dine teorier om at de som er i åpne forhold har mindre empati enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi ikke er så eiersyke? Om vi skal snu på den flisa.

Jeg elsker da mannen min. Sex har ingenting med å elske noen å gjøre. Folk har sex i hytt og pine uten at de elsker personen de har sex med.

Så sex har ingneting med å elske noen å gjøre? :eeeh:. Dessverre er dette en vanlig holdning i dag, noe jeg synes er litt trist. Om det ikke er snakk om direkte eiesyke, så mener jeg i allefall det har en klar sammenheng med egoisme og individualisme. Det er ikke lenger snakk om OSS, men MEG, MEG, MEG hele tiden!

Har aldri forstått meg på de som orker å ha sex i hytt og pine, og som klarer å skille sex fra følelser. :omg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel, da, Steinar. Det er ikke sånn at et åpent forhold tyder på mindre empati, enn et monogamt forhold. Den teorien din kan du ta å skyve langt opp der ryggen er høyest når du plukker blåbær.

Fikira sier ikke at sex ikke har noe med følelser å gjøre. Hun sier vel heller at sex ikke ha noe med følelser å gjøre. Folk har sex med ONSer, tror du de elsker hverandre? :huh:

Hvorfor mener du at ditt syn på forhold er det eneste rette, bare fordi folk flest lever i monogame forhold? Klarer du ikke å se at selv om en variasjon er mer vanlig enn en annen, betyr ikke det at andre variasjoner tyder på at dem det gjelder er psyke hverken her eller der.

Hva gjør at du synes det er på sin plass å behandle dem som lever i åpne forhold nærmest som fritt vilt når det kommer til hodeløse teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri forstått meg på de som orker å ha sex i hytt og pine, og som klarer å skille sex fra følelser. :omg:

Nei, men du synes ikke det er på sin plass å vise dem en smule respekt for den samlivsformen de trives best med? All den tid de har lagt sine liv opp til at de kan leve slik, ser jeg da virkelig ingen grunn til å heve seg over dem, og antyde at deres samlivsform er mindreverdig.

Mener du da at kjærligheten mellom homofile er mindreverdig, fordi det er en kjærlighet som er midre utbredt enn heterofili?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel, da, Steinar. Det er ikke sånn at et åpent forhold tyder på mindre empati, enn et monogamt forhold. Den teorien din kan du ta å skyve langt opp der ryggen er høyest når du plukker blåbær.

Fikira sier ikke at sex ikke har noe med følelser å gjøre. Hun sier vel heller at sex ikke ha noe med følelser å gjøre. Folk har sex med ONSer, tror du de elsker hverandre? :huh:

Ifølge min teori vil jeg da påstå at ONSer er et klart tegn på manglende empati.

Som selvfølgelig også betyr at de ikke elsker hverandre, men seg selv (ego).

Hvorfor mener du at ditt syn på forhold er det eneste rette, bare fordi folk flest lever i monogame forhold? Klarer du ikke å se at selv om en variasjon er mer vanlig enn en annen, betyr ikke det at andre variasjoner tyder på at dem det gjelder er psyke hverken her eller der.

Hva gjør at du synes det er på sin plass å behandle dem som lever i åpne forhold nærmest som fritt vilt når det kommer til hodeløse teorier?

Mitt syn er det eneste rette for meg. Selvfølgelig.

Men vi snakker også om hva som er såkalt normalt og akseptert i samfunnet. Og da er åpne forhold ikke akseptert av folk flest.

For folk i monogame parforhold vil dessuten folk i åpne parforhold utgjøre en potensiell trussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer listen min, jeg:

Folk som lever i åpne forhold/er swingers:

- Lite kontakt med egne følelser

- Styrt av primitive drifter

- Har ikke ekte følelser

- Er oppmerksomhetssyk

- Kan ha psykiske problemer

- Manglende evne til empati

- Utgjør en potensiell trussel for monogame forhold

Det står ikke så bra til, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer listen min, jeg:

Folk som lever i åpne forhold/er swingers:

- Lite kontakt med egne følelser

- Styrt av primitive drifter

- Har ikke ekte følelser

- Er oppmerksomhetssyk

- Kan ha psykiske problemer

- Manglende evne til empati

- Utgjør en potensiell trussel for monogame forhold

Det står ikke så bra til, gitt.

Ja, en brukbar oversikt, spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...