Gå til innhold

Eiendom på finn.no

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Det er egentlig helt sykt at den norske stat skal ha så mye penger bare fordi folk flytter på seg, og bytter bolig!?

Det er selvsagt den såkalte dokumentavgiften jeg snakker om. Det virket greit nok i "gamle dager" da det satt ansatte og behandlet og brukte tid på disse dokumentene under og etter at en bolig hadde skiftet eiere og genererte noe papirarbeid. Men i dag skjer alt dette via data, og få hender er involvert ifht før. Likevel er dokumentavgiften en urimelig stor andel av det en ny boligeier må inkludere i sitt budsjett og punge ut med til staten.

Ta for eksempel denne luksusboligen på Nordstrand, nybygg, kun to år gammel, selges for 43 millioner. Til denne prisen må kjøper legge til en god sum, for da skal staten ha OVER EN MILLION i dok.avg.i tillegg!? Det er helt sykt. Hvorfor skal de inkassere så mye bare fordi noen kjøper seg et nytt hjem? Er dette en særnorsk avgift, eller er det sånn i mange i-land?

Denne boligen ligger på den siden som ofte har veldig god fjordutsikt over Oslofjorden, men akkurat litt for langt inn på sletta til å få full utsikt. Adressen er Florabakken. Det er en parallellgate til en av de dyreste gateadressene i Oslo, som er Solveien. Dette vises nok litt i prisen.

Huset har et lite utendørs svømmebasseng også, selv om jeg tviler på at man får tatt mer enn 2-3 svømmetak før man er over på andre siden.

Totalt 354 kvadrat, så det er et stort hus. De har "Praktikantdel". Det er sannsynligvis unger i huset, da de har trampoline i hagen. Men jeg flirer litt av at de har vist frem bare sin knallrøde, to-seters sportsbil i garasjebildet i annonsen... ikke noen familievennlig bil man kan kjøre rundt med barnesete og henter i barnehagen i. Den bilen ble nok gjemt vekk for anledningen. 

576_46711a92-4e66-4522-a14a-d3777b307acd

Lekkert og smekkert nytt kjøkken

576_fda43fd0-a8fe-423c-aff9-ef884d3779e5

Garasjen m/bilheis må også vises frem i salgsannnosen. Og "ooppsann, der sto jo sportsbilen min! Jaja. Helt tilfeldig".

576_c4032a1f-4513-4791-a2ba-4be0f4ad3ae5

Uenig. Folk som har 43 millioner til bolig har mer enn nok både til kaviar og dokumentavgift.

Stakkars dem liksom…🤣 

Anonymkode: 02342...a1c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Uenig. Folk som har 43 millioner til bolig har mer enn nok både til kaviar og dokumentavgift.

Stakkars dem liksom…🤣 

Det er uansett mye penger å øse ut på en avgift bare fordi man har kjøpt bolig. En hel million og litt over faktisk... 

Man må jo ut med mange hundretusen kr for mer "normale" boliger også. Det er tungt for lommeboka for mange, og kanskje avgiften er det som akkurat gjør at de ikke kan få kjøpt den boligen de ønsker seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stakkars dem liksom…🤣 

Og hvertfall en som lever av å flippe og utvikle boliger 

https://www.ao.no/roberts-praktvilla-gikk-1-1-millioner-under-prisantydning-jeg-er-fornoyd/s/5-128-170221

Anonymkode: 4ff3c...b88

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke synd på dem med mye penger. De som har mye penger klarer mye enklere å få mer penger, og har ikke ondt av å betale litt ekstra i skatter og avgifter. Jeg bytter gjerne økonomien min med en som må betale mye i formueskatt og dokumentavgifter. De har enten arvet av foreldrene ellers har de vært med på boligverdistigningen og tjent mye på den. Det er lotteri om man er rik eller ikke, og har man penger så er det en selvfølge at man betaler mer enn en lut fattig student.

Anonymkode: c66b8...d88

• Liker 3
Skrevet

Unikt townhouse på hele 516 m². Omfattende oppgradert i 2017. 2 biloppstillingsplasser. Hybler, ca 48 000,-pr/mnd | FINN eiendom

Jeg får noen veldig rare vibber når jeg ser på bildene i denne annonsen. Noe som liksom ikke helt stemmer. Masse personlige bilder på veggen på kjøkkenet, og detaljbilde fra det ene soverommet som også inneholder et personlig bilde samt masse Pops (?). Bilde i veggen som henger skjevt, og et detaljbilde av en enslig stol på et soverom. Noen som vet hva som foregår her? Slår meg som et tragisk dødsbo eller tvangssalg?

image.thumb.png.2d0dda1436a6e0d5fc841566e8a04459.png

image.thumb.png.e00fd2a12aed039e77d87b61dc49404c.png

image.thumb.png.d77ac0001694e052241e33b351e40dc9.png

Skrevet
DenEnesteMannenHer skrev (3 timer siden):

Unikt townhouse på hele 516 m². Omfattende oppgradert i 2017. 2 biloppstillingsplasser. Hybler, ca 48 000,-pr/mnd | FINN eiendom

Jeg får noen veldig rare vibber når jeg ser på bildene i denne annonsen. Noe som liksom ikke helt stemmer. Masse personlige bilder på veggen på kjøkkenet, og detaljbilde fra det ene soverommet som også inneholder et personlig bilde samt masse Pops (?). Bilde i veggen som henger skjevt, og et detaljbilde av en enslig stol på et soverom. Noen som vet hva som foregår her? Slår meg som et tragisk dødsbo eller tvangssalg?

Det er i hvert fall noen med barn (jente?) i tenårene, kanskje litt mer (jeg har Funko-Pop selv og er 50). Tar det mer på resten av dekoren på akkurat det soverommet. Det er nesten så jeg lurer på om dette er noen vi kjenner navnet på.

AnonymBruker
Skrevet
DenEnesteMannenHer skrev (3 timer siden):

Et nytt «unikt» hus…

Helt ærlig? Forferdelig. 

Skrevet
sofie777 skrev (1 time siden):

Det er i hvert fall noen med barn (jente?) i tenårene, kanskje litt mer (jeg har Funko-Pop selv og er 50). Tar det mer på resten av dekoren på akkurat det soverommet. Det er nesten så jeg lurer på om dette er noen vi kjenner navnet på.

Her er du nok spot on. Jenta er jo faktisk avbildet på bildeserien fra fotoautomat ved siden av Funko-Popsene.

Skrevet
DenEnesteMannenHer skrev (10 timer siden):

Tok ikke lang tid før det bilde 36 var fjernet i annonsen. Nå er det ikke der lenger.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (På 17.8.2026 den 19.54):

Det er uansett mye penger å øse ut på en avgift bare fordi man har kjøpt bolig. En hel million og litt over faktisk... 

Man må jo ut med mange hundretusen kr for mer "normale" boliger også. Det er tungt for lommeboka for mange, og kanskje avgiften er det som akkurat gjør at de ikke kan få kjøpt den boligen de ønsker seg.

Enig. "De har råd til det" er et ikke-argument. Ingen avgift er rettferdiggjort ved at noen synser og føler litt på om den som betaler "har råd" til det. Hva nå enn det egentlig vil si.

• Liker 2
Skrevet

Ikke en leilighet i bygård som er det man vanligvis tenker når man hører om Frogner i Oslo. Dette er en enebolig med hage!

Dette er et søtt lite, hvitmalt hus som er 101 år gammelt. Sjarmerende! Bare 11 minutter å gå til Norges mest populære park, Frogner parken, med alle sine statuer!

Det er et relativt lite hus med sine 155 kvadrat. Skråtak i andre etasje på soverommene, som gjør at man ikke får full utnyttelse av hele rommet siden man ikke kan stå oppreist i hele rommet pga skråtaket. I tillegg har det jo som så mange gamle hus ganske dårlig isolasjon, med dårlig energimerking etter moderne standarder. Koster sikkert en del å holde varmen her inne om vinteren.

Men sjarmerende som bare det, og veldig fint! 🙂Prisen er rett i underkant av 17 milllioner. Soelvoldsvei på Frogner (ja, gateadressen staves sånn på gammeldags måte)

Flott sted å bo sikkert. Veldig sentralt men også litt tilbaketrukket i en grønn sone.

817_3954854c-fc70-4cb9-838f-45d77d6a3c9f

• Liker 3
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Ikke en leilighet i bygård som er det man vanligvis tenker når man hører om Frogner i Oslo. Dette er en enebolig med hage!

Dette er et søtt lite, hvitmalt hus som er 101 år gammelt. Sjarmerende! Bare 11 minutter å gå til Norges mest populære park, Frogner parken, med alle sine statuer!

Det er et relativt lite hus med sine 155 kvadrat. Skråtak i andre etasje på soverommene, som gjør at man ikke får full utnyttelse av hele rommet siden man ikke kan stå oppreist i hele rommet pga skråtaket. I tillegg har det jo som så mange gamle hus ganske dårlig isolasjon, med dårlig energimerking etter moderne standarder. Koster sikkert en del å holde varmen her inne om vinteren.

Men sjarmerende som bare det, og veldig fint! 🙂Prisen er rett i underkant av 17 milllioner. Soelvoldsvei på Frogner (ja, gateadressen staves sånn på gammeldags måte)

Flott sted å bo sikkert. Veldig sentralt men også litt tilbaketrukket i en grønn sone.

I min "vonde føtter"-verden, er det stor forskjell på 11 minutter og reelle 17-18 minutter til utkanten av parken :) 

image.thumb.png.038cf739db412893a7b5d4714ed8b15d.png

Skrevet (endret)
sofie777 skrev (12 minutter siden):

I min "vonde føtter"-verden, er det stor forskjell på 11 minutter og reelle 17-18 minutter til utkanten av parken :) 

image.thumb.png.038cf739db412893a7b5d4714ed8b15d.png

Jeg brukte også kartet, men det i Finn annonsen. Der sto det 11 minutter til barnehagen som ligger i kanten av parken.

Skjermbilde 2026-08-19 121054.png

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Nydelig 🤩
Og slettes ingen upris når en ser på beliggenheten! 

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (9 timer siden):

Fint hus og fin beliggenhet - men dette er da Skøyen, ikke Frogner:)

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.8.2026 den 13.58):

Wow, den var fin!! Spiller du piano? Det ligner veldig på et piano jeg vokste opp med. 😮 Foreldrene mine fikk det av besteforeldrene mine, de solgte det relativt kjapt da jeg sluttet på piano-timer. 🥲 snufs snufs. Litt synd, skulle gjerne hatt det, om så bare til pynt. 🙈 Staselig møbel. ❤️ 

Anonymkode: 67f57...589

Det der er vel fra 1900-1910 eller så tror jeg :) Synd man ikke lager dem sånn lenger.

Spiller ikke selv, men gjorde det litt i barndommen - og bare jeg kommer meg over innflytningskneika her hjemme har jeg lyst å ta det litt opp igjen. Kan ikke la noe sånt bare stå til pynt.

Her er forøvrig to andre jeg tittet på.

Denne var jeg nesten i ferd med å få kloa i, men fikk ikke ordnet flyttefolk raskt nok - så da måtte den gå til noen andre:
 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/439817240

Ålesund, så ville nok ikke fått den hit uansett - mulig den er gitt vekk nå (selgeren hadde to annonser, mener det sto reservert på den andre): https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/450204065

Her er en jeg hadde lagret som jeg tror er ledig ennå. Skatval er i gokk, men samtidig omtrent PÅ E6 - så hvis noen kjenner noen som kjører varebil den veien nå og da...:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/424379799?ci=2

Endret av knooters
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
knooters skrev (2 timer siden):

Det der er vel fra 1900-1910 eller så tror jeg :) Synd man ikke lager dem sånn lenger.

Spiller ikke selv, men gjorde det litt i barndommen - og bare jeg kommer meg over innflytningskneika her hjemme har jeg lyst å ta det litt opp igjen. Kan ikke la noe sånt bare stå til pynt.

Her er forøvrig to andre jeg tittet på.

Denne var jeg nesten i ferd med å få kloa i, men fikk ikke ordnet flyttefolk raskt nok - så da måtte den gå til noen andre:
 https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/439817240

Ålesund, så ville nok ikke fått den hit uansett - mulig den er gitt vekk nå (selgeren hadde to annonser, mener det sto reservert på den andre): https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/450204065

Her er en jeg hadde lagret som jeg tror er ledig ennå. Skatval er i gokk, men samtidig omtrent PÅ E6 - så hvis noen kjenner noen som kjører varebil den veien nå og da...:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/424379799?ci=2

hæ? selges for 10 kr og gis bort? skulle tro de kostet mange 1000 kr. 🙈😅 iaf et par tusen. hm, hva er det jeg ikke skjønner her? :P 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

hæ? selges for 10 kr og gis bort? skulle tro de kostet mange 1000 kr. 🙈😅 iaf et par tusen. hm, hva er det jeg ikke skjønner her? :P 

Det koster ofte noen tusen å få dem flyttet. Især om du skal ha proffe pianoflyttere. Jeg tok det via far og sønn i Froland, og det ble... 3000 tror jeg? Bærum - Arendal.

En annen ting er at det sikkert er ganske av moten og ikke passer like godt i moderne hus som i gamle villaer. Selv blåser jeg i hva som er "in", jeg prøver bare besvare spørsmålet om hva mitt hus ville ønsket seg om det kunne snakke.

Endret av knooters
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Villa Solhaug

En fin gammel villa med masse sjel (vil jeg tro!)

Endret av Kattugla
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kattugla skrev (12 minutter siden):

Villa Solhaug

En fin gammel villa med masse sjel (vil jeg tro!)

Den der er ikke lettsolgt nei…. Ligger 100-150 lenger bak også, men flott sted da 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...