Million Skrevet 17. mai #11701 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det hadde jeg nok gitt blaffen i hvis jeg hadde hatt 15 millioner til overs! Skjønt hus. Hvor gammelt er det? Jeg klarte ikke å finne noe byggeår? Anonymkode: 18d3b...e81 Det er fra 1810. https://www.hjemla.no/norge/frogn/1440-drøbak/fiskerkroken-7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11702 Skrevet 17. mai Million skrev (5 minutter siden): Det er fra 1810. https://www.hjemla.no/norge/frogn/1440-drøbak/fiskerkroken-7 Fantastisk. 🥰 Men det er et stort ansvar med så gamle hus. Vi la inn bud på et fra 1812. I ettertid er jeg litt glad vi tapte den budrunden. 🙈 Anonymkode: 18d3b...e81 1
enkefru Skrevet 17. mai #11703 Skrevet 17. mai (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hadde jeg nok gitt blaffen i hvis jeg hadde hatt 15 millioner til overs! Skjønt hus. Hvor gammelt er det? Jeg klarte ikke å finne noe byggeår? Anonymkode: 18d3b...e81 Nå har jeg skrollet gjennom salgsoppgaven uten å finne alder, er nok 100 år (og vel så det) men kanskje påbygget i så mange omganger at det ikke er mulig å bekrefte….? Gammelt er det iallefall. Vedr. turistløypa, så er man ganske usjenert på verandaen i det minste 😅 Endret 17. mai av enkefru
enkefru Skrevet 17. mai #11704 Skrevet 17. mai Million skrev (3 timer siden): Det er fra 1810. https://www.hjemla.no/norge/frogn/1440-drøbak/fiskerkroken-7 Ikke 100 år gammelt altså… men 200! Wow… utrolig sjarmerende og fint iallefall! 1
Million Skrevet 17. mai #11705 Skrevet 17. mai enkefru skrev (1 minutt siden): Nå har jeg skrollet gjennom salgsoppgaven uten å finne alder, er nok 100 år (og vel så det) men kanskje påbygget i så mange omganger at det ikke er mulig å bekrefte….? Gammelt er det iallefall. Vedr. turistløypa, så er man ganske usjenert på verandaen i det minste 😅 Jeg skrev det i innlegget #11701 ovenfor. Det står info om alder på hus på Hjemla-nettsiden. Dette er fra 1810. Over 200 år altså! Imponerende. De kunne virkelig bygge hus som varte før i tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11706 Skrevet 17. mai Ååh. Vakkert. Stabekk 49 mill. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=462857729 Anonymkode: f4568...842 1
Million Skrevet 19. mai #11707 Skrevet 19. mai (endret) Et nydelig, gammelt hus som er godt over 100 år gammelt er til salgs i selveste Solveien på Nordstrand. Dette er gata og adressen alle nordstrandbeboere higer etter... men husene der er ofte 7 - 10 millioner dyrere enn tilsvarende hus andre steder på Nordstrand, som ikke er ansett for å være like fancy. Huset er en klassisk gammel bygning fra år 1912, og er på 273 kvadrat innvendig. Dette skal de ha en passende Solveien-prislapp for, 26,8 millioner før avgifter etc. Interessant nok ble huset sist omsatt såpass "nylig" som 2009, og da for bare 7,3 millioner. De kan altså tjene 20 millioner på disse 17 årene... om de får den prisen som annonsen spør om. Jeg personlig kunne aldri tenkt meg å bo i den gata, til det er jeg for "østkant-jente". Hadde ikke passet inn blant naboene, selv om jeg hadde vunnet 100 mill og fint hadde råd å bo der! 😆 Men jeg elsket dette huset, selv om energimerkingen er på bånn (typisk så gamle hus). Liker den gamle klassiske hus-stilen. Mye vakrere enn mange av de firkantede "garasjelignende" moderne husene som oppføres i dag... Huset er fint pusset opp innvendig, jeg likte kjøkkenet blant annet. Klassisk stil som står i stil med huset generelt, bl.a. passer det godt til husets alder, selv om kjøkkenet er relativt nytt. I tillegg har eierne malt og tilsatt farger overalt. Det likte jeg. Harmoniske, fine fargevalg, som skaper trivsel, selv om jeg personlig ikke liker blått (kan ikke fordra det for å være ærlig...) Men ja, jeg vet at blått er Jotuns mest populære interiørfarge, så jeg skal ikke påstå noe annet. Blått er godt likt av de fleste, bare ikke meg 😁 Jeg har ikke lest tilstandsrapporten eller noe slikt, til det er jeg altfor forkjølet om dagen. Så nøyer hodet mitt med dette 🙂 Utdrag av bilder fra annonsen. Stusset litt da jeg kom til dette bildet bare. Hva slags barn som passer i den knøttlille sengen på dette rommet, trenger en egen tv på rommet sitt allerede? Det fine, klassiske kjøkkenet, fullt moderne utstyrt: Selve huset, sett fra hagen, som er full av gamle, modne trær som er tatt vare på gjennom generasjoner: Endret 19. mai av Million omformulerte en setning 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11708 Skrevet 19. mai enkefru skrev (På 17.5.2026 den 13.57): Ikke 100 år gammelt altså… men 200! Wow… utrolig sjarmerende og fint iallefall! 200 år er egentlig ikke så gammelt i norsk sammenheng, i Trøndelag og sikkert mange andre steder rundt om i landet så er det ganske vanlig med boliger fra 1600-1700 taller. For Trøndelag sin del så er trønderlån veldig vanlig på gårdene rundt om kring. https://no.wikipedia.org/wiki/Trønderlån Et annet eksempel på en gammel bolig er norges eldste bolighus som er fra 1296. https://riksantikvaren.no/norges-eldste-hjem/ Anonymkode: 79749...e30 1 1
Million Skrevet 19. mai #11709 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 23.27): Ååh. Vakkert. Stabekk 49 mill. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=462857729 Anonymkode: f4568...842 Ja, det er kjempeflott. Det er allerede delt link til det på forrige side. Man kan ikke se alt i tråden, så det gjør ikke noe altså 🙂 1
sofie777 Skrevet 19. mai #11710 Skrevet 19. mai Dette er en såkalt "skuvseng" (det var det vi kalte det på Vestlandet, i hvert fall. Den kan bli så liten for nyfødte og så kan man dra den ut til å bli nesten like lang som en normal seng, så den vokser med barna. Genialt, egentlig! 2
Million Skrevet 19. mai #11711 Skrevet 19. mai sofie777 skrev (12 minutter siden): Dette er en såkalt "skuvseng" (det var det vi kalte det på Vestlandet, i hvert fall. Den kan bli så liten for nyfødte og så kan man dra den ut til å bli nesten like lang som en normal seng, så den vokser med barna. Genialt, egentlig! Kjenner til prinsippet, man forlenger madrassen etterhvert som sengen dras ut og vokser med barnet. Men det er den korte lengden sengen er innstilt på pr i dag på bildet (som jeg antar er slik den ser ut hver dag) som gjorde at jeg tenkte et veldig lite barn sover på det rommet. Men det er klart at de kan ha fjernet madrassen i sengen og skjøvet den helt sammen pga bildetagningen, av en eller annen grunn. Skjønner ikke hvorfor det skulle være nødvendig på et bilde av et barnerom å gjøre sengen så minimal som mulig, men...? Kanskje andre skjønner hvorfor de evt skulle gjort det? 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11712 Skrevet 19. mai Million skrev (57 minutter siden): Et nydelig, gammelt hus som er godt over 100 år gammelt er til salgs i selveste Solveien på Nordstrand. Dette er gata og adressen alle nordstrandbeboere higer etter... men husene der er ofte 7 - 10 millioner dyrere enn tilsvarende hus andre steder på Nordstrand, som ikke er ansett for å være like fancy. Huset er en klassisk gammel bygning fra år 1912, og er på 273 kvadrat innvendig. Dette skal de ha en passende Solveien-prislapp for, 26,8 millioner før avgifter etc. Interessant nok ble huset sist omsatt såpass "nylig" som 2009, og da for bare 7,3 millioner. De kan altså tjene 20 millioner på disse 17 årene... om de får den prisen som annonsen spør om. Jeg personlig kunne aldri tenkt meg å bo i den gata, til det er jeg for "østkant-jente". Hadde ikke passet inn blant naboene, selv om jeg hadde vunnet 100 mill og fint hadde råd å bo der! 😆 Men jeg elsket dette huset, selv om energimerkingen er på bånn (typisk så gamle hus). Liker den gamle klassiske hus-stilen. Mye vakrere enn mange av de firkantede "garasjelignende" moderne husene som oppføres i dag... Huset er fint pusset opp innvendig, jeg likte kjøkkenet blant annet. Klassisk stil som står i stil med huset generelt, bl.a. passer det godt til husets alder, selv om kjøkkenet er relativt nytt. I tillegg har eierne malt og tilsatt farger overalt. Det likte jeg. Harmoniske, fine fargevalg, som skaper trivsel, selv om jeg personlig ikke liker blått (kan ikke fordra det for å være ærlig...) Men ja, jeg vet at blått er Jotuns mest populære interiørfarge, så jeg skal ikke påstå noe annet. Blått er godt likt av de fleste, bare ikke meg 😁 Jeg har ikke lest tilstandsrapporten eller noe slikt, til det er jeg altfor forkjølet om dagen. Så nøyer hodet mitt med dette 🙂 Utdrag av bilder fra annonsen. Stusset litt da jeg kom til dette bildet bare. Hva slags barn som passer i den knøttlille sengen på dette rommet, trenger en egen tv på rommet sitt allerede? Det fine, klassiske kjøkkenet, fullt moderne utstyrt: Selve huset, sett fra hagen, som er full av gamle, modne trær som er tatt vare på gjennom generasjoner: Ja, dette var stilig! Elsker fargevalget også (i rommene). Men hvorfor kjøkken i kjelleren? (Side 55) Og alkove, bad og kjellerstue. Sniker de seg til en slags hybel? Solrik og flott klassisk villa | Stor skjermet tomt | Dobbelgarasje med loft | Noe utsikt | FINN eiendom "Alkove i kjelleretasjen (rommet er ikke byggemeldt for varig opphold) Kjellerstuen i adskilt del i kjelleretasjen ble pusset opp i 2016 med bl.a. gulvfliser med varmekabler og kjøkken (rommet er ikke byggemeldt for varig opphold)" Anonymkode: 30331...769
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11713 Skrevet 19. mai Million skrev (15 minutter siden): Kjenner til prinsippet, man forlenger madrassen etterhvert som sengen dras ut og vokser med barnet. Men det er den korte lengden sengen er innstilt på pr i dag på bildet (som jeg antar er slik den ser ut hver dag) som gjorde at jeg tenkte et veldig lite barn sover på det rommet. Men det er klart at de kan ha fjernet madrassen i sengen og skjøvet den helt sammen pga bildetagningen, av en eller annen grunn. Skjønner ikke hvorfor det skulle være nødvendig på et bilde av et barnerom å gjøre sengen så minimal som mulig, men...? Kanskje andre skjønner hvorfor de evt skulle gjort det? Kanskje de rett og slett vil gi inntrykk av at rommet er større? 🤔 (liten seng = ååå så "stort" dette rommet er 😄 ) Anonymkode: 30331...769 1
Million Skrevet 19. mai #11714 Skrevet 19. mai Det dukket opp enda en gammel klassiker på Finn i dag; en sveitservilla i klassisk stil fra 1916, med en kjempestor tomt til Nordstrand (og Oslo) målestokk å være, over 2 mål! (2118 kvadrat tomt) For hele herligheten ber de om 24 000 000 kr.... Huset er kjempekoselig både inni og utenpå og i hagen. Det meste er holdt i klassisk stil som passer huset, og mange dører er bevart, ser det ut til. Nå er jeg ingen personlig fan av å skrape malingen halvveis av gamle dører og henge dem opp som "chabby chic", men det er gjort her noen steder. Jeg hadde pusset dørene helt ned for maling, og så malt de hvite på nytt. Pent og rent. Det ene badet har tapet i en litt "pompøs" stil, vet ikke helt hva jeg mener om den eller om det passer huset. Det gjør kanskje det? Husets andre bad i 2. etg er derimot veldig fint, det har også badekar. Badekar! Åh, sukk, det er en luksus jeg savner. Det som er så fint er at eierne har klort seg fast til en stor tomt så lenge. De husene med sånne tomter er sjeldne, i alle fall her og generelt i Oslo. Det har kanskje vært enda større tomt før i tiden, for all del, men over to mål i dag er stort. Men jeg leser i annonsen at det er "gitt rammetillatelse", det vil si til å bygge ett hus til på tomten. Å nei! Å skille ut en del av tomten, selge den og få en fremmed nabo klin opptil da? Aner ikke hva en tomt på 700-1000 kvadrat på Nordstrand kan koste, men det er nok ikke billig! Uansett ville det være trist med enda et tilfelle av fortetting på den måten. Husene står ofte skulder mot skulder i disse populære områdene i Oslo nå. Klint opptil naboen. Ofte settes det opp en tomannsbolig av utbyggerne, ikke en enebolig, for å få mest mulig penger ut av liten tomteplass. Badet i første etasje med tapet på veggene (jeg tror denne typen tapetmotiv var veldig moderne rundt pluss/minus århundreskiftet mellom 1800 og 1900 tallet) : Badet i andre etasje (som jeg likte best): Et bilde utenfor av huset og deler av hagen; 2 2
enkefru Skrevet 19. mai #11715 Skrevet 19. mai Nydelig hus, og eiendom! Veldig synd å skille ut tomt der. En så staselig villa fortjener virkelig en staselig hage også. Der jeg vokste opp var det fra gammelt av en bestemmelse på at tomtene skulle være på minst 1,5 mål… det er bygget både ett og to hus i alle eplehagene i den veien nå… trist 🙁 3
sofie777 Skrevet 19. mai #11716 Skrevet 19. mai (endret) Et nydelig hus. Heldigvis betyr ikke rammetillatelse at man MÅ bygge hus der, det er bare første trinn i en planleggingsfase. (Google-svar). Håper det tar maaaange år før den hagen (og alle andre hager, for så vidt), ødelegges Endret 19. mai av sofie777 2
Million Skrevet 19. mai #11717 Skrevet 19. mai (endret) sofie777 skrev (4 minutter siden): Et nydelig hus. Heldigvis betyr ikke rammetillatelse at man MÅ bygge hus der, det er bare første trinn i en planleggingsfase. (Google-svar). Håper det tar maaaange år før den hagen (og alle andre hager, for så vidt, ødelegges) Det håper jeg også. Men det opplyses sikkert fordi det kan gi eventuelle nye eiere av det annonserte huset en mulig finansieringsmetode til å få "tilbakebetaling" for deler av kjøpesummen. 24 millioner er jo en del. Men nei, jeg håper nye eiere ikke er i den økonomiske situasjonen at de er nødt til eller velger fortetting av økonomisk vinning. Endret 19. mai av Million 2
Ingar-André Skrevet 19. mai #11718 Skrevet 19. mai Her inne er det intet som går uanfektet forbi nei.. Eiendomen jeg har kjøpt er her for fan.. Er 586 sider og velge mellom så take ya pick.. Ere mulig..😂😎 1
Million Skrevet 19. mai #11719 Skrevet 19. mai Ingar-André skrev (22 minutter siden): Her inne er det intet som går uanfektet forbi nei.. Eiendomen jeg har kjøpt er her for fan.. Er 586 sider og velge mellom så take ya pick.. Ere mulig..😂😎 Ja, det er mulig. Sannsynligvis er eiendommen din en av to ting, enten skikkelig fin og koselig eller staselig, eller noe som de fleste skygger unna (glorete innvendig etc). Det er gjerne sånne som postes her, av de to kategoriene. Og så veldig dyre boliger da, selvsagt, de kommer gjerne inn i tråden pga prisen. Hvilken kategori er din bolig? 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11720 Skrevet 19. mai Herskapelig og innholdsrik eiendom ved Årungen med tilhørende trippelgarasje m/leilighet, stabbur og drivhus. | FINN eiendom Fra Ås avis: "26 år har gått siden paret kjøpte Hala gård ved Årungen. Den gangen var huset fra 1850-tallet i stusselig forfatning," "Det var NMBU, som den gang het Norges Landbrukshøgskole (NLH), som eide det. Men de hadde ikke penger til å holde det i orden." "Åtte år senere var hele huset fornyet, såpass at det nå er registrert med 2008 som byggeår. – Det eneste som er igjen av det gamle huset er tømmerkassa rundt. Det var bra tømmer i gamle dager, forteller Arne." "Med en så omfattende renovering hadde de en stor fordel. På den tiden drev de nemlig Høyås Sag og Høvleri i Brekkeveien. Der var det både lagringsplass og materialer. – Treverk, panel og listverk har vi produsert selv. Bare panelet i taket her måtte ligge til tørk i to år. Det ligger mange års arbeid i dette huset, sier Arne." "Det er tidligere anslått at Hale gård må ha blitt til i det man kaller kristen sagatid (1050-1350)." 🥰 Anonymkode: 30331...769 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå