Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes Brage er kjempefint!

De navnene jeg ikke liker er de som høres ut som strippere (typ Desirèe Michelle, ja), de som har gått på trynet i et scrabble-spill (zofieh), og de som høres ut som de kommer fra apoteket (leander).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luka. Har alltid trodd at det var et jentenavn jeg, men fant nettopp ut at det er et guttenavn :klo:

Jeg har en venninne som heter det, så da er det vel kanskje begge deler? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om guttenavnet Tristan?

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg hører det.. Høres ut som en trist Kristian

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Eugene.

Det er fint når det uttales på engelsk, men blir helt forferdelig når det uttales på norsk (ævscheen/auskjen)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Liker virkelig ikke Markus, Lukas, Isak, Noah, Leon, Emrik, Imre, Leander, Chrisander, Emilian, Tristan, Kevin, Adrian, Nathaniel og Linus.

På jenter synes jeg lite om Lea(h), Olava, Ailén, Vanessa, Denise, Felicia, Celine/-a, Victoria, Isabel(-la), Ronja, Kira, Luca, Luna og Ariana.

Og mange flere! Slår et slag for å forby bibelen, Kardemommeby, Isfolket og tv-serier som navneinspirasjonskilde :lur:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Typisk amerikanske navn på norske jenter høres jo helt utrolig teit ut.

F.eks Jessica, Angela, Cassidy, Cindy. Vet om en som heter Jessica, og det uttales djessika. Grøss...

Xander ser jeg ikke poenget i. Noen som prøvde litt for hardt å gjøre Sander litt mer spennende med å sette en X foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Nathaniel er et merkelig navn.

Kaspara er grusommt...

Nathaniel er et av favorittnavnene mine, sammen med Ethan. Men det klinger penere på engelsk :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu, navnet mitt har ikke blitt nevnt! :hoppe:

Jeg synes disse er stygge:

-Remi, Ronny, Roger ..

Maaange navn jeg ikke liker. Kommer til å få problemer med å gi barnet mitt navn, for det er så få jeg synes er fine!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. mange morsomme her! :P

Hjørdis

Halldis

Vigdis

Doris

Tordis

Silje/Silja (hallo!?)

Siri

Trude

Synnøve

Ingrid

Torunn

Tord

Birk

Odin (hunder heter Odin!)

Remi

Ronny

Roger

Kim

Roald

Ragnar

Roger

Karl

hoho! for en morsom tråd! dagens! :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart så mange ulike assosiasjoner navn har hos forskjellige folk. Noen nevnte at navn som Lars og Stian hørtes "fattige" ut - i min verden er det heller omvendt - det vitner om selvsikkerhet hos foreldre, som velger et slikt navn fremfor et av motenavnene i dag.

Heia Lars og Stian!

Selv har jeg litt problem med å si at et navn er "stygt", men i den kategorien kommer kanskje Andrè skrevet feil med feil aksent. Utrolig hvor ofte jeg ser det på trykk i aviser etc. Håper hver gang at det er redaksjonen som har feilskrevet aksenten, og at ikke det er foreldrene...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tristan blir som Imre og Marco: Foreldra har forlese seg på Isfolket/ kong Arthur. Og får ein ein Tristan blir vel jentungen Isolde? Huff...

Som gammal dame likar eg solide norske navn som Audun, Sondre, Sunniva og Ingrid. Mykje fordi dei bibelske navna er så enormt i bruk for tida, det er jo tre stk Elias og to Mathias i kvar klasse...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart så mange ulike assosiasjoner navn har hos forskjellige folk. Noen nevnte at navn som Lars og Stian hørtes "fattige" ut - i min verden er det heller omvendt - det vitner om selvsikkerhet hos foreldre, som velger et slikt navn fremfor et av motenavnene i dag.

Heia Lars og Stian!

Jeg har heller aldri opplevd Lars og Stian som underklassenavn, snarere tvert imot.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gurimalla

Jeg ville tatt meg nær av det om mitt navn var nevnt, eller navnet til barnet mitt.

Jeg tar meg ikke nær av at navnet til min datter er nevnt her (spesielt ikke når det er nevnt av noen som liker Leander...).

Det er underholdnende når foreldrene velger originale skrivemåter som betyr at navnet er feilstavet i forhold til uttale som feks Chim i stedet for Kim og Nhatalie. I slike tilfeller ser det ut som om foreldrene ønsker å være litt originale, men mislykkes totalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nathaniel er forferdelig stygt, høres kjønnsløst ut. Odin syns jeg høres direkte ondskapsfullt ut. Motenavn som Thea, Leah osv er ikke heller mine favoritter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn som får magekramper av motenavna. Leander, Lukas, Sander og Elias, eller Emma, Linnea og Thea. Jeg er mer fan av navn med røtter i norsk navnetradisjon som Ola eller Ingrid. Dette kommer ikke primært av at jeg syns andre navn er stygge, men et ønske om å ikke være som "alle andre".

Når det er sagt så syns jeg ofte navn blir stygge på grunn av navnebæreren. Margaret er et navn jeg i utgangspunktet ikke kaster opp av, men på grunn av ei jeg vet om heter det (som er ei hurpe) kunne det aldri falle meg inn å navne et fremtidig barn med det.

Jeg likte argumentet lenger oppe om at noen foreldre glemmer at barna skal være voksne store deler av livet. Vet om ei lita jente som har fått navnet Mie Nicholine. Kan ikke se for meg henne bli for eksempel lege :P (Nei, jeg er ikke navnedeterminist.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fordra navn som Stian (der jeg kommer fra heter annenhver mann mellom 40 og 20 det), Jonny, Ronny, Roger, Karl, Jim (gjerne satt sammen med Roger, Helge eller Bjørn...), Audun, Oskar (grøss), Emiiil (i Lønneberget), Bent, Willy og Asbjørn (som samboeren min sa før han helt hadde lært seg norsk: "who in their right mind name their kid Ass-Bear?")

På jenter får jeg utslett av Pernille (herr Nilsson...), Torunn, Tora (forsåvidt generelt jentenavn med Tor- ), Marlin (tenker fisk jeg da), Johanne, Matilde, Celine, Cecilie (sikkert pga dårlige assosiasjoner der..), Josefine(husker sangen om kua Josefine litt for godt) og Henriette.

Har hørt noen virkelig rare (etter min mening da) navn som foreldre har kalt barna sine som Ezekiel, Josef og Seraphina. Men i slike tilfeller risikerer de iallefall ikke å måtte dele navn med halve klassen....;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...