Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pyntebokstaver gir latterlige konsekvenser, og vitner om kunnskapsløshet! Husker et innlegg for lenge siden, der en mor ville kalle barnet sitt for Caspher (eller var det Chaspher, mon tro?). På forespørsel om hvordan det skulle uttales, forsto hun ikke at skrivemåten tilsa Kasfer (eller Sjasfer).

Jeg vet om en Monicha :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hundre prosent enig med deg, kanskje femti. Synes tråden er grei i seg selv - folk liker noen navn og misliker andre navn. Hadde vært helt greit om folk bare lista opp navn de ikke liker. Men når man utbroderer om hvor fysisk ille og dårlig man føler seg når man hører navnene man misliker, synes jeg det går over til å være litt barnslig og litt frekt.

Jeg har ingen problemer med at folk lister opp navn de misliker, og jeg har pleid å more meg over at navnet mitt ofte har blitt nevnt i slike tråder tidligere (i tråder om navn man misliker, ikke i tråder om klisse-navn, da navnet mitt er ordentlig traust). Men jeg syns faktisk også det er litt merkelig at man føler for å fortelle at man brekker seg når man hører visse navn. Det er tross alt bare navn, og jeg lurer på hva som gjør at man har såå sterke følelser rundt navn man ikke selv ville valgt.

Som sagt, jeg tar ikke slike ting personlig, selv om navnet mitt nå ikke har blitt nevnt i denne tråden. Jeg syns også tvert i mot det er helt greit at folk rakker ned på tradisjonelle norske navn jeg liker, for det gir meg håp om at det tar tid før de havner på noen toppliste, slik at jeg etter hvert kan få barn som ikke heter det samme som nabobarna. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers er jeg enig i at originale stavemåter må være det rareste jeg ser. Da snakker jeg ikke om alternative, logiske former, f.eks. når det er like vanlig å stave et navn på den ene som den andre måten (inkl. f.eks. engelske stavinger). Det er mer når ingen ville ha gjettet det overhodet, og barnet alltid vil måtte opplyse spesielt om en ekstra x eller z.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikkje samanlikne det med hårfarge. For kritisering av hårfarge går på utsjånaden, medan eit namn er berre eit namn.

Om du tykkjer at namnet du har gitt ungen din/har sjølv er fint, kvifor skal du bry deg om kva andre meinar?

Og om du tek deg sjølv så høgtydeleg at du blir støtt av denne tråden her, då tykkjer eg synd i deg.

Et navn er ikke alltid "bare et navn". For mange er det en del av identiteten deres. I tillegg er navnet også ofte inkludert i førsteinntrykket av en person - det kjenner jeg mange innvandrere som har fått oppleve, både på godt og på vondt.

Jeg blir ikke støtt av denne tråden, men jeg forstår at det for noen kan være sårt å lese at folk vil spy når de hører navnet deres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er rart ingen har nevnt Helene ennå :spy:

Eller Hilde.....

Uglyeste navnet som fins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, finner flere navnetips til fremtidige barn i denne tråden enn i tråden om fine navn jeg :) Mitt navn har blitt nevnt her, og det sved overraskende lite.

Jeg synes i grunn ikke jeg har noe med å snakke stygt on andre menneskers navn, så jeg sniker meg ut igjen...

:sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, litt slem og litt morsom tråd ;-) Er vel bare å innse at smaken er veldig forskjellig. Jeg synes kanskje det er litt lavmål å liksom "heve seg over" andres navnevalg. "Ååh, herreguuuud liksom! Sååå jålete navn!" And so? Kanskje har andres smak og valg ssmmenheng med de har andre assosiasjoner til navnene som andre igjen synes minner om ditt og datt.

Når det er sagt, er jeg ikke det spor bedre selv - sånn inni meg. Jeg er ikke veldig fan av pyntebokstaver eller supersære navn (eller navn som Leander - helt enig; det er et feminint navn på gutter... og fryktelig oppbrukt), men kan ikke fatte og BEGRIPE at folk har LYST til å kalle barna sine kjedelige, trauste og supervanlige navn heller (Knut, Ola, Gunhild, Berit, Astrid, Hallstein osv). Får også skikkelig dårlige vibber av navn som Aslak, Hallgrim, Brage, Ask, Ådne, Sonja, Tora, Gøril osv. For ikke å snakke om Olaf. I mine ører er dette tunge og overtrauste navn - som jeg forbinder med folks protest mot poppis-navn (og det fikk jeg også bekreftet i denne tråden).

Nå har jeg sikkert ertet på meg noen - eller provosert - men slik er det med navnediskusjoner.

Smaken er bare så sinnsykt som baken - superdelt! :) :) :)

Og navn jeg liker? Emma, Mina, Sofie, Othilie, Tilde, Jesper, August. Korte, snertne og pene navn - som i mine ører hverken er altfor sære, altfor norske, altfor jålete eller altfor tunge. De klinger godt :)

Greia er jo at desse namna ikkje er "supervanlege" - dei er tvert om ganske skjeldne på folk under 40. Dermed er det vel slik at viss du vil vere original, må du velgje noko vanleg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: mitt navn er blitt nevnt :lete: Hatet det selv før, men nå synes jeg ikke det er så ille. Fy fy :fnise:

Jeg liker ikke Fredrikke, Leila/Laila (beklager til tante Laila), Elin, Tora, Trude

Ravn, Tor, Peik, Bendik, Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil for øvrig presisere at eg aldri har skrivi at eg vil :spy: av nokon av namna, folk har ulik smak, men det er vel greit med slike tråder likevel? Så lenge ein skriv det på ein skikkeleg måte, ser eg null problem i at folk seier at eit namn er stygt, eller at dei ikkje likar det. Namnet mitt har ikkje blitt nevnt, men eg blir ikkje sur, viss det blir det ;)

Dessutan - når ein kritiserar namn, kritiserar ein ikkje den som har namnet, men foreldra ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil for øvrig presisere at eg aldri har skrivi at eg vil :spy: av nokon av namna, folk har ulik smak, men det er vel greit med slike tråder likevel? Så lenge ein skriv det på ein skikkeleg måte, ser eg null problem i at folk seier at eit namn er stygt, eller at dei ikkje likar det. Namnet mitt har ikkje blitt nevnt, men eg blir ikkje sur, viss det blir det ;)

Dessutan - når ein kritiserar namn, kritiserar ein ikkje den som har namnet, men foreldra ;)

Synes du har et godt poeng her. Ett poeng fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som kalte ungen sin for Loke ... x ) Herlige assosiasjoner, eller hva?

Uffja.

Jeg har en nabo som har kalt gutten sin Lucifer. :daane:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mynona83

Tror du at alle liker navnet ditt og navnet til barnet ditt? Blir du virkelig såret når folk ikke liker det samme som deg?

Nei alle trenger ikke like det samme som meg, men man trenger da ikke fortelle at man spyr og blir kvalm av andres navn heller. Selvfølgelig er det navn jeg ikke liker også, men jeg har ikke behov for å snakke stygt om andre. Og selv om det "bare er et navn", er det jo det vi identifiserer oss med blant annet.

Jeg har ikke barn, men kan tenke meg at det navnet man velger til barnet er det vakreste man vet, det ville hvertfall jeg gjort, og da er det lite hyggelig hvis 150 stk sier: ææææsj, herregud tenk å kalle ungen sin dét a... Barnemishandling!!

Blir litt mobbe-aktig...

Jeg er kanskje prektig på det punktet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen navn jeg synes er mindre pene (les: stygge) er:

Chrisander

Sander

Oleander

Ole

Lukas

Tarjei

Anders

Kent

Kenneth

Remi

André

Jonny

Tommy

Jentenavn:

Linnea

Anna

Tonje

Tanja

Renate

Kommer ikke på flere i farten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å kritisere ulike navn på generel basis, og å mobbe en person for navnet.

Sånn sett er det greit å diskutere navn her, og ikke i en sosial setting der det plutselig sitter noen som har et navn du akkurat har kritisert. Da er det bare å håpe på et sort hull!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Harriet

Synes det er rart ingen har nevnt Helene ennå :spy:

Hvis jeg hadde spydd av navnet Helene, eller noen andre navn, så hadde jeg rett og slett søkt hjelp et sted.

Da må man ha virkelige problemer.

Endret av Harriet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at dette har var en helt fantastisk tråd - sitter å ler meg skakk... Og ikke vær så hårsåre da, så mange av dere - det er jo bare morsomt! Til sammen er det jo et helt lass av navn som er blitt nevnt her, som en eller annen ikke liker - akkuratt som det er med alt annet i livet.. :skratte:

Men, Mathias i bibelen, hvem er det? :klø:

Personlig synes jeg de styggeste navnene er navn som forteller om et par foreldre som fikk jente, men egentlig ønsket seg gutt, slik som..

Oddbjørg

Arnhild

Guddbjørg

Kjellfrid

hehehe :skratte:

Noen av de såkalte motenavnene liker jeg egentlig ganske godt, for eksempel Lukas, og Emma, mens jeg selvsagt ser den at det kan bli litt mange av dem etterhvert... Ellers synes jeg det er fint med "normale norske" navn, med mer enn tre bokstaver.. Miriam, Kristine, Elisabeth, Malin..

Og så ELSKER jeg navnet Kornelia :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at dette har var en helt fantastisk tråd - sitter å ler meg skakk... Og ikke vær så hårsåre da, så mange av dere - det er jo bare morsomt! Til sammen er det jo et helt lass av navn som er blitt nevnt her, som en eller annen ikke liker - akkuratt som det er med alt annet i livet.. :skratte:

Men, Mathias i bibelen, hvem er det? :klø:

Personlig synes jeg de styggeste navnene er navn som forteller om et par foreldre som fikk jente, men egentlig ønsket seg gutt, slik som..

Oddbjørg

Arnhild

Guddbjørg

Kjellfrid

hehehe :skratte:

Noen av de såkalte motenavnene liker jeg egentlig ganske godt, for eksempel Lukas, og Emma, mens jeg selvsagt ser den at det kan bli litt mange av dem etterhvert... Ellers synes jeg det er fint med "normale norske" navn, med mer enn tre bokstaver.. Miriam, Kristine, Elisabeth, Malin..

Og så ELSKER jeg navnet Kornelia :sjenert:

Mathias er vel ein form for Matteus? Kan i alle fall ikkje hugse å ha sett namnet Mathias i bibelen (ikkje at eg har finlest då ;) ).

Og så skrivast det vel Gudbjørg, ikkje Guddbjørg ;) For kven er "Gudd"? :fnise:

Ellers einig i at det finns penare namn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett navnet på mitt fremtidige barn tidligere i tråden, men tar meg ikke nær av det :)

Er ikke så glad i pretensiøse navn, lange navn (gjerne dobbelt opp) og ofte i tillegg ispedd et ekstra mellomnavn og etternavn. Hvordan gjør forresten disse det når de selv får barn (og gjerne med en mann/dame med like mange mellom- og etternavn som dem selv)?

Også litt lei av kardemommenavn og de fleste på topp-10 lista. Kjedelig å hete det samme som to-tre andre i klassen og på idretten.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor folk velger navn som høres ut som noe mindre hyggelig på engelsk. Nesten slemt mot barnet å måtte presentere seg som Simen, Bård, Odd, Gunn, Even eller Leach (apropos "sette inn en kunstnerisk bokstav i navnet"-de fikk heldigvis et lite hint om at det ikke var så lurt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...