Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Instamatic
Jensine, Hansine og Oline. Men det finns ein god del ekstremvariantar! Viss du kikar deg rundt på gamle kirkegårdar, kan du sjå mykje rart! T.d Oskara, Olava, Jørgine...

Jeg har både Jensine, Hansine, Oline OG Jørgine i slekten min:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imli: du som har så sterke meninger om navn. Kan du ikke nevne noen navn du faktisk liker? ;)

No var det jo ikkje det tråden handla om då ;)

Men eg kan godt kome med eksempler. Eg likar best norske/norrøne/tradisjonelle namn.

På gutesida likar eg t.d Amund, Tarjei, Øystein, Aslak, Asbjørn (og andre namn med -bjørn), Torstein, Sivert, Trygve, Leif...

På jentesida likar eg Karen, Johanne, Ellen, Tora, Astrid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clementine

Hailey

Michelle

Alexandra

Leah

Hermine

sOL

Angelica

Anita

Hege

Endre

Even

Kåre

Johnny

Ronny

Roger

Ken

Tove

Forøvrig er jeg veldig enig med de aller fleste som er lagt inn her. Jeg er egentlig litt fan av gamle gode, norske/nordiske navn. Det enkle er ofte det beste, og hvorfor skal ungen på død og liv hete noe så spesielt at ingen andre har det samme navnet...? aldri skjønt greia.

Overalt på jord haaaaaater jeg laaaaange dobbeltnavn, eller foreldre som på død og liv må ha dobbeltnavn og alle sine etternavn på det stakkars barnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var det jo ikkje det tråden handla om då ;)

Men eg kan godt kome med eksempler. Eg likar best norske/norrøne/tradisjonelle namn.

På gutesida likar eg t.d Amund, Tarjei, Øystein, Aslak, Asbjørn (og andre namn med -bjørn), Torstein, Sivert, Trygve, Leif...

På jentesida likar eg Karen, Johanne, Ellen, Tora, Astrid.

ser for meg en gjeng med 40åringer

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker ganske teit med normale navn med kreativ stavemåte. Som Zander, Izelin og Zofieh (jeg kjenner foreldrene til alle de tre..). Det blir bare fjollete.

IIk!

Altså, Zander og Izelin var grusomt. Men Zofieh? Heilt hinsides forferdeleg. Grusomt å øydelegge namn på den måten!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt navnet Jørgine, og så foretrekker jeg Dorothea fremfor Thea.

Synes dagens topp 10 liste er litt for sukkersøt for min smak. Mine barn kommer nok til å få navn litt utenom topp 50 listen. :fnise:

(Men jeg foretrekker navn som høres ut som navn, ikke bare merkelige ord.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser for meg en gjeng med 40åringer

Så greit då ;)

Ungen skal jo tross alt vere vaksen størsteparten av livet, noko ein god del foreldre no for tida ser ut til å gløyme...

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Jensine, Hansine, Oline OG Jørgine i slekten min:D

Hvis jeg hadde fått jente skulle hun ha hett Jørgine! :lol:

Jeg har også Jørgine i slekten min. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit då ;)

Ungen skal jo tross alt vere vaksen størsteparten av livet, noko ein god del foreldre no for tida ser ut til å gløyme...

tipper du ikke liker elias for eksempel.

Men var faktisk vanlig før i tiden. Mange gamle menn som heter det.

BØ!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nathaniel - det er voldsomt pretensiøst

Caspian - tegneserienavn

Liam

Frode

Roger

Leif

Petter

Alt av Gunnbjørg, Steinhill, og slike (dvs halve navneboken!)

Nå poster jeg som anynom fordi MITT navn har blitt hengt ut her! Jævler... :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var det jo ikkje det tråden handla om då ;)

Men eg kan godt kome med eksempler. Eg likar best norske/norrøne/tradisjonelle namn.

På gutesida likar eg t.d Amund, Tarjei, Øystein, Aslak, Asbjørn (og andre namn med -bjørn), Torstein, Sivert, Trygve, Leif...

På jentesida likar eg Karen, Johanne, Ellen, Tora, Astrid.

Nå blir jo dette off topic, men Aslak var nydelig... :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt navnet Jørgine, og så foretrekker jeg Dorothea fremfor Thea.

Synes dagens topp 10 liste er litt for sukkersøt for min smak. Mine barn kommer nok til å få navn litt utenom topp 50 listen. :fnise:

(Men jeg foretrekker navn som høres ut som navn, ikke bare merkelige ord.)

(Kan jo legge til at jeg har skiftet navn til Jørgine selv, men nå blir jeg vel gjenkjent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.

Ang Jørgine, så tykkjer eg og at det er ganske fint, faktisk! Mange av desse "oppkalt etter menn"-namna må ein "smake" litt på før ein likar. Dog trur eg ikkje at eg kjem til å kalle ei framtidig dotter Oskara :fnise:

hva med Kaspara? I dig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff.

Ang Jørgine, så tykkjer eg og at det er ganske fint, faktisk! Mange av desse "oppkalt etter menn"-namna må ein "smake" litt på før ein likar. Dog trur eg ikkje at eg kjem til å kalle ei framtidig dotter Oskara :fnise:

Er det noen som heter det? :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Instamatic
Overalt på jord haaaaaater jeg laaaaange dobbeltnavn, eller foreldre som på død og liv må ha dobbeltnavn og alle sine etternavn på det stakkars barnet.

Haha jeg er en av de barna som har fått prakket på seg dobbeltnavn og en shitload med etternavn, til og med en bikkje fikk jeg lov til å bli oppkalt etter, kjør på liksom:D Men jeg må si meg fornøyd med at ingen av de har blitt nevnt ennå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper du ikke liker elias for eksempel.

Men var faktisk vanlig før i tiden. Mange gamle menn som heter det.

BØ!

Eg er ikkje spesielt fan av Elias nei, men tykkjer det er heilt greit. Fullstendig klar over at det var ein del brukt før i tida, akkurat som Emil, Lukas, Mathias, Jakob og fleire andre namn som er populære no. Greia for meg er ikkje at namna ikkje må vere populære no - eg er rett og slett berre ikkje spesielt glad i den type namn. Men namn som nevnt over - som faktisk har rot i norsk namnekultur - er 100 gonger betre enn Caspian og Leander, for å seie det slik ;)

Nå blir jo dette off topic, men Aslak var nydelig... :rodmer:

Ikkje sant? :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg er ikkje spesielt fan av Elias nei, men tykkjer det er heilt greit. Fullstendig klar over at det var ein del brukt før i tida, akkurat som Emil, Lukas, Mathias, Jakob og fleire andre namn som er populære no. Greia for meg er ikkje at namna ikkje må vere populære no - eg er rett og slett berre ikkje spesielt glad i den type namn. Men namn som nevnt over - som faktisk har rot i norsk namnekultur - er 100 gonger betre enn Caspian og Leander, for å seie det slik ;)

Ikkje sant? :hjerte:

Aslak høres jo ut som Aslan som også er fra Narnia... Like tåpelig som Caspian med andre ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med Kaspara? I dig

Hehe, ja det er og eit namn av "mannetypen" ;)

Tykkjer faktisk det er litt "styggfint" :fnise:

Akkurat som Harriet og Olga - på ein måte tykkjer eg dei er fæle, men på ein anna måte så likar eg dei litt og :ler:

Er det noen som heter det? :skratte:

Jepp, eller i alle fall heitte (fortid) ;) Såg det på ei gravstøtte ein gong :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...