Gå til innhold

Betties Andre Sider


Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mandag 26. april

Heisan, mysan, mie, fru vær,malama, fredslilja og Anna Lovinda.

Dere er kjempesøte som er innom med blomster og klemmer og hilsner.....

Det er da liv i meg - selv om det er litt mange motbakker akkurat nå.

I dag er været omtrent som jeg føler meg - grått, grått og vått.

Bestillinga på mange gode dager har ikke slått inn enda - det kan jo hende at det er litt leveringstid - eller at det pt er tomt på lageret. Det er jo dessuten streik rundt om kring.......

Det har vært (og er) en nedtursperiode igjen nå. Det kan hende at når jeg opplever de kjempefine dagene, så blir jeg så optimistisk at nedturene blir tøffe. Og det har blitt et mageplask igjen.

Det er ikke noe spesielt jeg kan peke på, som gjør dette, men jeg tror jeg har en forklaring langt baki hjernesnurrene.

Jeg tror det fungerer omtrenht som dette:

Hurra en god dag! Masse energi, masse pågangmot og alle saker som har ligget brakk kan løses. Hurra!

- og så går jeg på med krum hals og ordner og styrer og kjenner ikke at jeg bruker mer krefter enn jeg har - før jeg har brukt dem opp - og er over på reservetanken igjen.

Så må jeg først fylle reservetanken - før jeg nærmer meg et nivå hvor jeg kan fungere sånn nogenlunde, og så kan jeg begynne å høste litt overskudd igjen. Er rett og slett ikke tålmodig nok, og litt for optimistisk på egne vegne.

Dessuten - jeg er lei - drittlei - av å ikke fungere. Jeg er lei av å ha hverdager pakket inn i tåke, eller dager hvor jeg beveger meg i sirupsfart, dager hvor jeg glemmer selv det mest opplagte, dager hvor tårene triller bare noen spør meg hvordan jeg har det. Jeg er lei av å bite meg fast i hverdagen, av å presse meg på jobb, av å kle på meg først klærne, og så et panser før jeg kan gå over dørstokken og ut.

Dette ble oppløftende, gitt......

Jeg prøver fortsatt å holde fast i det jeg faktisk har fått til, da. Så selv om jeg har mest lyst til å sette meg i et hjørne og trekke et pledd over meg og bli der, så får jeg til å gå på jobb - nesten hver dag. Og jeg har klart å ta ordet i et stormøte i jobbsammenheng. Jeg har til og med orket å være med på flere møter. Det krever bare en del planlegging - som å tenke gjennom hvor jeg skal sitte (et sted hvor det er lett å komme meg ut så ubemerket som mulig), tenke ut mulige unskyldninger for å forlate møtet osv. Det er nemlig blitt en smule angst knyttet til det å skulle være sammen med mange mennesker. Men jeg har klart det!

Og jeg er på vei til å bite hodet av tannlegeskrekken. Skal tilbake denne uka, og målet er at tannlegen skal få foreta en vanlig tannundersøkelse med gap opp og pirking. Vi får se hvordan det går.

Jeg har også prøvd å finne på noe som kan få meg vekk fra de grå dagene, så jeg har kjøpt et skrin og en del stæsj - så nå skal jeg lage et "havskrin", med hav, holmer, fisk, skjell osv. Gleder meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Bettie. Avleverer herved en mandagsklem :klem: Om enn noe forsinket. Det har faktisk vært en fin mandag for meg i dag, og noe av disse positive vibbene overføres herved til forum for tannlegeskrekk. Nå er du jo snart i mål!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Godt å se deg igjen!

Sender over tirsdagsklemmer i fleng. Det regner og regner, men det som er bra med det er jo at neste gang sola titter frem nå så kommer alt det grønne til å eksplodere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 28. april

Mandagsklemmer fra Bertha og tirsdagsklemmer fra mysan er tatt vel imot.

I dag skinner sola igjen - og det er bårde deilig og ikke deilig. Godt å se sola, men fysj så mye bjørkepollen som frigjøres da. Bare å fortsette å knaske tabletter, det. Men det skulle visst være over til 17.mai.

Først - en rapport fra skrekkens hus - tannlegekontoret. Denne gangen var jeg nesten tilbake til første gangen, og ble stående utenfor døra en god stund før jeg gikk inn. Ble også stående en stund å se på stolen før jeg klarte å sette meg. Men - jeg gjennomførte etappen i hvert fall. Tannlegen viste meg bildene han hadde tatt sist - for å berolige meg litt, tror jeg. Og så ble vi enige om å prøve "gap opp" med speil og pirk. Jeg VET at det ikke er vondt, men da tannlegen la stolen mer bakover, sluttet jeg nesten å puste. Feil - jeg var på nippet til å begynne å hyperventilere. Så med tre pauser fikk han tatt en nøyere titt på tennene mine. Men jeg måtte bruke begge hender for å løfte opp koppen med vann for å skylle munnen, sånn skalv jeg på hendene.

Jeg vet jo at jeg må regne med noen tilbakeskritt i dette her. Men - jeg klarer i etterkant å se at jeg går ikke tilbake til "start". Jeg har beveget meg framover selv om det går litt bakover innimellom.

Vel - jeg lot meg overtale av tannlegen til å forsøke en behandling neste gang - et lite hull. Det er heldigvis lenge til neste gang, så jeg glemmer det foreløpig. Jeg er forresten heller ikke redd for at det vil gjøre vondt, for jeg er ikke redd for det. Håper jeg har en bedre dag neste tannlegetime enn jeg hadde denne timen.

Ellers fikk jeg meg en liten trøkk denne uka også. Jeg ville så gjerne at legen skulle si at nå går det så bra, så nå er du snart på høyden med deg selv. Men det sa han ikke. Han forlenget heller perspektivet på tiden dette vil ta.

Ja-da. Jeg vet det jo selv også. Jeg er ikke i 100 enda. Men jeg var klar for å la meg overbevise av legen om at det var jeg. En smule ønsketenking sammen med en smule fornektelse av ståa - eller noe sånt.

Men - slutten av dagen i dag har ikke vært så hakkende gal i hvert fall. Har sittet litt i sola med ei bok, og har "dillet" ved kjøkkenbordet. Har laget en masse små deler i fimo som skal males og limes på "Hav-skrinet". Det er fisk, tang, bølger, måker, noen sjøstjerner og en liten krabbe. Og alt er smått, smått, smått, for skrinet er ikke så veldig stort. Gjetter at jeg kommer til å angre når jeg skal male alt dette - og lime det fast. Men jeg tror skrinet kommer til å bli bra.

I morgen skal jeg male.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er innom med en onsdagsklem til deg, Bettie! :kose:

Det hadde du visst ikke fra før! Det går på sakte men sikkert framover, helt sikkert. TTT = Ting Tar Tid, vet du.

Takk for gode ord i dagboka mi.

Klem! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vil også ønske deg en god helg!!

Gå ut og hent deg en bukett med hvitveis, jeg ser de står tett i alt som kan ligne skogbryn om dagen. Jeg skal rydde og vaske og gjøre det litt beboelig hjemme og så skal jeg sende Liten ut for å hente hvitveis til meg. Stor bukett - to stykker, én til kjøkken og en til stue. Det blir en hyggelig måte å ønske mai velkommen på, vel?

I morgen begynner mai!! Det går mot sommer!!!

GOD HELG BETTIE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 2. mai

Onsdagsklem hadde jeg ikke, Væren. Takk for den.

Hyggelig å se deg her Hope.

Jeg fulgte rådet ditt, jeg mysan, og hentet meg en stor bukett hvitveis. Det er en vakker tid, nå.

Tenk at det alt er mai - og da er det snart sommer.

I dag er det en grå dag, men det er jo mildt, og det har vært en fin dag til å rydde ut litt støv og rot. Har bare litt på kjøkkenet igjen, så "skinner" huset igjen. Det er jo litt godt å ha unna sånt arbeid også,

Torsdag og fredag gikk raskt, denne uka. jeg hadde planlagt å bli ferdig med en del saker, og sto på. Ble ferdig fredag - bare for å oppdage at systemet hadde hengt seg så ettertrykkelig opp, at jeg må ha hjelp til å "låse det opp", og så gjøre arbeidet om igjen. Ble ikke akkurat blid, da. Det vil jo gå fortere nå, for jeg har jo samlet sammen alle opplysninger, så jeg behøver ikke lete gjennom arkivene for å finne det jeg trenger. Men det var ergelig - må si det.

Fredag fortalte jeg også vikaren min at det ser ut til at vikariatet må forlenges litt. Det tok meg et par dager å komme over skuffelsen over at legen ikke mente jeg var kommet langt nok til å kaste meg uti jobben for fullt. Selv om jeg er klar over det selv, så er jeg fortsatt ikke kommet over skuffelsen. Det er den hersens angsten som setter meg ut, og siden jeg ikke har fått helt tak på den, ser jeg at jeg ikke kan fungere 100% - men likevel, da.

I går var det en strålende dag. Halvdelen hadde bestemt seg for å trekke meg ut i naturen, så vi pakken sekk med matpakke og termos, og for ut på svabergene for å se om fisken ville bite. Halvdelen fikk en passende stor sjø-ørret på første kastet, men det var det hele. Så vi grillet den i strandkanten før vi dro hjem igjen ut på ettermiddagen. Vi var ute på svabergene i mange timer, for været var jo bare helt fantastisk. Jeg fikk ikke anpp en gang, men det var deilig å bare stå der og kaste - sveive inn, kaste og sveive inn. Kjente jeg var litt stiv i fjeset i går ettermiddag, men det har gått bra. Var nok ikke flink nok til å smøre meg.

I dag skal jeg lakke ferdig skrinet jeg har laget. Som vanlig når jeg er nesten ferdig, lurer jeg på om det er bra nok, om jeg kanskje burde ha... eller kanskje skulle ha.... Jeg får gjøre det ferdig, så får jeg la andre se på det og si om de synes det er godt nok til å gi bort til en konfirmant.

Nei - jeg får se til å starte lakkeringsvekstedet sånn at jeg får ryddet unna maling og lim og annet stæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hei, bettie -

Så var helgen over for denne gang også.

Jeg har hatt en vidunderlig helg. Akkurat som en liten ferie, selv om jeg har vært kjempeflink i huset. Ryddet, støvsuget, vasket klær og gulv og trappegang, og bakt brød samt laget verdens beste lever og kålstuing. Skikkelig mamma har jeg vært faktisk! :tunge1:

Og hele lørdagen innimellom rydding og vasking, satt jeg på balkongen for første gang siden vi flyttet inn. Jeg har ikke balkongmøbler ennå, så jeg satt på en gammel kontorstol som er satt ut der, da vi fikk ny inne. men det gjorde nytten sin det. Der satt jeg med kaffekrus og pianomusikk. Helt til nittenåringen stod opp - da blir det mer Metallica og Prodigy og sånne ting, men mye av det er bra også....

Liten kom seg aldri ut og fikk plukket hvitveis til meg, men det er vel ikke forsent å gjøre det i dag? Må kanskje gjøre det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære vakre deg.

Hvordan går det med deg kjære medmenneske? Håper du har funnet vårvarme til sjelen og at det strømmer liv gjennom hele deg!

Takk for alle de fine meldingene du har lagt igjen i boken min. De betyr så mye! Takk skal du ha!

Jeg håper du lager deg en fin uke. Velg å ikke bruke energi på bekymringer, og skap deg gode pustehull med ting som gjør deg glad!

Du er verdifull, glem aldri det!

Stor varm klem fra lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Bettie-mor.....

Legger igjen en liten og helt alminnelig onsdagshilsen jeg, så ikke boka di forsvinner på side 2.

Klem fra mysan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emina

Hei Bettie!

Ville bare sette igjen en :blomst: til deg,etter å ha lest dagboken din!

Du er sterk :-)

Klem fra Emina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 5. mai

Takk mysan - godt å være på førstesida.

Helgen var slett ikke verst, monja - i hvertfall ikke lørdagen.

Og fredslilja - det ER vår - og jeg gleder meg over det.

I dag er det sommertemperatur ute, og nesten tordenværeluft. Det var grått da jeg sto opp, men det har blitt fint ut over dagen.

For tiden kjører jeg berg-og-dalbane med følelsene mine. jeg har hatt noen mareritt, og mye angst av typen holde seg fast i stolen og si: Det er ikke farlig, det er ikke farlig.

Noen gamle minner har bestemt seg for å stikke hodet opp igjen. Jeg tok det opp i samtalen jeg hadde denne uka, for jeg synes det er ille at gamle minner skal gjøre så vondt. Men jeg fikk beskjed om at jeg har funnet en flik av mitt Pompeii. Pompeii ble jo begravet og dermed bevart til det ble gravd fram igjen. Og gamle ubearbeidede minner kan sammmenlignes med det. De forblir begravet ubearbeidet til de dukker opp, og vil derfor være like vonde til som da de oppsto. Så jeg fikk beskjed om at jeg nå er en arkeolog som graver ut meg selv. Vet ikke om det er oppløftende eller ikke....... Slitsomt er det i hvert fall. Men jeg regner med at det må til for å bli hel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Hei, Bettie -

lykke til med utgravingen av ditt Pompeii! :klem:

Hvor deilig vil det ikke bli når hele byen av gamle traumer er gravd frem og bearbeidet? DET er noe å se frem til det.

Jeg skal ta det rådet med meg og gi det videre til mine barn. Jeg har nemlig tre barn som ikke er så gode i det der med å bearbeide vanskelige tanker og opplevelser. De velger å si at "Nei, dette takler jeg bare ikke", og så finner de måter og slippe unna på. Piller og hasj er bra til det bruk. :veldigsur: Selvmedisinering for å slippe og kjenne på følelser. Jeg har sagt at for å få kontroll så må man faktisk tørre å kjenne på "dritten", men de kan bare ikke. Dette gjelder en eldste og den yngste - mellommann klarer seg bedre. Selv har jeg ikke en nervøs tråd i kroppen, så de har nok fått alt fra farssiden. Der herjer paranoiaen blant annet.

Men, - denne boken er jo din, og handler ikke om meg i det hele tatt!

Jeg synes fremdeles du er imponerende sterk! Når jeg leser hvordan du tar tak i problemene dine og bare tvinger deg selv igjennom dine verste frykter - du fortjener medalje, jente!! Men det har vi vel ikke, så du får få noen virtuelle blomster i stedet: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp: :blomst: :blomst_opp:

Ha en superbra torsdag - og helg også! la oss håpe på litt sol i helgen, så vi kan sitte ute og nyte litt, hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Gammelt møkk er ikke like greit å grave i alltid. Er inne i et prosjekt om akkurat det for tiden... Rart å høre meg selv refere til ting som har vart i over tyve år...

:blomst: til deg fordi du er så klok, modig og vakker!

Klem, Mie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 7. mai

Vet du, mysan - jeg har latt Pompeii ligge litt. Jeg jobber nok med det, men ikke på det bevisste nivået.

Og gammel dritt - det er noe dritt, mie!

Men i dag har jeg en god dag. Det er varmt, det er sol og det er helg. Rene kinderegget, dette. Bøllepusen tror at jeg fryser, så hun ligger på fanget mitt og varmer meg. At noe så lite kan være så varm!

Og - jeg er fornøyd med meg selv i dag. Denne uka har svingt, det har vært noen svarte dager, men jeg har gått på forelesning - selv om den indre motstanden var stor. Og i dag har jeg gjort nesten ferdig en oppgave som skal leveres neste uke. Og jeg har blitt ferdig med en del av de store oppgavene jeg har hatt på jobben.

Så jeg bevilget meg noen ettermiddagstimer i sola i dag. Verandadøra står fortsatt oppe, og det er bare deilig med gress under bare tær (før vepsen kommer)

I kveld skal jeg stryke finstasen og presse opp Halvdelen og lese gjennom talen og pakke inn gave, for i morgen er det konfirmasjon. Det blir også en prøve. Er litt engstelig for å skulle holde talen, redd for at angsten skal ta overhånd, men - jeg skal nå prøve i hvert fall.

Utrolig så langt vekk problemer og nedstemthet og angst er når dagen er god!

Ønsker alle som er innom en riktig god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...