Gå til innhold

Betties Andre Sider


Bettie

Anbefalte innlegg

Søndag 19. desember

Hei mie - takk for klem....

Hyggelig å høre fra deg også Trulselinemor.

Det tegner til å bli en vakker dag i dag. Soloppgangen er nydelig og det er klar himmel. Selvfølgelig blir det noen kalde grader ute når det er klarvær, men jeg foretrekker det framfor det grå, våte været som vi har hatt en stund.

Jeg dro altså ikke på julebordet torsdag. Jeg gjorde et forsøk på å finne noen jeg kunne gå sammen med, men de to jeg spurte skulle ikke dit, og da sviktet motet. Det var en nedtur, for jeg mener jeg burde ha klart det. Men samtidig, - dette var ikke et internt julebord, så det var ikke oppsiktsvekkende at jeg ikke kom.

Samme nedtur kom fredag, for da skulle vi kollegaer møtes på byen. Det gikk heller ikke. Jeg var en liten tur i byen fredag ettermiddag - manglet gave til Halvdelen, og fikk hetta av at det var så masse folk over alt. Så jeg droppet turen ut på kvelden, for da regnet jeg med at det ville være enda flere ute.

Verdens undergang er det ikke, men nedtur - avgjort.

På hjemmebane går det i hvert fall greit. Juleforberedelsene er fortsatt i rute. Jeg er ferdig med å pakke inn alle julegavene, så i dag skal vi på rundtur og levere til familie og venner. Juledukene er strøket - og det er tidlig. Vanligvis gjør jeg det lille-julaften på kvelden.

For å få bedre plass på et rom, flyttet jeg ei bokhylle, så da gjorde jeg julerent på det rommet med det samme. Så nå er det igrunnen bare kjøkkenet som gjenstår, og det skal jeg ta en av de nærmeste dagene.

Så hjemme fungerer jeg nesten normalt. På jobben gar det ganske greit, selv om noen ting er vanskelige/umulige der, klarer jeg stort sett oppgavene mine. Må "bare" finne en måte å møte verden utenfor disse avgrensede arenaene på, og det har jeg ikke klart enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mandag 20.desember

I dag var det kaldt da jeg sto opp. Nesten ni kalde grader var det ute. Og 3 mm snø. Det var mye lysere med en gang. Sol var det i dag også.

I går var vi på biltur, Halvdelen og jeg. Vi skulle litt rundt med julegaver, og det var litt avstand mellom avleveringene. Vi kjørte drøyt 30 mil i løpet av avleveringsrunden. Og det ble en del kopper kaffe.

Jobben var grei - det har roet seg litt nå før jul, så jeg fikk tid til å planlegge litt av arbeidet etter jul også.

Hjemme har jeg vært flink husmor. Har vasket kjøkkenet. Det er ikke den jobben jeg liker best, men jeg er fornøyd når jeg er ferdig.

Halvdelen hadde kjøpt et par julegaver til i dag, så jeg fikk pakket dem inn også. Og mens jeg sitter på kjøkkenet og aner fred og ingen fare, smeller det bak ryggen min så jeg hopper til, og så blir det mørkt. Ei lyspære eksploderte og mørkla kjøkkenet. Lyspærer skal ikke eksplodere bak ryggen på en - de skal lyse.

I morgen skal vi ha en felles førjuls - julelunch på jobben. Vi pleier ha det en av de siste dagene før jul. Jeg skal framføre noen egenprouserte, forhåpentligvis småmorsomme vers som vil beskrive det som skjer hos oss. Pleier å lage noe sånt. Håper jeg klarer å framføre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 21.desember

Snakk om jo-jo vær. I dag klatret gradestoken opp til de varme gradene igjen, og de tre mm snø er forsvunnet.

Det var avslutningslunch på jobben i dag, og jeg klarte å si fram mine små vers. Det kosta mye, for i kveld er jeg stiv som en pinne og nakke og skuldre verker.

Men jeg kom gjennom lunshen.

Ikke verst, ikke verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturelle

Hei!

Kjempebra at du tok sjansen å fremførte versene dine!

Du er kjempeflink!!

Vil ønske deg og dine en kjempefin jul og et fint nytt år!

:nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære vakre menneske!

Ville bare legge igjen en julehilsen i dagboken din!! :nisseblunk:

Håper du får en god julehøytid - fyll den med ting som gleder! Dans rundt juletreet, smil med livet og lev i julens gleder.

Klem fra lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torsdag 23. desemer

Takk for hilsner, Naturelle og fredslilja.

I går var det litt av et uvær. Måtte ut å dekke til veden igjen, for plast og annet blåste av. Men det var et fint vær til å jobbe inne i, da.

Så jeg fikk pyntet nesten ferdig til jul i går. Nissene er på plass, og på noen bord har jeg dristet meg til å legge på juleduker også.

I dag har jeg tatt siste rest av rengjøring, så i morgen er det bare å dra over gulvene litt. Sengene til overnattingsgjester er reid opp, og medisterkakene er stekt. Ribba står og godgjør seg med salt og pepper, og pølsene er kuttet opp. Jeg skal skrelle poteter seinere i dag. Halvdelen må komme hjem med dem.

Siden vi ikke skal ha juletreet inne i år, har jeg pyntet en palme, så jeg har julepalme. Kattungene klarer ikke klatret opp i palmen enda. Juletreet skal jo stå i vinterhaven, så det blir tre og lys og glitter også.

Det er deilig å ikke behøve å stresse for å bli ferdig. Så etterpå skal jeg ta en julevask selv også - type lenge og med stell av hår og negler og - i det hele tatt.

Først skal jeg sitte her litt og se meg rundt - kan jo ha glemt noe.

Jeg ønsker alle som er innom er riktig god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, vennen! :kose:

Håper du får en fin jul, Bettie. Ønsker deg alt godt i det nye året og håper at det blir mye glede på din vei. Tøff dame er du, som tør å møte spøkelsene dine, har sagt det før og jeg mener det virkelig.

:klem: fra Mie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

God jul Bettie.

Har titta innom sidene dine fra tid og annen, og ser det går litt opp og ned, men synes du er flink til å være positiv. Virkelig bra :)

Håper du får kost deg i jula med halvdelen, og at det nye året bringe flere gode enn vonde dager.

:klem: bustetroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Bettie.

Stikker innom KG på visitt for å ønske deg en riktig fin jul. Fortsett å være deg selv - du er steintøff, jente! :-) Selv har jeg tatt juleferie fra i dag - og du verden, hvor deilig den følelsen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naturelle

Heisann,

håper julefeiringen har vært koslig så langt!

Jeg koser meg alene hjemme idag, mens Mannen kjeder seg på jobb...i morgen er det min tur... :roll:

Nå skal jeg finne meg ei bok, snop og julebrus!

Herlig med juleferie!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 27. desember

Tusen takk for julehilsner Fredslilja, Naturelle, baby-E, Trulselinemor, monja, Væren, Mie, bustetroll, Bertha og madammen. Det var kjempekoselig.

Julaften gikk greit. Poden fungerte som en kjempefin lynavleder for mulige konflikter, for han hadde så mye å fortelle så kvelden gikk fint. Poden hadde laget maten også, så han sto og kokkelerte mens jeg tok med noen av gjestene til kirken.

Som vanlig spiste vi litt for mye, både av julemat og julekaker. Det ble ikke så sent, for den eldre generasjonen orket ikke holde på ut i de sene nattetimer.

Det var ganske mange gaver som ble delt ut. Fra min hånd var det mange hjemmelagede gaver, både malte og spiselige. Halvdelen fikk litt musikk av meg. Hadde jo akkurat spandert ny dress på ham, og det var delvis en julegave. Jeg fikk tøfler av Halvdelen - for han var lei av at jeg stjal hans. Og så fikk jeg et par nydelige øredobber.

Lese skal jeg også, for både Halvdelen og jeg fikk bøker. Herlig. Ellers var det en blanding av smått og stort, nyttig og unyttig - akkurat som en julaften skal være.

Førstedag dro gjestene hjem, og jeg gjorde i grunnen fint lite. En sløv dag. Poden hadde overnattet, så han ble en stund ut over dagen. Skulle laste ned noe.

I går var det et tradisjonelt familiejuleselskap.

I dag har jeg gjort litt, da, i juleferietempo. Har fri, men har telefonvakt i tilfelle det skulle være noe på jobben.

I morgen får vi gjester igjen. De skal bare være noen få dager, så det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 28. desember

Ute får ikke været bestemt seg for hva det skal være. En dag er isende kald, den neste kommer med varmegrader. Snøen daler ned, og regner bort. Det som kommer ned i dag er hvitt, men veldig vått, så det blir vel bare sørpe av det. Blåser gjør det også.

Så i dag har jeg bare vært inne. Jeg har lest - fikk jo bok til jul, så nå er den lest ut. Ellers er jeg bare trøtt i dag. Har sovet dårlig noen netter, og det kjennes nå som det er så grått ute. Har hatt et par lave dager, antagelig fordi jeg har brukt mye krefter på å framstå som "normalt" og uten problemer et par dager i jula. Jeg tar meg jo sammen når jeg er sammen med folk som ikke ser meg til daglig, for jeg orker ikke svare annet enn at jeg har det ok når de spør. Og jeg kan ta meg sammen, legge lokk på angsten, i noen timer. Jeg vet jeg får det igjen seinere - som om nettene og i dag.

Fuglen, som er en elendig flyger, kom seg ut av buret i går. Heldigvis oppdaget jeg det før kattene oppdaget munnfullen. Badekaret satt ikke skikkelig på, og ut klatrert fjærkreet. Så nå her jeg hatt vann i fuglebadet, for fuglen liker ikke vann. Den datt uti i går da den prøvde å gjenta rømminga, og ble svært fornærmet - og våt.

Kattungene vokser, og er på ute på gulvet. De er ikke helt stø på beina enda, men det kommer seg. Så jeg må finne igjen vannpistolen før de blir for aktive.

Følger jo med på nyhetene nå. Heldigvis kjenner jeg ingen som er i Asia nå, for jordskjelve og flodbølgen er tilsammen en fryktelig katastrofe. En ting er turistene, en annen ting er de som bor der, som har mistet mange av sine, - og hjemmene sine, eiendelene sine. Det er nesten ufattelg.

Tror jeg skal ta en liten ettermiddagsdupp, for jeg før gjester i kveld, og da er det ille om jeg sitter der med øyelokkene nedrullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Torsdag 30. desember

Jeg sitter i det grå morgenlyset og skriver. Det er ikke lenger hvitt ute. Vinden og regnet tok med seg snøen i natt, og nå er det en 7-8 varmegrader og sølete ute.

Sola har jo snudd, så det skal bli lysere. Faktisk kal vi ha fått 8 minutter mer lys allerede. Kan ikke si at jeg har merket det, men det er godt å tenke på.

Nest siste dag i 2004.

Når jeg tenker bakover, så har det vært et ganske tungt år. På mange måter synes jeg at jeg ikke har hatt noen nevneverdig framgang og bedring, men sett i et så langt perspektiv er det noen lyspunkter.

Jeg er i jobb og klarer jobben min. Det er et lyspunkt, og det er viktig. Selv om jeg ikke jobber fullt, er det ikke langt unna. Det er noen problemområder på jobben fortsatt, men de fleste situasjoner takler jeg.

Hjemme har det også gått framover. Halvdelen er i jobb og trives. Det er en kjempelettelse. Noen skjær er det fortsatt i sjøen hans, men han styrer ganske ofte utenom dem. Spillinga har ikke tatt slutt, men er nede på et mer akseptabelt nivå.

Ungene har det stort sett bra. Frøkna trives med livet sitt og jobber så det holder. Poden vet jeg ikke hva skal gjøre nå. Han er pt arbeidsledig, men det dukker vel opp noe.

Med meg selv - vel det svinger fortsatt. En dag er god, en dag er dårlig. Jeg klarer å gå til tannlegen, og er snart ferdig der, men jeg har store problemer med å gå i butikker eller på steder med mange mennesker. Jeg har fått ryddet mye i fortiden min, men må finne ut hvordan jeg vil bygge framtiden. Jeg har fortsatt mye angst, men kan klare å takle en del av den. Jeg har redusert selvskadingen betraktelig. Jeg har venner som støtter og oppmuntrer meg, venner som ser når jeg har en dårlig dag. Jeg får også oppmuntringer her inne, fordi det er noen som bryr seg, og bryr seg om....

Så håpløst er det ikke, men tungt i perioder.

1. januar starter jeg ny dagbok og lar denne gli bakover. Skal kalle den nye boka for Bettie: Opus 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...