Gå til innhold

Betties Andre Sider


Bettie

Anbefalte innlegg

Du får en kjempestor klem fra meg også, Bettie! Bevare meg vel så mye du har fått gjort i tillegg til å skrive oppgave!!! 20 juleboller og så mye sild! Hjelpe meg!!! :o

Her har det ikke vært antydning til juleverksted, men jeg har handlet i flere timer i dag. Teller det som juleverksted? :roll: Jeg har kjøpt masseproduserte julekort i år; kan ikke sende bilder av ungene mine hvert år! Og i år har jeg ikke noe passende bilde. Fjorårets julekort-bilde ble tatt 2. uka i desember, digitalt, og levert fotobutikken en morgen på vei til jobb. Det maset orker jeg ikke å utsette meg for i år, så jeg har kjøpt masse, fine julekort som skal sendes i god tid!

Håper du får en god natt og en flott søndag i morgen!

Klem, sauen! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søndag 5. desember

Hei naturelle - kos å se deg her

Takk for klemmer Bertha. Det er helt greit å ikke være så pratesjuk. Noen ganger er eneste fornuftige samtalepartner en selv!

Klart julehandel teller som juleverksted, Væren. Skulle bare mangle.

Det har vært mange varme grader i dag. Midt på dagen var det sol og ti grader. Slett ikke dårlig til desember å være. Snøen og isen er vekk, så nå kan jeg finne fram småsko til neste snøfall. Litt synd for ungene, da, for de storkoste seg i akebakkene.

Jeg tror jeg har to hastigheter i meg selv. Det er enten full fart eller brå stopp. Jeg har noen full fart dager nå.

I går laget jeg altså julesilda - og fikk skrevet årets julebrev.

Bollene lakket jeg bare i går. Jeg har malt dompap og kristorn på dem, så de er passe julete - men uten nisser. Ungene skal få nisseboller, da, men de voksne får dompap.

En av grunnene til at jeg har juleverksted hjemme, er at da slipper jeg å forholde meg til at det er så mange mennesker i butikkene. Liker meg ikke i butikker hvor det er mange folk - for jeg liker ikke å være der det er mange folk.

I går kveld tok jeg opp en god del bær fra fryseren, så i dag har jeg syltet til den spiselige julegaven. Det ble både blåbærsyltetøy og krisebærgele, så nå skal jeg lage etikettene. Jeg har også jobbet med en annen julegave - men der har jeg en del skriving igjen. Regner med å bli ferdig i kveld.

Jeg får hold på til det blir stopp.

I morgen skal jeg en tur til legen. Systemet er litt i ulage. Har fått vel krafitge og vel hyppige blødninger, så jeg får vel sjekke systemet. Det er neppe noe farlig, men - det er ubehagelig. Kan ikke si jeg gleder meg til det legebesøket.

Nei - jeg får fortsette litt til før jeg tar kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mandag 6. desember

I dag har det vært en ny, mild dag, med litt sol og litt skyer.

Jeg fikk en litt lenger morgenstund enn vanlig i dag, for det var ikke vits å dra på jobb før jeg skulle til legen. Og legen var - som vanlig - forsinket.

Men jeg fikk snakket med legen, og jeg ble henvist videre. Så da er det bare å vente på time. Det er ganske lang ventetid hos gynekologer her i byen.

Og så ga jeg fra meg flere glass med blod. Må sjekke om kroppen fortsatt tåler de medisinene jeg tar. De er gode for noe, men kan ha bivirkninger.

Etterpå var det jobb. Måtte bruke litt tid til å finne ut hva som hadde skjedd den uka jeg hadde vært borte. Så var det en masse mail - hvor mesteparten kunne slettes.

Så fikk jeg greie på at jeg hadde et møte i dag. Det var blitt avtalt mens jeg var borte. Det var et møte av den typen jeg burde ha forberedt godt, men det ble det ikke tid til - et ubehagelig møte med andre ord. Det gikk greit, heldigvis, selv om jeg innimellom lurer på hvor folk gjør av vett og forstand i enkelte situasjoner.

Før jeg dro på jobb sjekket jeg geleen jeg hadde laget i går. den var ikke blitt stiv. Så i ettermiddag kokte jeg opp hee greia igjen og hadde oppi litt mer sukker og sitron. Det ser mer lovende ut nå.

Etterpå skal jeg finne fram "finpennen" og skrive adresser på julekort. Best å få det unna også, og det er en fin kveldsjobb - og omtrent det jeg har energi til i dag. Energiblaffet blåste ut i går kveld og har ikke kommet tilbake i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du skal gå litt sakte så du ikke sliter deg helt ut!!! Det var ikke særlig omtenksomt å avtale et møte på dine vegne, når det er av typen som krever forberedelse! Grrr!!! Hallo!!! :evil:

Det å sylte selv har jeg visst kanskje gjort en gang for 16 år siden eller noe sånt, ellers er jeg ikke noen typisk "husmor" på det området. Ikke lager jeg sylte og rull og sånt til jul, heller. Lager du sånn julemat og pålegg selv? Baker julekaker, jeg. That's it! :ler:

Synes det høres så koselig ut at du legger så mye sjel i julegavene dine, Bettie! Jeg blir rent imponert!!! Så får det heller være at du gjør det for å spare deg for kjøpesenter og butikkmas. De som får gaven kommer garantert til å sette pris på all den omtanken som ligger bak! Flink, det er det du er!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 7. desember

Nok en dag med mange varme grader. Det var hele 7 av dem da jeg sto opp i dag. Kan ikke akkurat si at jeg får førjulstemning av været. Vinter er det ikke.

Nå har kattungene fått opp øya. Og de vokser veldig fort. Kattemor er ganske avslappet på at vi får ta dem opp, men hun er like i nærheten av dem hele tiden. Hun bevilger seg et par korte turer ut om dagen, men de er så korte at jeg nesten ikke rekker å snu meg før hun står på døra og skal inn igjen.

Fuglen er ganske sprø. Den høres ut som en trekkoppfugl, og småpiper nesten hele tiden. Tror den er av feil slag - ikke undulat, men ugangskråke, er den. Stakkars - det blir ikke mange flyturer i det fri når det stort sett alltid er en katt inne. Hun river ned husker og bjeller og skvatrer mot kattene.

Bøllepusen trives best ute, så hun er motsatt av lillepusen. Hun er innom og spiser litt, og setter seg foran døra igjen - for å bli sluppet ut. Skjer det ikke raskt nok, mjauer hun klagende.

Så det er mange lyder i huset - kattunger som skriker etter mat, Bøllepusen som mjauer og vil ut, og fuglen som skjenner på kattene.

I dag har jeg en tung dag. Jeg måtte gå fra jobben, for jeg klarte ikke være der.Hvis noen hadde sagt bø til meg i dag, hadde jeg begynt å grine. Så jeg dro hjem og pakket meg under et pledd. Der sovnet jeg en liten time. Jeg er fortsatt nesten på grinern, og det er ikke ok.

Jeg hater sånne dager, særlig når de kommer etter en god periode. Blir så skuffet over meg selv.

Men det kan jo hende at det er en reaksjon på stress, og at eksamen er en stress-situasjon som har vært utløsende årsak. Jeg er tydeligvis ikke så sterk enda at jeg takler stress som jeg pleide å gjøre.

I morgen vil jeg ha en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torsdag 9. desember

Tusen takk for hilsen Fredslilja.

I dag har temperaturen svingt mellom de kalde og de varme. Det var noen få kalde grader da jeg dro på jobb, og noen varme da jeg kom hjem. Kan ikke kalle det vinter i hvert fall.

I dag var jeg trøtt da jeg skulle stå opp. Senga virket så veldig forlokkende, men jeg krabbet meg ut. Var hos en venninne i går, og det ble litt seinere enn jeg hadde tenkt meg. Vi var en 5 - 6 jenter/damer, og det ble mye å le av etterhvert. Skikkelig hyggelig, selv om jeg ble sliten av å forholde meg til så mange over lang tid. men en fin "øvelse" for meg.

Jeg hadde det ganske travelt i går.

Først var jeg på jobb. Så dro jeg ned til en venninne for å hjelpe henne med å bli ferdig med eksamensoppgaven, og så ut på kvelden. Tut - og - kjør, med andre ord. Så det er kanskje ikke rart at jeg var trøtt da vekkerklokka sa at det var morgen.

I dag var jeg også litt tidligere på jobb, for jeg måtte forberede en sak. Jeg hadde tenkt å ta en kort dag, men den ble nesten en full dag.

I kveld har jeg skrevet ferdig alle julekortene og pakket noen julegaver, så nå har jeg ikke tenkt å gjøre noe mer - bortsett fra å sløve.

Halvdelen er ute og spiser lutefisk i dag. Må jo si at jeg misunner ham litt, men jeg unner ham det selvfølgelig.

Han er vel hjemme om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 10.desember

Det er fortsatt mildt. I dag var det nesten 7 varmegrader da jeg sto opp. Men det har bært en grå og tåkete dag, en dag hvor det liksom ikke blir lyst.

Hadde en lang prat med mine nærmeste medarbeidere i dag. Tok opp hvordan jeg fungerer på jobben - hva jeg fikser greit og hva jeg ikke fikser så greit, eller ikke i det heletatt. Siden jeg beveger meg i en sånn berg-og-dalbaneverden, er det ikke alltid like enkelt for de som jobber sammen med meg å vite hvor de har meg, så det var greit å rense lufta litt.

Men det er jo litt tøft, for jeg måtte jo være åpen for innspill og for hvordan jeg virker på andre mennesker, og jeg måtte klare å forklare min verden slik den er.

Det gikk heldigvis bra.

Vi hadde også mange andre saker vi måtte snakke sammen om, slik at vi hverken gjør dobbelt arbeid, eller motarbeider hverandre, eller lar være å gjøre noe, fordi vi regner med at en annen gjør jobben. Det tok nesten hele dagen, det, men det er nødvendig å ta den tiden av og til.

Etter jobben måtte jeg ta en snartur til svigermor og handle for henne. jeg skulle også ta ut litt penger til henne, men hun hadde surret meg koden, så det gikk ikke. Tok ut litt fra meg selv slik at hun i hvertfall hadde noen kroner hjemme.

Kattungene vokser hver dag. To av den har litt problemer med øynene, så jeg må hjelpe kattemor med å rense dem, men det er sånt som går over av seg selv.

Akkurat nå holder fuglen konsert. Det er danseband på TV'n, og det er visst musikk for pip. Den kvitrer med så godt den kan.

I morgen skal jeg rufse litt over huset, og så skal jeg begynne med julebaksten. det blir ikke sju slag, men litt må jeg ha. Lurer på om jeg skal lage noen glass med brente mandler i år. Jeg mangler et par venninnegaver. Jeg får se.

Det liksom ingenting som går av seg selv. Jeg må bruke energi på å planlegge selv den minste ting, ting jeg bare har gjort uten egentlig å tenke før. Og jeg gruer meg mer enn jeg gleder meg til jul. Det blir koselig å feire jul sammen med familien, men jeg vet at jeg da må oppføre meg som vertinne og at jeg må ta på meg "her er alt i orden" masken, ellers blir det ingen hyggelig jul for de andre. Det blir slitsomt. Og så legger jeg et press på meg selv om at alt skal være som det pleier. I fjor var det enklere, for da ble det ikke forventet at jeg skulle fikse alt, og jeg forventet det ikke av meg selv heller.

Heldigvis skal vi ikke ha mange julebesøk, så jeg får tid til å puste også. Og det går som regel bedre enn jeg frykter, så det går helst bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturelle

Heisann,

takk for besøket, konsert var kjempefin!

Høres ut som du har nok å stri med i førjulstiden, husk å ta en pustepause underveis...!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 12. desember

Hei naturelle. Takk for hilsen

I dag har det nesten vært vinter. Det startet med kalde grader, men det ble vamegrader ut over dagen, da sola fikk litt tak. Temperaturen har krøpet under null igjen nå.

Jeg sitter i godstolen og huset er tomt igjen. Det har vært juleverksted her i dag. Frøkna og en venninne og jeg okkuperte kjøkkenet med lim og glitter, glass og servietter og maling har vi produsert gaver. Frøkna ble ferdig med mesteparten av sine gaver i dag, og jeg er også så godt som ferdig nå. Skal begynne å pakke inn gavene til uka, så da får jeg se om jeg er i mål eller ikke. Tror nok jeg har et jeg trenger.

De unge damene ble til til middag, for de vil jo gjerne ha servert litt mat når de først var hjemme. Og telefonene deres pep, og venner tøt inn og ut. Hyggelig med liv, selvfølgelig, men godt når de gikk også.

I går hadde jeg den store bakedagen. Så nå er julebaksten ferdig for meg, svigermor, foreldrene mine og krapyler. Jeg var i grunnen lei kaker i går, for å si det sånn. Har bare igjen litt snop, og det skal jeg gjøre unna en av ettermiddagene denne uka.

Så jeg er i julerute - for å si det sånn.

Men nå skal jeg se på håndball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 13. desember

Fysj for en helgrå dag. Det har vært surt og tåkete hele dagen.

Skulle hatt en Lucia her til å lyse opp, men måtte klare meg uten.

I dag har jeg vært hos tannlegen. Skulle reparere en jeksel - helt bakest innerst. Vel kan jeg være stormunnet, men det ble trangt bak der, gitt. Og i ettermiddag har tanna protestert mot behandlingen.

Men nå er jeg snart ferdig. Har to,tre ganger igjen og så har jeg fullført en behandling - for første gang på veldig, veldig lenge.

Jeg har fulgt juleplanen min, så jeg har pakket julegaver i dag. Ble ferdig med drøyt halvparten i dag. Det er de som skal først ut.

Og det er det jeg har gjort i dag. Holder i grunnen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og her kommer Santa Lucia og synger høytidelig for deg! :nissekone: (Det fantes visst ingen Lucia-smiley her! :ler: )

Har feiret Luciadagen i barnehagen vår i dag, veldig fin og høytidelig førjulsmorgen! Lussekatter, gløgg og sang og hele pakken!

Det var jo kjempeflott at du er så "flink" hos tannlegen (jeg skriver "flink" fordi jeg vet at det ikke akkurat handler om å være "flink", men fordi det jo faktisk krever så pass mye av deg å gjennomføre at du jo ER flink!!! Skjønte du den??? :wink: ) Det må jeg si var kjekt å høre! Og så bra at du tok den praten på jobben; det er jeg sikker på at kollegene dine setter stor pris på at du gjorde.

Her hos oss har vi rimet av fryseboksen på kjøkkenet i kveld! Det var kjempedeilig å få det gjort; har grudd meg leeeeenge!!! Men nå er den klar til jul! JIPPI!

Ha en kjempefin tirsdag i morgen, Bettie!

Klem, klem og klem! :klem::kose: :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag 14.desember

Så kos med mandagsklem, mie. Mandagsklemmer er sterkt undervurdert, og det er synd.

Føler meg litt flink når jeg setter meg i tannlegestolen, fru Vær. Jeg husker godt de første gangene, og hvor redd jeg var. Det har gått framover. Kan ikke si at jeg ikke er redd enda, men jeg får ikke panikk lenger. Forresten - takk for Lucia-sang.

Hygelig å se deg her, Lizbet.

I dag har det vært et ekkelt vær. Det har blåst og regnet og det er lagt unna vinterstemning. Liker ikke sånt vær.

På jobben hadde jeg en tilnærmet normal dag, med andre ord - litt av hvert å gjøre.

Litt julete har jeg vært her hjemme i dag, men bare litt. Laget brente mandler og risboller i dag. Satt Halvdelen til å sette risbollene utover brettene, så kan han si at han har vært med på julebaksten i år, han også.

Ellers har jeg funnet en av forklaringene til at jeg har vært nede i mørket igjen. Jeg gleder meg ikke til jul. Jeg gruer meg faktisk, og det stresser meg. Jeg gruer meg til julaften først og fremst. Har ikke store grunnen til å grue meg, men det er noe med at jeg vil at alt skal være som det pleier. Og så er det en del konfliktstoff i familien, og jeg vet aldri når det stikker hodet fram. Jeg ville gjerne gledet meg til jul, men gruer meg i steden.

Akk ja

I morgen skal jeg fortsette med julestyret. Det er i hvert fall en god anledning til å gjøre en del nødvendige ting som å pusse sølvtøy. Det har jeg satt på planen i morgen (og det trengs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 15. desember

Nok en mild og blåsig dag. Det var nesten ti av de varme gradene ute da jeg sto opp. Og grått var det. Heldigvis stakk sola fram en liten stund i ettermiddag, for nå er jeg lei grått og vått vær.

På jobben har jeg sittet mye med skrivearbeider. Det må jo gjøres, det også. Det har i grunnen vært noen litt roligere dager - mot normalt på denne tiden av året, men det gjør ingen ting.

Hjemme fulgte jeg planen min, så nå skinner sølvtøyet igjen. Etter et par sånne hurtig- og nødspussinger var det nødvendig med en grundigere rens nå. Det er en drittjobb, men jeg er jo så fornøyd når jeg er ferdig. Etter at jeg var ferdig med sølvtøyet har jeg ikke gjort det skvatt.

I morgen er det meningen jeg skal på julebord, men jeg har enda ikke bestemt meg om jeg kan gå. Ser an formen i morgen, tenker jeg. Målet er at jeg skal tusle meg avgårde, men - som sagt, jeg får se. Det er en av de situasjonene jeg ikke er trygg i, så da bør dagsformen være god hvis jeg skal orke utfordringen.

Kattungene er 14 dager gamle nå og begynner å utforske verden = barnerommet som er en pappeske. To av dem har nesten krabbe ut av eska i dag. De er ikke akkurat stødige, og hodet er jo kjempetungt. Kattemor aksepterer at vi plukker dem opp og klapper og stryker dem litt. Hun sitter ved siden av meg og følger nøye med i det jeg gjør. Det er vel ikke så lenge før jeg kan se om det er jentepuser eller guttepuser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Naturelle

Du er så flink til å legge igjen en hilsen Bettie, kjempekoslig! :klem:

Ikke artig å grue seg til jul, og ihvertfall ikke julaften!

Håper dere får en fin stemning, uten konflikter!

Julaften=konfliktfri!!

Virker som du har fullt program før jul du oxo, kjempeflink husmor! :wink:

Prøv å nyt de siste dagene før jul, det skal jeg gjøre...når alt stresset er over... :-?

Ha en fin uke, og lykke til på julebord hvis du bestemmer deg for å dra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...