Gå til innhold

September-oktober 2011


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fant følgende i en gammel tråd fra 2008 på et annet forum:

Fordeler og ulemper:

BabyBjørn:

Nøytralt utseende, også pappa kan bære;)

Lett å få på

Kan bæres fremovervendt

Kan ikke bæres på rygg eller hofte

Kan brukes i max 30 min

Kan brukes fram til barnet er 10-12kg

Lett å få på

Formsydd (f eks ergo og beco):

Nøytralt utseende

Lett å få på (klips slik som BB)

Kan ikke bæres fremovervendt

Kan bæres på rygg og hofte (iallefall ergo kan du ha på hoften, andre er eg usikker på)

Kan brukes til barnet er 3-4 år

Kan brukes i timesvis

Er ergonomisk riktig

Har sovehette slik at barnet får støtte til hodet når det sover

Meitai:

Nøytralt utseende eller farger og mønster

Litt øvelse å få på, men du klarer det ved å øve en kveld

Kan ikke bæres fremovervendt

Kan bæres på rygg og hofte

Kan brukes til barnet er 3-4 år

Kan brukes i timesvis

Er ergonomisk riktig

Har sovehette slik at barnet får støtte til hodet når det sover (noen modeller)

Sjal:

Nøytralt utseende eller farger og mønster

Krever øvelse, men er ikke umulig å få til

Kan bæres fremovervendt

Kan bæres på rygg og hofte

Veldig mange ulike måter å knyte på, finnes alltid en som passer alle

Kan brukes til barnet er 3-4 år

Kan brukes i timesvis

Er ergonomisk riktig

Barnet kan støtte hodet inne i sjalet

Jeg synes det har en bra oppsummering, men så finnes det jo varianter innenfor de enkelte også, som du nevner ovenfor Teita.

(Postet nettopp et nesten likt innlegg i dagboka mi.)

Edit:

Legger til en link til fra tettinntil.no om noen har lyst til å lese mer: http://www2.tettinntil.no/pages/valg.php

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har lyst å lære mer om bæring og bæresjal, anbefaler jeg dere å lese på forumet til tettinntil.no

Selv hadde vi et elastisk bæresjal til forrige som vi kommer til å bruke igjen til nestemann. De fleste anbefaler det til nybegynnere og spesielt til nyfødtbæring. En herlig video av en far som viser knyteteknikk kan sees på

Vi hadde et kjøpt på GRANIT, men det finnes utallige varianter. Det er også veldig mange som selger lite brukte sjal på finn.no, kan være verdt en titt.

Når barnet blir større er imidlertid et elastisk sjal for elastisk, og vil derfor sige. Mange går da over til ergonomiske bæreseler, eller tradisjonelle asiatiske bæreseler f eks av typen meitai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har manduca, som er ein ergonomisk bæresele, mykje lik beco og ergo. Den har me vore veldig glade i, og vetlo har kost seg (og sove mykje) i den på turar. Har ikkje brukt den inne, men på fjellturar, på stien til hytta og ein del på handleturar. Manduca kan brukast til både mage- og ryggbæring.

Har lurt litt på å skaffe et (brukt) sjal, evt meitai i tillegg denne gang, for å bruke mest i nyfødtperioden.

Vogn har me jo også frå sist gang, den er jo framdeles innimellom i bruk av toåringen. Me har ei Simo duo, og har vore veldig fornøyde med den. Den er romslig og relativt tung, men det er ingen problem for meg å løfte inn i bilen så då går det jo bra. Er veldig stødig på snø og grusveiar, som me har mykje av. Hadde nok valgt ei anna vogn hadde me budd i by.

Me har ei ekstra-vogn (den fekk me av hjelpemiddelsentralen når vetlo hadde hofteskinne og ikkje fekk plass i Simoen), og det er ei Emmaljunga Cangaroo Jøye meg, for ei simpel vogn! Den er lite brukt, men står som sovevogn i bhg i dag. Et par stropper har slitna, så oppbevaringa under vogna subbar nedi underlaget og i hjulet, og me har måtta festa et par skruar. Men jenta gjekk nedi med skinna si når ho hadde den, så eg er jo veldig glad me fekk vogna. (Egentlig skulle me fått ei tvilling-bagvogn. Upraktisk til ein 10 månadar gammal unge... Den hadde ikkje verken gått i bilen eller i nærbutikken her heller!)

Hehe!

Eg skal til jordmor i måro, spent på om eg får høyre fosterlyd. Har jo vore på ul i veke 12, men er likevel spent på fosterlyden.

Og så trur eg nok det er bevegelse eg kjenner no! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt skikkelig for han mannen og den lille babyen i den videoen du linka til flickan. Så liksom for meg mannen i med den :rodmer:

Etter at Sushi også fortalte at hun har kjøpt den, så tror jeg at vi kommer til å gå for den! Altså MobyWrap bæresjal. Mannen hadde også sansen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå kjøpt babybjørn. Mest fordi vi fikk det i en stor pakke av veldig mye fint brukt utstyr til en god pris. I utgangspunktet har jeg tenkt at det er noe som er greit å bruke når jeg skal gjøre litt mens mannen er på jobb. Vaske klær og sånne ting. Lurer litt på sånn sjal også, men vi får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen!

Nå er det lenge siden jeg har vært her..! Velkommen til dere nye, og veldig leit å lese at Joyce og Mirabella 76 mistet spirene sine. Håper det klaffer for dere snart igjen!

Med meg og den lille går det bra. Har trøbbel med hofter/bekken, men ellers bra;)

Har vært på ordinær ultralyd i dag, og der fikk vi se en skjønn, frisk og fin liten gutt!! :babygutt: Terminen ble flytta fra 14.sept til 13.sept.

Han lå og kosa seg, spilte litt med fingrene og gapte!

Veldig deilig å få se at alt er bra med han, og selvsagt veldig moro å få vite kjønnet. Syns nesten jeg var enda mer nysgjerrig på kjønnet denne gangen. Kanskje fordi jeg ser for meg den lille sammen med jenta vår (som nå er 15 mnd gammel).

Etter ultralyd var jeg innom Lindex og kjøpte noen små gutteplagg som det var 70 prosent rabatt på.. :sjarmor:

Vi kommer til å bruke babyvogna som vi hadde til jenta vår. Simo Kombi. Stor og diger, men gud så glad jeg er i den vogna. Vi har også en easywalker som er knallgod å trille. Det er den jenta vår bruker i dag.

I tillegg skal vi kjøpe en tvillingvogn, siden de er så tette i alder. Den kommer vi til å kjøpe brukt, og tror det blir en tfk twinner twist. Den ser knall ut.

Av bæresjal har vi mei tai og Manduca. Mei taien syns jeg var veldig god, og jeg syns heller ikke den var noe vanskelig å knyte.

Manducaen syns jeg derimot ikke var så god. Jeg bar kun foran på magen da..den dagen ungen ble så stor at hun skulle bak på ryggen, gav jeg opp..Fikk det bare ikke til! Jeg gadd ikke prøve så veldig mye heller da, siden vesla ikke brøy seg så voldsomt om å være i sjalet. Det var uansett utrolig kjekt å bruke det når jeg skulle gå på matbutikken eller lufte bikkja.

Blir ikke så mye utstyrshandling denne gangen, siden vi har det aller meste fra før av. Det er kun to ting jeg vet jeg ønsker meg denne gangen, som jeg savnet sist. En bedside crib som kan stå inntil vår seng, og en dunpose som er tilpasset bilstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vi laget en liste et sted (egen tråd?!) hvor vi kan skrive inn terminen og etterhvert kjønn for de som vil vite det?

Noen som vet hvordan man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vi laget en liste et sted (egen tråd?!) hvor vi kan skrive inn terminen og etterhvert kjønn for de som vil vite det?

Noen som vet hvordan man gjør det?

Gratulerer med gutt i magen! :)

Det ligger allerede terminliste i en annen tråd i samme underforum:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=539272

Ser tilogmed at du allerede står oppført der :) Kan du ikke oppdatere med riktig termin + kjønn i den lista? Det har jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg omsider fullført den foreløpige permisjonsutregningen/fordelingen og er veldig fornøyd med det. Det er jo nesten en heltidsjobb å sette seg inn i alle regler og tull og tøys.

Så med forbehold om at jeg har skjønt alle reglene velger vi å fordele det slik:

Vi tar utangspunkt i termin 1.oktober. Da går jeg ut i permisjon tre uker før dette og blir hjemme 100% ut siste hele uke i april. Inkludert i dette er to uker overført ferie fra i år. Derifra går vi ut i noe som ligner på 50% gradert permisjon i mai. Så tar min samboer 100% permisjon i juni, juli og deler av august før vi tar tre uker ferie sammen. Fra september til november tar min samboer ulønnet permisjon.

Dette blir jo naturlig nok endret om termindato etter ultralyd endrer seg drastisk, men hovedoppsettet er slik. Nå gjelder det bare å vente til etter uke 26 så vi kan ordne alt på papiret med nav og slikt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Her er det mye aktivititet og første sparket har blitt kjent utenfra, det skjedde da lille apekatten bevegde seg fra høyresida (Som er favorittplassen) til midten. Plutselig kjenner jeg gjennom magen at fingrene hopper :rodmer: Litt spesielt det. Ikke vet jeg om det er gutt eller jente, men du så spesielt med aktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så spennende! Da må jeg nesten få spørre om hvordan du føler at spark/bevegelse kjennes?

Jeg har kjent noe jeg troor kan være aktivitet, men jeg tørr ikke helt håpe på det enda. Det er en form for stikking, og derfor tenker jeg at det kan være livmora som vokser eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

Det kjennes ut som bobler, den typiske forklaringen egentlig. Det er vanskelig å forklare. Det er ikke som livmoren som strekker seg, at det stikker litt her og der, det er tilfeldige bobler som sprekker på forskjellige steder i livmoren, og av og til er det veldig mye på en gang, av og til ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg har fått time til ord. UL 29. april, då er eg 18+1 iflg menstermin / 17+5 iflg egen termin.

Men den dagen er sambo vekkreist, så eg skal forsøke å få flytta kontrollen ei veke fram, til 6. mai. Må huske å ringe i måro...

Me reiser på hytta for et par dagar i måro, så då må eg få ønske dykk alle ei god og rolig påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ultralyd 2 mai :) kjempespennende.hadde en følelse tiligere at det var gutt og så vippet det over på jentefølelse.men no vet eg ikke lenger.er nok for nærme ultralyd at eg våger å føle noe :)

har dere noe følelse på ka kjønn det blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått time til ord. UL 29. april, då er eg 18+1 iflg menstermin / 17+5 iflg egen termin.

Men den dagen er sambo vekkreist, så eg skal forsøke å få flytta kontrollen ei veke fram, til 6. mai. Må huske å ringe i måro...

Me reiser på hytta for et par dagar i måro, så då må eg få ønske dykk alle ei god og rolig påske!

*Minne på at du må ringe å prøve og få byttet time* God påske og kos deg på hytten :)

ultralyd 2 mai :) kjempespennende.hadde en følelse tiligere at det var gutt og så vippet det over på jentefølelse.men no vet eg ikke lenger.er nok for nærme ultralyd at eg våger å føle noe :)

har dere noe følelse på ka kjønn det blir?

Jeg har hatt følelse av at det blir en gutt siden jeg fant ut at jeg var gravid. Og har fortsatt den følelsen ;) Min bror skal ha barn samme måned som meg (min mor blir farmor og mormor samme måned :fnise: ) og jeg har følelse på at det blir jente. Det har jeg hatt siden jeg fant ut at de skulle ha en unge. Hehe, så det blir spennende å se :)

Skal til UL rundt uke 20, da det er vanlig her. :fnise:

Har du bestilt time? :) Hvilken dato ca?

Jeg skal til ordinær UL 25.mai. Leeeeenge til, men heldigvis går tiden fort :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...