Gå til innhold

September-oktober 2011


*Joyce*

Anbefalte innlegg

OJ, så spennende tråd dette var. Her vil jeg være med også :)

Jeg er 7 uker i dag (tror jeg) Elendig på denne regningen.

Jeg har ville søke ullevål hele tiden, men hørt litt negativt om det i det siste. ikke noe konkret, men bare at bekjente har valgt et annet. Jeg hørte positivt om riksen i går, men jeg er så usikker.

Skal til legen i ettermidag, da jeg har ligget rett ut i kvalme og med et behov for søvn som nesten har tatt knekken på meg. Oppdaget for 3 dager siden litt brunli utflod. Lest at dette kan være normalt? Men når jeg tittet på dynen i dag tidlig var det blod der fra i går. samboer snudde dynen i går kveld så har ikke sett noe før nå.

Er livredd for at noe kan være galt. Er det flere som har opplevd dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så til mitt spørsmål som jeg har gått og grunnet litt på. Jeg er nå 9 uker og 1 dag på vei. I helgen oppdaget jeg at magen har forandret seg. Jeg ser ikke gravid ut, men det ser bare ut som jeg har lagt på meg rundt magen hvis jeg har på meg ettersittende klær. Når jeg sitter ser det ut som jeg har fått meg en bilring og når jeg står strutter den delen under navelen ganske godt ut. Jeg er i utgangspunktet en liten og spinkel person og har ikke hatt noe mage fra før. Jeg klør også mye på magen nå så det er tydelig at det skjer noe. Det jeg lurer på er om dette ikke er litt tidlig..? Hadde ikke forventet noe mageøkning før i uke 12-13 egentlig. Som sagt så er det ikke mye, og ingen ville sikkert lagt merke til det bortsett fra de som kjenner meg godt.

Begynner å tenke litt på tvillinger her jeg nå, men kanskje det er vanlig at magen begynner å ese allerede nå?

Hva er deres erfaringer?

Tror vi er flere her som har opplevd litt "mageøkning" ja. Jeg hadde litt i ca 8-10, og så forsvant den litt igjen! Har kanskje litt med oppblåsthet å gjøre? Men jeg har lagt på meg litt rundt magen slik du beskriver. Jeg er det jeg kaller normalt slank med litt ekstra her og der ;) slik at det kan jo være kake som har lagt seg der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ, så spennende tråd dette var. Her vil jeg være med også :)

Jeg er 7 uker i dag (tror jeg) Elendig på denne regningen.

Jeg har ville søke ullevål hele tiden, men hørt litt negativt om det i det siste. ikke noe konkret, men bare at bekjente har valgt et annet. Jeg hørte positivt om riksen i går, men jeg er så usikker.

Skal til legen i ettermidag, da jeg har ligget rett ut i kvalme og med et behov for søvn som nesten har tatt knekken på meg. Oppdaget for 3 dager siden litt brunli utflod. Lest at dette kan være normalt? Men når jeg tittet på dynen i dag tidlig var det blod der fra i går. samboer snudde dynen i går kveld så har ikke sett noe før nå.

Er livredd for at noe kan være galt. Er det flere som har opplevd dette??

:hallo:

Det behøver ikke å være noe galt, men dersom det er noe man bekymrer seg veldig for er det jo greit å snakke med legen om det. Hvordan gikk det? Håper alt står bare bra til!

Arven1: Jeg merker også at magen har forandret seg litt. Fra før har jeg alltid hatt ganske slank mage, ellers ganske normalvektig (kiloene har heller sittet over hofte/lår/rumpe hos meg). Men jeg tror den magen jeg har nå er en blanding av oppblåsthet og kanskje litt ekstra fett som har lagt seg der. Livmora er jo så godt gjemt nedi der, at det er vel ganske vanskelig å se noe til den enda. Med mindre du har tvillinger inni der da :fnise: Blir man ikke ekstra kvalm når man går med tvillinger også?? :fnise:

Men jeg har sett en fin animasjon der man ser hvordan livmora og fosteret vokser de første ukene: http://www.babyverden.no/Gravid/Den-gravide-kvinnen/Animasjon/Se-barnet-og-magen-din-vokse/ (Når jeg prøvde å åpne siden nå stod det at den var nede for "maintenance", så er ikke sikker på om den kommer opp og går igjen, men dere kan jo prøve).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cecilie49: Jeg hadde en blødning i uke 9 da jeg var gravid med lillejenta, det gikk helt fint. Jeg fikk henvisning til UL hos legen for å sjekke ståa. Mange opplever blødninger i de første ukene, men sånn generelt har jeg inntrykk av at med mindre man har smerter og kraftige blødninger, er det lite sannsynlig at det er snakk om SA. Men er du urolig synes jeg du skal bestille en legetime. Legen kan måle hCG-nivå og/eller sende deg til UL for å sjekke. Håper alt er i orden! :klemmer:

---

Her er magen definitivt på plass, men livmoren kommer jo ofte tidligere opp over skambeinet når man har vært gjennom en graviditet tidligere. Jeg har ikke sjans til å få på meg vanlige bukser lenger. Går i treggings/jeggings, mammabukser med lavt liv og kjoler om dagen. :) Føler at jeg bare ser feit ut, da... :sukk: Går ikke an å trekke inn magen lengre! Forøvrig fikk jeg mage nokså tidlig sist også, mener at jeg begynte å gå med mammabukser rundt 12 uker.

Jeg skal på første svangerskapskontroll i morgen; skulle egentlig vært på tirsdag, men legen var blitt syk. Så nå vet jeg ikke helt hvem jeg kommer til, de bruker de øvrige legene på legesenteret i stedet. Jaja. Det er jo strengt tatt ikke så farlig, jeg har fått fødeplass på Riksen og det er ikke SÅ mye annet å gjøre på første kontroll. Jeg skal spørre litt rundt jern og sånt, siden jeg hadde flere kraftige fall i jernnivå sist. Ellers prøver jeg å manne meg opp til å ringe helsestasjonen og bestille time for samtale med JM. :ler: Jeg hater å ta sånne telefoner, men burde nok gjøre det, for jeg sliter mye med tanker rundt ny fødsel. Forrige gang gikk det absolutt ikke som jeg hadde sett for meg - ungen lå feil vei (uoppdaget seteleie) og det ble hastekeisersnitt. :sukk: Nå føler jeg veldig at jeg overhodet ikke vet hva jeg går til, jeg som ikke grudde meg noe særlig sist. Sånn kan det gå. Den store skrekken er keisersnitt igjen, det var IKKE en morsom opplevelse... Men har inntrykk av at planlagt KS kan være en ganske annen opplevelese, da.

Ellers er jeg lykkelig over å nesten ikke være kvalm denne gangen. Sist spøy jeg flere ganger daglig til jeg var halvveis. Det var typisk mindre morsomt. Nå er jeg bare uggen innimellom! En annen verden, rett og slett. Jeg er trøtt, da, og merker at det tar på å ha en 2-åring å ta seg av. Men det går overraskende greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på første kontroll hos legen. Jeg er livredd nåler, er så vidt jeg tørr og brodere, så jeg gledet meg ikke så veldig til den derre blodprøven. Så viser det seg at de ikke kunne ta alle blodprøvene før i uke 12, så jeg måtte ta en nå og ta resten senere. Det var litt waste!

Men jeg fikk med meg mange fine bøker, nesten så jeg angrer på at jeg har kjøpt meg bøker selv...

Nå er det vel bare å vente på innkallelse til ultralyd selv om at det er lenge til, det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på første svangerskapskontroll på mandag og er kjempe spent. Fikk beskjed om å ta m meg en urinprøve. Skal ikke ha time før 14.30. Noen som vet om det må være morgenurin eller om det går greit med "utpådagenprøve" :fnise: Skal jo være der såpass seint på dagen.....

Noen som vet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er så viktig at det er morgenurin, men kan sikkert være lurt å prøve å samle opp en 3-4 timer. Eller kan du jo ta morgenurin og ha den i kjøleskap så lenge. Men er du som meg, så synes du ikke det er så kuult å ha urinen din i kjøleskapet på jobben. :fnise: Husk å vaske deg før du tar prøven! Spor av utflod kan forstyrre svarene litt nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg glømte ofte urinprøve når eg var til jordmor sist, og då tissa eg i et plastkrus på toalettet der. Kom jo ofte rett fra jobb, og det er ikkje noko særlig å ha urinprøven i veska på jobben! Trur ikkje det gjorde noko at det ikkje var morgenurin, det fekk eg ikkje inntrykk av i alle fall.

Eg hadde første legekontroll for snart to veker sidan (har eg skrive det her før, tru?) I dag leverte eg helsekortet på føden, og der var eg allerede venta. Dei hadde jo fått blodprøvesvara frå legen min, og lurte på om eg ikkje kom snart! :fnise:

Pga medisinbruk/kronisk sjukdom blir svangerskapet mitt rekna for risikosvangerskap. Derfor blir det tidlig ultralyd allerede om to veker! Så då får me forhåpentligvis første livstegn frå magebuaren fredag 18. mars. Og om UL gir positive svar, kan me dele nyheten. Foreløpig er det kun eg og sambo som veit. (Men det anar meg at kollegaene mine har lagt merke til at eg har 'lagt på meg' :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du ble tatt så godt imot på føden Frida :)

I morgen er det min tur :hoppendeglad: Jeg skal til gynekolog som har ultralydsapparat - så håpet er stort for at jeg får se det lille knøttet. Litt redd innimellom, men gleder meg mest. Jeg har egentlig en god følelse. Den trøttheten må jo komme fra noe :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lete litt, men fant igjen linken jeg tenkte på: Her har Tusle her på forumet handlet mammaklær i litt større størrelser. :) Kanskje det kan være noe der for deg også?

Noen som har peiling på de store størrelsene her inne? Hva 1x, 2x og 3x tilsvarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere. Jeg skrev et innlegg tidligere her hvor jeg var så bekymret. Men alt er i orden. Og jeg er sååå glad :biggrin:

Men jeg er fryktelig nysgjerrig på hvor dårlige dere var/er?

Jeg gikk inn i min 9 uke i går og jeg har vært sykemeldt i 3 1/2 uke og er det videre frem til utgangen av mars.

Jeg har null energi, møkk kvalm på natt,morgen,dag og kveldstid. våkner av at jeg er skikkelig dårlig.

Noen ganger blir jeg super svimmel eller rett og slett kokvarm.

Hvilken bivirkninger fikk dere og hvor lenge varte dem?

Jeg jobber i et risikoyrke så en pleier å gå ut i perm. ganske tidlig. en kollega gikk ut i 4mnd.

Kan jeg regne med å være hjemme i 9mnd?? Jeg hadde ønsket meg et friskt svangerskap hvor jeg kunne jobbe så lenge som overhodet mulig, men ser ikke slik ut nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere. Jeg skrev et innlegg tidligere her hvor jeg var så bekymret. Men alt er i orden. Og jeg er sååå glad :biggrin:

Men jeg er fryktelig nysgjerrig på hvor dårlige dere var/er?

Jeg gikk inn i min 9 uke i går og jeg har vært sykemeldt i 3 1/2 uke og er det videre frem til utgangen av mars.

Jeg har null energi, møkk kvalm på natt,morgen,dag og kveldstid. våkner av at jeg er skikkelig dårlig.

Noen ganger blir jeg super svimmel eller rett og slett kokvarm.

Hvilken bivirkninger fikk dere og hvor lenge varte dem?

Jeg jobber i et risikoyrke så en pleier å gå ut i perm. ganske tidlig. en kollega gikk ut i 4mnd.

Kan jeg regne med å være hjemme i 9mnd?? Jeg hadde ønsket meg et friskt svangerskap hvor jeg kunne jobbe så lenge som overhodet mulig, men ser ikke slik ut nei :)

Hei :vinke:

Jeg er 9+4 i dag. For min del er den ekstreme trøttheten det som plager meg mest. Jeg var litt kvalm og uggen i uke 7-9, kastet opp noen få ganger, men ikke så mye at jeg vil klage over kvalmen. Men denne trøttheten vil ingen ende ta. Jeg er student og mye er selvstudie og opp til meg selv, noe som gjør det veldig vanskelig å motivere seg og komme seg opp og i gang. Jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å bli ferdig til sommeren som planlagt :sur:

Jeg har et håp om at alt vil bli bedre nå som jeg nærmer meg 2. trimester. :jepp: Vi er jo alle så forskjellige, så ingenting er noe garanti, alle opplever det forskjellig.

Men la oss krysse fingrene for at vi føler oss bedre når vi nærmer oss uke 12 :enig:

Må legge til til slutt at jeg på torsdag fikk sett min lille huleboer :rodmer: Det var helt fantastisk og uvirkelig. Den lille beveget på seg og vi fikk høre og se hjertet slå :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heldigvis ikke kastet opp, men har sittet å brekt meg og guøpet. Er utrolig sliten av det. Jeg føler meg bare gørr kjedelig. sovner rundt kl 21.00. he he, men mannen er heldigvis forståelsefull så han synes bare synd på meg. he he..

Var du på UL så tidlig? Jeg har egentlig vedig lyst selv. Bare for å hørehjertelyden :rodmer:

Hvor var du? Og hvilken kjønn håper du det blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke kastet opp, men har sittet å brekt meg og guøpet. Er utrolig sliten av det. Jeg føler meg bare gørr kjedelig. sovner rundt kl 21.00. he he, men mannen er heldigvis forståelsefull så han synes bare synd på meg. he he..

Var du på UL så tidlig? Jeg har egentlig vedig lyst selv. Bare for å hørehjertelyden :rodmer:

Hvor var du? Og hvilken kjønn håper du det blir?

Må være slitsomt med den kvalmen, som sagt varte min veldig kort, og etter en runde med oppkast på dagen følte jeg meg mye bedre.

Jeg har lyst til å være litt anonym, så kommer ikke til å si så mye om hvor jeg var på ul. Men fantastisk var det ialle fall :rodmer: Før jeg ble gravid tenkte jeg at jeg ønsket meg en liten jente. Men etter jeg fant ut at jeg var gravid har jeg tenkt at det har absolutt ingenting å si! Men vil gjerne vite hva det er når den tid eventuelt kommer at det er synlig på ul.

Har du tenkt til å vente til ordinær ul eller skal du på tidlig ul privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et mas.

Jeg var også slik. Ville ha en prinsesse, men nå som jeg er gravid har vi tenkt mye på en gutt. det hadde vært så koselig. Sambo har en sønn og en datter fra før. Men nå vil begge har en sønn til. Men en liten prinsesse er selvsagt velkommen. Kusinen min skal ha en jente i mai, så om det blri jente blir det er en del arveklær noe som er deilig :)

Jeg vil ha en TU. Bare for å roe nervene litt. Og få litt mer info om selve fødselen. Søkt litt rundt på nette. Står det samme over alt føler jeg, men jeg blir ikke trygg på fødselen i seg selv.

Gruer du deg til fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som har peiling på de store størrelsene her inne? Hva 1x, 2x og 3x tilsvarer?

Her er en size converter. Googlet litt, og det ser ut til at JCPenney "runs true to size", utfra erfaringer rundt omkring. :)

cecilie49: Det med hvor dårlig man blir er så individuelt - både fra person til person, men også fra svangerskap til svangerskap, er min erfaring. Sist kastet jeg opp flere ganger daglig til jeg var nesten halvveis (spyingen ga seg i uke 18/19), hadde et opphold på noen uker og ble så kvalm og kastet opp igjen mot slutten. Denne gangen derimot, har jeg nesten ikke vært kvalm, men gud bedre så trøtt og sliten! Har vel unektelig en del å si at jeg har en 2-åring å ta meg av, men likevel...

---

Bah. Jeg blir så oppgitt over svangerskaps-/fødselsomsorgen her til lands! :roll: Jeg sliter med en del fra forrige fødsel, som ble totalt annerledes enn alt jeg hadde sett for meg, og trenger å få pratet om det. Føler at jeg trenger ordentlig hjelp for å klare å forberede meg på å skulle føde igjen. Men legen hadde knapt tid til å høre en setning, og helsestasjonen/JM har dårlig kapasitet. Det blir så vanskelig å få hjelp når man sier at man trenger det, for så å bli møtt med at det ikke er kapasitet. Vanskelig nok for meg å faktisk si noe om at jeg trenger hjelp, og jeg blir veldig motløs nå, merker jeg. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Joyce! :)

Har dristet meg til å bestille fra JCPenneys nå, så får vi se hva det blir til. :)

Litt skummlet å handle fra utlandet, det har jeg aldri gjort før. :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Hei igjen dere. Jeg skrev et innlegg tidligere her hvor jeg var så bekymret. Men alt er i orden. Og jeg er sååå glad :biggrin:

Men jeg er fryktelig nysgjerrig på hvor dårlige dere var/er?

Jeg gikk inn i min 9 uke i går og jeg har vært sykemeldt i 3 1/2 uke og er det videre frem til utgangen av mars.

Jeg har null energi, møkk kvalm på natt,morgen,dag og kveldstid. våkner av at jeg er skikkelig dårlig.

Noen ganger blir jeg super svimmel eller rett og slett kokvarm.

Hvilken bivirkninger fikk dere og hvor lenge varte dem?

Jeg jobber i et risikoyrke så en pleier å gå ut i perm. ganske tidlig. en kollega gikk ut i 4mnd.

Kan jeg regne med å være hjemme i 9mnd?? Jeg hadde ønsket meg et friskt svangerskap hvor jeg kunne jobbe så lenge som overhodet mulig, men ser ikke slik ut nei :)

Dagen i dag har faktisk vært den verste. Nå fokuserer jeg kun på å holde maten nede, da frokosten kom i retur. Er utrolig sliten mesteparten av tiden og har hatt hodepine de siste tre dagene. Ellers er jeg litt svimmel, kvalm og trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer du deg til fødselen?

Fødselen har jeg egentlig ikke begynt å tenke på enda. Gleder meg til å få det lille nurket på magen og håper det blir en god opplevelse. Når det nærmer seg kommer jeg nok til å grue meg litt. Men vi MÅ jo gjennom det og jeg trøster meg med at de fleste glemmer smertene etterpå.

Selvom noen selvfølgelig har vondere erfaringer, som Joyce, så kan man ikke tenke på det i forkant.

[url=http://www.etoolsage.com/converter%5CplusSize.asp]

---

Bah. Jeg blir så oppgitt over svangerskaps-/fødselsomsorgen her til lands! :roll: Jeg sliter med en del fra forrige fødsel, som ble totalt annerledes enn alt jeg hadde sett for meg, og trenger å få pratet om det. Føler at jeg trenger ordentlig hjelp for å klare å forberede meg på å skulle føde igjen. Men legen hadde knapt tid til å høre en setning, og helsestasjonen/JM har dårlig kapasitet. Det blir så vanskelig å få hjelp når man sier at man trenger det, for så å bli møtt med at det ikke er kapasitet. Vanskelig nok for meg å faktisk si noe om at jeg trenger hjelp, og jeg blir veldig motløs nå, merker jeg. :sukk:

Jeg har desverre ikke så mange gode råd. Men håper virkelig du får ordnet en samtale med noen. Det er jo forferdelig å gå sånn og grue seg og være redd for at det samme skal skje igjen. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...