Gå til innhold

September-oktober 2011


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Synes det er tøft å ikke vite kjønn Delphina, men er nok alt for nysgjerrig selv - i tilegg til at det er veldig praktisk som du sier *Frida*. Synes det er frustrerende at alt som finnes i mer nøytrale farger enten har en bil eller en blomst på...

Så for min del er det mest praktisk også blir nysgjerrigheten tilfredsstilt :jepp: Hvorfor har du lyst å vite kjønn Teita?

Har akkurat sett på "Brud i blinde", ikke rart de blir stressa disse brudene. Ser for meg hvordan jeg hadde hatt det... Glad jeg er ferdig med bryllupet, det var masse planlegging og masse stress i forkant selv om dagen var alldeles perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av samme grunn som Frida egentlig.

1. Jeg lider av ekstrem nyskjerrighet, og vil vite.

2. Det er mer praktisk, og jeg vil enten kjøpe søte rosa jenteklær

eller tøffe blå gutteklær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Det er ikke garantert at jeg greier å vente aftereight :fnise:. Uansett får jeg hjelp fra mamma å finne nøytrale babyklær. De har litt erfaring siden jeg ikke hadde lyst til å vise fram stasen min da jeg var i magen hennes. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest najki

Vi skal antakeligvis ikke vite kjønn!

Min samboer ønsker å ha det som overraskelse, og side disse mennene ikke får bestemme allverden i løpet av svangerskapet skal han få denne avgjørelsen. Jeg kunne jo selvsagt fått vite det, men tror jeg hadde kommet til å avsløre det for han. I respekt for hans ønske går vi derfor for å ikke vite det.

Om han nå skulle ombestemme seg når vi er på ultralyd så er også det hans avgjørelse. Jeg har imidlertid en heftig jentefølelse.

Når er det forøvrig vanlig å få innkallelse til ultralyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til kjønnsnøytrale klær har nok endel endret seg siden våre foreldre fikk oss. Både mamma og svigermor har forltalt om hvor mye enklere det var å finne klær når man ikke visste kjønn den gang (har søsken som er 17 og 18). Men begynner man tidlig klarer man nok å finne noen plagg:) Har allerede funnet en nøytral body til lillegull i magen - en gråstripete, blir nok noe mer når vi vet kjønn :jepp:

Najki, angående innkallelse til UL er det fastlegen som sender henvisning etter første kontroll. Jeg synes jeg fikk time veldig fort denne gangen (ca en og en halv uke etter kontrollen), opplevde første gang at det gikk over en måned. Da ringte jeg og fikk vite når timen var, et par dager etter kom innkallelsen i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innkalling ca 2 uker før ultralydtimen jeg. Hadde ringt og etterspurt hvis det hadde gått mer tid enn som så.

Har faktisk samme tanker om det å vite kjønn som det du har, Najki. Noe må mannen få lov til å ha styringen på i dette svangerskapet også. Jeg selv er av den veldig nyskjerrige typen, og skulle gjerne visst det. Han, derimot, synes halve gleden er å vente og ikke vite. :ler: Men må innrømme at jeg har et lite håp om at han skal ombestemme seg. Jeg har bare ikke så gode argumenter for å få vite kjønn synes jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titter litt innom her :goodbye: Hører egentlig til Juli-august-klubben, men etter UL ble termin flyttet til 4. sept, så da hører jeg vel teknisk til her.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter!

Velkommen til oss Flickan :)

Jeg har begynt å tenke litt på at jeg må sette i gang støtet for å trene bekkenbunnsmuskulaturen jeg nå :sjenert: Er det noen andre som er flinke til det?

Jeg blir så lett lei, er kanskje flink i 3-4 dager så glemmer jeg det bort igjen. Kjedelig trening når man ikke merker fremgangen noe særlig og frustrerende i begynnelsen når man ikke klarer å holde så lenge om gangen... Dessuten er det greit å ha litt still og rolig alenetid for å konse, selvom jeg vet man kan gjøre det hvor som helst, når som helst, så funker det best for meg når jeg er ordentlig konsentrert. Hva tenker dere om temaet? Eller har dere ikke tenkt så mye på det enda? :skravle:

Håper alt er bra med dere alle ellers! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt strålende :)

En stund siden jeg har skrevet noe særlig i denne tråden, så nå er det sannelig på tide! Hei til alle dere nye :vinke:

Som noen av dere har sett i dagboken min så har vi nå vært på ordinær UL og fikk se en svært aktiv liten jente :babyjente::rodmer:

UL-bildene er også helt utrolig fine. Synes jenta vår har en helt nydelig profil, med en søt nese og ganske fyldige lepper :sminkedokke::fnise: Får se om det stemmer når hun kommer!

Ellers har vi så smått begynt å titte litt på utstyr, og synes det er så vanvittig mye man må sette seg inn i! Vogn er jo helt umulig å velge. Vil gjerne ha en som er stor og stødig for trilling på vinterføre(f.eks. Simo), samtidig som det hadde vært praktisk med en som er litt mindre med tanke på transport (i bil, på trikk osv). Noen som har noen tanker rundt dette? Noen som har bestemt seg for vogn? Evt noen med tidligere erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Gratulerer med jenta, Mary Poppins! :hoppe::danser:

Her har vi ikke bestemt oss for vogn, er noen andre småting som må fikses.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med vogn at man kan ikke få alt man ønsker seg i en og samme vogn, så her må man rett og slett prioritere hva som er viktigst. Det er så og si umulig å kombinere 'god og stødig på vinterføre' med 'nett og smidig på trikken'. Mitt tips er å tenke nøye gjennom hva vognen vil bli brukt mest til i forhold til hvordan du bor og hva slags liv dere lever.

Vi har hatt Bugaboo til førstemann og er veldig fornøyd med den. Jeg likte smidigheten med svivelhjulene, samtidig som den har stødigheten til en 4-hjuling. Som ekstrautstyr kan man kjøpe vinterhjul som gjør at den blir som en vanlig 4-hjuling, med de fordeler og ulemper det medfører. Har hørt om så mange velt med 3-hjulinger at det turte vi ikke gå for, selv om mange er kjempefornøyd med det. Vi bodde midt i sentrum den gangen og jeg synes derfor de tradisjonelle 4-hjulingene (simo, emmaljunga, osv) ble for tunge og lite manøvrerbare i byen. Det er tungt å måtte løfte vogna opp fortauskanter eller hver gang du skal snu. Ulempen med Bugaboo var litt kort sittedel, og elendig løsning for handlekurven under (liten og utilgjengelig). Jeg bruker ofte vogna i matbutikken, så for meg er det viktig med god handlekurv (dette tenkte jeg ikke på før jeg kjøpte vogna.

Vi kjøpte Bugaboo'en brukt, og her om dagen sa den takk for seg, så vi måtte ut å kjøpe ny (som lillebaby skal overta når den kommer.) Valget vårt falt på en Brio Go denne gangen. Den er noe stødigere enn Bugaboo'en, har mye bedre håndtak og bedre handlekurv. Den er imidlertid ikke like nett som Bugaboo'en, og føles som en vesentlig større vogn sånn sett, selv om den ikke er mye tyngre eller større (men den er litt bredere)

Venninnen min har en Emmaljunga Nitro City. Den er praktisk fordi den har større plass i sittedelen enn mine vogner, men også den har elendig handlekurv. Dessuten er håndtaket litt for lavt for min mann på 1,9 m. For de som ikke er så høye er det ikke noe problem. De har også en arvet Simo-vogn og den er super bortsett fra at den er tung. De bruker den derfor kun til soving og de dagene det er aller mest snø (i vinter var det bare 2 dager). Hadde hun måttet velge bare en av de, hadde hun valgt Nitro'en, fordi det er sjelden hun virkelig har bruk for fremkommeligheten til Simo'en.

Nå skal det nevnes at vi begge bor bynært, og bruker ikke vognene på grusveier, osv. Hadde vi gjort det, hadde vi kanskje valgt andre vogner.

Endret av flickan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var forøvrig på UL på tirsdag og fikk termin 4. sept. Vi har valgt å ikke vite kjønn, så vi venter i spenning noen mnd til :)

Fra før har vi en gutt født juli-09.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende at det er flere som ikke ønsker å vite kjønnet!

Jeg holder på med den derre permisjonskabalen nå, det er virkelig et styr. Jeg ønsker å ha ca 7-8 mnd i starten, så noen måneder med 50/50 hvor jeg og min samboer er hjemme før han overtar resten av permisjonen. Vi tenker å ta den korte permisjonen med 100% lønn siden det er mest økonomisk gunstig, for så å forlenge den med ulønnet permisjon etterpå. Siden jeg tjener dårligst bør jeg ta den ulønnede delen. Jeg får imidlertid ikke ta en del ulønnet permisjon midt i for å utsette resten i følge Nav, så her er det en ufordring.

Spørs om mannen nok må ta den ulønnede delen også...

Edit: Har dere andre tenkt på hvordan dere vil dele opp permisjonen?

Endret av najki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, så mannen skal ta all permisjon han kan (47 uker-fedrekvote12uker-mors kvote9uker = 26 uker ), men vi kommer til å fordele den over flere år med gradert permisjon siden jeg uansett vil være hjemme en del når jeg ammer.

Vi tenkte at jeg tar de 9 obligatoriske ukene i forb, med fødselen, og så tar mannen 20% (en dag i uka) frem til etter jul. Jeg må melde meg opp som fulltidsstudent for at far skal få lov til å ta gradert permisjon, men jeg er fornøyd om jeg står til 50% progresjon. Jeg tar meg ikke sommerjobb i sommer og bruker heller tiden på å lese, sånn at jeg ligger en god del i forkant til høsten. Far vil fordele permisjonen etter mitt behov, alt etter som hvordan forelesningene blir. Da kan far komme på universitetet og passe babyen i 2 timer mens jeg er på forelesning (ligger ikke så langt fra jobben hans). Det vil utgjøre ca 2,5 uker av den totale permisjonen hans.

Etter jul tenker vi at mannen tar 50% permisjon mens jeg melder meg opp som fulltidsstudent igjen, men bare med ambisjon om å klare 50%-75%, Da er babyen litt større og kan ha noe lengre tid uten meg. Det vil utgjøre ca 10 uker av permisjonen til far.

Det betyr at vi har ca 13,5 uker igjen som far kan ta ut på et senere tidspunkt. Sannsynligvis vil vi bruke noe til å forlenge feriene i 2012 (jul og sommer), og resten vil nok bli tatt ut i forbindelse med at vi flytter sommeren 2013 når jeg er ferdig med studiene. Da har vil litt slingringsmonn i forhold til barnehageplass og nye jobber. Permisjonen kan jo tas ut helt til barnet er 3 år, så det er virkelig en super ordning vi har i Norge synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så smått begynt å tenke på knipeøvelser, men jeg føler at det kiler sånn i blæra når jeg gjør det. Hehe. Får nok skjerpe meg og komme igang litt senere.

Anngående vogn klarer jeg ikke helt å bestemme meg heller. Tror valget vårt faller på Brio Duo, men de er jo så dyre.

Ordning med permisjon virker så utrolig vanskelig. Gruer meg til jeg må starte med det. Men vi kommer nok til å ta 100%, og jeg håper på å kunne være hjemme så lenge som mulig i førsten. Mannen er veldig bestemt på at han vil ha pappaperm for å skape et bånd med den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke kommet så langt i fht vogntanker enda. Men det er jo kjempekjekt å lese om andres erfaringer.

Jeg har veldig lyst på en vi kan jogge med, men lurer på om vi kanskje bør ha 2... en ny joggevogn og en brukt "vanlig" vogn kanskje. Jeg sikler litt på Chariot sin jogge-, sykkel- og skipulk-vogn: http://www.chariot.eu/modelle/cts-sets/ Den er ganske dyr hvis man vil ha alle delene da, men hvis man uansett ønsker seg en sykkelvogn og en tenker å kjøpe joggevogn separat så kan det jo kanskje lønne seg :sjenert: Må undersøke litt. Men blir det denne så MÅ vi ha en "vanlig" vogn i tillegg.

Ellers så har jeg nå begynt å lese litt om forskjellige bæresjal ol. Noen andre som skal ha det? Husker ikke om det har vært diskutert her inne før... Beklager hvis jeg tar opp igjen samme tema isåfall.

Jeg har, etter jeg postet her, prøvd å skjerpe meg på knipinga :fnise: . Men det er kjedelig med flere sett - blir litt lei etter 5-10 knip jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir FORT lei av knipingen. Det er KJEDELIG.

Jeg har veldig lyst på bærersjal :)

Har du tenkt noe på hva slags type? Det finnes jo så mye forskjellig der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så langt har jeg ikke rukket å tenke enda. Men et eller annet som er anbefalt og som har kommet godt ut i en test og som ser fint ut :) Skal google litt, også heller komme tilbake til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...