Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Arbeidsinnvandring er noe helt annet enn det er snakk om her. Hadde dette vært en sak som kun omhandlet arbeidstillatelse hadde jeg vært enig. Men det er det ikke.

Jeg synes du forenkler kulturens kompleksitet ved å si at man ikke må hente inn folk utenfra for å opprettholde et godt kulturtilbud.

Mulig jeg forenkler. Heldigvis har Maria Amelie jobbet mye med frivillig kulturarbeid også! Teknolog og kulturarbeider, det må jo nesten være drømmeinnvandreren. Vi bør nesten ha egne kvoter for slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, hvis lovene ikke fungerer eller er mangelfulle, vil slike saker som dette oppstå. Og jeg rettferdiggjør ikke hennes handlinger, men jeg mener det er et bevis på at vi trenger en lovendring.

Og hun er såvisst integrert, i sosial og samfunnsmessig forstand. Hun har jo høyere utdanning, et digert kontaktnettverk, snakker språket flytende, forstår og bidrar til norsk kultur (hun har jobbet for slottsfjellfestivalen i 7 år)

Jeg vet ikke om jeg er enig i at det trengs en endring av lovens virkemål, men diverse presiseringer bør definitivt komme, er jeg helt enig i. Det er mange gråsoner i regelverket - og disse bør etterfylles så godt som mulig. Jeg er også enig i at det bør være rom for skjønn - og det har nemnda tatt i betraktning. De har vurdert trusselfaren, og konkludert med at Maria trygt kan reise hjem. Jeg synes vi bør overlate denne avgjørelsen til mennesker som jobber med dette, og som har sett -samtlige-sider av saken.

Ja, hun har tilpasset seg samfunnet, men det blir for meg en annen debatt. Dette er ikke en debatt som for meg handler om Maria (som jeg for øvrig mener setter lys på en viktig problemstilling) - det er en debatt som statuerer hvilken holdning Norge skal ha til slike saker. Da mener jeg likhet for loven er viktig.

Jeg mener for øvrig at en person som arbeider svart og ikke har tillatelse til å være her, kan kalles integrert. Hun er ressurssterk, og tydeligvis dyktig, men ikke integrert. Hun har dessuten opparbeidet seg dette på ulovlig grunnlag.

Endret av Rosalynn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg forenkler. Heldigvis har Maria Amelie jobbet mye med frivillig kulturarbeid også! Teknolog og kulturarbeider, det må jo nesten være drømmeinnvandreren. Vi bør nesten ha egne kvoter for slike.

Hadde hun forholdt seg til regelverket på korrekt måte, så, ja, definitivt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun forholdt seg til regelverket på korrekt måte, så, ja, definitivt. ;-)

Kunst skal jo være kontroversielt. Noe lovbrudd er. Kanskje det hele er performance art?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du forsvarer altså et lovbrudd, fordi en ikke ønsker å bli sendt ut av landet? Interessant...

Det er stor forskjell på straff og konsekvenser. Hvis ikke et lovbrudd får konsekvenser, vil flere begå lovbruddet. Det er ikke positivt for Norge.

Så du syns at der er helt OK at en 18-åring (i mine øyne langt ifra voksen), skal dra tilbale til et ukjent land hvor hun har ingen familie, venner eller noe støtte? Tror du Russland ville ha tatt henne imot med åpne armer, gitt henne en leilighet og en studeplass? Dessverre så er det ikke slikt. Hun ville ha havnet på gata med en gang. Har du ingen forståelse for hva denne jenta gikk gjennom da og hva hun går gjennom nå der hun sitter fengslet uten toalettsaker, avskåret fra resten av verden? Og dette er altså en konsekvens for noe foreldrene henne gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du syns at der er helt OK at en 18-åring (i mine øyne langt ifra voksen), skal dra tilbale til et ukjent land hvor hun har ingen familie, venner eller noe støtte? Tror du Russland ville ha tatt henne imot med åpne armer, gitt henne en leilighet og en studeplass? Dessverre så er det ikke slikt. Hun ville ha havnet på gata med en gang. Har du ingen forståelse for hva denne jenta gikk gjennom da og hva hun går gjennom nå der hun sitter fengslet uten toalettsaker, avskåret fra resten av verden? Og dette er altså en konsekvens for noe foreldrene henne gjorde.

En 18-åring er per definisjon voksen, så jeg forholder meg til den korrekte betegnelsen. Som sagt; for meg er ikke dette en sak som omhandler Maria Amelie, det er en sak som omhandler at Norge statuerer et eksempel - for ettertiden. Jeg skjønner at situasjonen ikke er enkel, men ja, slik jeg ser det, er det slik det burde gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 18-åring er per definisjon voksen, så jeg forholder meg til den korrekte betegnelsen. Som sagt; for meg er ikke dette en sak som omhandler Maria Amelie, det er en sak som omhandler at Norge statuerer et eksempel - for ettertiden. Jeg skjønner at situasjonen ikke er enkel, men ja, slik jeg ser det, er det slik det burde gjøres.

Du har jo abolutt ingen medfølelse hvis du mener loven er rettferdig. Dette har vi hørt før: vi steiner henne fordi hun er forelsket. Slik er loven i landet her. Jeg skjønner at situasjonen ikke er enkel, men ja, slik jeg ser det, er det slik det burde gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du syns at der er helt OK at en 18-åring (i mine øyne langt ifra voksen), skal dra tilbale til et ukjent land hvor hun har ingen familie, venner eller noe støtte? Tror du Russland ville ha tatt henne imot med åpne armer, gitt henne en leilighet og en studeplass? Dessverre så er det ikke slikt. Hun ville ha havnet på gata med en gang. Har du ingen forståelse for hva denne jenta gikk gjennom da og hva hun går gjennom nå der hun sitter fengslet uten toalettsaker, avskåret fra resten av verden? Og dette er altså en konsekvens for noe foreldrene henne gjorde.

Er det ikke Maria Amelie vi snakker om? Hun er da ikke 18 år, hun er 25. Og hun kom hit med familien sin, om hun hadde blitt sendt ut som attenåring ville hun nok hatt de samme muligheter som andre attenåringer i Russland, vi snakker ikke om Rwanda, russerne er en høyt utdannet nasjon, med vesentlig lavere levestandard enn i Norge, men det er ikke slik at mulighetene til en utdannelse og en fremtid er helt fraværende i den gamle supermakten.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du syns at der er helt OK at en 18-åring (i mine øyne langt ifra voksen), skal dra tilbale til et ukjent land hvor hun har ingen familie, venner eller noe støtte? Tror du Russland ville ha tatt henne imot med åpne armer, gitt henne en leilighet og en studeplass? Dessverre så er det ikke slikt. Hun ville ha havnet på gata med en gang. Har du ingen forståelse for hva denne jenta gikk gjennom da og hva hun går gjennom nå der hun sitter fengslet uten toalettsaker, avskåret fra resten av verden? Og dette er altså en konsekvens for noe foreldrene henne gjorde.

Siden hun har klart å snike seg til leilighet og studieplass i Norge, så ville hun neppe ha særlig vanskeligheter med å klare å snike seg til det samme i Russland også. I Russland går det greit å snike seg til ting, det er slik det fungerer der. Har man nettverk så går ting greit, og det er tydelig at denne kvinnen er en nettverksbygger, og dermed bør mulighetene hennes i Russland være veldig gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo abolutt ingen medfølelse hvis du mener loven er rettferdig. Dette har vi hørt før: vi steiner henne fordi hun er forelsket. Slik er loven i landet her. Jeg skjønner at situasjonen ikke er enkel, men ja, slik jeg ser det, er det slik det burde gjøres.

Jeg har aldri sagt at jeg mener loven er rettferdig for enkeltpersoner, men jeg mener likhet for loven er viktig. (Ja - jeg ser at det er svakheter ved lovverket, derfor behandles saker individuelt, noe nemnda sier de har gjort). Og slik jeg ser det, blir den det minst kompliserte og økonomiske korrekte sett i et makroøkonomisk perspektiv.

Hvorvidt jeg har medfølelse for andre eller ikke, vet du ingenting om. Jeg synes hele saken er utrolig trist, og jeg føler med MA. Men det gjør ikke lovbrudd mer korrekte. Slik jeg ser det bør det være mulig å skille mellom snørr og barter, altså følelser og situasjon.

Endret av Rosalynn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått SPONSET sin mastergrad av Statoil! Men har ikke "greid" å skaffe seg lovlig opphold i landet? Dette henger ikke på greip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal bli fordi de er snille. De skal kunne bli fordi vi trenger dem. Hvis lovverket ikke sikrer det, så er det rimelig lite dugelig. Å vurdere flinkhet er veldig lett.

Enig. Det burde være en mulighet for skjønnsmessig unntak fra regelverket dersom folk har kompetanse eller på annen måte kan være til nytte. Da burde vi gjøre det LETT for dem å komme hit, uansett HVOR de kommer fra, eller hvilke omstendigheter de kom hit under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Maria Amelie vi snakker om? Hun er da ikke 18 år, hun er 25. Og hun kom hit med familien sin, om hun hadde blitt sendt ut som attenåring ville hun nok hatt de samme muligheter som andre attenåringer i Russland, vi snakker ikke om Rwanda, russerne er en høyt utdannet nasjon, med vesentlig lavere levestandard enn i Norge, men det er ikke slik at mulighetene til en utdannelse og en fremtid er helt fraværende i den gamle supermakten.

Grunnen til hun skrev 18, var fordi jeg sa at fra hun er 18, kan hun fullt ut ta sine egne valg - og det er nå 7 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke Maria Amelie vi snakker om? Hun er da ikke 18 år, hun er 25. Og hun kom hit med familien sin, om hun hadde blitt sendt ut som attenåring ville hun nok hatt de samme muligheter som andre attenåringer i Russland, vi snakker ikke om Rwanda, russerne er en høyt utdannet nasjon, med vesentlig lavere levestandard enn i Norge, men det er ikke slik at mulighetene til en utdannelse og en fremtid er helt fraværende i den gamle supermakten.

Flytter hun til Moskva der de største mulighetene er, så er det ingenting i veien for at hun kan fint leve temmelig luksuriøst. Det er slett ikke slik at hele Russland har samme levestandard og at det overalt er vesentlig dårligere enn Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det burde være en mulighet for skjønnsmessig unntak fra regelverket dersom folk har kompetanse eller på annen måte kan være til nytte. Da burde vi gjøre det LETT for dem å komme hit, uansett HVOR de kommer fra, eller hvilke omstendigheter de kom hit under.

Vi har et slikt system allerede. Spesialistkvoten er der hvor folk med kompetanse kan få opphold. Om personen ikke har krav på opphold pga forfølgelse, så kan personen forsøke å søke om opphold som arbeidsinnvandrer på spesialistkvoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som henviser til "lovverket" eller "Norges Lover".

Det er ikke slik at "lovverket" er slik at Amelie ikke kan få oppholdstillatelse i Norge. Hennes sak er så god at dersom dette blir skikkelig behandlet er det fullt lovlig at hun kan bli. Det eneste hun trenger å påvise er et reellt beskyttelsesbehov.

Årsaken til at hun sendes ut er trolig politiske. Det er rett og slett for belastende for Stoltenberg og co å ha henne i Norge som et levende symbol på en mislykket asylpolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flytter hun til Moskva der de største mulighetene er, så er det ingenting i veien for at hun kan fint leve temmelig luksuriøst. Det er slett ikke slik at hele Russland har samme levestandard og at det overalt er vesentlig dårligere enn Norge.

For å leve luksuriøst i Russland må hun ha en god jobb. Får å ha en god jobb, må hun ha en utdannelse. Hennes norske utdannelse er ikke gyldig i Russland. Å ta en utdannelse i Russland uten pengestøtte fra foreldre er ikke mulig, de har heller ikke lånekassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som henviser til "lovverket" eller "Norges Lover".

Det er ikke slik at "lovverket" er slik at Amelie ikke kan få oppholdstillatelse i Norge. Hennes sak er så god at dersom dette blir skikkelig behandlet er det fullt lovlig at hun kan bli. Det eneste hun trenger å påvise er et reellt beskyttelsesbehov.

Årsaken til at hun sendes ut er trolig politiske. Det er rett og slett for belastende for Stoltenberg og co å ha henne i Norge som et levende symbol på en mislykket asylpolitikk.

Men dette behovet er ikke funnet. Nå har Maria anket dommen, så om dette er korrekt, blir den jo overprøvd. Synes slike "korrupsjonsteorier" blir litt vel useriøse, med mindre du har konkrete eksempler å vise til.

Hun har ikke klart å påvise et reelt beskyttelsesbehov, du mener tydeligvis at hun har det. Hvordan vet du dette? Dersom relevante fakta hadde uteblitt, skal jeg love at advokaten hadde grepet tak i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til hun skrev 18, var fordi jeg sa at fra hun er 18, kan hun fullt ut ta sine egne valg - og det er nå 7 år siden.

Ok, da ser jeg sammenhengen. I dag er jenta imidlertid 25 år og har utrolig nok fått lov å ta master på et norsk universitet selv om hun bor her ulovlig. Det betyr at hun allerede er griseheldig, og etter at hun ga ut bok har hun også blitt rikskjendis og bevist at hun behersker norsk. Om hun hadde dratt tilbake til Russland frivllig burde det ikke være umulig å søke på norske jobber, for så å flytte tilbake på lovlig vis. Hun har jo en norsk kjæreste og ville i løpet av noen få år med lovlig opphold ha rett til å bli norsk statsborger. Om så skulle skje har hun både vært kjempeflink og griseheldig.

Det jeg er redd for er at denne saken vil brukes for alt den er verdt av de som ønsker en enda kraftigere innvandring enn i dag, de som misliker den moderate innstramningen Stoltenbergregjeringen har stått for. I så måte vil Amelie-saken gjøre ubotelig skade og bidra til at de siste års lite bærekraftige innvandring oppretholdes. Det motsatte av det vi trenger. Jeg er mot diskriminering og forskjellsbehandling av våre nye landsmenn og kvinner, men det er ingen menneskerett å få bo i Norge. Vi skal ta godt vare på frihetene vi har utviklet og den skal omfatte alle nordmenn, også konservative muslimer, men vi bør legge om kursen når det gjelder innvandring.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å leve luksuriøst i Russland må hun ha en god jobb. Får å ha en god jobb, må hun ha en utdannelse. Hennes norske utdannelse er ikke gyldig i Russland. Å ta en utdannelse i Russland uten pengestøtte fra foreldre er ikke mulig, de har heller ikke lånekassa.

Selvsagt er hennes norske utdannelse noe hun vil kunne få jobb i Russland på. Hun er jo også sponset av Statoil, et ikke helt ukjent selskap i verdens største oljeprodusent, Russland. Russland har forøvrig et veldig godt offentlig utdanningssystem og de har flere offentlige støtteordninger også. Ikke at hun trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...