Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Heikki Holmås betegner det for øvrig som absurd at hun normalt sett kunne søkt om oppholdstillatelse FRA Russland på grunnlag av sin spesialistkompetanse. Jeg tolker uttalelsen som at han mener at dette ville gitt et positivt resultat. I så fall synes jeg det er ganske bakvendt at det brukes masse ressurser på pågripelse samt en eventuel fengsling og uttransportering......

Utdannelsen kan hun vel også bruke i andre land. Og hun har da fått utdannelsen i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det snakkes bl.a. om likhet for loven, men gir loven likhet for alle mennesker ?

Jeg ser det ikke sånn. Jeg tror loven fratar enkelte nasjonali9teter rett til lik behandling. Bl.a. tviler jeg på at dansker og svensker vil bli behandlet på denne måten. Jeg tviler også på at tyskere og engelskmenn vil bli behandlet på denne måten.

Jeg tror ikke engang at amerikanere (hvite) vil bli behandlet på denne måten.

Dermed er det en bevisst rasisme enkelte politkere og politiske partier står for når de velger å nekte Amelie opphold men ikke "medelsvenson".

Russere er hvite så og kalle dette rasisme er tull. Nå husker jeg at de sa på nyhetene for noen måneder siden at de kastet ut en Amerikaner fordi hun brøt oppholdstilatelsen.

Er man i landet ulovlig skal man ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre velger å sende sin barn først og noen velger å få barn her for å få oppholdstillatelse. Synes derfor ikke barne-argumentet holder mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russere er hvite så og kalle dette rasisme er tull. Nå husker jeg at de sa på nyhetene for noen måneder siden at de kastet ut en Amerikaner fordi hun brøt oppholdstilatelsen.

Er man i landet ulovlig skal man ut.

Russere og polakker er hvite, men de ble da forsøkt rasistisk utryddet av en hvit person ved navn Hitler for det. Man kan fint være rasistisk overfor andre europeere.

Når det er sagt, så er nok grunnen til at hun får så mye oppmerksomhet i media at hun er samboer med en journalist i Klassekampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å gjøre forskjell på terrorister som Krekar og de som faktisk har kompetanse landet trenger. Jeg synes faktisk oppførsel skal bety noe.

I min verden skal Krekar ut og Amelie bli. Regelrytterne her inne synes tydeligvis det skal være omvendt :\

Så du synes det er greit bare man er så intelligent at man klarer å ta utdanning....utdanning og gode hensikter er ikke det samme. Hun har neppe en så spesiell utdannelse som ikke andre nordmenn også har, og mange nordmenn sliter også med å få jobb.

Og du synes oppførsel skal bety noe?? Hun har jo oppholdt seg ulovlig i landet da og vært utrolig naiv. Det verste er imidlertid det signalet hun har sendt ut til alle som oppholder seg her ulovlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes 30 000 som kom hit som barn, har fått høyere utdanning og vist særskilt vilje til å integrere seg, så ja. La dem få opphold! Mye bedre å gi dem lovlig opphold så de kan begynne å skatte. Litt kynisk kan forvaltningen være, akkurat som i andre land.

Skal vi i samme slengen kaste nordmenn uten utdannelse eller de med sykdommer som gjør at de lever på trygd?

I et ukorrupt land bør vi være trygge på at loven er lik for pene unge jenter og stygge gamle menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi i samme slengen kaste nordmenn uten utdannelse eller de med sykdommer som gjør at de lever på trygd?

I et ukorrupt land bør vi være trygge på at loven er lik for pene unge jenter og stygge gamle menn.

Hun velger jo selv å gå høyt på banen i håp om å endre hele den norske innvandringspolitikken. De fleste ulovlige innvandrere har ikke hennes kontaktnettverk, spesielt innenfor journalistverket, som det denne kvinnen har. Derfor velger de fleste ulovlige innvandrere å ligge lavt. Det omfattende nettverket hennes hun har skaffet seg i Norge, og deres PR-kampanje for henne, har nok bidratt sterkt til at hun valgte den strategien hun gjorde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun bør få bli. Hun kan norsk og er et resurssterkt menneske. Hva har Norge å tape på at hun får bli? Hun trenger ikke norskkurs eller integrering fordi hun har bodd her så lenge uansett. Dessuten har hun Norsk kjæreste.

Dårlig gjort å pågripe henne på den måten. :snurt:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er greit bare man er så intelligent at man klarer å ta utdanning....utdanning og gode hensikter er ikke det samme. Hun har neppe en så spesiell utdannelse som ikke andre nordmenn også har, og mange nordmenn sliter også med å få jobb.

Og du synes oppførsel skal bety noe?? Hun har jo oppholdt seg ulovlig i landet da og vært utrolig naiv. Det verste er imidlertid det signalet hun har sendt ut til alle som oppholder seg her ulovlig!

Hvilke signal har hun sendt? Lær dere norsk og ikke selg narkotika, men ta dere heller en utdanning og demonstrer deres kompetanse? Skrekk og gru for en signaleffekt.

Jeg tar fint i mot 20 000 godt utdannede utlendinger som prater bra norsk og er godt integrert. De kan være med på å betale trygda til andre nordmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et ukorrupt land bør vi være trygge på at loven er lik for pene unge jenter og stygge gamle menn.

Stygge gamle menn som prater godt norsk, har god utdanning og er nettobidragsytere til den norske stat er hjertelig velkommen de og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun bør få bli. Hun kan norsk og er et resurssterkt menneske. Hva har Norge å tape på at hun får bli? Hun trenger ikke norskkurs eller integrering fordi hun har bodd her så lenge uansett. Dessuten har hun Norsk kjæreste.

Dårlig gjort å pågripe henne på den måten. :snurt:

Så du mener hvem som helst fra hele verden bare skal kunne snike seg inn i landet, bo i landet ulovlig, og så få opphold fordi de har lært seg norsk og skaffet seg venner i Norge? Når man ikke har rett til å bo i landet som skal man ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Så du mener hvem som helst fra hele verden bare skal kunne snike seg inn i landet, bo i landet ulovlig, og så få opphold fordi de har lært seg norsk og skaffet seg venner i Norge? Når man ikke har rett til å bo i landet som skal man ut.

Bare de som oppfører seg skal få bli og de som vil integrere seg i landet og lære språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke signal har hun sendt? Lær dere norsk og ikke selg narkotika, men ta dere heller en utdanning og demonstrer deres kompetanse? Skrekk og gru for en signaleffekt.

Jeg tar fint i mot 20 000 godt utdannede utlendinger som prater bra norsk og er godt integrert. De kan være med på å betale trygda til andre nordmenn.

Vi har allerede en kvote på mennesker med utdannelse som kan komme til Norge for å arbeide om de ønsker. Hvis du mener at Norge trenger flere innvandrere med høy utdannelse så kan du jo heller argumentere for å øke denne kvoten. Hvorfor skal andre land bry seg om å bygge opp et utdanningssystem i det hele tatt. De kan jo bare sende alle til Norge, som da vil betale utdannelsen deres mens de bor ulovlig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener hvem som helst fra hele verden bare skal kunne snike seg inn i landet, bo i landet ulovlig, og så få opphold fordi de har lært seg norsk og skaffet seg venner i Norge? Når man ikke har rett til å bo i landet som skal man ut.

Jeg mener barn som har blitt smuglet til Norge, ikke skal bli straffet for foreldrenes dumheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke signal har hun sendt? Lær dere norsk og ikke selg narkotika, men ta dere heller en utdanning og demonstrer deres kompetanse? Skrekk og gru for en signaleffekt.

Jeg tar fint i mot 20 000 godt utdannede utlendinger som prater bra norsk og er godt integrert. De kan være med på å betale trygda til andre nordmenn.

Poenget er ikke HVA hun har gjort, men at hun gjorde det ulovlig. Jeg synes slike argumenter blir for lite nyanserte. Man må se hele bildet - og eventuelle konsekvenser av at Maria Amelie får bli. Hvilke ringvirkninger det vil skape.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Vi har allerede en kvote på mennesker med utdannelse som kan komme til Norge for å arbeide om de ønsker. Hvis du mener at Norge trenger flere innvandrere med høy utdannelse så kan du jo heller argumentere for å øke denne kvoten. Hvorfor skal andre land bry seg om å bygge opp et utdanningssystem i det hele tatt. De kan jo bare sende alle til Norge, som da vil betale utdannelsen deres mens de bor ulovlig i Norge.

Typisk nordmenn å tenke slik: De snylter på OSS, de tar pengene og jobbene våre. Please. De tar jobbene nordmenn ikke vil ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener barn som har blitt smuglet til Norge, ikke skal bli straffet for foreldrenes dumheter.

Men ærlig talt, da - Maria var 16 år da hun kom til landet. Etter 2 år kunne hun søkt om spesiell vurdering. Det gjorde hun ikke. Så å skylde på foreldrene i denne saken blir litt for enkelt.

I Norge blir man for øvrig regnet som strafferettslig ansvarlig når man er 15. For å bruke korrekt fagterminologi blir hun ikke -straffet- det er konsekvens av det foreldrene gjorde. Så straffet blir hun ikke.

Endret av Rosalynn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de som oppfører seg skal få bli og de som vil integrere seg i landet og lære språket.

Så det eneste man trenger å gjøre for å få tilgang til Norge og hele velferdsstaten er altså å betale et menneskesmuglernettverk og snike seg inn i Norge og deretter mens man bor ulovlig i landet ikke begå kriminalitet og lære seg språket? Milliarder av mennesker må jo være fullstendig idioter om de ikke benytter seg av dette unike tilbudet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Så det eneste man trenger å gjøre for å få tilgang til Norge og hele velferdsstaten er altså å betale et menneskesmuglernettverk og snike seg inn i Norge og deretter mens man bor ulovlig i landet ikke begå kriminalitet og lære seg språket? Milliarder av mennesker må jo være fullstendig idioter om de ikke benytter seg av dette unike tilbudet.

Men var de ikke her og søkte om oppholdstillatelse og fikk nei da? De hadde da ikke smuglet seg inn i utg punktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener barn som har blitt smuglet til Norge, ikke skal bli straffet for foreldrenes dumheter.

Fra intervju med Statsministeren om saken:

- Er det rettferdig at en person som ikke har valgt det selv skal bli offer for dette regelverket, slik Maria Amelie nå blir?

– Ja, fordi det er veldig mange situasjoner hvor folk har blitt vurdert i lys av sine foreldre. Senest i helgen uttransporterte vi et stort antall mennesker til Irak, hvor mange var barnefamilier, påpeker statsministeren.

– Det kan virke urettferdig?

– Nei, jeg kan ikke skjønne at det er noe urettferdighet i at vi likebehandler tilfeller. At de som trenger beskyttelse får bli, mens de som ikke er forfulgt, ikke får bli, svarer Stoltenberg.

(...)

– De er viktig at de som ikke har lovlig opphold i landet reiser fra landet. Det er tøft, men nødvendig hvis vi skal sørge for at vi har et system som gjør at vi kan gi opphold, beskyttelse og ta vare på de som virkelig har problemer, som er forfulgt og de aller svakeste, og det er det vi nå sørger for, fastslår statsministeren.

Hele intervjuet: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7462329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...