Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Men en slik inndeling av hvem som bør få bli i landet eller ikke vil jo by på uendelig mye mer tolkning.

Skal de personene som er heldige nok til å være utrustet med ressurssterke og samfunnsengasjerte foreldre, for ikke å snakke om hjernekapasitet, språkøre og evne til å lære fort, få bli værende, mens dem som ikke er like velsignet (men heller ikke kriminelle utover det å oppholde seg her ulovlig) skal ut? Vil ikke det bli svært urettferdig, med tanke på at denne Maria Amelie sikkert har mye bedre grunnlag for å "ta en mastergrad med strålende karakterer" eller noe annet som imponerer offentligheten enn en person som er vokst opp i en krigsherjet stamme i Afrika uten tilgang på bøker, nyheter etc? Vil det ikke også være en mulighet for at en person som Maria Amelia, som er lys i huden og virker vestlig og dannet, har lettere for å få seg en skikkelig jobb og evt. jobbe seg oppover enn en kullsvart afrikaner som lukter rart?

Hvem skal bestemme hvem som "fortjener" å bli etter å ha gjemt seg for utsendelse? Må ikke da f.eks. individets evner og forutsetninger også tas til etteretning? Det blir et komplisert system etterhvert..

Til dere som mener at kriminelle bør sendes hjem før Maria Amelie: Hvilket signal vil det sende om politiet unngår å arrestere noen som åpent i media erkjenner lovbrudd, uansett hvor hun i all rettferdighet burde befinne seg i utsendingskøen?

Godt innlegg.

Hvordan skulle det bli om de som er ressurssterke og klarer å snakke bra for seg får fortrinn i forhold til svakere individer? Vi er på ville veier om det skal være i orden å fravike lover og regler fordi man snakker godt for seg og er pen i tøyet.

Loven må være lik for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt innlegg.

Hvordan skulle det bli om de som er ressurssterke og klarer å snakke bra for seg får fortrinn i forhold til svakere individer? Vi er på ville veier om det skal være i orden å fravike lover og regler fordi man snakker godt for seg og er pen i tøyet.

Loven må være lik for alle.

Hvor langt skal vi strekke dette? Hvorfor skal de flinkeste i et fag få forrang for de svakere? Bør vi endre lover slik at jobber deles ut i form av lotteri?

Norge trenger flinke mennesker. Vi har ikke underskudd på trygdebrukere.

Leif Knutsen foreslår her et lite komplisert regelverk for å skille skitten fra kanelen.

Misforstå meg rett: jeg mener ikke at hun nødvendigvis skal få asyl, men at hun bør kunne få opphold. Med andre ord, lover må endres. Slik loven er i dag så må hun nok ut av landet.

Endret av Heisannmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reality

ut med henne.Hun er ulovlig i landet ,hun har forfalskede papirer ,hun drev sikkert med svart arbeid også. Er ikke dette nok?

Hvorfor er hun sååååå flink ,fordi hun skrev en bok og fullførte skolen?

Tull og tøys...

Og til og med hun reiser rundt i landet og gir foredrag på hvordan skal man skjule seg som papirløs innvandrer ?????

Hun sier at dette er ikke hennes feil for den situasjon hun havna i. Nei da må det vare hennes foreldre feil siden hu kom med de. Og de vist også ulovlig i Norge.

Finn de også og ut med alle sammen !!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjæreste som er jusstudent, selv er jeg journalist, så diskusjonen har gått livlig de siste dagene. Men - han har, som mange andre, i denne tråden gode poenger: Ja - Maria Amelia har oppnådd mye, men alt hun har gjort, er også basert på at hun har oppholdt seg her ulovlig. De fleste av oss liker veltalende, dyktige og søte mennesker, men det blir feil at hun skal få bli værende fordi hun har gitt ut bok, og rørt hele Norge med sin historie.

Om avgjørelsen omgjøres så sent, vil det skape dårlige ringvirkninger. Jeg mener heller at Marie Amelies historie setter fokus på et viktig problem ved det å være papirløs i Norge, nemlig regelverket. Jeg er helt enig i at det bør finnes egne retningslinjer for mennesker som kommer hit som barn (rett og slett fordi å komme hit er et valg de ikke har tatt selv). Det er også her de har tatt skolegang og dannet fundamentet for et nytt liv. Men da trenger vi en lovendring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har altså IKKE løyet for å ta utdannelsen sin, og hun har klart det til tross for at hun måtte jobbe og tjene penger mens de andre studentene satt på ræva og nøt studielånet sitt.

for det første er det mange studenter som jobber ved siden av studiene, for det andre sitter studenter sjelden på ræva og nyter studielånet sitt. jeg studerer 60 timer i uka, mer enn en vanlig jobb. og studielånet rekker så vidt, men jeg klarer meg. måtte bare kommentere akkurat det.

ellers er jeg enig i at det blir feil å beskytte kriminelle, for så å sende ut ressurssterke, norsktalene personer som har bodd her i flere år. det må finnes en måte å løse dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt skal vi strekke dette? Hvorfor skal de flinkeste i et fag få forrang for de svakere? Bør vi endre lover slik at jobber deles ut i form av lotteri?

Det blir noe annet igjen. Det er klart at ikke alle skal kunne bli kirurger eller diplomater, av ren fornuft og hensyn til menneskeliv og så videre.

Det blir noe annet når vi skal utvelge hvem som får lov til å leve livet sitt i det foretrukne landet på tross av ulovlig opphold, og hvem som må vende snuten hjem igjen og dermed risikere å måtte leve et liv med langt dårligere kvalitet enn den som er oppfattet som "ressurssterk". Hva som er mest ressurssterkt og viktig for landet er jo på mange måter subjektivt. Er mennesker som har karret til seg mastergrader i f.eks. kunsthistorie viktigere enn dem som har karret til seg en jobb som renholdsarbeider eller nattevakt? Hvem skal ta disse beslutningene, og på hvilket grunnlag, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mennesker som har karret til seg mastergrader i f.eks. kunsthistorie viktigere enn dem som har karret til seg en jobb som renholdsarbeider eller nattevakt? Hvem skal ta disse beslutningene, og på hvilket grunnlag, mener du?

På hvilket grunnlag er enkelt. Det skal baseres på hva Norge trenger av høyproduktiv arbeidskraft. Lærer du deg norsk raskt og utdanner deg til siv.ing. med gode karakterer, f.eks., trenger vi deg. Er du en grunderspire og skaper andre arbeidsplasser enn underbetalt svart kebabpushing, trenger vi deg.

Renhold er noe alle kan, og også typisk et yrke hvor man lett ender opp på trygd. Vi trenger ikke flere av disse - vi har mer enn nok folk som kan ta slike jobber, og du bør da ikke få opphold i Norge fordi du er flink til å vaske gulv. Du må gjerne kunne få opphold av andre grunner, men ikke akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Har ikke lest gjennom hele tråden, men støtter dem som mener at det ikke hjelper å være populær og godt likt når man konsekvent har brutt utlendingsloven i flere år.

Uansett hvordan du ser på henne, så er hun faktisk en lovbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge trenger flinke mennesker. Vi har ikke underskudd på trygdebrukere.

Jeg har ikke tenkt til å bli en trygde(mis)bruker, men det virker som om Norge ikke vil ha min kompetanse. Hva skal JEG gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt til å bli en trygde(mis)bruker, men det virker som om Norge ikke vil ha min kompetanse. Hva skal JEG gjøre da?

Norge vil alltid trenge den riktige kompetansen. Har du den riktige kompetansen må du forstå de sosiale kodene slik at du klarer å selge denne kompetansen inne til de rette personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel i bunn og grunn at skal man statuere et eksempel, så kan man gjøre det med noen som bare krever ressurser av Norge uten å det minste ønske om å bidra til fellesskapet.

Reagere også på at hun ble kåret til årets nordmann, for uansett hvordan man vrir og vender på det, så er hun ikke norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagere også på at hun ble kåret til årets nordmann, for uansett hvordan man vrir og vender på det, så er hun ikke norsk.

Vel talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forskjellbehandle folk. Når andre folk som er i Norge ulovlig blir kasta ut må hun også bli det siden hun er her ulovlig.

Det er jo ikke verre enn å gi henne lovlig opphold, slik mange andre får. Det er ikke slik at alle som har oppholdt seg i Norge ulovlig noen år blir sendt hjem. Mange får bli.

Det er mye snakk om at "synsing må ikke gjelde over loven", det er selvsagt sant, men loven gir jo mye rom for skjønn selv om Skjeggestad ikke er veldig glad i å benytte seg av det handlingsrommet han har. Og det er jo nettopp fordi det er så mye skjønn i sakene at man har saksbehandlere i UDI og UNE istede for en datamaskin.

Jeg vil argumentere for at man fint kunne klart å dytta Amelie inn under f.eks paragrafen om tilknytning til riket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hvilket grunnlag er enkelt. Det skal baseres på hva Norge trenger av høyproduktiv arbeidskraft. Lærer du deg norsk raskt og utdanner deg til siv.ing. med gode karakterer, f.eks., trenger vi deg. Er du en grunderspire og skaper andre arbeidsplasser enn underbetalt svart kebabpushing, trenger vi deg.

Renhold er noe alle kan, og også typisk et yrke hvor man lett ender opp på trygd. Vi trenger ikke flere av disse - vi har mer enn nok folk som kan ta slike jobber, og du bør da ikke få opphold i Norge fordi du er flink til å vaske gulv. Du må gjerne kunne få opphold av andre grunner, men ikke akkurat det.

Som andre har nevnt - skal loven gå ut på at den som klarer å gjemme seg for politiet i x antall år og iløpet av den tiden skaffer seg en utdanning får bli? Jeg skulle likt å sett den loven nedtegnet i Norges Lover :ler:

Alternativt må man jo tilby alle innvandrere mange år i landet før man kan avgjøre oppholdsspørsmålet (bare mastergraden tar jo minst fem år..), og kostnadene.. Ja, de kan man jo tenke seg til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er hun elv som har satt seg i denne posisjonen. Hun har selv valgt å fronte seg selv som ulovlig og blitt kjendis ved å skrive bok om sin egen ulovlighet. Så klart det får konsekvenser!

Hun valgte å ta belastningen med å stå frem, på vegne av alle papirløse i Norge, fordi hun mener det er en viktig politisk sak. Hun kunne valgt å gjøre som alle andre, holde en lav profil, dikte opp løgnhistorier eller skaffe seg falsk pass, men i stedet står hun for noe hun tror på. Synes du virkelig det er riktig å straffe henne for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt - skal loven gå ut på at den som klarer å gjemme seg for politiet i x antall år og iløpet av den tiden skaffer seg en utdanning får bli? Jeg skulle likt å sett den loven nedtegnet i Norges Lover :ler:

Alternativt må man jo tilby alle innvandrere mange år i landet før man kan avgjøre oppholdsspørsmålet (bare mastergraden tar jo minst fem år..), og kostnadene.. Ja, de kan man jo tenke seg til selv.

Nei, loven må endres. Og jeg kom med en forslag fra Leif Knutsen i en link tidligere. I dag veier dessverre kompetansen alt for lite. Vi bør bli flinkere til å ta i mot individ som vi vet vil kunne gjøre Norge bedre, rikere, smartere eller flinkere. Vi må få verktøy som lettere skiller dritten fra kremen. Så selv om du kanskje ikke har behov for beskyttelse, men du vil heve Norge, og du spiller på lag med Norge, så bør vi gjøre det vi kan for å beholde deg. Vil du kunne senke Norge og ikke spille på lag med oss som allerede er her, så trenger vi deg ikke. Vi har nok av slike allerede.

Så loven bør ikke formes etter denne saken. Derimot burde vi klart å kjenne igjen hennes styrke mye tidligere og på det grunnlaget gitt henne oppholdstilatelse da. I dag er systemet laget slik at enhver person med ferdigheter over gjennomsnittet fort ikke orker å jobbe mot UDI-systemet. Det er kun folk som ikke har problemer med å bli behandlet som en dritt, kommer fra et sted som er noe dritt, og som ser på trygde-Norge som nirvana som orker å gå gjennom UDI-mølla. UDI er organsiert for slite deg ut. Men systemet sliter bare ut de kompetente.

Endret av Heisannmannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men en slik inndeling av hvem som bør få bli i landet eller ikke vil jo by på uendelig mye mer tolkning.

Hvor mye tolkning er det å sjekke formell utdanning og hva politiet eventuelt har registrert? Den vurderinga er mye enklere enn f.eks å vurdere hvorvidt det er trygt å reise hjem eller ikke. Der har jeg kjennskap til flere som kan vise til sine avkutta fingre som bevis på at UDI og UNE ikke akkurat alltid treffer.

Det er VELDIG mye skjønn i saker om opphold. Loven er ikke så klokkeklar og tydelig at man ikke har noen frihet.

Skal de personene som er heldige nok til å være utrustet med ressurssterke og samfunnsengasjerte foreldre, for ikke å snakke om hjernekapasitet, språkøre og evne til å lære fort, få bli værende, mens dem som ikke er like velsignet (men heller ikke kriminelle utover det å oppholde seg her ulovlig) skal ut?

Ja, såpass kyniske kan vi være. Folk som Amelie bringer nasjonen fremover. Vi trenger dem. De er netto bidragsytere. Jeg ser ikke noen grunn til å legge dem i samme bås som de vi må forsørge. Vi kan ta inn uhorvelig mange Amelier, det gir mer penger i kassa og integreringen går supert.

Hvem skal bestemme hvem som "fortjener" å bli etter å ha gjemt seg for utsendelse? Må ikke da f.eks. individets evner og forutsetninger også tas til etteretning? Det blir et komplisert system etterhvert..

Individets evner og forutsetninger tas allerede til etteretning, men vurderingen er dårlig. Det er selvsagt fortsatt saksbehandlerne hos UDI og UNE som skal behandle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun valgte å ta belastningen med å stå frem, på vegne av alle papirløse i Norge, fordi hun mener det er en viktig politisk sak. Hun kunne valgt å gjøre som alle andre, holde en lav profil, dikte opp løgnhistorier eller skaffe seg falsk pass, men i stedet står hun for noe hun tror på. Synes du virkelig det er riktig å straffe henne for det?

Hun blir ikke straffet, men hun har ikke hatt opphold i norge. Er det straff å ikke få opphold i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir ikke straffet, men hun har ikke hatt opphold i norge. Er det straff å ikke få opphold i norge?

I dette tilfellet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet så må hun ha vært enten hinsides frekk eller fått noen "gode hjelpere" siden hun ikke har personnummer som må til for å kunne ta høyere utdannelse blant annet.

Dvs at hun mer eller mindre har løyet seg til for å fått en utdannelse og etter hva jeg vet blir slikt straffet for VANLIGE mennesker så hvorfor i helvete skal hun, som i tillegg er ULOVLIG i Norge, ikke engang få noen reaksjoner?!?!

Hun har ikke løyet seg til noen utdannelse. Hun sendte en vanlig søknad til NTNU, hvor hun skrev noen linjer om sin situasjon, og forklarte hvorfor hun ikke har personnummer. Etter å ha lest dette valgte de å ta henne inn på studiet. En læringsinstitusjon kan sette sine egne opptakskrav og velge å gjøre unntak fra disse, noe de gjorde i hennes tilfelle. Srudieplassen sin fikk hun på like ærlig grunnlag som alle oss andre som går på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...