Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Til å være så smart som hun liksom skal virke, er det litt rart at hun ikke har skjønt at:

Alle som oppholder seg ulovlig i Norge vet at de kan bli pågrepet og uttransportert.

Problemet med folk som ikke har identitetspapirer og lignende- man vet ikke om de snakker sant. Mange kan faktisk si hva som helst for å få hjelp av naive nordmenn som skal tro det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valiant

Jeg synes det var riktig og arrestere henne. Det er også riktig og kaste henne ut. Hun er i landet ulovlig om hun ikke får oppholds tilatelse så burde hun kastet ut. Skal vi ignorere lover og regler bare fordi hun er søt og virker sympatisk ?

Er man i Norge ulovlig slik hun faktisk er så skal man kastet ut.

Endret av Valiant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan politiet stadig vekk ser gjennom fingrene med kriminalitet fordi de ikke har ressurser til å etterforske. Men når det er snakk om å forfølge folk som ikke er kriminelle har alltid politiet ubegrenset med tid og penger.

Jeg skjønner ikke at du kan forsvare noen som er her i Norge ulovlig. Det er fint hvis det kan settes et eksempel på at slikt ikke blir godtatt. Utdannelse eller ikke.

Nok av innvandrere som kommer til Norge og får seg statsborgerskap og har masse utdanning men som ikke får seg jobb. Så kommer hu her og får seg utdanning og har ikke engang statsborgerskap og så skal dette være ok?!? Hyklersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ignorere lover og regler bare fordi hun er søt og virker sympatisk ?

Jeg synes ikke hun virker sympatisk. Jeg synes hun virker manipulerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke. Her blir en ung ressurssterk kvinne som har lært seg omtrent prikkfritt norsk og skaffet seg en utdannelse på egen hånd, mot alle odds, sammenlignet med drapsmenn, voldtektsmenn og........Mullah Krekar?

Selvfølgelig må saken hennes behandles siden hun befinner seg ulovlig i landet men........

alvorlig talt.

For meg er hennes sak et typisk eksempel på at saker bør behandles individuelt og at noen ganger må man bruke hodet når man tolker regelverket. Alt er ikke svart/hvitt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke. Her blir en ung ressurssterk kvinne som har lært seg omtrent prikkfritt norsk og skaffet seg en utdannelse på egen hånd, mot alle odds, sammenlignet med drapsmenn, voldtektsmenn og........Mullah Krekar?

Selvfølgelig må saken hennes behandles siden hun befinner seg ulovlig i landet men........

alvorlig talt.

For meg er hennes sak et typisk eksempel på at saker bør behandles individuelt og at noen ganger må man bruke hodet når man tolker regelverket. Alt er ikke svart/hvitt.

Du forstår ikke hvorfor en person som er i Norge ulovlig blir kastet ut ?

Jeg er enig i at hun burde få oppholdstilatelse men så lenge hun ikke får det så kast henne ut. Er man i landet ulovlig så skal man på hode ut..... Mullah Krekar burde også kastet ut og det er mange andre som burde kastet ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var riktig og arrestere henne. Det er også riktig og kaste henne ut. Hun er i landet ulovlig om hun ikke får oppholds tilatelse så burde hun kastet ut. Skal vi ignorere lover og regler bare fordi hun er søt og virker sympatisk ?

Er man i Norge ulovlig slik hun faktisk er så skal man kastet ut.

Ja, så sier reglene. Reglene sier også at hver sak skal behandles individuelt. Den norske stat har ikke vurdert hennes sak individuelt ut fra de opplysninger de har fått oppgitt, og har dermed ikke så mye den skulle ha sagt. Først og fremst burde PU forholde seg til de opplysninger de har fått oppgitt fra Maria Amelies foreldre, henne selv og hennes advokat og gi en uttalelse på dette. Deretter kan de kaste henne ut om de absolutt ønsker.

Men å pågripe henne sent på kvelden, nekte henne å snakke med advokat, nekte hennes advokat opplysninger og fortelle på Twitter at hun skal uttransporteres så fort som mulig - det er ikke en saksbehandling et demokratisk land som Norge burde vedkjenne seg.

"Maria Amelies advokat, Brynjulf Risnes, tror tidspunktet for pågripelsen kan ha vært nøye planlagt av politiet.

- Jeg frykter at dette er ren taktikk fra politiets side, slik at de kan handle mens advokater og media sover og sende henne ut av landet med første fly torsdag morgen, sier Risnes til VG Nett."

"Informasjonssjef i PU la onsdag kveld ut følgende melding på Twitter:

«Arrestasjonen av Maria Amelie foregikk uten dramatikk. PU tar sikte på snarlig fengsling og uttransportering.»"

"- Jeg får ikke noe som helst informasjon fra PU. Det er oppsiktsvekkende at jeg som advokaten hennes ikke får noe som helst informasjon. Dette minner om noe som kunne skjedd i helt andre land enn Norge, sier Risnes."

"- Dette er både overraskende og frustrerende. Vi har jobbet lenge med saken, og vi har sendt inn haugevis av dokumenter og argumenter. Likevel hører vi aldri et pip - før hun plutselig blir pågrepet, sier Risnes."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke hvorfor en person som er i Norge ulovlig blir kastet ut ?

Jeg er enig i at hun burde få oppholdstilatelse men så lenge hun ikke får det så kast henne ut. Er man i landet ulovlig så skal man på hode ut..... Mullah Krekar burde også kastet ut og det er mange andre som burde kastet ut

Jeg vet, og mener også at mennesker som er ulovlig i landet må kastes ut og at i de absolutt fleste tilfellene er det det eneste riktige. Allikevel.....

Du mener også at hun egentlig burde få bli? Hvorfor?

Endret av pantertante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har jobbet lenge med saken, og vi har sendt inn haugevis av dokumenter og argumenter. Likevel hører vi aldri et pip - før hun plutselig blir pågrepet, sier Risnes."

Vel, hva forventer han? At politiet skal sende et brev hvor det står at de kommer til leiligheten hennes og arresterer henne kl 20.00, 27.januar?

Hehe... Man må nødvendigvis arrestere når dette er uventet og hun ikke forsøker å gjemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det var rett å pågripe henne. Vi kan da ikke la alle som oppholder segt ulovlig i Norge få bli, hva slags signaler sender det?? Skrekk og gru, det hadde vært morsomt å få alle de verste kriminelle hit (av de som ikke allerede er her da..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke loven være lik for alle? Om man oppholder seg ulovlig i et land - skal man ikke da sendes ut igjen? (Med mindre personens liv er i fare om man sendes tilbake). Det er visst snakk om en del tusen personer i Norge som er her uten papirer. Hvis vi hadde valgt en helt tilfeldig av de, f.eks en 50 år gammel mann som det ikke var noe spesielt med. Om han hadde blitt sendt ut i dag, ville noen reagert? Ville ALLE avisene skrevet om det?

Nei, men når det er en søt og snill jente som har vært på TV og skrevet en bok - da reagerer folk. Omtrent fem minutter etter at hun ble anholdt i går kveld var det en Facebook-gruppe oppe for å "sette hun fri". Er også lei av at hun blir kalt "årets nordmann" hele tiden. Det er bare for at man skal få enda mer sympati for den stakkars jenta.

Jeg har sett henne på TV et par ganger. Så henne på NRK på lille julaften. Hun virker som en smart og veldig grei person, men er det kriterier som skal gjelde med tanke på opphold i Norge om man er i landet ulovlig? Skal vi sende ut alle de gamle og stygge gubbene, mens de søte damene skal få bli?

Jeg synes det er synd at hun kanskje blir sendt ut nå, men jeg liker ikke forskjellsbehandling. Loven burde være lik for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Galithralia

Hvis jeg kunne velge, hadde jeg valgt å begynne med den andre enden dvs. kaste ut alle kriminelle, terrorister og ikke minst Mullah Krekar.

Ja det er likhet for loven - men hvorfor skal de alltid sette eksempler med de som faktisk integrer seg og gjør noe med livene sine og bidrar? Mens de som gjør alt annet enn dette får bli?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man særbehandling fordi hun nå har blitt en c-kjendis? Eller ønsker man at de ca. 30000 uten papirer på seg selv nå skal få bli?

Dere som sier at vi lever i en fryktelig verden, og man legger for stor vekt på det amerikanske, som går på utseende: Ville dere reagert på samme måte om det var en mann som var stygg som et fly, flyktet fra de norske myndigheter i 8 år, ikke betalt skatter eller avgifter, men hadde lært seg norsk?

Maria Amelie er freidig og flott. I min bok burde man nå ønske seg at hun skulle få bli siden hun ser ut til å passe som hånd i hanske til vårt land. Men da skal det hele være på det lovlige grunnlag. Om man rikker på loven, så hvor vil man så ende? Skal man altså løfte bort lover og regler fordi damen er flott og særs dyktig?

Man kan så si at det er helt fryktelig feil at denne person som har lært seg norsk, skal måtte møte transport ut av land. Annet pakk reker gater, ler av tradisjoner og kultur. Man kan så si at det er bra lite medmenneskelighet å feie mennesker som faktisk vil bidra, når amøber får beskyttelse ...

Men er det da slik at man skal unngå lover og regler, bare man blir betatt?

Vil det si at alle som klarer å snike seg mest mulig unna myndigheter og lovens lange arm, skal få bli? Har hun brutt loven i 8 år? Hvorfor han hun så nå ikke fått opphold?

Ellers, det med Årets Nordmann kan dere stappe i en jævla stor sekk! Pressen gapte og gapte, og piken i Parken fikk også den samme tittel. Farah var en farse av dimensjoner. Ny tid sin Årets Nordmann ble også delt ut til menneskesmugler Randi Hagen, Det er ikke av mer verdi enn papiret det er skrevet på.

Et avslag er et avslag! Så ser jeg at pressen gjør stort nummer av tallet på politi som var for å sende kvinnen til lenger og ut av land. Jeg ser at pressen gjør et stort nummer av en kjæledegge blir hektet. Men like forbannet er det da slik at man ikke kan feie bort norske lover når det seg slik passer ... eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de verste kriminelle som alle frykter tar en mastergrad med strålende karakterer?

Hvilken rolle spiller det? Hun burde i så fall også vite bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg er for at det er likhet for loven. Men hvorfor kvitte seg med et slikt ressurssterkt menneske? Greit nok at mulla Krekar og endel andre småkriminelle har lovlig opphold, men de går på trygd, er uten utdanning og gjør ingenting fornuftig. Logikken min tilsier at vi derfor heller burde beholdt mennesker som denne jenta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så sier reglene. Reglene sier også at hver sak skal behandles individuelt. Den norske stat har ikke vurdert hennes sak individuelt ut fra de opplysninger de har fått oppgitt, og har dermed ikke så mye den skulle ha sagt. Først og fremst burde PU forholde seg til de opplysninger de har fått oppgitt fra Maria Amelies foreldre, henne selv og hennes advokat og gi en uttalelse på dette. Deretter kan de kaste henne ut om de absolutt ønsker.

Men å pågripe henne sent på kvelden, nekte henne å snakke med advokat, nekte hennes advokat opplysninger og fortelle på Twitter at hun skal uttransporteres så fort som mulig - det er ikke en saksbehandling et demokratisk land som Norge burde vedkjenne seg.

Jeg er helt enig i dette. Har lest at hun har søkt om oppholdstillatelse på nytt og på nytt grunnlag uten å få noen form for tilbakemelding, og da synes jeg faktisk at myndighetene kunne tatt seg tid til å i det minste utforme et nytt avslag.

Og til dere som sier at hun må regne med å bli kastet ut når hun står frem i media: hun sa selv i høst at hun fryktet utkastelse, at hun var redd for å gå forbi politiet på gata og at hun håpet de ville ta hensyn til den nye søknaden hennes. Jeg mener at hun har gjort en viktig innsats ved å gi mennesker i hennes situasjon et ansikt. Det er faktisk forskjell på unge, integrerte personer som henne og de femti år gamle mennene, betegnet av enkelte her inne som "stygge som et fly", fordi de kom hit som voksne mennesker med full selvbestemmelsesrett og større ansvar for egne handlinger enn en ungdom som har levd på flukt.

Heikki Holmås betegner det for øvrig som absurd at hun normalt sett kunne søkt om oppholdstillatelse FRA Russland på grunnlag av sin spesialistkompetanse. Jeg tolker uttalelsen som at han mener at dette ville gitt et positivt resultat. I så fall synes jeg det er ganske bakvendt at det brukes masse ressurser på pågripelse samt en eventuel fengsling og uttransportering......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen visste altså at hun skulle arresteres i går.

Jeg synes saken er vanskelig å mene noe om. Hun er her ulovlig og har vært åpen om det. Da kan hun ikke bli overrasket over at det får konsekvenser. Samtidig er det folk det ville vært viktigere å bli kvitt enn henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...