Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Selv om du ikke kommer fra et krigsherjet land kan du godt bli forfulgt politisk.

De søkte asyl på feil grunnlag, de opplysningene de oppga var falske, det er det som er problemet her, det er et lovbrudd.

Forøvrig bodde hun i Moskva fra 1997 til 2000, og så vidt jeg husker, var det ingen krig i Moskva da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De søkte asyl på feil grunnlag, de opplysningene de oppga var falske, det er det som er problemet her, det er et lovbrudd.

Forøvrig bodde hun i Moskva fra 1997 til 2000, og så vidt jeg husker, var det ingen krig i Moskva da!

Selv om det ikke er krig i et land kan du uansett bli politisk forfulgt - er det så vanskelig å fatte? Russland er jo kroneksempelet utenom Kina at hvis du kritiserer ledelsen så forsvinner du. Se på journalister, politiske motstandere, vanlige mennesker som har deltatt i demonstrasjoner etc.

Jeg sier ikke at det er greit at de løy om opplysningene, MEN at de nok hadde en grunn som mange andre har hatt før dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er krig i et land kan du uansett bli politisk forfulgt - er det så vanskelig å fatte? Russland er jo kroneksempelet utenom Kina at hvis du kritiserer ledelsen så forsvinner du. Se på journalister, politiske motstandere, vanlige mennesker som har deltatt i demonstrasjoner etc.

Jeg sier ikke at det er greit at de løy om opplysningene, MEN at de nok hadde en grunn som mange andre har hatt før dem.

Siden du er så overbevist om at hun ble / kommer til å bli politisk forfulgt, bevis det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er krig i et land kan du uansett bli politisk forfulgt - er det så vanskelig å fatte? Russland er jo kroneksempelet utenom Kina at hvis du kritiserer ledelsen så forsvinner du. Se på journalister, politiske motstandere, vanlige mennesker som har deltatt i demonstrasjoner etc.

Jeg sier ikke at det er greit at de løy om opplysningene, MEN at de nok hadde en grunn som mange andre har hatt før dem.

Om de hadde grunn eller ikke, det kan vi ikke vite noe om, for at grunnen som de oppga for å søke asyl, hadde ingenting med politisk forfølgelse å gjøre, de søkte asyl som tsjetsjenere.

Det virker kanskje urettferdig for deg at ikke alle og hvilke som helst russere kan søke asyl i Norge, når det er sikkert tusenvis av mennesker i Russland som ikke har det så greit, men sånn er det nå. Og pr dagens dato aksepterer Norge ingen asylsøkere fra Russland, fordi Russland er ikke ansett som et farlig område. Russere kunne heller ikke søke asyl i 2003, men tsjetsjenere kunne (nå kan forøvrig ikke tsjetsjenere heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som jeg lurer på. Det står at "Maria Amelie vil ikke gifte seg for å få bli", og dertil samboeren hennes som sier "Hun har hatt flere friere, men har alltid sagt at hun skal gifte seg for kjærlighetens skyld, med den rette."

Har hun ikke funnet "den rette" da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reality

Hun må bli kastet ut ,og jeg tror at hun blir kastet ut. Bare fordi hvis hun får bli her så kommer tusenvis av andre til å gjøre det samme ,gjemme seg i antall x år for så å få opphold.Og det går ikke.

Men uansett jeg også tror at hun kommer tilbake til Norge om ikke så lenge.

Ser for meg 2 mulige scenario her:

- Norge vil kaste henne ut men Russland vil ikke ta henne inn. Så blir hun her.

- Blir kastet ut uten å få forbudt til å reise igjen i Schengen område så kommer hun tilbake med arbeidstillatelsen

Rettferdig i mine øyner ville vart ,ut med deg ,5 år forbudt å reise innen Schengen område. Ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Det er noe som jeg lurer på. Det står at "Maria Amelie vil ikke gifte seg for å få bli", og dertil samboeren hennes som sier "Hun har hatt flere friere, men har alltid sagt at hun skal gifte seg for kjærlighetens skyld, med den rette."

Har hun ikke funnet "den rette" da?

Tja, selv om samboern hennes er den rette for henne, betyr ikke det at det er rett for henne å gifte seg med ham enda :)

Akkurat som med andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest reality

Det er noe som jeg lurer på. Det står at "Maria Amelie vil ikke gifte seg for å få bli", og dertil samboeren hennes som sier "Hun har hatt flere friere, men har alltid sagt at hun skal gifte seg for kjærlighetens skyld, med den rette."

Har hun ikke funnet "den rette" da?

den rette eller ikke den rette hun kan ikke gifte seg i Norge uten lovlig opphold.

Da må hun reise noen annen sted (Russland siden hun kom derifra) og gifte seg der med ett eller annet Norsk statsborger.

Tror du at den kjæreste hennes er "den rette" ? Kjenner ikke gutten men på de bildene i avisen og nett han ser ut som en trist utgave av en mann.Menmen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjønner ikke helt greia med all denne demonstrasjonen osv for å få Maria Amelie til å få bli i landet.

Er hun ikke her ulovlig da?

Jeg synes at UD går foran med et godt eksempel ved å kaste henne ut av landet.

Hvorfor skal hun særbehandles å få bli i landet?

Hvorfor reagerer så mange på denne saken, å t.o.m demonstrerr for at hun skal få bli?

Hvis det skal demonstreres for henne så synes jeg det skal demonstreres for alle siden alle som er her ulovlig sikkert også mener at de er i fare hvis de sendes hjem.

Å, er det noen som kan fortelle hvorfor hun er i fare i hjemlandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så opphengt i at folk skal skrive riktig: det staves SKJØNNER.

Ellers må jeg si innlegget ditt var rimelig unødvendig :) (akkurat som mitt)

ts

:klappe:

Jeg skjønner bare ikke det hysteriet om at hun må få bli i Norge. Det er så mange andre som er i hennes situasjon. Man bør jo da demonstrere like mye for alle, å alle burde også få den samme mediaomtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er greit at de løy om opplysningene, MEN at de nok hadde en grunn som mange andre har hatt før dem.

Jepp, økonomiske.

Både finske og norske myndigheter ga henne og hennes familie avslag på asylsøknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så overbevist om at hun ble / kommer til å bli politisk forfulgt, bevis det.

Jeg er ikke overbevist om at hun kommer til å bli politisk forfulgt, det eneste jeg påpeker er at det kan være en av årsakene til at foreldrene kom hit og ikke oppga riktig informasjon. Det er mange som heller velger å søke humanitær asyl enn politisk asyl, fordi det ofte får alvorlige følger for den enkelte. Og det har jeg erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Er det så forferdelig at ts spørr et slikt spørsmål?

Jeg antar at flere protisterer av den grunn at Maria Amelie har intrigrert seg så veldig godt i landet. hun har lært seg norsk, fått seg utdannelse og skal jobbe for å betale skatt slik som en annen nordman, i motsettning til utlendingene som kommer til landet og forventer å få alt servert på sølvfat.

Jeg skjønner bare ikke hvordan hun har fått skole og jobb når hun ikke en gang har norske papirer, men det er vel en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Maria Amelie kjemper ikke kun sin egen sak. Hun er symbolet på alle de andre papirløse flyktningene som bidrar mye til det norske samfunnet.

For min del er det ikke viktig om hun blir eller om hun blir kastet ut. For meg er det viktig at nordmenn blir oppmerksomme på at lovverket vårt ikke er holdbart, og at det bør endres!

Det er alltid enklere å engasjere andre hvis man har en person/en skjebne å relatere til. Det er derfor dyretestingskampanjer har bildebevis (dyrenes skjebne) og det er også derfor mattestykker for barn er formulert "Hvis Kåre har 5 epler, og gir 3 til Knut, hvor mange epler har Kåre igjen?" og ikke "hva er 5 minus 3?", Nettopp fordi det blir enklere å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så forferdelig at ts spørr et slikt spørsmål?

Jeg antar at flere protisterer av den grunn at Maria Amelie har intrigrert seg så veldig godt i landet. hun har lært seg norsk, fått seg utdannelse og skal jobbe for å betale skatt slik som en annen nordman, i motsettning til utlendingene som kommer til landet og forventer å få alt servert på sølvfat.

Jeg skjønner bare ikke hvordan hun har fått skole og jobb når hun ikke en gang har norske papirer, men det er vel en annen diskusjon.

Det er vel og bra med innvandrere som integrerer seg, men hun har jo integrert seg fordi hun ikke har respekt for den norske lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommertid

Det er vel og bra med innvandrere som integrerer seg, men hun har jo integrert seg fordi hun ikke har respekt for den norske lover og regler.

Jeg sier ikke at jeg støtter/ikke støtter det hun har gjort. Jeg svarte bare på det ts lurte på.

Jeg har ikke tatt noe standpungt i denne saken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke overbevist om at hun kommer til å bli politisk forfulgt, det eneste jeg påpeker er at det kan være en av årsakene til at foreldrene kom hit og ikke oppga riktig informasjon. Det er mange som heller velger å søke humanitær asyl enn politisk asyl, fordi det ofte får alvorlige følger for den enkelte. Og det har jeg erfaring med.

Jeg velger å stole på at norske og finske myndigheter innhentet nødvendige opplysninger om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts

Jeg tenker på skjebnene som gjelder for veldig mange av innvandrerne, også de som er her ulovlig. Hvorfor er hennes skjebne så mye værre enn andres? Er det fordi at hun har klart å få all den mediaomtalen? Tenk på de stakkarne som ikke har hatt samme mulighet å blir sendt ut av landet uten at en hel horde av nordmenn letter så mye som et øyelokk. Tenk på de tilfellene der familier blir splittet, der barn er innvolvert.

Hvorfor er det så viktig at akkurat Maria Amelia får bli?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/110114/over-tusen-barn-sendt-ut-ved-tvang

Eksempel på ay over 1000 barn blir sendt ut av landet med tvang. Tenk om noen kunne engasjert seg for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er hun elv som har satt seg i denne posisjonen. Hun har selv valgt å fronte seg selv som ulovlig og blitt kjendis ved å skrive bok om sin egen ulovlighet.

Dette er ei tøff jente med bein i nesa, som ofrer seg selv for en prinsippsak. Hun velger det selv, fordi hun ikke aksepterer uretten som blir begått mot de anonyme innvandrerene generelt. Hun er en helt. Hun velger å være martyr. Hun velger å gjøre noe som betyr noe.

I motsatt fall kunne hun liksågodt giftet seg med sin samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei tøff jente med bein i nesa, som ofrer seg selv for en prinsippsak. Hun velger det selv, fordi hun ikke aksepterer uretten som blir begått mot de anonyme innvandrerene generelt. Hun er en helt. Hun velger å være martyr. Hun velger å gjøre noe som betyr noe.

I motsatt fall kunne hun liksågodt giftet seg med sin samboer.

Hun er en lovbryter, uten respekt for norsk asylpolitikk.

Hvilken urett tenker du på forresten? At folk som ikke har behov for beskyttelse får avslag på søknaden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...