Gå til innhold

KitchenAid kjøkkenmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mao er ikke tilbehøret noen grunn til å kjøpe Kenwood :) Da gjenstår det for meg bare en grunn; Man er storbaker av brød.

Har Kenwood iskrembolle forresten? Ellers er det _ikke_ så godt som tilsvarende :gjeiper:

Ja, det har den: Kenwood Ice Cream Maker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på kjøkkenet på restaurant en gang, og registrerte at de hadde Kitchen Aid.

Kommenterte det til kjøkkensjefen "å, ja...ser dere bruker Kitchen Aid"

Joda, svarte han, men disse har vi bare her folk ser inn på kjøkkenet fordi de ser kule ut. De er ikke spesielt gode maskiner. Tvert imot....sa han tørt...

• Liker 1
Skrevet

Joda, svarte han, men disse har vi bare her folk ser inn på kjøkkenet fordi de ser kule ut. De er ikke spesielt gode maskiner. Tvert imot....sa han tørt...

De lærde strides om dette. :)

Men jeg tror absolutt en KA kommer til kort ved bruk på et restaurantkjøkken. Da holder det ikke å ha en maskin som tar deig til kun ett brød. Imidlertid er det litt annerledes i en husholdning med to. :)

Skrevet

KitchenAid har vel en større maskin som er beregnet på restauranter? Den vanlige er sikkert kjekk til småvisping/blanding, men jeg skjønner ikke helt hva den har på et restaurantkjøkken å gjøre. Imho ikke dårlig maskin, bare maskin på feil plass. Og det er jo ikke maskinens feil...

• Liker 1
Skrevet

Har noen erfaring med KitchenAid Classic? Er ikke sikker på om den finnes i Norge. Den har en kapasitet på 250 watt og mindre bolle, men kan bruke det samme ekstrautstyret som KitchenAid Artisan. Har lest mange amerikanske og engelske forbrukertester, og den har fått jevnt over god kritikk.

Og- hva bruker dere kjøkkenmaskinen til bortsett fra å bake? I nesten alle testene jeg har lest har fokuset vært på baking. Jeg er glad i å bake, men jeg baker ikke flere ganger i uka.

Takk for hjelpen igjen!

Skrevet

Kenwood er for folk som kan lage mat, KitchenAid er for designjåler.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, morsom hersketeknikk. :) Jeg er flink til å lage mat, men liker godt KA likevel.

Jeg har begge, én hjemme og én på hytta. Begge er veldig gode, gode nok til mitt bruk. Grunnen til at jeg egentlig liker KA best er at den er mer passende i størrelsen enn KM. Men KM er nok det som gjelder dersom man trenger en stor bolle.

Det er vel egentlig sånn at de fleste enten har forsøkt KM eller KA, er det ikke? Og at man stort sett er fornøyd med det man har? Siden begge er såpass bra maskiner.

Skrevet

Og- hva bruker dere kjøkkenmaskinen til bortsett fra å bake? I nesten alle testene jeg har lest har fokuset vært på baking. Jeg er glad i å bake, men jeg baker ikke flere ganger i uka.

Takk for hjelpen igjen!

Jeg blander diverse kjøttdeig som skal bli til kjøttboller/kjøttkaker/burgere, kakedeig, visping av krem og eggehviter og selvsagt til noe gjærbakst innimellom. Men det er langt fra hovedbruken. Skal etter hvert ha en del ekstrautstyr til den, men det får komme når jeg tar meg råd til det og er inspirert nok til å lage f.eks. pølser.

Nei, altså. Jeg er begge deler. Og jeg har liten skapplass. Og litt for lite benkeplass. Siden jeg lager mat for en husholdning på hele to stykker der ingen egentlig spiser brød, så ble KA det helt naturlige valget. Den gjør nøyaktig samme jobben som en Kenwood, men ser bedre ut mens den gjør det og kan oppbevares på benken uten å være et irritasjonsmoment.

Skrevet (endret)

Ingen av maskinene! Det du skal ha er en Thermomix

Koster litt mer, men er så milevis mye bedre og har så sinsykt mange flere bruksområder.

Dette er maskinen de bruker på de fleste proffe kjøkken. Den lager supper, sauser og pureer som rett og slett ikke er mulig med vanlige kjøkkenmaskiner og blendere.

Jeg har solgt unna blender, kitchenaid og magimix. thermomixen gjør nå det alle de maskinene gjorde, bare bedre!

Endret av Kim
Skrevet

Nei, KitchenAid er for oss som ikke lager seks brød av gangen, ikke trenger et dråg av en maskin og som setter pris på å kunne føre en samtale mens maskinen går.

• Liker 2
Skrevet

Ingen av maskinene! Det du skal ha er en Thermomix

Koster litt mer, men er så milevis mye bedre og har så sinsykt mange flere bruksområder.

Dette er maskinen de bruker på de fleste proffe kjøkken. Den lager supper, sauser og pureer som rett og slett ikke er mulig med vanlige kjøkkenmaskiner og blendere.

Jeg har solgt unna blender, kitchenaid og magimix. thermomixen gjør nå det alle de maskinene gjorde, bare bedre!

Kan denne virkelig erstatte KA- og Kenwood-maskiner? Bortsett fra at den kan varme og koke maten, virker den ganske enkel. Kan den for eksempel brukes til brødbaking, lage pasta, vispe kremfløte, kverne kjøttdeig, raspe og skive grønnsaker eller lage iskrem?

Skrevet

Nei, KitchenAid er for oss som ikke lager seks brød av gangen, ikke trenger et dråg av en maskin og som setter pris på å kunne føre en samtale mens maskinen går.

Alle jeg kjenner er svært fornøyde med KitchenAid maskinene sine.

Dessuten er de jo nå på et fornuftig prisnivå (3-4000)

Før kostet de jo 7-8000,- og det synes jeg var en alt for drøy pris. Da grenset det til jåleri å kjøpe en slik...synes jeg...

Skrevet

Hehe, jeg likte spesielt dette sitatet fra Thermomix' nettsider:

While Thermomix is preparing the lunch, you have valuable time for your family

Så søtt.

@Kim: Den er sikkert bra altså, for all del. Jeg vet rett og slett ikke nok om den til å komme med motargumenter. Derfor nøyer jeg med å irritere meg over at du fremdeles - i innlegg etter innlegg - ordlegger deg imponerende besserwissersk. Man har rett og slett ikke lyst til å lytte til deg og befalingene rådene dine! :ler:

Det har vært mange KA vs. KM-diskusjoner tidligere, og det kommer sikkert til å dukke opp flere i fremtiden. KA blir i hver eneste tråd beskylt for å være maskinen for designjåler. Det er sikkert sant, mange velger KA på grunn av at den gjør seg fint på benken, meg selv inkludert. Men i tillegg til å være en maskin med utseendet med seg, så leverer den hver gang også. Imidlertid tror jeg det står mange KA'er rundt om i de tusen shabby chic hjem som ikke er i bruk, annet enn at den samler en del støv på den ellers overfylte kjøkkenbenken sin. Det står nok ikke like mange KM'er fremme på kjøkkenbenkene som er innkjøpt for å skaffe eieren følelsen av å ha et fint kjøkken.

• Liker 2
Skrevet

Vi har lite kjøkken, lite benkplass og er bare to personer. Vi har ikke fryser, så vi kan ikke bake åtte brød om gangen. KitchenAid har vunnet min stemme nå, det ser ut til at den møter våre behov best. Vi skaffer oss en om ikke så lenge :)

Skrevet

Kan denne virkelig erstatte KA- og Kenwood-maskiner? Bortsett fra at den kan varme og koke maten, virker den ganske enkel. Kan den for eksempel brukes til brødbaking, lage pasta, vispe kremfløte, kverne kjøttdeig, raspe og skive grønnsaker eller lage iskrem?

Ja.

Skrevet (endret)

Hehe, jeg likte spesielt dette sitatet fra Thermomix' nettsider:

Så søtt.

@Kim: Den er sikkert bra altså, for all del. Jeg vet rett og slett ikke nok om den til å komme med motargumenter. Derfor nøyer jeg med å irritere meg over at du fremdeles - i innlegg etter innlegg - ordlegger deg imponerende besserwissersk. Man har rett og slett ikke lyst til å lytte til deg og befalingene rådene dine! :ler:

Det har vært mange KA vs. KM-diskusjoner tidligere, og det kommer sikkert til å dukke opp flere i fremtiden. KA blir i hver eneste tråd beskylt for å være maskinen for designjåler. Det er sikkert sant, mange velger KA på grunn av at den gjør seg fint på benken, meg selv inkludert. Men i tillegg til å være en maskin med utseendet med seg, så leverer den hver gang også. Imidlertid tror jeg det står mange KA'er rundt om i de tusen shabby chic hjem som ikke er i bruk, annet enn at den samler en del støv på den ellers overfylte kjøkkenbenken sin. Det står nok ikke like mange KM'er fremme på kjøkkenbenkene som er innkjøpt for å skaffe eieren følelsen av å ha et fint kjøkken.

Besserwissersk? See me fucking care!

Du velger selvfølgelig selv hvem du vil ta råd fra.

Jeg snakker ut fra lang erfaring med alle de vanligste kjøkkenmaskinene man finner på konsument eller proffmarkedet (Kitchenaid, Kenwood, Thermomix, Mycook pro)

Jeg vet nøyaktig hva som er bra og hva som er dårlig med de forskjellige maskinene. Kall det gjærne belærende om du vil, men det er fakta, og for meg er fakta viktig.

Kitchenaid er en stilig maskin, kvaliteten sånn midt på treet og tilbehøret er dyrt i forhold til kvaliteten.

Kenwoodmaskinen er stygg som juling, men kvalitetsmessig langt bedre en Kitchenaid og tilbehøret som kan kjøpes er generelt av bedre kvalitet.

Det er sikkert derfor man i de fleste proffkjøkken finner Kenwood fremfor kitchenaid.

Når det kommer til Thermomix og My cook pro, så har de en annen tilnærming og har den begrensningen at man ikke kan sette på pastamaker osv. men til gjengjeld så gjør de to maskinene de fleste vanlige kjøkkenjobber milevis bedre og raskere enn Kenwood og Kitchenaid.

Jeg er enig i at hjemmesiden til Thermomix er litt corny, det kan ha noe med å gjøre at den primære salgsmetoden ute i Europa baserer seg på homeparties, slik som f.eks tupperware.

Her i Norge føres Thermomix av Handeberg engros som leverer utstyr til proffmarkedet og det er i det segmentet du stort sett finner Thermomix og my cook her i Norge.

Det er vanskelig å forklare Hvor suverene Thermomix og My cook maskinene er, det beste er nok å titte på videoklipp på f.eks youtube.

Det eneste jeg kan si er at hvis du er interessert i å lage mat som har kvaliteter du oftest bare finner på restauranter, slik som f.eks helt silkemyke pureer eller supper med fantastiske farger, så er som oftest hemmeligheten Thermomix eller My cook. Akkurat slik som det fantastisk møre kjøttet ofte er resultat av Sous Vide eller den perfekte quenellen med is som oftest kommer fra en Paco Jet maskin.

Om jeg i dine øyne fremstår som en belærende drittsekk er uvesentlig, ønsker du de kvalitetene jeg snakker om og er over gjennomsnittet glad i å lage mat, så er det verdt investeringen.

Alle har forskjellig ambisjonsnivå.

For min del er interessen for mat og drikke både hobby og jobb, jeg er nok derfor litt mere ekstrem enn mange av de andre bidragsyterene.

Du trenger ikke ta mitt ord for det, men ha i bakhodet at Thermomix brukes på Noma, El Buli, The Fat Duck, French Laundry, Alinea, Gordon Ramsay og de fleste andre prestisje restauranter - neppe en tilfeldighet...

Kim

Endret av Kim
Gjest Rosemor
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å føre en samtale samtidig som jeg bruker Kenwoodmaskinen min. ;)

Jeg er enig i at den vanlige majoren bråker mye, men Kenwood titan (1500 W) bråker veldig lite!

Det har nok noe med å gjøre at den har så stor motorkapasitet, og at det derfor sjeldent er nødvendig å kjøre den på full hastighet.

Når det gjelder debatten mellom Kenwood og Kitchen Aid, vil jeg si at begge maskinene er gode, men de dekker ulike behov.

Jeg bruker min Kenwood så og si daglig, og derfor står den på kjøkkenbenken hele tiden.

Størrelse og vekt er derfor underordnet for meg.

Det som derimot er viktig for meg, er ytelse.

Jeg kverner og maler kjøtt, lager farser, bruker blenderen, rasper og river... og baker.

F.eks baker jeg 12 brød hver 2. uke. Jeg slet ut min major (850 W) på grunn av den tunge oppgaven, og Kitchen Aids lille 350 W's motor sliter veldig med den oppgaven.

Kitchen aid dekker ikke mitt basisbehov!

Men for en som hovedsaklig bruker kjøkkenmaskinen til en og annen kake, og som i tillegg legger vekt på design, vil ikke Kenwood være den beste maskinen, for dem vil Kitchen Aid være mer riktig.

• Liker 1
Skrevet

Besserwissersk? See me fucking care!

Du velger selvfølgelig selv hvem du vil ta råd fra.

Jeg snakker ut fra lang erfaring med alle de vanligste kjøkkenmaskinene man finner på konsument eller proffmarkedet (Kitchenaid, Kenwood, Thermomix, Mycook pro)

Jeg vet nøyaktig hva som er bra og hva som er dårlig med de forskjellige maskinene. Kall det gjærne belærende om du vil, men det er fakta, og for meg er fakta viktig.

Kitchenaid er en stilig maskin, kvaliteten sånn midt på treet og tilbehøret er dyrt i forhold til kvaliteten.

Kenwoodmaskinen er stygg som juling, men kvalitetsmessig langt bedre en Kitchenaid og tilbehøret som kan kjøpes er generelt av bedre kvalitet.

Det er sikkert derfor man i de fleste proffkjøkken finner Kenwood fremfor kitchenaid.

Når det kommer til Thermomix og My cook pro, så har de en annen tilnærming og har den begrensningen at man ikke kan sette på pastamaker osv. men til gjengjeld så gjør de to maskinene de fleste vanlige kjøkkenjobber milevis bedre og raskere enn Kenwood og Kitchenaid.

Jeg er enig i at hjemmesiden til Thermomix er litt corny, det kan ha noe med å gjøre at den primære salgsmetoden ute i Europa baserer seg på homeparties, slik som f.eks tupperware.

Her i Norge føres Thermomix av Handeberg engros som leverer utstyr til proffmarkedet og det er i det segmentet du stort sett finner Thermomix og my cook her i Norge.

Det er vanskelig å forklare Hvor suverene Thermomix og My cook maskinene er, det beste er nok å titte på videoklipp på f.eks youtube.

Det eneste jeg kan si er at hvis du er interessert i å lage mat som har kvaliteter du oftest bare finner på restauranter, slik som f.eks helt silkemyke pureer eller supper med fantastiske farger, så er som oftest hemmeligheten Thermomix eller My cook. Akkurat slik som det fantastisk møre kjøttet ofte er resultat av Sous Vide eller den perfekte quenellen med is som oftest kommer fra en Paco Jet maskin.

Om jeg i dine øyne fremstår som en belærende drittsekk er uvesentlig, ønsker du de kvalitetene jeg snakker om og er over gjennomsnittet glad i å lage mat, så er det verdt investeringen.

Alle har forskjellig ambisjonsnivå.

For min del er interessen for mat og drikke både hobby og jobb, jeg er nok derfor litt mere ekstrem enn mange av de andre bidragsyterene.

Du trenger ikke ta mitt ord for det, men ha i bakhodet at Thermomix brukes på Noma, El Buli, The Fat Duck, French Laundry, Alinea, Gordon Ramsay og de fleste andre prestisje restauranter - neppe en tilfeldighet...

Kim

Du skriver nesten bare om at Thermomix-maskinen er så bra til supper, sauser, puréer og lignene. Kan du ikke skrive mer utfyllende om hva den kan ellers?

Grunnen til at jeg skaffet meg Kenwood-maskinen var at jeg ville ha en kjøkkenmaskin som kunne mer enn en vanlig food-prosessor. Jeg bruker tilbehøret flittig, slik som saftsentrifuge, mandelkvern, kornmølle, krydderkvern, rivjern. Jeg har matintoleranser som gjør at jeg maler egne melblandinger og maler nøtter som jeg bruker til brødbaking. Dette kan sikkert en KA gjøre like bra som Kenwood, men jeg har min tvil når det gjelder Thermomix.

Skrevet

Jeg foreslår at du sjekker ut Thermomix forumet eller bruker google hvis det er av interesse.

Thermomix er som en monsterblender som også har muligheten til å varme opp/steame.

Jeg lagde marsipan nå i julen og det gikk glimrende.

Thermomix kan kjøres opp i 10.000RPM som er tre, fire ganger raskere enn en vanlig blender. Noe som betyr at du f.eks kan lage melis av vanlig sukker med Thermomixen.

Jeg har ikke lagd mel, men det skal vist fungere fint.

Thermomix er som nevnt langt kraftigere enn en vanlig kjøkkenmaskin, du kan derfor lage sorbet direke i bollen ved å ha i frossen frukt og kjøre på full guffe.

Du kan selvfølgelig bruke den til å elte deig. Det er eget elte program som gir superbra deig - ikke så overeltet som den vanligvis blir i Kitchenaid.

Beholderen kan plukkes fra hverandre med ett håndgrep og rengjøring er superenkelt.

Knivene kan sliper man opp ved å knuse is!

Man kan også kjøre knivene i revers, da vil ikke knivene kutte i maten slik at man kan f.eks lage kjøttboller i tomatsaus rett i Thermomixen.

Thermomix tar opp mindre plass, veier mindre, er mere robust enn Kenwood og Kitchenaid.

Det at du kan varme opp ting mens du kjører det gir endel uante muligheter, jeg har nevnt pureer og supper som eksempler.

Den store forskjellen på å lage f.eks ertepuree i Thermomix fremfor på vanlig måte er at du slipper å blanchere ertene, du vil derfor få en langt mere intens grønnfarge på pureen din.

Det kunne blitt et enormt langt innlegg pga. alle mulighetene.

Jeg legger ved noen linker:

http://www.ukthermomix.com/index.shtml

http://britishfood.about.com/od/kitchengadgets/fr/thermomix.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...