Gå til innhold

KitchenAid kjøkkenmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo bla. nettopp det som er blandt det geniale. Bruker du varoma delen som passer oppå thermomixen, så damper den maten din i opptil 3 forskjellige "etasjer"

Jeg har allerede en strålende dampkoker med tre etasjer, kjøpt på en asiatisk butikk i Oslo for 100 kr.

Har ikke behov for en dampkoker til 10 000 kroner (pris fra 2008).

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt utstyr kan være viktig, men først må man lære seg kokkekunsten! Det glemmer mange selgere av urimelig dyrt kjøkkenutstyr. De får det til å virke som dyrt utstyr gjør deg til en god kokk, og det er feil.

En god kokk skjærer like perfekte fileter med en god kniv fra Ikea, eller steker kjøttet perfekt i stekepanne fra Polaris, og han siler sausene sine like godt i ei billig sil.

Selvfølgelig må man kunne grunnprinsippene. Jeg har aldi sagt noe annet.

Når det kommer til Ikea knivene, så er jeg hjertens uenig. Disse knivene har jo så hardt stål at det tar en evighet å vedlikeholde de.

Kjøp heller noen skikkelige kniver fra Global, MAC, Victorinox eller Henckels.

Skrevet

Riktig. Du må ha en skikkelig kniv, men hvem har sagt at Ikea ikke leverer gode kniver?

Den kokken som ikke klarer å skjære en filet med DENNE synes jeg ikke fortjener kokketittelen.

Jeg er rett og slett ikke enig i at IKEA produserer gode kniver. Selv har jeg kniver fra Global, som jeg byttet ut nettopp IKEA-knivsettet mitt med for ikke så lenge siden, og det er som et annet produkt. Man skulle nesten ikke tro at begge deler var kniver. Men det er en avsporing.

Skrevet

Øh. Man trenger da slett ikke fancy spesialutstyr for å få helt glatte sauser og puréer. En vanlig, finmasket melsikt og en øse er alt som skal til.

En chinois eller tamis er mere finmasket enn en vanlig melsil = glattere/mindre kornete sluttprodukt.

Jeg bruker forøvrig også denne

For å filtrere partikkler ut at kraft - nødvendig? Nei. Blir resultatet sykt bra? Ja!

Jeg har vel sagt det endel ganger nå, graden av perfeksjon man forventer avhenger av ambisjonsnivået.

At mange av de som skriver i denne tråden ikke anerkjenner det faktum, virker mer som en slags missforstått stahet.

Jeg driter jo langt i hva folk lager mat av/på/med.

Hvis man er fornøyd med Ikea kniv og kjelesettet - more power to ya!

Det betyr dog ikke at alle nyanser stopper der.

Skrevet

En chinois eller tamis er mere finmasket enn en vanlig melsil = glattere/mindre kornete sluttprodukt.

For å filtrere partikkler ut at kraft - nødvendig? Nei. Blir resultatet sykt bra? Ja!

Jeg har vel sagt det endel ganger nå, graden av perfeksjon man forventer avhenger av ambisjonsnivået.

At mange av de som skriver i denne tråden ikke anerkjenner det faktum, virker mer som en slags missforstått stahet.

Det betyr dog ikke at alle nyanser stopper der.

Du misforstår igjen, Kim. Jeg har ambisjoner og er interessert i matlaging. :kose:

• Liker 2
Skrevet

Du misforstår igjen, Kim. Jeg har ambisjoner og er interessert i matlaging. :kose:

Bra for deg!

Lykke til med matlagingen. :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Det er de slett ikke. Jeg har slike melsikter, og de er så finmaskede som de kan få blitt.

Haha, for noe jåleri, og for en unødvendig kjøkkengadget! Den aller beste måten å få helt klar kraft på er ved å bruke gelatinfiltrasjonsmetoden, og det er helt gratis. Jeg har gjort det noen ganger når jeg har skullet servere consommé, og jeg kan love deg at kraften blir helt, helt klar; den blir seende ut som vann med en liten fargetone i.

Hva slags utsagn er dette? Dette er jo nesten som å si ting som "dess mer opptatt man er av moter, dess mer bevisst er man på hva slags klær man kjøper".

• Liker 4
Skrevet

@Ludovie. Du er jo bare ute etter å krangle, så jeg orker ikke å ha flere av disse tøvete diskusjonene med deg.

En chinois er som oftest to lags og fjerner generelt mere urenheter enn en vanlig sil.

At du mener at en vakumpartikkelfjerner er jåleri er meg revnende likegyldig. Jeg har nytte av det og det går langt fortere enn gelatin eller fryse metoden.

At du velger å tolke hva jeg sier om ambisjonsnivå til å plutselig handle om klær og mote sier endel om hvor forskjellig vi to ser verden.

Vi har diskutert alkohol før med samme resultat...

For meg virker det som om jeg er mere opptatt av detaljene enn deg, kanskje fordi jeg er mann? who knows...

Gjest Ludovie
Skrevet

At du velger å tolke hva jeg sier om ambisjonsnivå til å plutselig handle om klær og mote sier endel om hvor forskjellig vi to ser verden.

At du velger å tro at jeg faktisk begynte å snakke om klær og moter når alt jeg gjorde var å komme med en analogi, sier en god del om deg, for å si det sånn.

For meg virker det som om jeg er mere opptatt av detaljene enn deg, kanskje fordi jeg er mann? who knows...

:hoho: Fantastisk!

• Liker 2
Skrevet

:hoho: Fantastisk!

Tror du at det er tilfeldigheter at de fleste kjente Chefene er menn?

Skrevet

Noe sier meg at du ikke er blant dem. :kose:

• Liker 4
Skrevet

Sjelden har jeg sett så mye namedropping uttalt av en og samme bruker. Det vitner vel ikke akkurat om ekspertise, men heller at du skulle ønske du var noe du ikke er.

• Liker 1
Gjest Ludovie
Skrevet

Nei, det tror jeg slett ikke at det er. Og dette kommer ikke av at menn genetisk sett har større anlegg for matlaging, men snarere av at det å være restaurantkokk er svært hardt, og at det dessuten ikke er så lett å kombinere med graviditet, amming, osv. Menn dominerer jo dessuten samtlige arenaer hvor det kreves dedikasjon, hardt arbeid og lange arbeidsdager for å lykkes. Professor, direktør, ambassadør og kunstmaler er andre eksempler. Dette er jo bare en logisk konsekvens av kjønnsrollemønsteret vi har hatt frem til nå.

Og :fnise: forsøker du virkelig å argumentere med at du er mann, så dermed er du flinkere på kjøkkenet enn meg, som er kvinne? :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Noe sier meg at du ikke er blant dem. :kose:

Noe sier meg at jeg aldri har hevdet å være blandt dem...

Samtidig så er det ikke helt utenkelig at det er rene biologiske grunner for det faktum at de fleste kjente chefs er menn. jeg tror at det nettopp har noe med sansen for detaljer å gjøre.

Skrevet (endret)

Og :fnise: forsøker du virkelig å argumentere med at du er mann, så dermed er du flinkere på kjøkkenet enn meg, som er kvinne? :fnise:

Nei hvor har du det fra?

Jeg synes du skal begynne med å lese hva jeg faktisk skriver og ikke forsøke deg på all den mellom linje tolkingen.

Når det kommer til Thermomix, så foreslår jeg at du reservere din mening til du faktisk har testet produktet.

Endret av Kim
Skrevet

Samtidig så er det ikke helt utenkelig at det er rene biologiske grunner for det faktum at de fleste kjente chefs er menn. jeg tror at det nettopp har noe med sansen for detaljer å gjøre.

Jeg kan LOVE deg at flere som er aktive i denne tråden er, la oss si... over gjennomsnittet opptatt av detaljer.

:engel:

(Forresten er det å være opptatt av håpløse gagdets som er typisk for menn. Jf gubbdagis/Clas Ohlson-syndromet. :) )

• Liker 3
Skrevet (endret)

når panna ikke er tykkere enn et par lag med alu. folie...

Når du "slakter" Ikeas kjelesett...tenker du da på DENNE ?

...eller kanskje DENNE

Endret av Henkie
Skrevet

Noe sier meg at du ikke har så mye greie på biologi og kjønnsforskjeller heller.

• Liker 1
Gjest Ludovie
Skrevet

Vel. Hvis man først skal trekke inn kjønnsstereotypier, så er det jo kvinner som er kjent for å være detaljorienterte.

Menn derimot (jeg forholder meg fremdeles bare til stereotypier her), er opptatt av å imponere og belære, og ha kjøkkenet fullt av alskens mer eller mindre nyttige gadgets. Hvordan maten de lager smaker, er ikke like viktig.

• Liker 4
Gjest Ludovie
Skrevet

Vel. Hvordan mener du at jeg skal tolke dette, om jeg ikke skal tolke det til at du mener at du er flinkere på kjøkkenet enn meg fordi du er mann? Vennligst utdyp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...