Gjest Rosemor Skrevet 16. januar 2011 #42 Skrevet 16. januar 2011 (endret) Du kan selvfølgelig bruke den til å elte deig. Det er eget elte program som gir superbra deig - ikke så overeltet som den vanligvis blir i Kitchenaid. Maskinen høres flott ut, men et lite spørsmål: Hvor stor er bollen? Kan jeg f.eks lage en deig med 1,2 l væske, og 4,5 kg mel? Lagt til: Jeg fant svaret i en av linkene du la ved. Denne maskinen dekker ikke mitt behov, i og med at å elte store (glutenfri) brøddeiger er hovedfunksjonen for min kjøkkenmaskin. Både bollevolum og motorkapasitet (450W) blir for lite for meg, og mitt bruk. Jeg trenger ikke en maskin med hurtige omdreininger, jeg trenger en maskin med stor kraft. Igjen, hvilken maskin som passer hvem best, avhenger av behovet... det være seg Kitchen Aid, Kenwood Major/Titan, eller Thermomix. Endret 16. januar 2011 av Rosemor
Perelandra Skrevet 16. januar 2011 #43 Skrevet 16. januar 2011 Igjen, hvilken maskin som passer hvem best, avhenger av behovet... det være seg Kitchen Aid, Kenwood Major/Titan, eller Thermomix. Det har du helt rett i! Alle maskinene er sikkert gode på hver sin måte. Jeg er fornøyd med min Kenwood Major. Det er mange her som anbefaler Kitchen Aid, og Kim skryter fælt av sin Thermomix.
Gjest Kim Skrevet 16. januar 2011 #45 Skrevet 16. januar 2011 Maskinen høres flott ut, men et lite spørsmål: Hvor stor er bollen? Kan jeg f.eks lage en deig med 1,2 l væske, og 4,5 kg mel? Lagt til: Jeg fant svaret i en av linkene du la ved. Denne maskinen dekker ikke mitt behov, i og med at å elte store (glutenfri) brøddeiger er hovedfunksjonen for min kjøkkenmaskin. Både bollevolum og motorkapasitet (450W) blir for lite for meg, og mitt bruk. Jeg trenger ikke en maskin med hurtige omdreininger, jeg trenger en maskin med stor kraft. Igjen, hvilken maskin som passer hvem best, avhenger av behovet... det være seg Kitchen Aid, Kenwood Major/Titan, eller Thermomix. Bollevolumet er 2liter, så så store deiger er ikke mulig i en omgang.
Gjest Rosemor Skrevet 16. januar 2011 #46 Skrevet 16. januar 2011 (endret) Bollevolumet er 2liter, så så store deiger er ikke mulig i en omgang. Som jeg skrev i innlegget, fant jeg svaret i den ene linken du la ut, og på grunn av dette dekker ikke maskinen mitt primærbehov. Men kjøkkenmaskinen er sikkert bra for dem som har et annet behov enn meg. Endret 16. januar 2011 av Rosemor
FoxyFish Skrevet 16. januar 2011 #47 Skrevet 16. januar 2011 Men for en som hovedsaklig bruker kjøkkenmaskinen til en og annen kake, og som i tillegg legger vekt på design, vil ikke Kenwood være den beste maskinen, for dem vil Kitchen Aid være mer riktig. Hehe, du klarer faktisk kunsten å være spydig overfor en kjøkkenmaskin! Fiffig.
Gjest Rosemor Skrevet 16. januar 2011 #48 Skrevet 16. januar 2011 Hehe, du klarer faktisk kunsten å være spydig overfor en kjøkkenmaskin! Fiffig. En evt spydighet er i så fall utilsiktet, fordi jeg mener at Kitchen Aid og Kenwood dekker ulike behov, og hvilken maskin som er riktig for den enkelte, avhenger av bruken den enkelte bruker har. 1
FoxyFish Skrevet 16. januar 2011 #49 Skrevet 16. januar 2011 En evt spydighet er i så fall utilsiktet, fordi jeg mener at Kitchen Aid og Kenwood dekker ulike behov, og hvilken maskin som er riktig for den enkelte, avhenger av bruken den enkelte bruker har. Og jeg tror nok at brukere av KA har flere behov enn å "bake en og annen kake", men det var kanskje ordleggingen som ikke satt som et skudd :gjeiper: .
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #50 Skrevet 16. januar 2011 Besserwissersk? See me fucking care! Du velger selvfølgelig selv hvem du vil ta råd fra. Jeg snakker ut fra lang erfaring med alle de vanligste kjøkkenmaskinene man finner på konsument eller proffmarkedet (Kitchenaid, Kenwood, Thermomix, Mycook pro) Jeg vet nøyaktig hva som er bra og hva som er dårlig med de forskjellige maskinene. Kall det gjærne belærende om du vil, men det er fakta, og for meg er fakta viktig. Kitchenaid er en stilig maskin, kvaliteten sånn midt på treet og tilbehøret er dyrt i forhold til kvaliteten. Kenwoodmaskinen er stygg som juling, men kvalitetsmessig langt bedre en Kitchenaid og tilbehøret som kan kjøpes er generelt av bedre kvalitet. Det er sikkert derfor man i de fleste proffkjøkken finner Kenwood fremfor kitchenaid. Når det kommer til Thermomix og My cook pro, så har de en annen tilnærming og har den begrensningen at man ikke kan sette på pastamaker osv. men til gjengjeld så gjør de to maskinene de fleste vanlige kjøkkenjobber milevis bedre og raskere enn Kenwood og Kitchenaid. Jeg er enig i at hjemmesiden til Thermomix er litt corny, det kan ha noe med å gjøre at den primære salgsmetoden ute i Europa baserer seg på homeparties, slik som f.eks tupperware. Her i Norge føres Thermomix av Handeberg engros som leverer utstyr til proffmarkedet og det er i det segmentet du stort sett finner Thermomix og my cook her i Norge. Det er vanskelig å forklare Hvor suverene Thermomix og My cook maskinene er, det beste er nok å titte på videoklipp på f.eks youtube. Det eneste jeg kan si er at hvis du er interessert i å lage mat som har kvaliteter du oftest bare finner på restauranter, slik som f.eks helt silkemyke pureer eller supper med fantastiske farger, så er som oftest hemmeligheten Thermomix eller My cook. Akkurat slik som det fantastisk møre kjøttet ofte er resultat av Sous Vide eller den perfekte quenellen med is som oftest kommer fra en Paco Jet maskin. Om jeg i dine øyne fremstår som en belærende drittsekk er uvesentlig, ønsker du de kvalitetene jeg snakker om og er over gjennomsnittet glad i å lage mat, så er det verdt investeringen. Alle har forskjellig ambisjonsnivå. For min del er interessen for mat og drikke både hobby og jobb, jeg er nok derfor litt mere ekstrem enn mange av de andre bidragsyterene. Du trenger ikke ta mitt ord for det, men ha i bakhodet at Thermomix brukes på Noma, El Buli, The Fat Duck, French Laundry, Alinea, Gordon Ramsay og de fleste andre prestisje restauranter - neppe en tilfeldighet... Kim Såså. Drittsekk var dine ord. Det kan godt hende Thermomix er en bra maskin. Jeg gidder ikke engang argumentere imot, for jeg aner ikke hvordan den virker og har heller aldri prøvd den. Imidlertid vil jeg påstå at det er lite relevant hva de bruker på et stjernekjøkken. Eller mener du at de som ikke har en Thermomix ikke klarer seg på kjøkkenet. Vel, det er feil.
Gjest Ludovie Skrevet 16. januar 2011 #51 Skrevet 16. januar 2011 Nei, KitchenAid er for oss som ikke lager seks brød av gangen, ikke trenger et dråg av en maskin og som setter pris på å kunne føre en samtale mens maskinen går. Enig. Pluss, som liker å ha en maskin som ser kul ut. Jeg har en KA, jeg lager veldig mye mat, og etter min bestemte oppfatning er det en myte at KA bare er design og intet annet. Den er virkelig super! Den er veldig stødig, og er glimrende til alt jeg har brukt den til hittil - og det er mye! Bl.a. majones, rillettes, gjærdeiger, marengs, røre smør og sukker hvitt, eggedosis, osv. Dessuten setter jeg veldig pris på at den er veldig god til små mengder. Dog, som det blir sagt i innlegget jeg siterer ovenfor, egner den seg ikke hvis man vil lage store brøddeiger. Det er imidlertid den eneste begrensningen jeg har støtt på hittil. Og dessuten er den dyr i forhold til andre maskiner. Men hvis man er villig til å punge ut, så synes jeg KA er virkelig anbefalelsesverdig! Jeg har også en KA blender. Den anbefales også! Den knuser harde epler som bare det, og lager helt glatte puréer og væsker. Når det gjelder stavmiksere, synes jeg at det ikke finnes bedre enn Bamix. Ingen over, ingen ved siden!
Gjest Kim Skrevet 16. januar 2011 #52 Skrevet 16. januar 2011 Såså. Drittsekk var dine ord. Det kan godt hende Thermomix er en bra maskin. Jeg gidder ikke engang argumentere imot, for jeg aner ikke hvordan den virker og har heller aldri prøvd den. Imidlertid vil jeg påstå at det er lite relevant hva de bruker på et stjernekjøkken. Eller mener du at de som ikke har en Thermomix ikke klarer seg på kjøkkenet. Vel, det er feil. Jøss du leser mine innlegg, som fanden leser bibelen... Hadde du lest hva jeg skrev, så hadde du fått med deg at jeg snakket om ambisjonsnivå og interesse. Jeg sier på ingen måte at en Thermomix er uunværlig - akkurat slik som man fint kan klare seg uten de fleste kjøkkenmaskiner, har man kniv, bolle, visp og skjærebrett, så klarer man det meste... Det jeg derimot sier er at hvis du har erfaring fra proffkjøkken, så er det vanskelig å gå tilbake til standard konsument produkter, da det vi bruker på proffkjøkken er så mye bedre egnet til oppgaven. Produkter som Thermomix er i grenseland mellom konsument og proffmarkedet og er et produkt jeg unner flere å erfare. På samme måte som f.eks Bamix stavmixere går runder rundt typiske elkjøp produkter fra Bosch, Phillips o.l Hvis man som meg har mat og drikke som både hobby og jobb, så er man villig til å legge litt mere i det for å få de resultatene man er ute etter. Det er en approach som ikke er for alle - jeg er den første til å innrømme det. Men det virker som mange her på forumet lager over gjennomsnittet mye mat, i så måte så må det være helt greit å fortelle om at det finnes andre produkter enn de man finner i vanlige kjøkkenbutikker og at diss er vel så bra og til og med bedre på mange måter. Proffkjøkken produktene ligger ofte endel år forran konsumentmarkedet, ting som thermomix og lignende produkter, vakuumpakking av mat - sous vide osv. er relativt nye verktøy i en kokks arsenal og som sakte, men sikkert finner veien til konsumentmarkedet.
Gjest Ludovie Skrevet 16. januar 2011 #53 Skrevet 16. januar 2011 Jeg synes ikke akkurat at du virker som en person som er spesielt ivrig eller flink på kjøkkenet, Kim.
Gjest Ludovie Skrevet 16. januar 2011 #54 Skrevet 16. januar 2011 På samme måte som f.eks Bamix stavmixere går runder rundt typiske elkjøp produkter fra Bosch, Phillips o.l Tullprat. Bamix brukes i noen av de aller beste restaurantkjøkkenene i Norge. Jeg tror ikke du helt vet hva du snakker om. Enten det, eller så er du selger av det der produktet du forsøker å reklamere sånn for, sånn at alt som kommer ut av munnen din bare er sånn der kjedelig, langtekkelig og irrelevant selgerprat.
Zzyzx Skrevet 16. januar 2011 #55 Skrevet 16. januar 2011 Alt annet til side, så tror jeg faktisk Kim mente at Bamix er mye bedre enn de andre. 1
Gjest Ludovie Skrevet 16. januar 2011 #56 Skrevet 16. januar 2011 Alt annet til side, så tror jeg faktisk Kim mente at Bamix er mye bedre enn de andre. Å? Mulig du har rett. Men han er jo ikke akkurat så veldig flink til å uttrykke seg skriftlig, så hvem vet hva han egentlig mente? 1
Zzyzx Skrevet 16. januar 2011 #57 Skrevet 16. januar 2011 At noe går (eller løper) runder rundt noe annet pleier å bety at det er bedre. Ellers skal jeg ikke legge meg opp i noens språk, jeg vil heller si at når noen stiller spørsmål om KA og KM, så skjønner jeg ikke helt hva Thermomix har i tråden å gjøre. Spesielt siden den ikke kan gjøre det som majoriteten av KM-kjøperne ønsker at den skal gjøre. Hvilket minner meg på at jeg skal løpe og lage en annen tråd nå.
Gjest Ludovie Skrevet 16. januar 2011 #58 Skrevet 16. januar 2011 Enig Zzyzx. Jeg oppfattet imidlertid (og muligens feilaktig) Kims utsagn til å inneholde en feiltastings-r, og jeg trodde derfor altså at han mente at Bamix var å sammenligne med Bosch, osv. Men igjen: Hvem vet egentlig hva han mener? :klø: (Sånn sett bort fra at de der termo-greiene er å anbefale, da.)
Gjest Kim Skrevet 16. januar 2011 #59 Skrevet 16. januar 2011 (endret) Enig Zzyzx. Jeg oppfattet imidlertid (og muligens feilaktig) Kims utsagn til å inneholde en feiltastings-r, og jeg trodde derfor altså at han mente at Bamix var å sammenligne med Bosch, osv. Men igjen: Hvem vet egentlig hva han mener? :klø: (Sånn sett bort fra at de der termo-greiene er å anbefale, da.) Bamix er lang BEDRE enn tilsvarende produkter fra f.eks Bosch eller phillips. Hva du vet om min matlaging skulle jeg likt å vite Ludovie? For min del, så virker det som om det er du som er full av piss og et skikkelig troll. Forøvrig, så selger jeg hverken Thermomix eller Bamix. begge deler er kjøpt for mine egene penger. Endret 16. januar 2011 av Kim
Gjest Ludovie Skrevet 16. januar 2011 #60 Skrevet 16. januar 2011 Bamix er lang BEDRE enn tilsvarende produkter fra f.eks Bosch eller phillips. OK. Jeg setter pris på å skjønne hva du sier, for en gangs skyld. Hva du vet om min matlaging skulle jeg likt å vite Ludovie? Jeg vet absolutt ingenting om din matlaging. Men jeg har jo observert at du ikke er spesielt interessert i å berette om hva disse termo-greiene er bra for, men at du i stedet bruker et slags pompøst og liksom-imponerende språk som skal gi inntrykk av at du har peiling. Folk som virkelig har peiling, gjør ikke sånt. De er mye mer jordnære og relevante. For min del, så virker det som om det er du som er full av piss og et skikkelig troll. Javel, kan du vennligst komme med en begrunnelse? Eller er du bare full av ord igjen, slik du jo har vært gjennom hele denne tråden? Dust. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå