Gå til innhold

Lurer på rare ting-tråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at 20grader er friskt og passelig på dagen, men kvelende, svett tortur på natta?

Og 21 grader i stua om sommeren er deilig, man sprader rundt i en liten shorts, mens om vinteren sitter man og hutrer i 24 grader, raggsokker og pledd??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og 21 grader i stua om sommeren er deilig, man sprader rundt i en liten shorts, mens om vinteren sitter man og hutrer i 24 grader, raggsokker og pledd??

Ja. Jeg tror ikke temperatur slik vi definerer det er korrekt i forhold til opplevelsen. Det er andre variabler her som vi ikke kan/vet å måle.

På tide å kaste celcius på dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor over gjennomsnittet pene veldig unge jenter "ødelegger" seg med restylane, orange spraytan, 1 liter silikon i puppene, 1 tonn sminke, og exstensions ned til knehasene? Hvorfor ser de ikke at det er for mye og at alt stæsjet har motsatt effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor over gjennomsnittet pene veldig unge jenter "ødelegger" seg med restylane, orange spraytan, 1 liter silikon i puppene, 1 tonn sminke, og exstensions ned til knehasene? Hvorfor ser de ikke at det er for mye og at alt stæsjet har motsatt effekt?

Derfor: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=824882&p=14212517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvorfor hvite klær alltid blir fort skitne selv om man er ekstra, ekstra påpasselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor hvite klær alltid blir fort skitne selv om man er ekstra, ekstra påpasselig?

De blir vel egentlig ikke det. Er heller det at man ser det lettere på hvite klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir vel egentlig ikke det. Er heller det at man ser det lettere på hvite klær.

Jeg søler i allefall alltid (og raskt) på meg selv når jeg bruker lyse klær. Har jeg på meg mørke skal du være nesten sikker på at du ikke finner flekker om du så leter.

Og hvordan kan man ha føflekker uten pigmentering? (Joda, det har jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I vaskeanvisningen på et nyinnkjøpt formsydd laken står det at det skal vaskes med vrangen ut. Hvordan skal det gå til? Man kan ikke akkurat vrenge et laken :fnise:

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at 20grader er friskt og passelig på dagen, men kvelende, svett tortur på natta?

20 grader midt på dagen iført dunjakke og dunbenklær føles nok ikke friskt og passelig. Tror det ligger noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

I vaskeanvisningen på et nyinnkjøpt formsydd laken står det at det skal vaskes med vrangen ut. Hvordan skal det gå til? Man kan ikke akkurat vrenge et laken :fnise:

hvaaaa? :hoho:

Et laken vrir og vender og vrenger seg frem og tilbake og opp og ned i vasken,

så det hørtes teit ut ja Arabella :ler:

Lykke til med å holde det vrengt under hele vasken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 grader midt på dagen iført dunjakke og dunbenklær føles nok ikke friskt og passelig. Tror det ligger noe der.

Jeg klager ikke da for fanden ikke på varmen under dyna.

Min siste teori er at det har noe med hormoner og døgnrytme å gjøre. For det er jo også sånn at det er pissekaldt på badet om morgenen uansett hvor varmt det er, og motsatt når man dumper middagen.

Endret av kråkefjas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før telefonens tid, hvordan gjorde man det hvis man var syk fra jobb? Ble man bare hjemme og sa fra neste dag? Gikk man innom jobben? Det fantes kanskje ikke vikarer på den tiden heller? Hvordan skulle man få tak i noen til å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før telefonens tid, hvordan gjorde man det hvis man var syk fra jobb? Ble man bare hjemme og sa fra neste dag? Gikk man innom jobben? Det fantes kanskje ikke vikarer på den tiden heller? Hvordan skulle man få tak i noen til å jobbe?

Da jobbet man selv om man var syk, for det var eneste måten å få penger til mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før telefonens tid, hvordan gjorde man det hvis man var syk fra jobb? Ble man bare hjemme og sa fra neste dag? Gikk man innom jobben? Det fantes kanskje ikke vikarer på den tiden heller? Hvordan skulle man få tak i noen til å jobbe?

Man ble oppsøkt av arbeidsgiver hvis man ikke dukket opp til avtalt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jobbet man selv om man var syk, for det var eneste måten å få penger til mat.

Men det tok jo ganske lang tid før det ble vanlig å få telefon i Norge. Mange på 50 og 60-tallet som ikke hadde telefon, og da var det ikke akkurat sånn at man sultet ihjel..., og har man omgangssyke kan du ikke akkurat dra på jobb på sykehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at man ordnet det på et vis likevel:

-Sende melding med noen andre (kollega som man bodde nært, kone som ikke jobber)

-Gå til nabo med telefon og ringe

-Møte opp og si at man ikke kan jobbe (og gjerne ta diskusjonen der)

Mye var vel annerledes før. Feks hadde man typisk mye kortere vei til jobb enn det vi har nå, folk flest jobbet ikke 2 mil unna hjemmet, så å få gitt en beskjed var ikke umulig tross mangelen på telefon.

Som det nevnes tror jeg også terskelen for å være hjemme var langt høyere den gang da enn hva den er i dag.

En annen ting er jo at selv om man skulle bli syk med kort varsel så var det ikke stort arbeidsgiver kunne gjøre med det. I dag kan man ringe ekstrahjelp, men som det er påpekt så hadde nok ikke ekstrahjelpen telefon på den tiden heller.

Løsningen ble nok at arbeidsgiver måtte trå til selv for å fylle hullet.

Det skal jo og sies at det i de fleste jobber ikke er kritisk om man ikke møter på jobb en dag, det er bare slik at man har blitt så bortskjemt med informasjonsflyt at man ikke kan forestille seg hvordan de gjorde det før

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en god del arbeidsplasser var det også slik at det var vanlig at dagarbeidere el. vikarer møtte opp for å se om det var arbeid å få. Det var nok og vanlig med flere ansatte og flere lærlinger slik at fravær betød mindre enn nå.

Ellers hadde jo folk barn og mange kvinner var hjemmeværende. Ikke noe problem å sende noen med en beskjed altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...